Skriv ut  

Norwegian följer lågkostnadskonceptet

Flygnyheter, Krönika Lars Brynielsson, den 1 mars 2012
Nyligen presenterade Norwegians sitt årsbokslut. Lars Brynielsson har analyserat siffrorna och visar att Norwegian förmår hålla kvar vid sin lågkostnadsmodell men fortfarande har en del att lära av Ryanair och easyJet.


Norwegian

Norwegian expanderar med marginell lönsamhet enligt det beprövade lågkostnadskonceptet som utvecklades av Southwest - lågkostnadsbolagens moder. Antalet passagerare ökade med 20 procent till 15,7 miljoner och intäkterna med 23 procent till 10,5 miljarder NOK 2011 jämfört med 2010. Norsk inrikes står för 35 procent av intäkterna. Resultatet före skatt 2011 blev blygsamma 167 MNOK. Expansionen för 2012 planeras bli 15 procent.
    Norwegians affärsmässiga utveckling per producerad stol de senaste fyra åren visar på låga priser, kontrollerad låg kostnad, låg marginal och vinst och en stark expansion. Bolagets styrka är att man hittat ett framgångskoncept för kontinuerlig utveckling.

Norwegian

Uppbyggande av en enhetsflotta pågår kontinuerligt. De äldre B737 ersätts kontinuerligt med nya bränslesnålare B737-800. För att säkra långsiktig expansion har Norwegian lagt en fast jätteorder på hela 222 flygplan från Boeing och Airbus med ännu mer bränslesnåla flygplan med leverans från 2016. Köpen sker med stöd av amerikanska Export-Import Banken och det europeiska exportkreditinstitutet ECAS.
    Finansvärlden tror tydligen på Norwegian.
    För att hålla nere kostnaderna opererar Norwegian liksom Ryanair och easyJet från lokala baser. Idag har Norwegian fyra baser; Oslo, Köpenhamn, Stockholm och Helsingfors. Den tidigare basen i Polen har lagts ner. Enhetskostnaden exklusive bränsle har förbättrats med 18 procent under de senaste tre åren. Enhetskostnaden inklusive bränsle låg på samma nivå 2011 som 2010 trots högre bränslepris.
    Norwegian jämför sig med konkurrenterna och har positionerat sin enhetskostnad i ett överlevnadsintervall för att tydliggöra förutsättningen för lönsam expansion. Enhetskostnaden CASK, inkluderande avskrivningar och räntor, anges i NOK per producerad stolskilometer. Kostnadsextrema Ryanair finns i komfortintervallet med CASK 0,25. I överlevnadsintervallet finns easyJet med CASK 0,42 och Norwegian med 0,47. Högre upp finns Airberlin med CASK 0,53, Finnair med 0,50 (0,63 med non-airline kostnader) och SAS med 0,80 (0,91 med non-airline och Spanair kostnader). Norwegian har alltså positionerat sig mellan easyJet och Airberlin.
    En affärsmässig jämförelse per stol mellan Norwegian och de övriga bolagen visar att Norwegian fortfarande har en del att lära av Ryanair och easyJet om man ska konkurrera på den europeiska marknaden. Dock kan påpekas att Norwegians stolskostnad är lägre än Southwests som just har rapporterat sitt 39:e lönsamma årsresultat i följd. Jämförelsen är naturligtvis haltande med hänsyn till de olika villkoren i Europa och USA.

Norwegian

De reguljära bolagen i Europa tvingas liksom bolagen i USA att rationalisera sina europeiska/inrikes linjer för att kunna konkurrera med lågkostnadsbolagen. Omställningen för de reguljära bolagen motarbetas av egna medarbetarna som inte vill se försämringar i löner och anställningsvillkor.
    I USA har samtliga större bolag rationaliserats under skydd av Chapter 11 och i Europa förbereder Lufthansa, Iberia och Finnair olika åtgärder för att skapa ett eget lågkostnadsflyg. Under tiden fortsätter lågkostnadsbolagen att expandera och ta marknadsandelar. Senaste årsredovisningen visar att Southwest hade 127 miljoner passagerare, Ryanair 87 och easyJet 55 miljoner. Enligt ELFAA, de europeiska lågkostnadsbolagens organisation, svarade de europeiska lågkostnadsbolagen för 43 procent av den intra-Europeiska flygtrafiken 2011. Prognosen för 2020 är 60 procent.
    Det är på denna trend som Norwegian surfar.
    Norwegian är idag Europas tredje största lågkostnadsbolag. Några hot som skulle kunna stoppa Norwegians fortsatta expansion inom Europa är:
- interna fackliga krav som driver upp enhetskostnaden och hindrar etablerandet av lokala baser,
- dyr finansiering för de nya flygplanen,
- fortsatt marginell lönsamhet som minskar investeringsviljan i bolaget,
- konkurrens från andra mer effektiva lågkostnadsbolag, etablerade eller nya,
- SAS och/eller Finnair lyckas skapa egna effektiva lågkostnadsflyg,
- Norwegians satsning på interkontinental flygtrafik misslyckas och urholkar ekonomin,
- brist på uthålliga ledare som envist fortsätter att driva lågkostnadskonceptet,
- ägarna säljer till, eller ingår samarbete med, annat flygbolag med en starkare företagskultur som förstör lågkostnadskonceptet.
    Ska man upprepa Southwests framgångssaga krävs ett uthålligt ledarskap med insikt i lågkostnadskonceptet.

Lars Brynielsson
AMiSAB



Kommentera artikeln
Det finns 10 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Tillgång och efterfrågan
Skrivet av AMS, 2012-03-05 10:51:26
Om jag som ungdom skulle välja idag så skulle jag än en gång välja att bli pilot, vilket jag arbetar som idag, än att stå på något fabriksgolv. För faktum är att det är ingen svår utbildning till pilot. Jag tror att många som vill in i branschen resonerar så att bara de får tillbaka sina pengar som de investerat, är det bättre med ett flygjobb än ett fabrikjobb.
Anmäl inlägget
Norwegian/Southwest
Skrivet av Anders, 2012-03-02 09:33:32
Southwest har förmodligen världens trevligaste och mest angagerade personal som tycks älska sina jobb och sitt företag.

Vad Norwegians personal tycker om sina jobb och sitt företag hör du lätt genom galleygardinen, på Betabussen eller på Arlanda Express...
Anmäl inlägget
Människa, inte produkt.
Skrivet av Personal = förbrukningsvara?, 2012-03-01 22:01:07
Åter igen är det facket och personalen som är (ett av) problemen. Hur långt ska arbetare behöva gå? Hur långt ska lönerna behöva sjunka? Hur otrygga ska anställningarna behöva bli?

Är det inte dags för arbetsgivarna att inse att personal inte är en förbrukningsvara som man beställer från en fabrik? Behandlar man sin personal som skit, får man också personal därefter.
Man får vad man betalar för...
Anmäl inlägget
Southwest
Skrivet av Svar: Framtiden ljus, 2012-03-01 21:21:57
handplockar personal. Slashasar, kaffedrickare och liknande har ingen chans att fa jobb hos Southwest. De flesta som soker nobbas. Anledningen till att de betalar bra ar att deras personal har en enorm produktivitet. Piloterna har inga problem att flyga 1000 timmar per ar, tex. De klagar inte utan gillar att jobba liksom alla andra pa Southwest.
Anmäl inlägget
Till Kalle
Skrivet av J, 2012-03-01 18:33:25
Du menar så lojal personal som SAS haft genom åren och fortfarande har på den danska sidan?
Anmäl inlägget
Ryanairstuk lönar sig inte i längden
Skrivet av Kalle, 2012-03-01 17:51:42
Förr eller senare kommer verkligheten ikapp. Behandlar man sina passagerare som skit, eller sina anställda som skit, straffar det sig. Det börjar hända saker på både Ryanair och Norwegian och det var sannerligen på tiden! Det har alltid varit ett stort plus för ett företag att ha lojal och engagerad personal. Hur får man det?
Anmäl inlägget
4a baser?
Skrivet av baser, 2012-03-01 16:16:17
Norwegian har bas i SVG, TRD, BGO & TRF i tillägg till ARN, OSL, CPH och HEL.
Anmäl inlägget
Hoppas på en hållbar utveckling.
Skrivet av Framtiden ljus?, 2012-03-01 15:45:18
"Ska man upprepa Southwests framgångssaga krävs ett uthålligt ledarskap med insikt i lågkostnadskonceptet"

Southwest Airlines tar väldigt väl om sina anställda och det är inte den vägen som Norwegian verkar gå med splittring av sina anställda genom att använda sig av osäkra anställningar i bemanningsföretag.
Anmäl inlägget
Domedagen är nära
Skrivet av Pilot Sputnik, 2012-03-01 15:29:22
Jag tycker att det är de fast anställda på Norwegian, och på andra flygbolag runt om i Sverige och Europa, som måste säga ifrån genom strejker.

Av någon anledning är det ofta de fast anställda som klagar på oss yngre piloter att det är VI som förstör branschen genom att acceptera jobb på Ryan Air osv. Har vi något val? Nej!

Det är NI med fast jobb och erfarenhet som har makt att kunna göra något åt saken. Sätt ner foten ni som kan.
Anmäl inlägget
Tack igen Lars
Skrivet av Patrik, 2012-03-01 15:19:55
Alltid skönt när någon gör jobbet åt en och jag får den bild jag vill av läget. Du sparar mig 4 timmars jobb och ger mig 10 minuters spännande läsning. Tack!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
BAM
Pilotshop
Volflight
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn