Skriv ut  

Ombord på SAS SK 903 till New York

Reportage, Anders Carlsson, den 11 maj 2010
Ett glamoröst liv med hela världen som arbetsfält? Eller ett ansvarsfullt service- och säkerhetsyrke? Det finns gott om åsikter kring kabinpersonalens jobb. Flygtorget åkte med SK 903 till New York för att finna verkligheten bakom yrket.

Googla ordet flygvärdinna och det blir närmare 100 000 träffar. Många av dem är frågor om hur det går till att bli flygvärdinna, var utbildningarna finns och vad yrket innebär. Och bakom frågorna döljer sig längtan efter ett annorlunda och spännande yrkesliv.

- Glamoröst....? Nej, men däremot ett trivsamt jobb, annorlunda och framför allt med bra arbetskamrater. I och med att vi arbetar med människor är den ena dagen aldrig den andra lik, oavsett vart vi är på väg.
Det säger Olle Carlander, steward på SAS sedan 25 år tillbaka och just idag på väg från Arlanda till New York med SAS linje 903.

sas

Ombord finns ytterligare åtta kollegor, alla från Stockholmsbasen som med sina 820 kabinanställda är den minsta av de tre besättningsbaserna. Köpenhamn och Oslo har runt 1 200 flygvärdinnor och stewards var. Svensk cabin crew är indelad i två grupper och flyger uteslutande svensk produktion, antingen enbart kortlinjer eller blandat kort- och långlinjer.

- Jag tillhör den blandade gruppen, fortsätter Olle Carlander. Det kan innebära till exempel Sundsvall-Stockholm-Milano-Stockholm ena dagen och så Chicago nästa dag. Det brukar bli ungefär fifty/fifty långt och kort.

Stockholmsbasen har i nuläget bara två långlinjer, Chicago och New York. Övrig långlinjeproduktion, t ex Peking, Bangkok och Washington utgår från Kastrup och är Köpenhamnsbasens ansvar. Besättningarna blandas inte längre annat än om det behövs någon stand-by från de övriga baserna. I det läget kan det bli andra destinationer också för de svenska kabinanställda.
SAS

- Det var annorlunda förr. Då kunde vi ha slingor på upp till tio dagar med destinationer som Anchorage, Tokyo, Moskva.
Idag är dock tempot högre och utlandsstoppen kortare. Besättningen på SK 903 anländer till Newark vid tvåtiden på eftermiddagen lokal tid och flyger tillbaka 17.40 nästa dag. Ett drygt dygn på hotellet i New Jersey alltså, tidsomställningen oräknad. Väl hemma igen blir det tre dagar ledigt innan nästa flygning, oftast på kortlinjenätet. Det innebär i sin tur att Olle Carlander är utcheckad på MD80, 737 och Airbus 330/340.

sas
- Jag har ju hunnit med en hel del typer genom åren, bland annat DC10:an och Boeing 767. Någon favoritmaskin har jag faktiskt inte men Airbus 330 är väldigt lättjobbad. Airbus 340 är lite tyngre eftersom det är större business-class, 46 stolar.

Som steward har Olle Carlander, tillsammans med ytterligare två stewards ombord, i första hand ansvar för maten. De två som arbetar i främre delen av kabinen har också passagerarna i business-class på sin lott och rör sig därmed en hel del ute i kabinen. Katarina Rolf, steward i aft galley i bakre delen av kabinen, arbetar både bland passagerarna och i köket.

- Maten är huvudansvaret, säger hon. Förbereda och värma den, preparera vagnar och se till att allt finns framme. Och så hålla lite öppet-hus här nere och hjälpa till när det behövs.
Just samarbetet de nio i kabinbesättningen emellan, viljan och ambitionen att gripa in i varandras yrken och tillsammans hålla servicenivån uppe, ser både Olle Carlander och Katarina Rolf ser som dels en del i yrkesstoltheten, dels det som gör det lätt att trivas på jobbet.

- SAS har alltid blandat män och kvinnor som stewards, säger Katarina Rolf. Det ger ett bättre arbetsklimat.

- Vi har alltid varit bra på service, fyller Olle Carlander i. Den servicenivån håller vi fortfarande uppe, även om vi är färre i kabinen nu än förr. Vi kan service och den vill vi ge.

Båda två hamnade i yrket mer eller mindre av en slump. Katarina Rolf såg en annons där SAS sökte stewards till Boeing 767:an, medan Olle Carlander som då jobbade utomlands, blev tipsad av en kompis att söka jobbet. Att de fortfarande är kvar i yrket efter 20 respektive 25 år, tillskriver de båda trivseln, arbetskamraterna och den stora sociala delen av jobbet.

- Varje flygning är unik, säger Katarina Rolf. Destinationen spelar mindre roll eftersom vi möter nya människor varje dag.
Det är resenärer som idag, när framtiden för SAS är osäker, också gärna visar sin uppskattning. I motsats till en tid när det var närmast en naturlag att skälla och deklarera att man helst flög med andra flygbolag.

- Vi får oerhört mycket uppmuntran, säger Olle Carlander. Trenden har vänt rejält och idag säger människor att "vi håller på er!". Jag hoppas intensivt att företaget lever vidare och vi anställda ger oss definitivt inte.

Men hur går det då att kombinera ett yrke med så oregelbundna tider, med ett vanligt liv?

- Till viss del är det mer ett sätt att leva, en livsstil, än det är ett "vanligt" jobb, säger Olle Carlander. Påfallande många kombinerar också jobbet med andra saker, studier eller liknande. Men så länge jag trivs stannar jag kvar och att jag gör det fortfarande innebär ju att jag jobbar på ett bra bolag.

Just möjligheten att kombinera med annat, är det som tilltalar Katarina Rolf som flyger 75 procent och ägnar övrig tid åt att arbeta i en keramikverkstad.

- Sedan skaffar man sig rutiner också i en oregelbunden tillvaro, säger hon. Under åren har jag lärt känna de olika destinationerna där vi bor över så jag vet var jag kan ta en promenad, eller handla lite och var de bra restaurangerna ligger. Det är som hemma fast det inte är det.

- Och det klart, det är ju inte så dumt att kunna ta en promenad på Manhattan efter jobbet...

Flyg med SAS till New York -  Sök bästa pris på Flygtorget





Kommentera artikeln
Det finns 3 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingNyheten har en egen tråd i vårt Flygforum

!!
Skrivet av Talman Jani, 2010-05-11 16:50:28
Det är ju inte helt ovanligt att inlägg och kommentarer tas bort på detta s.k fria forumet. Flygtorget.se måste nästan ha en kines anställd som sköter censuren.
Anmäl inlägget
?
Skrivet av AlohaBird, 2010-05-11 14:22:17
Replikerade en "Bengt", för Er som undrar. Ser nu dennes kommentar är bortagen!!! Betrakta därför min kommentar som icke existerande, men artikeln är fortfarande okey...:) Ha det...
Anmäl inlägget
!
Skrivet av AlohaBird, 2010-05-11 14:15:11
Så det är därför Du är i branchen då, Bengt? ;) För "glamourens" skull?? Lite fel orsak för min del ialla fall! För övrigt en trevlig artikel för de som undrar lite hur det kan vara, skulle jag tro.
Det är nog överflödigt att säga de flesta flygande
helt enkelt älskar jobbet, trots allt, oaktat ev. "glamour".
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Volflight
BAM
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn