Bombardier C-Serien
Bombardiers nya modeller i den så kallade C-serien, version CS100 med 110 stolar och CS300 med 130 stolar, skulle enligt planerna ha gjort en första testflygning i december. Men nu har den kanadensiska flygplanstillverkaren skjutit upp premiärflygningen till juni nästa år. Främst är det leveransproblem hos underleverantörerna, bland andra Shenyang Aircraft i Kina som tillverkar delar av flygkroppen, som orsakat förseningen.
Till dags dato har Bombardier sålt närmare 140 flygplan i CS-familjen och har ytterligare 160 i liggande optioner. Malmö Aviation var ett av de första flygbolagen att beställa flygplanet, fem exemplar av varje modell, tillsammans med bland andra Lufthansa och Private Air. Den försenade första flygningen till trots fortsätter utprovningen av flygplanet och många av systemtesterna görs på marken och inget av flygbolagen ska behöva riskera försenade leveranser, uppger Bombardier.
– Nej, vi utgår från att det första flygplanet levereras enligt plan, det vill säga andra kvartalet 2014. Sedan får vi ytterligare nio maskiner under en 18-månadersperiod, säger Henrik Löfberg, marknadschef på Malmö Aviation där förberedelserna inför bytet av flygplansflotta inletts.
– Ännu vet vi lite för lite för att kunna ge några detaljer. Leveransen är alltså satt till andra kvartalet 2014 men inte vilken månad det blir.
Malmö Aviation räknar dock med att ha sitt första flygplan i luften relativt snart efter att det levererats.
– Vi arbetar med slutkonfigureringen av kabinen och hur de två modellerna ska vara bestyckade i stort. Kabinutbildningen gör vi antagligen i en rigg ute i Europa eller i Kanada för att vara förberedda när flygplanet kommer.
Att valet slutligen föll på Bombardier som ersättare till dagens Avro RJ100 tillskrevs bränsleförbrukningen, bullernivån och att storleken var just den efterfrågade. Dessutom klarar flygplanen en bana på bara 1 500 meter om det behövs. Det kan ge en fingervisning om att Malmö Aviation kan komma att sätta in CS-flottan på andra och nya destinationer än de som flygs på idag.
– Det är en otroligt spännande utveckling för oss och ger helt nya möjligheter, säger Henrik Löfberg.
I tillägg till de tio beställda flygplanen har Malmö Aviation option på ytterligare tio. Beslut om att omvandla dem till fasta order skall tas under nästa år. Vilket flygbolag som till slut utses till launch-costumer, är ännu inte klart men den kan mycket väl bli Malmö Aviation.
Vi jämför pris på Malmö Aviations flygbiljetter!
Det finns 5 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
Finnar flyger ju EMB
Skrivet av Finnar, 2012-11-18 07:01:59
Buller? Finnar opererar ju EMB på BMA? Men visst om ni säger full så styr det väl mångas val i dagsläget.
|
|
Emb
Skrivet av Mr M, 2012-11-17 10:08:46
Emb var ett av huvudspåren i början av utredningen men föll pga buller, prestanda på BMA samt inte minst alldeles för kort range (för den chartertrafik som inte skall inte skall gå från BMA). Med en Cseries 300 får man en range runt 3000 nm (med tillräckligt lång bana).
|
|
Underbart
Skrivet av Mats fd OP Mavia, 2012-11-16 00:32:28
Jag måste säga att Per Braathen har städat långt innan SAS kom på tanken-. Jag var med och ser honom som framsynt..Jag vill att Mavia blir nästa Linjeflyg i många år... Kör på Per och andra... Jag tror på Er...
|
|
Förutom att...
Skrivet av Calle, 2012-11-15 23:27:48
...de klarar inte prestanda- och bullerkraven på Bromma.
|
|
EMB
Skrivet av Oggi, 2012-11-15 20:52:04
Embraer skulle passa mycket bättre,170,190 versionerna,underbara och tysta plan.
|
|