Tråden startades av: Hans  2019-09-05 22:16:57
SAS <3 Regional jet 
SAS känns inte riktigt seriöst att skriva kontrakt med en underleverantör som säljer sina styrmansjobb som pay-to-fly. Vad tycker SPF inom SAS om det?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

A20N
2019-09-24 14:30:01
@Calle
Sent svar till Calle som sa att en fara med styrmän på P2F är att dom ”inte vill flyga i dåligt väder” för att dom inte blir betalda.

Jag skulle påstå att problemet är det omvända, inte att styrmannen inte vill flyga utan att han/hon vill flyga FÖR mycket.

Ofta så är P2F-kontrakt inte tidsbestämda utan avslutas vid ett visst antal flygtimmar (t.ex. 500h). När dom timmarna är gjorda erbjuds ofta vanliga kontrakt alternativt är man erfaren nog att söka en normal styrmanstjänst på ett annat bolag.

Vad det innebär är att P2F-piloter kan bli mer benägna att flyga när de själva inte är fit (förkylda, stressade, problem hemma, etc) och mindre benägna att säga stopp när de är ute på linjen.

Tänk t.ex. att styrmannen är på sin hemmabas och under walkaround finner att ena däcket har fått ett bromsmärke ner till det första inre lagret. Styrmannen vet att dom gott kan flyga två legs på däcket men att rent lagligt ska det bytas. Och eftersom dom är på hemmabas så kommer det ske direkt och han kanske missar flighten ner till Tyskland och 4-5 flygtimmar. Om han dock håller käften såfårhan sina flygtimmar och om kaptenen hittar felet nere i Tyskland är det mer troligt att både han och teknikerna föredrar att baraflyga hem och byta där.

Nu var det ett exempel ”light” och man kan säkert komma på mycket värre scenarion, men ni förstår grundtanken. Styrmän på P2F är mer troliga att vara riskbenägna för de vet att ju snabbare de blir klara med sina timmar, desto snabbare får de betalt med ett normalt kontrakt.
Erik
2019-09-24 00:25:42
SV: SAS <3 Regional jet
Kan bekräfta att det kör diverse varianter på ”pay to fly”
Eagle Jet Jerry
2019-09-12 16:56:17
@Sonax
Jo, det är sant.
Det kostar att få jobba...
Re: Mads
2019-09-12 10:55:07
SV: SAS <3 Regional jet
Vissa är så äckliga så de accepterar inte att du redan har TR på gällande flygplanstyp. Köper du deras TR som du redan har i flygbolagets regi får du jobbet. Du betalar igen för en TR du redan har och betalar tid för line trainingen som egentligen flygbolaget ska stå för. En rutten bransch!
Sonax
2019-09-11 20:43:24
SV: SAS <3 Regional jet
@Knegare

Ja, om det vore sant så hade det kanske varit det.
Knegare
2019-09-10 18:31:27
SV: SAS <3 Regional jet
Detta kunde ju bli bra rubriker i Expressen eller Aftonbladet!
Mads
2019-09-09 00:33:21
SV: SAS <3 Regional jet
Hørte, at nogle, der købte en rating via Eagle Jet, fik at vide, at du har prioritet hos RJ, hvis du består træningen. Men hvis du ikke videregiver det med godkendte resultater, får du naturligvis ingen beskæftigelse. Det lyder som en sådan pilot, der ikke har gennemgået træningen.
Puckelbro
2019-09-07 17:51:18
SV: SAS <3 Regional jet
Addera en skvätt lågkonjunktur så kommer nog SPF på SAS att börja tycka att det är skönt att man har ett jobb att gå till. Utan de mindre linjerna som bara kan flygas av "billiga" underleverantörer skulle SAS förlora mycket av sin konkurrensförmåga. Att flyga narrowbody mellan större städer finns det många som gör bättre än SAS. Det unika är det fina linjenätet på mindre destinationer i främst norden. En marknad som är för liten för mer än en aktör.
Biggles
2019-09-07 15:23:35
SV: SAS <3 Regional jet
Förbjud att ta TR privat och att de som tar dessa kan visa upp att de har lön när de tar sin TR och lön under LT. Privat för den som kan visa att den sa ha den till sin privata A320 eller liknande som den köpt.
PM
2019-09-07 14:15:37
SV: SAS <3 Regional jet
Tittade på Eagle Jet idag och hittar ingenting om CRJ eller ATR hos Regional Jet.
Eagle
2019-09-07 11:27:01
SV: SAS <3 Regional jet
Man kan köpa Type Rating och Line Training på både ATR/CRJ via Eagle Jet och hamnar hos Regional Jet.
Om det inte redan existerar så kommer det väldigt snart ombord på SAS flygningar som opereras av Regional Jet.
CRJ
2019-09-07 00:20:45
SV: SAS <3 Regional jet
Dom har pay2fly via Eagle jet. Betala för rating + timmar
PM
2019-09-06 15:53:26
SV: SAS <3 Regional jet
Vad snackar ni om?? Regional Jet har väl inga pay-to-fly-anställningar??
Calle
2019-09-06 15:33:45
SV: SAS <3 Regional jet
Än märkligare är att inte myndigheterna sätter stopp för detta? Det är ju ytterst en flygsäkerhetsfråga. Urvalskriteriet för bäst lämpade pilot sker då baserat på vem som har mest pengar (nu hårddrar jag det lite, men visst ligger det lite i det) och det kan också få effekter efter några 100 h då styrmannen ifrågasätter varför han ska flyga i skitväder, han har inte betalt för det osv. Det borde ligga i bolagens intresse att ha duktiga och lojala medarbetare och affärsmodellen borde förbjudas. Ta betalt för rating, ja det är sin sak, men sitta i cockpit med betalande passagerare och en betalande styrman, det är för att uttrycka migväldigt diplomatiskt - direkt sjukt.
Nothing
2019-09-06 12:53:59
SV: SAS <3 Regional jet
Att piloter betalar för att flyga, bo och äta är helt i sin ordning. Det inte passagerarna vet är att piloten i högersätet betalar mer för resan än vad de själva gör.

Det talas inget om detta, de flesta tror att alla piloter tjänar de stora pengarna och bränner runt i en Ferrari.
 

Tillbaka

Volflight
BAM
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn