Tråden startades av: Yones  2020-07-20 20:02:56
Failad Medical class 1 i norge 
Jag var lite dumsnål och valde göra min Medical Clas 1 i Norge. Innan jag åkte till Norge frågade jag de om de gör noggrann synundersökning allt eftersom jag har en väldig mild Deutan (väldigt mild) då jag har gjorde undersökning i sjukhus hos ögon specialist samt ögonläkare.
När jag kom till flygcenter för att göra mina undersökning så valde deras synläkare att börja med syntestet. Lång historia kort så blev jag dålig bemött och särbehandlad, den flygläkaren sa till mig ordagrant att jag kommer aldrig sätta min fot i en flygplan i mitt liv och borde glömma mitt liv inom flyg och satt och flina.
Jag frågade om mina alternativ då jag kugga färgblindtesten så sa han att det finns inget och göra så han skickade hem mig utan att göra resterande undersökning.
Min lärare blev rasande och han bad mig kontakta några flygläkare i närliggande region, flygläkarna sa att det var helt absurt och ingen ska någonsin säga så då man kan alltid ta licens med restriktioner där man senare kan gå till en ögon specialist.
Alla av de rekommenderade Aleris.
Är det värt och göra undersökningen här i Sverige hos Aleris eller ge upp flyg drömmen och acceptera att jag kommer aldrig flyga ?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Sv.Anders
2020-08-06 07:58:25
SV: Failad Medical class 1 i norge
Nej, det handlar inte om Försvarshälsan på F17 utan en privat flygläkare (fd flygvapenläkare) med egen praktik. Jag tror att han har en mottagning i Stockholm också. Har man redan flunkat en klass 1 i Norge pga av syn/färgseende så är den här flygläkaren inte den man bör gå till. Syn/ögon är hans specialområde, om vi menar samma person. Det kan absolut ligga något i det som skrivits tidigare.
Anders
2020-08-03 11:11:15
SV: Failad Medical class 1 i norge
Pratar ni om Försvarshälsan i Ronneby?
Sv.sv F17
2020-07-31 09:24:34
SV: Failad Medical class 1 i norge
Den ni pratar om är väl dessutom.även ögonspecialist som i TS fall kanske inte är exakt det man letar efter om man ska göra om undersökningen i Sverige?
@F17
2020-07-29 18:31:33
SV: Failad Medical class 1 i norge
I just detta fallet passar man sig extra mycket. (lite kryptiskt kanske, men helt seriöst, på fullt allvar)
Har hört om surrealistiska upplevelser som man inte önskar någon.
Svar F17
2020-07-28 22:40:36
SV: Failad Medical class 1 i norge
X-flygvapenläkare skall man passa sig för, dom är vana med den lilla klick ubermensch som klarar sig igenom nålsögat för att bli pilot i flygvapnet. Din medical ryker direkt.
F17
2020-07-27 11:38:56
SV: Failad Medical class 1 i norge
I ditt fall, om du tänker ta en ny undersökning i Sverige, så håll dig långt borta från Ronneby.
(Inga detaljer, utan bara ett väldigt gott råd)
Sängen
2020-07-24 13:04:11
SV: Failad Medical class 1 i norge
Jag och flera har varit igenom den medical-resan du nu eventuellt står på startlinjen vid. Jag själv, som mild deutan, kuggade testerna för färgblindhet i ett nordisk land men klarade ett test senare i ett annat europeiskt land och fick därigenom en class 1. Jag hade sedan tur, bra timing med karriären och fick möjligheten att flyga kommersiellt på jet i Europa.

Klarar man inte Ishiharas färgkort kan man göra lanterntest, Cad-test eller anomaloskop. Dessa erbjuds lite olika beroende på Easa-land. Jag har även förstått att Norge i just detta avseende är ganska konservativa historiskt gällande färgseende och class-1-medicals. Mer liberala länder verkar vara Tyskland/Schweiz.

Kom dock ihåg att detta gäller flygsäkerhet och att vi alltid ska vara försiktiga i och kritisera flygläkares professionella utlåtanden. De gör sitt jobb utifrån den kravbild som ges. Är du ett gränsfall rent medicinskt kan det vara svårt att avgöra objektivt om du är säker.

Om du ska fortsätta och pröva i ett annat land rekommenderar jag att du alltid är ärlig med din medicinska historia, både i formulären du fyller i samt inför flygläkaren. De flesta är förestående och önskar bara ge dig en ny oberoende bedömning.

Jag själv valde att ändå lämna den kommersiella flygkarriären för ett antal år sedan på grund av all hjälp tid borta från vänner och familj, resande och de relativt tuffa arbetstiderna och villkoren i branschen. Idag med Coronasituationen är jag glad att vara utanför branschen men samtidigt ledsen över alla vänner som förlorat jobbet.

Jag önskar dig lycka till! Samtidigt flaggar jag kort för att det frivilliga livet i Cessnan kanske ibland på lång sikt är sundare för själen än det tuffa, om än till tider inspirerande, jobbet i en jet-maskin. Men det är en annan tråd.

Hälsningar
/Sängen
Reality
2020-07-22 16:44:36
SV: Failad Medical class 1 i norge
För att få ett klass 1 medical, så ska du vid första undersökningen genomgå en specialundersökning på ett dyk- & flygmedicinskt centrum. Detta granskas sedan även av Transportstyrelsen.

Det går inte vara "flexibel" och fuska sig till ett intyg (vilket alla bör vara tacksamma för). Efter det är det kontroll varje år av en flygläkare. Dessa kontroller är väl något "mindre seriösa", men dokumenten skickas likväl till Transportstyrelsen.

Dessutom, om du nu blivit underkänd i Norge, måste du uppge detta vid nästa undersökning. Det kommer dra till sig en...viss uppmärksamhet. Om du inte känner för att ljuga, vilket du verkar vara intresserad av.
Kalle
2020-07-22 13:55:10
SV: Failad Medical class 1 i norge
Vissa av korten är luriga på Ishiharastesten, även om man har perfekt färgseende så är vissa jävligt svåra. Skulle man bli kuggad av någon överambitiös flygläkare så har man rätt att kräva en omtest, man kan göra en lanternatest som också är godkänd. Det handlar endast att kunna se rött och grönt tydligt på navigeringsljus och ljussignaler med tornet.
Flexibel flygläkare
2020-07-22 12:31:45
SV: Failad Medical class 1 i norge
"Är det någon som har ett tips på en mer flexibel flygläkare? Någon som fokuserar på det viktiga?"

Det viktiga kanske är olika beroende på erfarenhet? Hitta på något annat innan din flyglärare försöker ta mer av dina pengar.
Flygläkare
2020-07-22 11:46:32
SV: Failad Medical class 1 i norge
För din initial kan du inte gå till vem som helst. Det är endast ett fåtal som är godkända, där är väl Aleris störst. Aleris i Sthlm har en mycket duktig ögonläkare.
Håll dig på backen!
2020-07-22 10:45:28
SV: Failad Medical class 1 i norge
Flexibel flygläkare? Fokuserar på det viktiga? Seriöst? Med den inställningen o försök att runda reglerna så hoppas jag innerligt att du aldrig kommer få ett flygcertifikat. Håll dig på backen o låt seriösa personer flyga!
Fältis
2020-07-22 10:02:07
SV: Failad Medical class 1 i norge
Du menar någon som inte gör sitt jobb?
En flygläkares uppgift är att främja flygsäkerhet, inte uppfylla folks drömmar att bli pilot.
Yones.
2020-07-22 04:10:56
SV: Failad Medical class 1 i norge
Är det någon som har ett tips på en mer flexibel flygläkare? Någon som fokuserar på det viktiga?
Fältis
2020-07-21 22:11:50
SV: Failad Medical class 1 i norge
Mitt tips är att du kollar med Transportstyrelsen vad dom har för regler kring just ditt problem. Dom är generellt väldigt nitiska vad det gäller medicinska åkommor och ska man hårddra det så får man knappt äta vissa receptfria smärtstillande.
Sen är jag dålig på vad som gäller vid klass 1 men ofta generar reglerna kring kirurgiska ingrepp, beroende på vad naturligtvis att man inte får jobba under läkningstiden vilket kan variera från 2 veckor till typ ett år .
kent
2020-07-21 16:08:54
SV: Failad Medical class 1 i norge
Är man färgblind så får man inte bli kommersiell pilot. Däremot så kan du ta ett PPL-certifikat.
Reality
2020-07-21 15:42:39
SV: Failad Medical class 1 i norge
Är du färgblind får du inte ett klass 1 medical. Du kan få ett klass 2, vilket gör att du kan ta ett PPL, och hobbyflyga. Yrkespilot är däremot inte aktuellt.
Johan
2020-07-21 15:41:51
SV: Failad Medical class 1 i norge
Vad tycker du själv?
ABC
2020-07-21 12:22:40
SV: Failad Medical class 1 i norge
Det är inte så att du kommer att flyga bara för att du får en Medical1, det krävs ett jobb också.
Om du nu lyckas skaffa ett medicinskt certifikat hur ser då framtida arbetsgivare på ditt synfel och finns det någon chans att det förvärras med stigande ålder?
Hard truth....
2020-07-21 11:22:06
SV: Failad Medical class 1 i norge
Är du det minsta färgblind är det bara att glömma! Finns ingen seriös flygläkare i världen som hade godkännt dig......kanske kan flyga privat o njuta av det?
Kalle
2020-07-21 09:43:17
SV: Failad Medical class 1 i norge
Hur kan det vara billigare i Norge än Sverige? Jag har varit med om en liknande situation fast då gällde det färgtesten, fast jag har fått godkänt 5ggr vid tidigare undersökningarna så skulle ett nytt sågspån till flygläkare helt plötsligt försöka underkänna min färgtest pga. att jag lite tveksam på ett kort. Ett tips är att endast gå till flygläkare som du känner sedan tidigare.
MrAero
2020-07-21 09:41:44
SV: Failad Medical class 1 i norge
Ge inte upp. Försök hos Aleris!
Bertil
2020-07-21 09:26:19
SV: Failad Medical class 1 i norge
Färgblindheten gör tyvärr att Medical klass 1 för att flyga kommersiellt är kört, det går tyvärr inte heller att fixa till.
Klass 2 går dock för privatflygning.
 

Tillbaka

Volflight
Pilotshop
BAM
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn