Enligt uppgifter i internationell media var det 4 personer ombord på flygplanet, två piloter samt två andra medarbetare från DHL. Lokala medier rapporterar tre skadade och att en av piloterna har omkommit. Tolv människor i bostadsområdet ska vara evakuerade och undkommit kraschen.
Enligt grafiken på Flightradar24 så ser man att flygplanet är etablerat på ILS:en alternativt localiser bana 19 men följer av någon anledning inte glidbanan, utan landar kort in i terrängen.
Larmet till räddningstjänsten kom 05:28 på måndagsmorgonen.
Enligt vittnen har flygplanet slagit ner, och glidit på marken, och lämnat brinnade vrakdelar i området vilket skapat en stor brand som räddningstjänsten nu har under kontroll.
Flygplanet opererades av det spanska flygbolaget Swiftair på uppdrag av fraktföretaget DHL.
Under måndagen kom uttalanden från chefen för Lettlands luftfartsverk, Maris Gorodcovs där han uttrycker att det förmodligen rör sig om en olycka. Han menar att de filmer som har fångat siste minuten av flygningen pekar på att piloten fortfarande styr planet när det kraschar ner i marken.
Polisen i Litauen säger till LRT att piloten försökt göra en vanlig landning och en i besättningen säger att det inte fanns någon brand eller rök ombord under flygningen.
Svarta lådan som innehåller allt data från flygningen har hittats i vrakspillrorna och ska nu analyseras av haveriutredare. Förhoppningen är nu att få en exakt förklaring på vad som gick fel när Swiftair gick in för landning.
Amerikanska utredare till Vilnius
Ett team av utredare från USA ska resa till Litauen för att hjälpa myndigheterna med utredningen av flygplanskraschen.
National Transportation Safety Board (NTSB) kommer att leda ett team som inkluderar experter från Federal Aviation Administration (FAA) och Boeing för att hjälpa till att fastställa varför ett Boeing 737–400 fraktflygplan opererat av Swiftair från Spanien kraschat.
NTSB kommer att ge assistans till det litauiska justitieministeriets avdelning för utredning av transportolyckor.
Det finns 12 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
% pilot error in crashes
Skrivet av Mr €, 2024-11-27 09:01:01
One can argue that automated co-pilot in ground based computers that takes over especially on unstable approaches, taxi errors in bad weather and altitude overshoot is safer than todays system.
|
|
Missed Approach
Skrivet av Nisse, 2024-11-27 08:17:40
Läs inlägget Speed Control och Unstabilized approach så är vi nog nära sanningen och det här är superviktigt att lära sig av. Att liga helt off glidbanan och försöka stabilisera sig så nära banan om man flyger på instrument är livsfarligt. Det är missed approach som gäller och gör om gör rätt!
Jag tror att de här piloterna har gjort det på sitt eget sätt och tappat kontrollen.
|
|
Svensk press
Skrivet av Dag, 2024-11-26 12:49:48
När jag läser Aftonbladet och Expressen så undrar jag vem de jobbar för när sprider konspirationsteorier hej vilt. Det är så mycket fel i deras rapportering så man blir mörkrädd.
|
|
Tveklös STALL
Skrivet av Arild, 2024-11-25 15:41:23
på senaste video av haveriet ser man tydligt att flygplanet stallar med 45graders nose up strax innan nedslaget. Hör inget gas pådrag i det läget heller. Varför får väl framtiden utvisa.
|
|
Inte brinnande massagestavar!
Skrivet av Onar, 2024-11-25 15:34:39
Det här är inte terrorism, eller explosion ombord, eller brand ombord. Medierna får ta och lugna ner sig med anklagelser hit och dit!
|
|
Speed control
Skrivet av Kanske!, 2024-11-25 15:09:02
Ett senario kan vara att dom kommer in hot and high och är inte ordentligt etablerade på ILS:en, kopplar ur auto-throttle och drar throttlarna till retard för att få ner farten för att sedan glömma bort throttlar och fartkontroll och höjer nosen när de försöker följa glideslope, som på HSI bara fladdrar förbi med deras sinkrate. Stallar ner kärran på ganska kort final.
|
|
Unstabilized approach
Skrivet av Biggles, 2024-11-25 15:07:26
Jag tror på initialt en unstabilized approach, ”Hot and High”, där de har jagat höjd/speed/ILS. När de började komma ifatt har de missat att ge tillräckligt med thrust vilket har fått farten att sjunka, kanske med (approach to) stall på låg höjd. Kanske en secondary stall när de har gett max thrust för att undvika full stall på låg höjd.B737 får pitch-up moment när man ger mycket thrust. Sen har de inte kunnat rädda situationen.Fatigue och company pressure har säkert varit bidragande.
|
|
Swiftair ACMI
Skrivet av ARN, 2024-11-25 10:52:57
Swiftair sätter jag inte min fot på, tack så mycket! Det måste bli ett slut på det här jäkla inhyrandet av ACMI underleverantörer.
|
|
Shit!
Skrivet av Cpt, 2024-11-25 10:48:06
Readback från piloten är fel, QNH, helt jävla sjukt, piloten är helt klart inte med, ATC är inte med!
|
|
LYSSNA PÅ DET HÄR!
Skrivet av Pilot, 2024-11-25 10:44:59
Lyssna på ATC, Approach, Tower, det är kaos i kommunikationen, Approach svarar helt plötsligt på Towers anrop, vad fan är det som händer:
https://youtu.be/aNksSGsdr88?si=FwVUu-lknoTVP2pK
Piloten verkar enligt mig lite stressad, med observera inga distress call innan kraschen.
|
|
Stall
Skrivet av Abart, 2024-11-25 10:38:40
När man ser på en video som dock är otydlig verkar det som om planet svänger kraftigt höger med nosen upp i låg fart.
|
|
CFIT
Skrivet av Pilot, 2024-11-25 09:42:27
Den här videon visar kraschen, och det ser ut som CFIT.
https://shorturl.at/9R89J
|
|