Tråden startades av: XC  2019-09-06 01:43:17
BRA 
Blir så trött på alla spekulationer!
Det BRA gör är att säkra framtiden.
Ingen nyhet direkt att Mavia drog ner dem i träsket.
Med facit i hand är det fd Sverigeflyg som får betala deras nota nu tyvärr.
Blir man bara av med Mavia en gång för alla kan det bara gå uppåt!

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

OBRA
2019-09-15 08:58:43
SV: BRA
Ja, med ständiga märkliga omoderna krav på avtalsdelar så har definitivt kabinsektionen hjälpt till att lägga ner sig själva.
Det gjordes säkert i all välmening för sina medlemmar men har varit totalt kontraproduktivt hela tiden.
Lite av känslan "vilken planet lever ni på" ?

Hade kabinen marknadsanpassat sitt avtal och insett att intjäningen på inrikes inte går att jämföra med ett airline eller charterbolag så hade de kanske haft jobb även efter nyår men nej...

Nu blir det nya tag och full fart

PS. Bitterstädning är nog det bäst passande ord jag läst i veckan - hoppas det kommer med i SAOL :) DS.
Lasse
2019-09-15 07:57:37
SV: BRA
Airways har varit avundsjuka på jetsidan sedan uppköpet av per braathen! Så bittra är nog hela BRA i sådant fall. Se på stämningen just nu! Vem får stanna vem får sluta? Så det är mer skadeglädje från turbopropp sidan. Vilket teamwork!!
Ex Mavian
2019-09-15 00:14:30
SV: BRA
Det är INTE personalens fel att det går åt helvete, det är den totalt kompetenslösa ledningen som får bära hundhuvudet här..
@pc
2019-09-14 21:14:24
SV: BRA
Jag har flugit med Malmö Aviation och Sverige flyg i många år. Bättre personal är svår att hitta!
Det som nu händer är summan av dåligt ägandeskap och ledarskap.
Jag tror ingen av de två bolagen bad om att bli hopslagna ??
Som någon skriver i detta led

Att man avvecklar jet-flottan (som tjänat många slantar genom åren) är inget annat än ett resultat av många års vanskötsel med flera ledningar som inte förmått utveckla bolaget i rätt riktning, kanske pga en ägare som inte förmått skjuta till nödvändigt investeringskapital(?) med 4 VD:ar på 5 år med olika inriktning, nytt varumärke som kostade flera hundra mkr m.m. och både felaktiga och icke-fattade beslut om ny jetflotta. Nu styr ekonomer utan visioner längre än till 2021 och jag är skeptisk till vad de kan prestera.

Sorgligt för svensk inrikesflyg!

Skämmas borde du XC som skriver ett sådant här inlägg och lägga skuld på gamla Malmö aviations anställda. Vem är du och vad vet du?
Unionen
2019-09-14 13:32:01
SV: BRA
Har stämt BRA ända sedan bolaget bildades. Kabinen 45minuters raster har varit ett enda stort problem sedan BRA bildades. ExMavia kabinfack har också en stor del i nedläggningen. Tyvärr verkar det som BRA måste behålla en del av dom vilket kommer sluta i total outsourcing av flygdelen.
@oBRA
2019-09-14 11:53:38
SV: BRA
Ja men det är ju en bitterstädning... ex Maviakabin har ju alltid haft näsan lite högt och varit lite finare... så mkt tjat det var i början när ni tvingades över till oss på TP. Ni ville inte, ni kunde inte, ni hade restriktioner emot hur osv osv -

Ser man på andra bolag så kan deras kabin flyga flera typer, samma dag och blandad produktion.

Ni (Aviations fack) har grävt er egen grav, helt själva ... ni gick köpte ju typ in spadarna för egna pengar

Lycka till framöver
Einar
2019-09-13 19:02:21
SV: BRA
Fackförbundet Unionen stämmer det svenska flygbolaget Braathens då sex kabinanställda blivit utan matrast vid olika flygningar, rapporterar nyhetsbyrån Siren. Vad är det som händer på BRA!?
Mavias pilot Fack
2019-09-13 17:52:47
SV: BRA
Grävde bolagets grav när de vägrade att slås ihop med Airways. O nu blev det som det blev.
Henke
2019-09-13 17:52:05
SV: BRA
Dom som blir kvar i företaget lär få jobba för pengarna!! Men det är ”massflykt” från BRA just nu! T.om de som kommer få behålla jobben söker sig bort! Jobbig sits för ledningen framöver.....
Calle
2019-09-13 16:21:18
SV: BRA
Mavia har högre kostnader för sina piloter än Airways. Innebär det att Airways är rätt lönemässigt? Jag lämnar den frågan därhän och konstaterar att Mavia ligger under SAS, Norwegian, TUI m.fl. Utöver detta är tjänstgöringsbilagan konkurrenskraftig (till skillnad från Airways). Att flyget har strukturella problem med senioritetslistor osv är en annan fråga - där är nämligen förklaringen till höga lönekostnader, att man inte har haft en spridning i kåren - men lösningen kommer egentligen nu, precis som för SAS, när de äldre går i pension och man hade behövt nyanställla för fullt för att bibehålla samma antal piloter - med sänkta kostnader som följd (nyrekrytering på låga lönenivåer).

Tror ni som nu rackar ner på gamla Mavia på fullaste allvar att bolaget har funnits sedan 1991 utan att generera pengar? Tror ni också att det inte går att bedriva inrikestrafik på Sveriges två tyngsta inrikeslinjer med en monopolsituation på Bromma och med jettrafik?

Ledningen som nu sitter och de tre ledningarna som suttit sedan 2015 har fattat en mängd strategiskt felaktiga beslut, och de anställda har undrat vad de höll på med. Det som nu sker beror på feghet och felaktiga satsningar under många år.

2019-09-13 07:24:48
SV: BRA
MAVIA har bland annat för höga kostnader för sina piloter.
En pilot på Regional kostar i genomsnitt två tredjedelar jämfört med en pilot på Aviation. Säger sig självt att det inte håller på sikt.
Crew
2019-09-12 23:54:25
SV: BRA
Säger bara det.Sverigeflyg skulle aldrig gått ihop med MAVIA.
Då hade detta aldrig uppstått.
Men nu är det ju som det är.
Solen
2019-09-12 23:48:49
SV: BRA
@BRA framöver
Kan inte bara mer än att hålla med dig!
@OBRA
2019-09-12 21:01:20
SV: BRA
Tråkigt att mavia läggs ner kanske, men har de någonsin tjänat några stålar? Är väl ett nischbolag som nischat in sig på att gå minus då? ??
oBRA
2019-09-12 18:24:48
SV: BRA
Rent oförskämt att kalla nedläggningen av MAVIA för ”bitter-städning”. Smaklöst!!!
MAVIA var ett välskött nisch-bolag. Vad som hänt på senare tid faller på ägaren, och dess tillsatta ledning. Det blir ömma tår till slut, om man skjutit sig i foten fler gånger...
BRA framöver
2019-09-12 16:04:02
SV: BRA
När det städats klart i leden så kommer det blir bra på riktigt. Med en enhetsflotta med bara -600:or och 20 st så kommer det rulla på fint.

Bara sista delen av bitter-städningen kvar nu.

Det höjs så mycket röster från en del av företaget just nu på sluttampen och man skriver till tidningarna och gråter ut mm

Men - det kommer bli bra sen.

En som ser ljusare på framtiden nu
Christer
2019-09-11 17:59:44
SV: BRA
Det är illa när personalen som jobbar på företaget redan har gett och helt tappat framtidstron! Vad finns det kvar då???
Kalle
2019-09-10 21:45:37
SV: BRA
@Anka
Man vill förhandla, men jag tror inte man vill nå någon lösning.
Nordica
2019-09-10 06:05:52
SV: BRA
Kommer operera ATR: erna om inte Airways går med på kraftiga försämringar tror jag. Beroende på hur många som lämnar ATR flottan (o det är en ansenlig mängd) så kommer säkert en del ex Mavia piloter flyga ATR:er. (Om inte Nordica tar över) Helt enligt de avtal som förhandlades fram sist på listan lönestege 1 men vill man ja bas Göteborg eller BMA så är inte alternativen så många.
Ankan
2019-09-09 20:38:38
SV: BRA
@Bråk
Hur då dags för MAVIA att förhandla avtal?
MAVIA läggs ju ned.
@Jessica
2019-09-09 15:43:38
SV: BRA
Och då till mycket sämre avtal och halverad lön kanske?
Ja svensk inrikesflyg är nog snart ett minne blott?
Jessika
2019-09-09 14:42:45
SV: BRA
Det är så otroligt tråkigt att allt vi jobbat för är borta över en natt! Kanske också passagerarna när det blir air baltic som flyger all produktion framöver! Finns det snart inga svenska värdinnor ombord längre!? Ska jag behövs söka jobb i Lettland för att få bas på Bromma!?
Bråk
2019-09-09 12:20:03
SV: BRA
Räkna inte med att det kommer flyta på lika bra framöver. Dags för Mavia att förhandla avtal. Kommer kosta om trafiken ska flyta på. Räkna med bråk på BRA kommande halvår!
Vem kommer arbeta på ledig dag med kniven mot strupen?
Olle
2019-09-09 09:35:42
SV: BRA
Det ironiska är att det är en hel del av den fd "Maviapersonalen" som ska vara kvar och driva ATR flottan

Även om BRA framtidsäkrar och får huvudet över vattenytan så är dom extremt känsliga mot oförutseda händelser. Det kommer inte att fungera i det långa perspektivet.

Motorhaverier, strejker, fler skatter, bränslekostnader m.m då tröttnar nog ägaren och säger tack och adjö
XC
2019-09-08 22:40:29
SV: BRA
@Windy
Det tog 55min.
Windy
2019-09-08 11:46:06
SV: BRA
Medvind hör jag... hur lång tid tog det åt andra hållet!?
XC
2019-09-07 00:37:24
SV: BRA
Man ska inte dömma ut ett bolag bara för att dem beslutat sig för Turbopropp istället för Jet.
Reste själv GOT-BMA häromdagen med ATR och 46min tog det plus väldigt fräsch fin cabin och bra service.
Tina
2019-09-06 13:31:52
SV: OBRA
Ibland måste man för sin egen del inse att det inte blev mer...
Ovro
2019-09-06 09:57:57
SV: BRA
Ja. Och Golden Air tjänade massor av pengar när man flög "sina" Sverigeflygslinjer - konstigt, nä overheadkostnaderna låg någon annanstans (ironiskt konstaterande). Golden var en capacity provider utan en enda egen linje - kom ihåg det. Jo BMA-THN, den glömde jag. Men då man saknade egna linjer hade flygbolaget inte behov av en egen försäljningsorganisation, IATA-medlemskap osv osv som "riktiga" flygbolag har. Inget negativt om gamla Golden, det var ett bra bolag, men det var inte något komplett flygbolag med de kostnader som följer.

Att man avvecklar jet-flottan (som tjänat många slantar genom åren) är inget annat än ett resultat av många års vanskötsel med flera ledningar som inte förmått utveckla bolaget i rätt riktning, kanske pga en ägare som inte förmått skjuta till nödvändigt investeringskapital(?) med 4 VD:ar på 5 år med olika inriktning, nytt varumärke som kostade flera hundra mkr m.m. och både felaktiga och icke-fattade beslut om ny jetflotta. Nu styr ekonomer utan visioner längre än till 2021 och jag är skeptisk till vad de kan prestera.
 

Tillbaka

Volflight
Air BP
BAM
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn
Pilotshop