Tråden startades av: Gunnar  2020-05-22 18:14:22
Airbus 320 crash i Pakistan 
En A320 har kraschat i Pakistan

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Calle
2020-05-27 15:51:25
SV: Airbus 320 crash i Pakistan
Re John Snow

Och 737-800:an från Pegasus som även den var unstabilised på väg in till Istanbuls flygplats i vintras? Hur tänker du kring denna?
763
2020-05-27 12:37:16
SV: Airbus 320 crash i Pakistan
Det här har absolut Ingenting med flygplanstyp att göra. Dom var 2000 ft FÖR högt på 5 nm final, alltså 2000 ft Över Glidbanan / Profilen. Då kan det bara gå åt hel....! Varför inte en 360 graders sväng på final eller avbryta inflygningen är obegripligt! Men märkligare saker har hänt. En väldigt onödig och tragisk historia.
John Snow
2020-05-27 09:22:09
SV: Airbus 320 crash i Pakistan
Jag och kollegorna fortsätter ändå att säga "If it's not Boeing, I'm not going". Nu står ju MAX på marken, så om du skulle råka flyga med den just nu, ja då är det något allvarlig fel, så förstår inte vad den har i konversationen att göra?
Qwerty
2020-05-26 14:53:08
SV: Airbus 320 crash i Pakistan
Intressant länk som styrker "hot and high":

https://www.airlive.net/breaking-pilots-of-pia-pk8303-ignored-3-warnings-according-to-atc-report/
sv@John Snow
2020-05-26 14:00:23
SV: Airbus 320 crash i Pakistan
B737's haveristatistik är faktiskt bättre än A320. När man ser till hur många 737'or som har tillverkats, och under så lång tid. A320 är också ett mycket säkert plan.
sv@Calle
2020-05-26 12:42:08
SV: Airbus 320 crash i Pakistan
Ja, kklart det är så, men A320 har inga dolda hemliga system som t.ex. B737 Max, som saboterar för piloten. Samtidigt är det tyvärr så att många piloter idag inte har någon större rutin i att flyga manuellt. Airbus FBW är ett välbeprövat säkert system
sv Calle
2020-05-26 10:02:44
SV: Airbus 320 crash i Pakistan
Nej du kan inte flyga A320 lika manuellt som en Boeing. När du flyger i "Direct Law", går styrsignalerna alltid via en dator. Hur skulle det annars gå till? Den har ju "Fly by wire".

"Direct law is the lowest level of computer flight control and occurs with certain multiple failures. Pilot control inputs are transmitted unmodified to the control surfaces, providing a direct relationship between sidestick and control surface. Control sensitivity depends on airspeed and NO autotrimming is available."
Calle
2020-05-25 19:13:39
SV: Airbus 320 crash i Pakistan
@John Snow - bara en inlaga i debatten - A320 är fortfarande ett flygplan, är ett flygplan, är ett flygplan... du flyger det lika manuellt som en 737 om du vill. Tror inte stället åker ut bättre på 737:an och sannolikt är 737 inte mer stabilised heller när du försöker landa utan ställ. Det handlar mer om vem som spakar eländet än flygplanet ifråga..
@John Snow
2020-05-25 13:44:44
SV: Airbus 320 crash i Pakistan
med tanke på Boeings stora problemer med att få certifierat 737 Max, verkar det lite patetiskt att säga som du gör. Vi andrafortsätter säga : I f it’s a Boeing I ain’t going.
John Snow
2020-05-25 08:55:04
SV: Airbus 320 crash i Pakistan
Jag och mina kollegor i branschen brukar säga, "if it's not Boeing, I'm not going", och i detta fallet verkar det vara rätt. Tragiskt dock med haveri oavsett flygtyp.
@pilot
2020-05-24 16:11:46
SV: Airbus 320 crash i Pakistan
Hahahaha, du är rolig du ! ”Alldeles för komplicerat flygplan för allmänt bruk” haha
Det enda du är pilot på är tillverkad av Microsoft!
Calle
2020-05-24 13:55:30
SV: Airbus 320 crash i Pakistan
Re: pilot

Trams, A320 har en bra statistik. Det är komplext men du har också ett oerhört fint systemstöd som hjälper snarare än stjälper.
Airbus Jockey
2020-05-24 11:56:47
SV: Airbus 320 crash i Pakistan
första försöket :

Jag tror dom kommit in hot and high , landat utan fälla ut hjulen och skrapat motorerna... sedan lyft igen ..

Ingen CRM , förvirring med overspeed/gear down ..

Andra försöket , fäller ner hjulen , dubbelt motorbortfall pga av den tidigare landningen på motorerna..

just my few cents..
Röda Baronen
2020-05-24 10:08:50
SV: Airbus 320 crash i Pakistan
Bilder som har publicerats på olika medier, indikerar att motor nacelles båda har skrapat på marken, man kan ju undra varför, problem med landningsställ kanske. Detta kan i sin tur leda till motorstopp pga brist på smörjolje, olje kylara och rör sitter längst ner på motorn

Sen har vi ju sett förut att fastan under Ramadan har varit medverkande till ” pilot error crashes ”
pga lågt blod socker och de hydrering
PIA i 2016 och Air Blue i 2010
@“pilot”
2020-05-24 09:27:17
SV: Airbus 320 crash i Pakistan
Alldeles för många haverier, jämfört med vad då? återigen framgår det tydligt att du inte vet vad du skriver om. A320 är ett modernt, säkert och effektivt flygplan.
Gh
2020-05-24 07:55:25
SV: Airbus 320 crash i Pakistan
Greger låter mest sannolikt. Skrapmärken på banan borde lösa denna krasch ganska snabbt isåfall.
pilot
2020-05-23 23:49:17
SV: Airbus 320 crash i Pakistan
A320 har haft alldeles för många haverier. Ett alldeles för komplicerat flygplan för allmänt bruk.
@Greger
2020-05-23 21:52:15
SV: Airbus 320 crash i Pakistan
Nu visar det sig att man glömt fälla ut ställen.
Kahn
2020-05-23 21:08:49
SV: Airbus 320 crash i Pakistan
Är detta ett ”Go-around, gear up!”-fenomen?!?

(I kontrast till det betydligt säkrare ”Go around” - ”Positive rate” - “Gear up”)
Acer
2020-05-23 14:07:01
SV: Airbus 320 crash i Pakistan
Märkligt: Man hör varningen att det är något fel på landstället när piloterna får cleared to land. När piloterna i ett uppenbaligen sent skede gör en goaround är de redan nere och skrapar i motorerna. Planet lyfter igen och motorerna lägger av.
Glidflyger tillbaka till fältet och nu med stället ute, men når inte fram.......
@ABC
2020-05-23 13:04:13
SV: Airbus 320 crash i Pakistan
Dom gick ju ut med att det var 107 personer ombord redan i ett tidigt skede. Den siffran verkar stå sig fortfarande.

Det kan vara så att vissa tidningar inte vet och då brukar dom gissa för att få en siffra i sin artikel men du kan utgå ifrån att bolaget har koll iaf.
Maverick
2020-05-23 11:36:40
SV: Airbus 320 crash i Pakistan
Ska vi gissa på fuelstarvation. Man har fått motorproblem, ingen extrafuel. ECAM har tagit lite för lång tid och plötsligt har man ingen soppa kvar. Just my guess!
Greger
2020-05-23 10:50:18
SV: Airbus 320 crash i Pakistan
En teori är att en go around gått snett. Piloterna har kommit in för högt bestämt sig för en go around men för sent , tagit upp ställen och skrapat motorerna i banan. Man har lyckats lyfta men motorerna är demolerade så att båda dessa stannar under nästa landningsförsök med förödande resultat.
Kåre
2020-05-23 10:19:43
SV: Airbus 320 crash i Pakistan
Det är ingen krasch det handlar om en okontrollerad landning. Känns olustigt att flyga med Airbus eftersom det kan hända mycket i dess program.
sv ABC
2020-05-23 09:37:23
SV: Airbus 320 crash i Pakistan
Kraschen har inget med NEO eller Classic att göra. Det är andra orsaker till haveriet.
Flygare
2020-05-23 09:27:02
SV: Airbus 320 crash i Pakistan
Har flugit t/r Lahore för länge sedan med PIA utan problem. Service ombord var lite speciell men helt ok!

Åldern på ett flygplan i år räknat har inte någon större betydelse förutsatt underhållet är utfört enligt tillverkarens föreskrifter.

Vi hade nyligen två nästan nya flygplan av annat fabrikat som störtade.


Svein
2020-05-23 02:23:22
SV: Airbus 320 crash i Pakistan
SAS har mange gamle A320, som ikke er neo, men tilsvarende det 10 år gamle flyet om styrtet i Pakistan.
ABC
2020-05-23 00:42:11
SV: Airbus 320 crash i Pakistan
Hur är det ens möjligt att PIA inte vet hur många som var ombord? Hur kan ett sådant bolag få trafikera EU?
Calle
2020-05-22 23:18:12
SV: Airbus 320 crash i Pakistan
RE: ABC

Utveckla?
Hans
2020-05-22 19:51:51
SV: Airbus 320 crash i Pakistan
SAS har både 319/320/321 classics också men just nu parkerade.
Sv ABC
2020-05-22 19:50:35
SV: Airbus 320 crash i Pakistan
SAS kör ju både gamla och nya A320. Kanske borde folk sluta flyga med SAS då precis som man ska ”vägra flyga MAX” med Norwegian. Skrattretande.
MokeyFlyer
2020-05-22 19:22:03
SV: Airbus 320 crash i Pakistan
@ABC
Kan du argumentera? SK med enbart A2N really?!!!
Då finns inte många A320 i SAS flotta....
ABC
2020-05-22 19:10:44
SV: Airbus 320 crash i Pakistan
Tur att SAS kör med NEO.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev