Tråden startades av: Greger  2020-10-07 21:11:56
Myglar SAS? 
Dom ordinarie piloterna är kortidspermitterade och får lön av dom svenska skattebetalarna och samtidigt används billigare utländska piloter till produktionen! Alt enligt svd.se. Är det ett normalt upplägg eller använder SAS ledning tvivelaktiga metoder? SAS känns mer och mer som en skithusdörr på en räktrålare som sjunker...

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Connor
2020-10-14 09:21:43
SV: Myglar SAS?
Sv Anders:

Hur menar du med att de hade anställt ”på tok för många” piloter?

Innan Covid-19 bröt ut fick inte SAS ihop ekvationen då det fattades piloter, och en hel del flygningar fick canceleras pga ”Lack of Crew”.
Anders
2020-10-14 01:55:37
SV: Myglar SAS?
Tror SAS vet vad dom gör men det dumma dom gjorde va att anställa på tok för mycket piloter.De va ju typ som en arbetsförmedling.Dax städa upp nu.
RS
2020-10-13 09:05:23
SV: Myglar SAS?
Hej,

Den modell SAS använder sig av är sedan innan Corona förankrad i kollektivavtalen(DVS den andel trafik som maximalt trafikeras av SAIL eller andra underleverantörer) samma upplägg har således fortsatt genom Corona men då programmet varit allt annat än normalt har SAIL flyget avgångar som tidigare flögs av SK på samma sätt som Norska piloter flugit enskilda avgångar som normalt flygs från svenska basen.

När det gäller permitteringarna så har SAS som många andra företag tackvare detta kunnat undvika fler uppsägningar än vad som är absolut nödvändigt.
Xxx
2020-10-11 22:49:21
SV: Myglar SAS?
@andreas

Lönediskussionen är ju rätt off-topic men iaf. Jag känner många civilingenjörer, ingen började under 40k och alla tjänade över 50k efter fem år. Blir man chef så finns det inget stopp då snackar vi från 80k till miljoner per månad. När det kommer till HR är de oftast i mellanchefsposition och tjänar betydligt mer än vad du tror. Det låter som att piloter snittar 80k men i verkligheten är det ju inte så. Maxlön i Sverige är lite över 100k men då är du pensionsmässig ganska snart och ingen som går i pension om 20 år kommer att ha såna löner. En pilots lön under en karriär blir förhoppningsvis bra men då har det varit många hundår med låg till ingen lön alls. Jag förstår inte varför just piloters löner är ett sånt problem? Man ligger borta mkt och jobbar på skitdåliga scheman, varför är det inte ok att ha lite schysst lön för det? Som kapten är ju ansvaret väldigt stort dessutom och felbeslut kan vara förödande. Särskilt på lågbudgetbolagen där flygmaskinernas MEL-lista kan vara väldigt lång.
flygarn
2020-10-11 22:31:44
SV: Myglar SAS?
@ Andreas.


Tycker helt klart piloter kan tjäna löner upp emot och över 1 miljon.

De flesta nya piloter idag betalar sin utbildning själva, endast ett 10-15 tal elever per år blir klar via statlig utbildning och en handfull av dessa fortsätter sedan som pilot.

De flesta som idag privat utbildar sig till pilot betalar över 1miljon kr, till detta tillkommer mat och logi. Sedan så får många bekosta en egen inflygning ytterligare 200.000 och inte nog med det så har många arbetat utan lön, tom betalat för att fått ett jobb eller en väldigt liten lön. Kan inte nämna någotn annan jobb sektor som har samma bakgrund. (rutten)

Att en kapten som tjänar 1 miljon idag har många års erfarenhet bakom sig, inget man normalt sätt kommer upp till i en handvändning.

Att sedan som en pilot har ganska mycket att studera för att hålla alla licenser är en annan sak. Ett 10-15 tal kurser per år där det oftast krävs 80% rätt på prov, samt 2 gånger per år i simulator. Det skulle motsvara att man har en ny uppkörning för sitt körkort varje 6e månad (enkelt förklarat)

För utom detta så har en kapten ansvar för sin besättning och passagerare / eller cargo, ansvar för sitt flyg fartyg och 100 tals punkter mer.

Precis som en läkare tjänar bra så bör så dels piloter tjäna bra, dock har detta också pressats ner pga låg kostnads flyg, och i slut ändan är det oss, passagerare som bidragit till detta.

Där emot tycker jag att under en sådan pandemi som värden är i så har jag svårt och motivera varför man skall bibehålla sin lön när ens arbetsgivare har stora ekonomiska svårigheter och kk väntar runt hörnet.
Jörgen
2020-10-11 20:21:11
SV: Myglar SAS?
Tänk på att piloter har ett väldigt stort ansvar för passargerarnas säkerhet.
Andreas
2020-10-11 09:16:58
SV: Myglar SAS?
@Xxx

Få akademiker tjänar den typen av löner. Högt uppsatta chefer, ja, men du behöver en rejäl verklighetsanpassning om du inte tror att piloter med årslön på miljonen sticker ut.

En civilingenjör med 20 års erfarenhet kommer upp på 55000 kr i månaden och jobbar man med HR tjänar man kanske hälften av den där miljonlönen.
Revisorn
2020-10-09 23:34:52
SV: Myglar SAS?
@PF
Ja, visst är det helt korrekt i vissa delar av dina påståenden och killgissningar, men tror du på allvar att bolaget inte väljer en väg som för dom är den mest ekonomisk fördelaktiga?
Ser du inte att det är en fullständig massaker av hela branschen nu?
Xxx
2020-10-09 23:05:54
SV: Myglar SAS?
@flygarn

Jag håller med i att SAS självklart ska agera utifrån vad som är bäst för företaget och att man under rådande omständigheter naturligtvis måste ta till rätt stora åtgärder. Vad jag menar är att de stora bidragen, finansierade med skattemedel, borde användas till att skydda arbetstillfällen i Sverige och inget annat.

Vad gäller Arn-bas xfly så körs två ATR just nu, det finns alltså arbetstillfällen kvar på den basen. Någon senioritetslista mellan baser i Danmark vs Sverige finns inte, bara i resp land. Ingen är anställd av xfly utan alla går via bemanningsföretag så det är bara konstigt att stänga ner Arn-basen. Det rimliga är att avskeda där arbetstillfällen försvinner, dvs även på Arn men också i Danmark. Vilket nu har påbörjats också.

Sen var det någon annans kommentar om lönerna, då menar jag inte att Nisse Arbetare har miljonlön inom industrin utan att universitetsutbildade, tex ingenjörer, civilingenjörer, HR etc tjänar väldigt bra och det är ingen som klagar på det. Det gör inte jag heller, det är bra att folk tjänar pengar. Diskussionen om att ändra k-avtal, gå ner i lön med x% etc blir också lite konstigt eftersom det är Corona som är orsaken till situationen. Tillfälliga åtgärder är vettigt men det kommer en tid efter Corona också.
Sv Andreas
2020-10-09 22:14:40
SV: Myglar SAS?
Helt sjukt att ens SAS finns kvar. Förstår inte varför vi skattebetalare ska ösa in pengar i SAS och dessutom betala deras permitterade piloter så utländska piloter kan jobba och pengarna hamnar utanför Sveriges gräns.

Nu är det fasiken dags för politikerna att låta SAS stå på ett eget ben iaf. Kan ju börja med att dra in permitteringsstödet och ge pengarna till företag som faktiskt är ärliga.

Lägg pengarna på sjukvård och utbildning istället.
flygarn
2020-10-09 22:02:15
SV: Myglar SAS?
@ PF

Det är klart att det känns lite kasst att SAS hyr in kapacitet när man kan producera själv, men faktum är att SAS inte har mindre plan som passar in just nu. Att producera själv skulle kosta SAS mer och i slutet ännu mer för oss skattebetalare.

Du har rätt ang de underleverantörer som SAS har. Tar SAS bort dessa så är det stor sannolikhet KK, Xfly har iof LOT. SAS är självklart rädda att också förlora dessa underleverantörer, för då har man ingen som kan operera på de linjer som har tunnare underlag där det inte är ekonomiskt att flyga en större maskin.

SAS har ju under flera gånger haft eget regionalbolag, SAS comuter, Cimber etc. Det planerades ju också för nytt intåg med A220 eller Ejet som ett nytt regional bolag, men antar att allt är satt på pause.

ACMI bolag har ju uppkommit för att man kan hålla en mer kostnads effektiv lösning än många stora flygbolag, både ekonomiskt och flexibilitet.
Flygarn
2020-10-09 21:53:06
SV: Myglar SAS?
@PF.

Du har helt rätt ang leasing och fasta kostnader, att det är en stor kostnad för alla bolag.

Dock har de flesta bolag fått bra temporära avtal av div leasing bolag och kreditgivare. Leasing bolagen är väldigt rädda för att flygbolag skall gå i KK. Då står leasing bolag och banker med en massa plan som ingen vill leasa och det blir brak förlust.


När SAS och andra bolag hyr in kapacitet så tittar man självklart på vad det kostar att hyra in kapaciteten mot att producera sträckan själv. SAS gör detta med varje linje och flight för att vara så kostnads effektiv som möjligt.

Så på de linjer som flygs med mindre flygplan så spar SAS kostnad mot att flyga linjen själv.
Andreas
2020-10-09 15:52:03
SV: Myglar SAS?
Vem är det som slösar skattemedel om du anmäler det här till Tillväxtverket så att de lägger resurser på att utreda i onödan? Ska du inte anmäla till brittiska motsvarigheten också för att SAS-piloter flög SAILs flygningar under sommaren när deras piloter var permitterade eller uppsagda?

Hur stor andel av sin ordinarie produktion flyger SAIL nu? Jag räknar att 2 flygplan av tidigare 9 och med färre flygningar per flygplan än tidigare borde motsvara 15-20% Hur stor andel av sin ordinarie produktion flyger SAS? Det borde vara en högre andel och med den logiken är det ju SAS-piloter som tar SAIL-piloters jobb. Skandalrubriker i brittisk press nästa?
Sv SAS Pilot
2020-10-09 15:12:05
SV: Myglar SAS?
Vadå inte gå ut i media? Det här är ett högst tvivelaktigt sätt SAS hanterar detta på. Korttidsbidrag och sen ska annan utländsk personal jobba istället. Horribelt!! Hoppas tillväxtverket synar detta, jag har iaf anmält detta som bidragsfusk.

Hur kan du stå bakom ledningen i detta läge? O du vill uppenbarligen mörka det dom gör genom att uppmuntra folk att inte säga något till media?
PF
2020-10-09 12:15:23
SV: Myglar SAS?
@Flygarn
Är inte enig med det du skriver.
SAS har väl fortfarande fasta leasingkostnader för sina flygplan, det är inget som försvinner?
Bättre att maximera utnyttjandet av sin egna flotta först.

Att betala höga leasingkostander och sparka folk för att hyra in kapacitet från 3 olika bolag, Cityjet, Xfly och SAIL kan inte vara ekonomiskt eller moraliskt försvarbart när man samtidigt får stora stöd från staten.

I dagsläget betalar skattebetalarna inte bara för SAS utan betalar för fyra bolag, SAS, Irlänska SAIL & Cityjet samt Estniska Xfly.

Inget av de tre övriga bolagen flyger någon annan produktion än för SAS. De vet att om de inte betalar för bolagen skulle de omedelbart gå i konkurs, därför finns ett intresse från SAS att hålla dem vid liv. Men det bör såklart inte vara med skandinaviska skattepengar och lokala uppsägningar.
Svensk pilot i DK
2020-10-09 11:55:43
SV: Myglar SAS?
Jag jobbar på SAS med bas i Köpenhamn, med danskt kontrakt. Dock så bor jag och betalar skatt i Sverige, så sluta kom med att vi inte betalar skatt i Sverige. Är det någon som borde klaga så är det väl danskarna i detta fall? Vi är många piloter på SAS som har detta upplägg, även inom "SAIL".

Detta gäller även en del av de underleverantörer som vi på SAS har.
flygarn
2020-10-09 10:41:39
SV: Myglar SAS?
@XXX


SAS hade väl gärna haft alla anställda kvar och betala full lön, men skall man då gå i KK? Det är väl självklart att man måste anpassa sin verksamhet efter rådande situation. Det skulle gå mer skatte pengar från folket med den filosofi.

SAS har ju valt att precis som många andra använda sig av underleverantörer, SAS fack kräver också att underleverantörerna skall ha villkor som motsvarar Svensk standard, så löne dumpning är det inte tal om, men visst ett ACMI bolag som Xfly, Cityjet kan säkert producera billigare.

Att ta bort ARN bas har ju först och främt att göra med att det bara flögs 1 ATR, samt att senioritet gäller och både Dansk och Svensk baserna har fack. Danskarna började jobba tidigare än Svenskarna som togs över fån Flybee.

Såklart att det inte är SAS fel med hur företags klimatet i Sverige ser ut. Man kan bara följa med i spelets regler, men som ett företag så måste man ju i slutänden vara vinst drivande, varför skall man annars ha ett företag. Går det inte att få lönsamhet lägger man ner eller KK i slutändan. För att kunna konkurrera med kunder och få lönsamhet så har det varit inte varit lönsamt med egen regional verksamhet på många år, och sådels är det bättre att köpa in kapacitet.

Vare sig SAS är statligt ägt eller privat så måste ju SAS möta marknaden och de gör de. Det är det jag menar med att det är svårt att driva ett bolag med det företagsklimat man har och samtidigt skall konkurrera med andra bolag som har ett bättre företagsklimat och få lönsamhet.


Jag hade själv önskat att SAS skulle ha samma stolthet som bolaget hade en gång i tiden. I många länder är man annars stolt för sitt internationella flygbolag och har också en ganska stark positiv opinion och ett starkt varu-märke. Tyvärr existerar detta ej längre i Sverige.


Det är jätte bra om dessa kaptener tjänar 1 miljon eller för den delen 2 miljoner. Det gör mig absolut ingenting. Vad jag menade är att många piloter i SAS fick gå för att man inte kunde komma överens om nya villkor. Det var säkert flera olika krav med 1 av dessa var just en lönesänkning på 10%. Jag tror i ärlighetens namn att de som tjänar dessa pengar kan leva med 10% lägre lön. Är nog ganska säker på att av alla dessa piloter som nu fick lämna, så hade nog en merpart gått med på 10% löneminskning och kunna behållt jobbet.

Re:Xxx
2020-10-09 10:37:14
SV: Myglar SAS?
"Det gör ju var och varannan inom industrin"

Vet inte hur gammal du är, eller vilken kunskap du har om löner inom industrin. Men ge gärna några exempel på vilken typ av jobb man ska ha för att tjäna mer än 83.000 i månaden inom industrin.
Xxx
2020-10-09 09:13:28
SV: Myglar SAS?
Självklart helt vansinnigt av staten att låta SAS ta emot miljarder när de inte går till att skydda just arbetstillfällena. Corona är, oavsett hur jävligt det är nu, övergående. SAS passar på att skicka jobben utomlands, de kommer aldrig tillbaka och det är skattebetalarna, inklusive SAS anställda i Sverige, som står för notan. Samma sak med xfly som dumpar Arn-basen och sätter in danskar från Billund, som inte har jobb där just nu pga Corona. Plus estländare såklart, kanske mer förståeligt eftersom de är billiga och bolaget är mm från konkurs. Men de jobben kommer heller aldrig tillbaka samtidigt som svenska skattebetalare, ovetandes, pröjsar.

SAS har iom detta spelat ut sin roll som statsägt, inte en krona till ska gå till ett bolag som agerar enbart som ett privat företag. Låt dem utsättas för marknaden på riktigt så önskar jag dem lycka till, men inte, med skattemedel. Coronabidrag ska skydda arbetstillfällen inte användas som vapen mot svenska arbetstagare. Det är ju inte deras fel att vansinnigt höga skatter plus arbetsgivaravgifter gör dom onödigt dyra för en arbetsgivare.

Sen det där med att vissa tjänar över 1 miljon per år, jaha, är inte det bra då? Det gör ju var och varannan inom industrin, sluta vara så missunnsamma när det gäller lön. Bra folk ska ha bra lön, det är så på hela planeten, Sverige behöver verkligen inte vara mer marxistiskt.
Flygarn
2020-10-09 08:02:57
SV: Myglar SAS?
Det inte piloter som hyrs in utan en under leverantör. Dessa i sin tur har piloter från olika länder. Inget konstigt med detta.
Detta har SAS gjort under många år och är inget unikt under COVID.


Det säger sig självt att man kan inte sätta in en Airbus på tex ARN-SDL som tar drygt 180 pax när det är ett 20 tal kunder, det skulle kosta SAS betydligt mer i kostnader, som i sin tur också betalas av staten och i slutändan är allt kapital förbrukat som man nu fått, och då väntar KK.

Precis som vilket flygbolags som helst eller annat bolag så måste man anpassa produktionen till förutsättningarna, vilket är mindre flygplan och mindre OH kostnader, eller hur?

SAS har inte på många många år haft mindre flygplan än B737 och A319 och dessa har för hög kostnad för tillfället att producera med mot det underlag som just nu råder.

Att ta in ett mindre flygplan direkt in i SAS kostar fruktansvärt mycket och tidskrävande. Inget man gör på några veckor utan vi pratar minst 8-12 månader, för att implementera en ny flygplans typ samt börja inskolning av piloter och cabin värdar. (inskolning av 1 ny pilot kostar kring 250.000kr minus 2 månaders produktion för 1 pilot. För ett flygplan krävs normalt 8 piloter inräknat att flygplanet skall vara i luften ca 16-18h per dygn)

De flesta flygningar som gjorts med inhyrd kapacitet på rutter som senaste åren också flygit dessa rutter, så inget nytt. Det såg precis lika ut innan post Covid.


När det gäller SAS SAIL, så är ju det ett bolags som ägs av SAS. SAIL är ju inte heller något nytt fenomen eller bolag, utan de har ju faktiskt flygit inom SAS i ett par år, så samma sak, inget nytt där heller. Det finns också regulerat hur mycket SAIL får flyga.

De piloter som jobbar inom SAS SAIL är ju de flesta Svenska eller Skandinaviska piloter eller?

Att SAS och många många andra bolag just arbetar på detta sätt kan vi tacka regeringen för. Ett kasst företags klimat sett från en företagare och så gott som omöjligt att konkurrera med bolag som Wizz Air, Ryan Air, Easyjet, och för den del de flesta andra flygbolag med.

Att låta anställda vara kvar och jobba på de linjer som SAS i skandinavian kan operera själva kommer kosta oss skattebetalare mer i längden, för SAS skulle då endera gå i konkurs eller att regeringen måste skjuta till ännu mer kapital som då drabbar skattebetalarna.


Se Lufthansa. Man förlorar ca 500 milj / månad, stor del är personalkostnad som inte blivit permiterad eller uppsagd. Snart måste den Tyska regeringen skjuta in mer kapital om man inte minskar sina kostnader kraftigt.


Att facket ryter ifrån kan kanske vara bra, men vad jag föstår, så 10% löne minskning vilket i mina ögon är otroligt dåligt att inte gå med på. Ni som är på SAS vet säker mer och att det säkert finns flera faktorer, men är det bättre att förlora sitt jobb? De flesta flygbolag idag har sagt upp anställda eller många anställda som fått gått ner 50-70% i lön och i arbetstid för att fortfande kan vara anställd. Men pilot fack säger nej till 10%. F.Ö så har alla andra fack inom SAS gått ner 10% eller mer i lön och man väljer att hjälpa till. Dock inte pilot facket.


Tycker nog att SAS tar sitt ansvar och gör vad som krävs för att bedriva ett företag.

De som nu får lämna SAS är folk som jobbat 19 år eller mindre. Då kan du tänka att de som sitter kvar är de med allra högst löner, de festa kaptener och har en års inkomst på en bit över 1 miljon. Dessa är de piloter som tydligen inte kan klara sig utan en lönesänkning kring 10%? Tragiskt och det fick också konsekvenser.

Nej jag jobbar inte på SAS och jag har själv godtagit en reduktion på 40% av lön och arbetstid. Vi måste förstå att detta är inget en arbetsgivare vill.
Sv
2020-10-09 00:23:28
SV: Myglar SAS?
Ifrågasätt istället varför vi har så höga arbetsgivaravgifter som driver företag ut ur landet.
”Den Svenska modellen” fungerar inte längre.
SAS Pilot
2020-10-08 19:26:28
SV: Myglar SAS?
Jag förstår inte riktigt varför vi (ja, ni, mina kollegor och vänner) på hur ledningen allokerar resurserna?
Att man väljer att flyga exempelvis SAIL på vissa linjer än "main" SAS har antagligen någon bakomliggande faktor?

Som Göran skriver, att man flyger en ATR eller CRJ på linjer där beläggningen på dessa flygplan är 70-75% medan på en A320 hade varit 30% är väl helt förståeligt? Då hade det varit en ännu större kris och ännu fler kollegor hade fått gå.

Stå bakom ledningen istället för att gå ut i media, det hjälper ingen!
@Dragan
2020-10-08 16:54:50
SV: Myglar SAS?
Inte alls. Nämn ett Amerikanskt bolag som gör det.
Vad får man för pengarna?
2020-10-08 14:11:08
SV: Myglar SAS?
Glöm inte att det är DU som betalar deras permitteringsstöd.
PF
2020-10-08 10:53:01
SV: Myglar SAS?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7K0p83/utlandska-piloter-har-hyrts-in-av-sas--trots-masspermitteringen
Dragan
2020-10-08 10:12:13
SV: Myglar SAS?
Det är vanligt, så gör i princip alla bolag, så vet inte varför vi i Sverige skulle vara så speciella?
Göran
2020-10-08 10:11:28
SV: Myglar SAS?
Det beror väl helt på vad du syftar på, att sas tar in sail för att flyga deras 320 istället för main sas är tragiskt.
Att man använder dig av ATR och crj för linjer med lägre beläggning är bara nödvändigt. Att main sas ska flyga en 320 mellan arlanda och Kalmar med 20 passagerare är inte hållbart för någon.

Jag hoppas verkligen att det är någon som saspiloterna förstår när dom skriver såna här snyftartiklar.
 

Tillbaka

Volflight
Pilotshop
BAM
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn