Tråden startades av: Frasse42  2019-12-02 14:20:08
Norwegian MMX - ARN 
Trist att dom lägger ner den linjen efter nyår. Jag pendlar 2ggr/mån och har gjort sedan dom startade efter Sterlings KK, närmare 300 flygningar. Jag kan inte begripa att dom inte kan få lönsamhet när i princip varje avgång varit nästan full, speciellt ARN-MMX.
Nu står valet mellan dubbla priset med SAS från Sturup eller Norwegian från Kastrup. Förbannat irriterande. Kan det vara så att dom behöver få loss kärrorna för annan trafik där dom hyr in plan.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Rumpelstiltskin
2019-12-10 12:03:35
SV: Norwegian MMX - ARN
Nu drar DY även ner sommartidtabellen GOT-ARN avsevärt. Från 4 till 1 daglig rundtur....
Kalle
2019-12-04 13:50:10
SV: Norwegian MMX - ARN
Om man vill veta kostnaden att flyga en sträcka så kan man räkna lite grovt såhär:
Man tar flygbolagets CASK (Cost per Available Seat Kilometre) och multiplicerar med sträckan.
Norwegians CASK brukar ligga runt 0,43 nok = 0,45 sek. MMX-ARN är ca 550km och Norwegians kärror har runt 189 stolar. Alltså 0,45x550x189 = 46770kr.
Resenaren
2019-12-04 10:17:14
SV: Norwegian MMX - ARN
Folk säger att Boeing 737-max är mindre bränsleefektiv a320neo pga sin gamla konstruktion.
@ Resenären
2019-12-04 08:54:53
SV: Norwegian MMX - ARN
En timmes flygtid till CPH innebär för en Neo eller Max ca 2,2-2-3 tons bränsleförbrukning. Med ett bränslepris om ca 670 USD per ton blir det ca 15 tkr i bränslekostnad.
Resenaren
2019-12-03 21:51:00
SV: Norwegian MMX - ARN
Satt och tänkte på en resa jag gjorde hur mycket ungefär kostar bränslet mellan Stockholm-Köpenhamn till en a320-neo eller boeing737-max
Resenaren
2019-12-03 21:18:59
SV: Norwegian MMX - ARN
Tycker att både bra och sas hålle rbra kvalité på deras inrikes flygningar dock är det ju alltid trevligt med frukosten på bra
Resenaren
2019-12-03 18:10:50
SV: Norwegian MMX - ARN
Blir verkligen trevligt då man kommer kunna åka fina jetplan direkt till Bromma med bra
Resenaren
2019-12-03 18:00:42
SV: Norwegian MMX - ARN
Tycker att det är riktigt bekvämt att flyga med BRA till Stockholm eftersom att man landar på BMA även om vi i Umeå inte har lyxen med jet
Spanky
2019-12-03 17:41:03
SV: Norwegian MMX - ARN
Finns ett annat bolag som absolut duger att flyga med om man nu vill flyga från Sturup, dock så hamnar man på BMA istället för ARN. Men ska du ändå in till city så är det ju bara plus i kanten.
Frasse42
2019-12-03 14:44:49
SV: Norwegian MMX - ARN
Det är samma sak som att ekonomerna på Norwegian inte kan räkna. I min bransch så är kostnaderna och marginaler det första man checkar upp innan man sätter pris.
Linkan
2019-12-03 14:30:42
SV: Norwegian MMX - ARN
Bränslet är bara en kostnad. Dessutom skall besättningen ha betalt, startavgift, undervägs avgift, bagagehantering, personal incheckning, försäkring, kapitalkostnad fpl, driftkostnad förutom bränsle service, avskrivning fpl kropp och motorer, kostnad städning, biljett försäljning mm.



@ DC-10
2019-12-03 10:43:47
SV: Norwegian MMX - ARN
Bränslet kostar ca 15 000 kr för ARN-MMX med en B737.
@DC-10
2019-12-03 01:18:49
SV: Norwegian MMX - ARN
Lägg där till moms, passageraravgift, flygskatt och andra avgifter.
Janne
2019-12-02 20:46:17
SV: Norwegian MMX - ARN
Kanske dags för Sas och 321:or?
DC-10
2019-12-02 18:52:08
SV: Norwegian MMX - ARN
180 pax x 500kr = 90.000kr, vad kostar soppan på sträckan?
Frasse42
2019-12-02 18:43:11
SV: Norwegian MMX - ARN
Dom kan ta lite mer betalt för biljetten, spelar ingen roll om dom höjer med 30% ändå nästan hälften SAS-pris.
Ekonomi
2019-12-02 17:04:56
SV: Norwegian MMX - ARN
Fulla plan behöver inte betyda att sträckan genererar pengar. Just MMX-ARN är nog (spekulation) mestadels O/D passagerare annars väljer man CPH. Därav är nog yielden inte strålande. Enbart spekulation dock.
NISSE
2019-12-02 16:08:49
SV: Norwegian MMX - ARN
Det är för billigt att flyga.
 

Tillbaka

Volflight
Air BP
BAM
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn