Tråden startades av: A223  2020-09-05 08:40:36
airBaltic 
airBaltic är nu, sedan igår, tillbaka på Arlanda, och under nästa vecka kommer nästan alla av linjerna till de destinationer som tidigare legat nere pga Corona-restriktionerna att öppna upp. Detta innebär att Hub-trafiken på Riga nu kommer att återställas på allvar. Flera direktlinjer från Tallinn och Vilnius är redan igång. Leveranserna av nya A220-300 kommer nu att fortsätta och man räknar med att ca 30-35 av de tidigare permitterade piloterna kommer att återanställas redan nu i vinter under perioden fram till februari 2021. Bland dessa finns flera skandinaver.
Beslutet gällande enhetsflotta med Airbus ligger fast. B737 och Q400 kommer inte tillbaka i reguljär trafik. De flesta av dessa står parkerade på RIX.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

BT
2020-09-12 00:36:05
SV: airBaltic
De flesta huvuddestinationerna hos BT är nu igång igen. De kvarvarande är på gång, samt ökade frekvenser så snart tillräckligt många Airbus (A223) är i luften. Ett jättelyft för passagerarna att alla avgångar nu är med Airbus. De 12 parkerade Q400 kommer inte tillbaka i trafik hos BT, hittar men ingen kund som kan ta över dem får de stå i malpåse tills kontrakten går ut 2022. (Det finns ett mycket stort överskott på parkerade Q400 världen över så chansen att hitta någon är minimal)
Leveranserna av A223 fortsätter enligt plan. Återanställning av permitterad flygande personal börjar, som det ser ut nu, senast I februari, men troligen tidigare, om inte covid19-situationen förvärras radikalt. Återanställning sker i senioritetsordning.
STO-OF
2020-09-09 21:28:00
SV: airBaltic
Förutom ARN-RIX är nu även ARN-TLL och GOT-RIX igång.
Riga till Abu Dhabi och Tel Aviv kommer igång vid skiftet till vintertidtabellen i oktober. RIX till MAD, BCN och AGP (Malaga) samt TLL-AGP får visserligen vänta ytterligare pga ökningen av Corona fall i Spanien, men finns redan med nyreviderade tidtabellen.
CEO Martin Gauss har också sagt i livesändningarna till personalen på intranet att airBaltic kan tänka sig kliva in på intra-skandinaviska marknaden och till/från Skandinavien om ett tomrum skulle uppstå vid tex konkurs hos annan operatör (inte så svårt att räkna ut vem man syftar på)
 

Tillbaka

Volflight
Pilotshop
BAM
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn