Tråden startades av: Benta  2019-08-11 08:59:46
Motor explosion Norwegian B787 i ROM  
Läser att en B787 från Rom till LAX fick en "uncontained" motor explosion strax efter start från ROM och massor med delar föll ned över staden.........
Det vanliga Rolls Royce motor problement???

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Janne
2019-08-17 09:28:56
SV: Motor explosion Norwegian B787 i ROM
Det som förvånar mig är att inte Easa och FAA krävt tätare ins och uppmärkning av LPT turbinblad etc!?

Har man en motortyp som har denna magnitud av problem borde man ju kanske minst ins med boroscope och mäta upp dito område ofta.
Säg 1-2ggr/veckan.

Just nu har man ju helt klart inte koll på
närstående haverier.

Ngn som vet hur ofta berörda motorer kollas nu fram till att alla har modifierats!?
Imne II
2019-08-14 21:54:28
SV: Motor explosion Norwegian B787 i ROM
RE
Vad snackar du för sörja? Finns ingen sådan kultur att man inte ska skriva rapporter. Däremot skjuter man inte ner en motor om inte checklistan ber dig göra det. Det finns en tro att man kan ”rädda” en motor om msn skjuter ner den i förtid vid någon indikation.
SVAR:
Chefs piloten som styrs av ledningen ser alltid till att IFSD undviks OM möjligt.
Detta är muntligen rutin i alla bolag, speciellt dom med dålig teknisk std som myndigheter har ett äga på.
I detta fall tror jag knappast att motorn hade any rotations pga totalt N2 haveri i LPT området. Mao var nog knappast idle ett alt.

En IFSD påverkar ETOPS och om det görs i onödan påverkar det bolaget negativt. Dessutom tappar du två generatorer om du skjuter ner. Luften som far igenom motor gör att fläkten snurrar oavsett fast nu med noll oljetryck.
Hur spar detta en motor som ist går på idle?
SVAR:
Vid stora haverier som detta brukar N1 och N2 get stucked.
Mao blir hela inlet cowl ett enda stort luftmotstånd=stora gyroeffekter genereras.
2 generatorer=ger 0% elström då inget roterar.
RAM är väl en mer trolig lösning vid en IFSD.


Bol ber agenoss inte skriva undvika skriva rapporter utan de ber oss inte vara testpiloter eller Biggles utan att endast och ENDAST följa checklistor.
SVAR:
Tror du inte är så inläst i ämnet!
Mvh
Ex maint mgr
Mek
2019-08-14 20:53:10
SV: Motor explosion Norwegian B787 i ROM
Ny motor på gång från Liège till Rom vilken dag som helst. Vilka gör bytet där nere?
@Imne
2019-08-14 17:08:11
SV: Motor explosion Norwegian B787 i ROM
Vad snackar du för sörja? Finns ingen sådan kultur att man inte ska skriva rapporter. Däremot skjuter man inte ner en motor om inte checklistan ber dig göra det. Det finns en tro att man kan ”rädda” en motor om msn skjuter ner den i förtid vid någon indikation. En IFSD påverkar ETOPS och om det görs i onödan påverkar det bolaget negativt. Dessutom tappar du två generatorer om du skjuter ner. Luften som far igenom motor gör att fläkten snurrar oavsett fast nu med noll oljetryck. Hur spar detta en motor som ist går på idle? Bolagen ber oss inte skriva undvika skriva rapporter utan de ber oss inte vara testpiloter eller Biggles utan att endast och ENDAST följa checklistor.
Flygare
2019-08-14 12:08:24
SV: Motor explosion Norwegian B787 i ROM
@Drömlinjer, RR Trent 1000 A,B och C är alla ” Rotating Rubbish” Med TEN versionen tror man sig att ha åtgärdad kända fel från ABC versionerna.
RR Trent 7000, som används på A330 neo och RR Trent XWB som används på A350 är utvecklade från TEN motorn Därför väldigt intressant vilken motor variant som exploderade på Norwegian planet
Imne
2019-08-14 09:19:57
SV: Motor explosion Norwegian B787 i ROM
Oavsett contained eller UNcontained haveri av en motor.
Dvs att det passerar motordelar ut igenom motorns olika sektioner/casings och motorkåpor eller inte så brukar vissa bolag ha en ovilja att göra en engine shutdown.
Går motorn av sig själv s.a.s slipper man göra en IFSD rapport till berörd luftfartsmyndighet. EASA i DY´s fall.

Why:
Varje IFSD rapport kan neg skada ett flygbolags ETOPS tillstånd.
Allvarligt tillbud=ETOPS kortas ned. Bolag X får flyga en längre och dyrare väg till destinationer x vid havsflygningar....

DY hade ju en 787 IFSD -nästan- över Grönland se länk nedan.
"the crew however did not request priority and did not declare emergency (indicating that both engines continued to operate"

Mao är alla LH piloter mer eller mindre tillsagda av sitt flight management att inte om möjligt göra/skriva en IFSD rapport.
Gagnar knappast flygsäkerheten va?!

http://avherald.com/h?article=4c7f4b2d&opt=0
Drömlinjer
2019-08-13 23:28:52
SV: Motor explosion Norwegian B787 i ROM
Ang. RR motorerna på 787 är det lite mer än "Det vanliga Rolls Royce motor problement???".

RR har moddat genom åren från "Pack B" till "Pack C" till den senaste "TEN" motorn. De kan sitta mixade på flygplanen.

Osäker på om det heter "uncontained" när motorn bara spottar ut delar bak i jetpipen . Trodde det måste gå igenom fancowl eller c-duct?


Ditt namn
JJ
2019-08-12 23:33:49
SV: Motor explosion Norwegian B787 i ROM
@ I

Något annat fel? Uppenbarligen ett känt problem med motorerna som byts ut. Som att ha en Porsche med motor från Dacia eller Vaz Lada. Gör om gör rätt
@I
2019-08-12 23:18:42
SV: Motor explosion Norwegian B787 i ROM
Inget fel på 787, många barnsjukdomar är åtgärdade. GE hade tur att deras gear box fallera i ett tidigt stadium. Det är åtgärdat. GE är tyngre med sämre thrust uttag än RR men inte samma problem med korrision på turbinbladen. Såg en artikel att även motorerna på nya c series visat mer slitage än väntat. Återstår att se om de får problem med dito.
@Kent
2019-08-12 23:12:25
SV: Motor explosion Norwegian B787 i ROM
Bara Trent 1000 på 787 som inte har bleed. Mindre marginal högre effekt och temp.
4.5
2019-08-12 22:00:13
SV: Motor explosion Norwegian B787 i ROM
Detta specifika -800 plan LN-LND hade FF 2015..02.15.
Mao har det loggat många H och Cycles.

Skulle det vara så att motorerna som var installerade i detta plan från FF vid denna incident verkar det ju som att "unga" RR motorer ännu har tid att flyga innan dom hamnar i riskzonen för LPT haverier.

DY hade i Juni 2019 c.a 35st 787 plan enl airliners list som info.
Vart efter flygbolagen får tillbaka sina LPT modifierade 787 RR motorer är ju målet att varje DY flygplan av 35 först har minst 1st modifierad motor/flygplan.

Att flyga runt med 2st icke modifierade motorer per 787 flygplan är ju en klar riskfaktor, speciellt på äldre flygplan. Eftersom vi vet att RR fabrikerna har mega problem att få fram färdiga modifierade motorer kan man ju bara i DY´s stora flotta antaga att ? minst 10-15 av berörda plan ännu ej fått ens 1 "ny" motor.
(Siffran kommer DY aldrig publicera för att inte skapa flygrädsla-avbokningar)

Nej vi får väl bara hoppas att den modifieringen byggt bort dessa nasty LPT problem. Man har ju tyvärr haft väldigt lite tid att testa nya modifieringen så tyvärr kommer en del av testen utföras med pax framöver.
Så fungerar tyvärr modern dyr teknik. Max MCAS som ett dåligt exempel....


sv I
2019-08-12 19:30:32
SV: Motor explosion Norwegian B787 i ROM
Vilka fel skulle det vara i så fall?
I
2019-08-12 15:29:23
SV: Motor explosion Norwegian B787 i ROM
Är det något annat som är fel på 787 tro eller är det bara motorerna?
Kent
2019-08-12 15:11:12
SV: Motor explosion Norwegian B787 i ROM
Undrar om det bara är RR Trent 1000 som har problem, hur är det med RR Trent XWB eller Trent 7000?
@Henka
2019-08-12 14:55:41
SV: Motor explosion Norwegian B787 i ROM
Haha källa på det?
Henka
2019-08-12 09:47:15
SV: Motor explosion Norwegian B787 i ROM
Detta var LN-LND och vad jag kan minnas så har denne inte varit inne för något motorbyte, så troligen därför det gick som det gick.
Flygare
2019-08-12 08:32:23
SV: Motor explosion Norwegian B787 i ROM
RR= Rotating Rubbish
Ubbe.F
2019-08-11 22:54:13
SV: Motor explosion Norwegian B787 i ROM
På bilden i nedan länk ser man att det är delar ur den varma sektion bak som regnat över Italiens terra ferma. Dvs HPT eller LPT blades/guidevanes debris.
Ja det är ju lätt att misstänka att R/R ännu inte har fått in denna motor för
rep, införande av nytt SB/AD mtrl.

Tror knappast att Norwegian heller skulle svara på hur många plan/motorer just dom har som ännu ej är modifierade. Speciellt när dom redan har problem med att ha Max plan på backen.
Helt klart kan man väl i dagsläget säga att Max och 787 plan med R/R motorer har haft bättre dagar....

http://avherald.com/h?article=4cb6a09d&opt=0
Maverick
2019-08-11 19:20:06
SV: Motor explosion Norwegian B787 i ROM
Mycket bra jobb av besättningen att hantera situationen dock! Oavsett motortyp...
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev