KopplingDenna forumtråd handlar om följande nyhet:

Så ser nya Sunclass Airlines ut

Flygnyheter, Redaktionen, 2020-12-10
Ett tydligt steg vidare från den tidigare Thomas Cook-designen. Nu har Ving presenterat hur varumärket ska se ut från och med nu, bland annat på flygplanen i Sunclass Airlines.

Läs hela nyheten (Öppnas i nytt fönster)

 Tråden startades av: Greger  2020-12-16 00:17:27
KopplingSå ser nya Sunclass Airlines ut 
Lite Emirates över SunClass kostym. Inge jämförelser i övrigt dock..

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

AKA?
2021-09-05 20:37:13
SV: Så ser nya Sunclass Airlines ut
Verkar som att ”dom?” positiva Sunclass Airlines skribenterna som många självutnämnda förståsigpåare ständigt hackade på faktiskt fick helt rätt i slutänden.
Verkar ha varit pålästa och bransch kunniga skribenter i motsats till negativisterna!

BRA JOBBAT OCH SKRIVET, TACK!
Glad
2021-04-07 13:07:42
SV: Så ser nya Sunclass Airlines ut
@VKG = Callsign ViKinG?
Bra att du blivit lite mer positiv nu!
VKG
2021-04-06 10:18:53
SV: Så ser nya Sunclass Airlines ut
Dax att lägga ner nu. Jag skriver ALLTID under eget nick!! Kanske finns andra som reagerat på dina inlägg.
VKG
2021-04-05 21:46:08
SV: Så ser nya Sunclass Airlines ut
@GLAD
Jag inser nu att det är mycket roligare att vara glad och positiv än sur och negativ.

Stort tack för att din positivism smittade av sig på mig.
Glad
2021-04-04 18:40:53
SV: Så ser nya Sunclass Airlines ut
Jag glömde att be VKG om ursäkt, för mitt "Glad Påsk" inlägg.
Glad
2021-04-03 21:54:57
SV: Så ser nya Sunclass Airlines ut
Det är ju bara till att vara positiv och ha framtidstro samt att vara glad så blir man GLAD.

Några andra ”substanser” behövs inte!!

Prova, du kanske blir GLAD du med utan att vara annat än just positiv i tanken och GLAD!

Good Luck!!


SV Glad9
2021-04-02 21:55:40
SV: Så ser nya Sunclass Airlines ut
Berätta vad du går på. Vill också vara "GLAD".
VKG
2021-04-02 19:14:58
SV: Så ser nya Sunclass Airlines ut
Surkart och negativistiskt tråkig påsk önskar er icke realisten VKG!!

VKG
2021-04-02 15:43:03
SV: Så ser nya Sunclass Airlines ut
Självklart ska vi vara glada om branschen återhämtar sig. Men att bli kallad surkart, bara för att man är realist är orealistiskt.
Glad
2021-04-02 13:48:38
SV: Så ser nya Sunclass Airlines ut
@Conny

Tack Conny och väl skrivet.
Gott att det finns fler vettiga glada personer här än bara dom eviga negativisterna.

Själv fortsätter jag som sagt envist att vara glad och positiv trots negativisternas eviga mörkersurande.

Jag upprepar därför i denna fråga min nu något modifierade slogan:

- Res med VING och Sunclass dom är BRA!
- Res med VING och Sunclass dom vill vi ha HA!
- Res med VING och Sunclass tralalaaaaa!
- Res med VING och Sunclass så blir du GLAAAAA!


GLAD PÅSK ÖNSKAR SIGNATUR GLAD!
Conny
2021-04-01 22:20:39
SV: Så ser nya Sunclass Airlines ut
Glad!
Fortsätt med det du precis är Glad...
I dessa tider måste man greppa efter minsta lilla halmstrå man kan och se ljust på tillvaron,
Att chartern förhoppningsvis snart kommer tillbaka och vi kan börja leva och resa igen gör mig också glad.
Sen finns det uppenbarligen folk här inne som förmodligen jobbar för Aftonbladet eller dyl som älskar att skriva negativt om precis allt, dom söker med ljus och lyckta efter sånt.
Tack och lov för att man tror och hoppas på en snar bättre framtid.
VKG
2021-04-01 15:39:41
SV: Så ser nya Sunclass Airlines ut
Knappt 50% är återanställda. Vilket är bra. Sedan får vi se om vad som sker.
Inte säkert att alla blir återanställda, enligt min källa.
Glad
2021-04-01 14:09:27
SV: Så ser nya Sunclass Airlines ut
Är det tjatigt att läsa glada positiva inlägg så föreslår jag att ni som tycker så stänger dörren om er och drar ner gardinerna och surar på i er negativa mörka värld!

Själv fortsätter jag envist att vara glad och positiv trots era surkarts tendenser!

VING och Sunclass dom är BRA!
VING och Sunclass vill jag HA!

GLAD PÅSK ÖNSKAR SIGNATUR GLAD!
SV
2021-04-01 11:14:58
SV: Så ser nya Sunclass Airlines ut
@Glad. Ja det är positivt att vara just Glad. Men nu är du lite väl tjatig
Till Glad
2021-04-01 09:55:08
SV: Så ser nya Sunclass Airlines ut
Det är både återanställningar och nyanställningar på flera andra charterbolag....
Vi får hoppas det håller i sig!
Glad
2021-04-01 08:20:21
SV: Så ser nya Sunclass Airlines ut
Jag är i alla fall fortsatt GLAD över att vi snart kan charterresa (inkl. flyga) igen.

Jag är GLAD över att nu största delen av Sunclass Airlines tidigare samtliga uppsagda svenska kabinanställda återanställts och fått sina jobb tillbaka.
Fler lär säkert också bli återanställda när charterresandet kommer explodera inom något halvår.

Jag är därför också GLAD över att jag kommer kunna charterresa med VING och med deras fina flygbolag Sunclass Airlines som i Sverige fortsatt nu bemannas i kabinen av deras nu återanställda svenska proffsiga, trevliga, servicevänliga, kunniga, trygga kabinpersonal.

Ni andra ”surkartar” här på forumet får väl fortsätta sitta och vara just sura och bittra över vad det nu är ni är så uppenbart sura och bittra över i era liv.

Trevlig påsk (fast ni ständiga surkartar hittar säkert något fel på påsken också).

PS:
Ni surkartar, prova gärna att vara glada istället - You may find that it will make you happier and your lives better!
DS.
Trött
2021-03-31 18:49:06
SV: Så ser nya Sunclass Airlines ut
PS.@Glad Det är inte SCA's framtidstro som styr återanställningarna, utan det är Ving's försäljning som styr. SCA gör det som Ving beställer. Punkt! DS.
Trött
2021-03-31 18:45:08
SV: Så ser nya Sunclass Airlines ut
@Glad Du försöker att framställa Sunclass som något slags välgörenhetsföretag. Vilket det inte är.
Det är ett danskt företag med ganska hårda nypor. Har varit anställd där när det hade ett annat namn, numer pensionerad. Att de är tvungna att följa svensk lagstiftning, är inget de jublar över. Tror inte att du vet särskilt mycket om bolaget, eller varför de har svensk och norsk anställda CC's.
sv Glad
2021-03-31 18:27:04
SV: Så ser nya Sunclass Airlines ut
@anonym Glad Jag tycker också att det är glädjande. Men jag behöver inte "kökkenmödding dilla" om det hela tiden. Förstår du? Vart vill du komma? Söker du jobb hos SCA?
SCA är tvungna likt alla andra bolag, i liknande situation att återanställa enligt återanställnings rätten. Det behövs inte att torgföras i tid och otid.
Tramsigt!!
Glad
2021-03-31 17:26:24
SV: Så ser nya Sunclass Airlines ut
@osignerad

Vad är det för kökkenmödding du dillar?
Jag vet exakt vad återanställningsrätt är för något och att det är vad som skett i Sunclass Airlines men varför börjar du jiddra om det, dvs. vad har det med mitt inlägg och att jag är glad att göra?

Vad jag pekar på och är glad över är att nu ca. 50% av alla tidigare uppsagda (dvs. samtliga) i svenska kabinpersonalen hos Sunclass Airlines har fått sina jobb tillbaka (givetvis via sin återanställningsrätt).

Min poäng är att det ju är jättepositivt att så sker för vilket bolag utan en stark tro på framtiden skulle återanställa 50% (och fler lär nog snart följa) av sin redan uppsagda personal om man inte trodde på framtiden?

Förstår du?
sv Glad
2021-03-31 15:45:26
SV: Så ser nya Sunclass Airlines ut
Om personalbehovet ökar, så skall den avskedade personalen ha förtur genom återanställningsrätten. Företrädesrätten gäller i nio månader från det sista datumet du arbetade hos arbetsgivaren. Inget märkvärdigt med Sun Class Airlines.
Förstår inte vad du är ute efter. Du gör en höna av en fjäder.
Glad
2021-03-31 14:17:50
SV: Så ser nya Sunclass Airlines ut
Det är glädjande att det rullar på med vaccinationer och att ljuset i slutet i pandemitunneln nu tydligt kan ses.

Framtidstron hos charterbolagen bl.a. VING är tydligt stark och optimistisk och så även i VINGs flygbolag Sunclass Airlines.

Folket längtar starkt efter att få börja resa till härliga solresemål igen och bokningarna ökar nu dramatiskt.

Det är det som bådar göööööött!

PS:
Ingen har påstått att alla i svenska Sunclass Airlines tidigare uppsagda svenska kabinpersonal har återanställts utan det är väl nu ca 50% som hitintills återanställts. Fler lär dock följa.
Observera att samtlig svensk kabinpersonal var tidigare uppsagda men nu är alltså ca 50% redan återanställda.

Har aldrig ens hört talas om att så många som 50% återanställts i ett bolag som redan sagt upp samtlig personal!
Varför skulle man ens göra så om man inte hade en stark framtidstro?

Det bådar göööööött även det!
Ds.
sv Glad
2021-03-25 15:15:21
SV: Så ser nya Sunclass Airlines ut
All uppsagd personal på STO basen. har inte blivit återanställda.
Emre
2021-03-25 12:12:14
SV: Så ser nya Sunclass Airlines ut
Vad är det som bådar så gott ?
Glad
2021-03-20 11:02:54
SV: Så ser nya Sunclass Airlines ut
Som sagt nu har startskotten redan gått för att ”alla” vill ut och resa igen och bokningarna för sköna dagar i solen bara haglar in!!

Härligt att bl.a. VING och Sunclass Airlines står väl rustade med ett brett reseprogram och återanställd proffsig flygpersonal inför den kommande reseanstormningen!!

Det bådar göööööööött det här!
Glad
2021-03-15 12:19:43
SV: Så ser nya Sunclass Airlines ut
Det går flyg i april med Sunclass Airlines till Kanarieöarna men det är nu dags för normala säsongsändringar i avgångarna.

3:e april kör Sunclass Airlines flighter till Kanarieöarna från ARN, GOT och CPH.

Därefter kort uppehåll för säsongssändring och från början på maj (5:e) så körs det till Kanarieöarna varje vecka från ARN och CPH.

Göööööött!
Thor
2021-03-15 09:43:53
SV: Så ser nya Sunclass Airlines ut
Varför går det inga flyg med sunclass på hela april?
Glad
2021-03-13 16:44:47
SV: Så ser nya Sunclass Airlines ut
Ja eller hur!!!!

Nu är det värsta över!!

Sunclass Airlines överlever och har börjat flyga igen och med återanställd personal som tidigare var uppsagd!

UNDERBART OCH HÄRLIGT!
sv Glad aka The observer osv
2021-03-13 11:28:34
SV: Så ser nya Sunclass Airlines ut
Kul att det verkar att komma i gång, med skandinaviskt anställda cc's.
Glad
2021-03-13 09:06:27
SV: Så ser nya Sunclass Airlines ut
I helgen avgår igen och precis som tidigare närliggande helger flighter från ARN och GOT med Sunclass Airlines till Kanerieöarna!!

HÄRLIGT! Det börjar rulla (flygas) på allt mer och mer igen.
Sv till Abdullah
2021-03-07 12:10:06
SV: Så ser nya Sunclass Airlines ut
Kanske detta kan ge dig lite vägledning i din pessimism!

Läs på följande tråd i forumet: ”Framtidens charterflyg i skandinavien”.
Signatur LPA med tidsstämpel: 2021-03-07 02:21:46

https://www.flygtorget.se/Forum/Detaljer.aspx?ForumKatID=1&ID=270811
Abdullah
2021-03-05 08:44:44
SV: Så ser nya Sunclass Airlines ut
Exakt ingen verkar ha skrivit på något eller fått någon information? Vem vet vad som händer med världen i sommar ?
sv The Observer
2021-03-04 11:51:15
SV: Så ser nya Sunclass Airlines ut
Det är ännu inte helt klart!
The Observer
2021-03-04 05:26:59
SV: Så ser nya Sunclass Airlines ut
UNDERBART!!!

Svensk kvalitets charter utförd av svensk trevlig, kunnig, topputbildad kvalitets kabinpersonal rampar nu upp igen! HÄRLIGT OCH TREVLIGT!

Sunclass Airlines återanställer nu sin tidigare och pga. pandemin uppsagda personal och VING har ett jättetryck på reseförsäljningen inför sommaren!

Ohhh, du ljusnande reseframtid är här!
Emre
2021-03-01 20:50:06
SV: Så ser nya Sunclass Airlines ut
Det jag menade var att jag också suttit i långa förseningar med sunclass och aldrig fått ersättning som svar till tidigare.

Jag bokar hellre med Wizz och åker till andra badorter.

Denny
2021-03-01 12:42:44
SV: Så ser nya Sunclass Airlines ut
Det stämmer inte. Jag blev uppsagd och tillfrågad att komma tillbaka. Jag tackade nej.
Olle
2021-03-01 12:01:43
SV: Så ser nya Sunclass Airlines ut
Är det gamla anställda som inte fick komma tillbaka som sitter på den här tråden och hetsar ?

Verkar lite bitter i stämning, minst sagt.

Åk med ett annat bolag om ni är så upprörda. Detta är.inte marknadens enda
EB
2021-03-01 10:33:24
SV: Så ser nya Sunclass Airlines ut
@ Emre
Kan Du skriva så vi andra förstår, fattar inte vad du pratar om
Emre
2021-03-01 08:29:29
SV: Så ser nya Sunclass Airlines ut
Förseningar på dagar känner jag igen med detta bolag.
Ersättning verkar man heller aldrig få?

Föredrar Wizz och vidare till Neum. Rivieran!

Då ni tror folk vägrar en lönesänkningar för att sen krypa tillbaka ?
Peter
2021-02-28 16:28:27
SV: Så ser nya Sunclass Airlines ut
Men snälla! Varför diskuterar ni detta. Vi har en efterfrågan på våra tjänster som är lika med noll. Pilot idag är ju lika med arbetslös. Hoppas på Wiss el. Ryan.
Andi
2021-02-28 10:08:18
SV: Så ser nya Sunclass Airlines ut
Inte alls. Alla verkar krypit tillbaka för lägre lön. Men samtidigt kanske arbetsmarknaden inte svämmar över av jobb?
Filip
2021-02-27 00:42:14
SV: Så ser nya Sunclass Airlines ut
@Abdi
Men så dåligt omdöme kan man inte ha!Först vägra sedan är det ok.Sådan personal skulle jag inte vilja ha om jag ägde ett företag.Fy.Var finns moralen?
Abdi
2021-02-25 15:46:56
SV: Så ser nya Sunclass Airlines ut
Alla kanske inte kryper tillbaka för lägre avtal
En del kanske hitta nya jobb

Hur mycket lönesänkning? 20 % hörde jag av någon
Filip
2021-02-24 22:31:40
SV: Så ser nya Sunclass Airlines ut
@undrande
Men varför skulle dem få behålla sitt gamla avtal?
Och inte helt självklart att just dom anställs i ett bem bolag ju.
Gjorde sitt val = Gå med på löne/avtals ändring el sluta.
Filip
2021-02-24 22:27:59
SV: Så ser nya Sunclass Airlines ut
Hade jag varit anst och få gå pga att jag ej godtog ett nytt avtal då skulle jag ALDRIG krypa tillbaka.Högst pinsamt.
Abdi
2021-02-24 14:29:10
SV: Så ser nya Sunclass Airlines ut
Men blir det återanställning på samma villkor eller ändras grundlön?
Inside
2021-02-06 07:24:56
SV: Så ser nya Sunclass Airlines ut
@Undrande.
Det är i Sunclass Airlines svenska del just nu bara den i augusti 2020 uppsagda kabinpersonalen som erbjuds återanställning.
Ingen mer allmän rekrytering är f.n. aktuell.
Undrande
2021-02-04 12:27:07
SV: Så ser nya Sunclass Airlines ut
Blir svensk kabin personal återanställd via något bemannings bolag eller direkt tillbaka till Sunclass samt behåller de sina gamla avtal eller är de nya avtal som andra baser godkänt?
Inside
2021-02-01 11:12:57
SV: Så ser nya Sunclass Airlines ut
Enligt väl insatta källor så pågår återanställningarna i Svenska Sunclass Airlines redan.

Enligt samma källor så är ingen svensk Sunclass Airlines bas föremål för avveckling.

Stockholm/Göteborg/Malmö är enligt info kvar och kommer att bemannas med från Sunclass Airlines tidigare uppsagd men nu alltså återanställd svensk kabinpersonal.

Tittar man i VING katalogen på Inet så ser man att det går att boka resor där Sunclass Airlines är flygbolag från alla de stora baserna Stockholm/Göteborg/Malmö samt också från 15 st. säsongsflygplatser i Sverige.

Det ser verkligen positivt ut!
VKG
2021-02-01 10:41:56
SV: Så ser nya Sunclass Airlines ut
Dina slutsatser om mig, är naturligtvis helt felaktiga. Dina övriga slutsatser är något naiva.
Charlotte
2021-02-01 09:22:02
SV: Så ser nya Sunclass Airlines ut
Det är ju ganska underhållande att läsa allas gissningar hit och dit....
Och varför stavar många av er kabin med c??
Undrande
2021-02-01 08:47:49
SV: Så ser nya Sunclass Airlines ut
Någon som kan bekräfta om de återanställer svensk cabin eller blir det airswede.se som övertar och bemannar cabinen på sunclass från de svenska baserna.
Troligast att Göteborg och Stockholm blir kvar och Köpenhamns basen flyger även från Malmö så Malmö basen försvinner
Positivt!
2021-01-31 19:29:08
SV: Så ser nya Sunclass Airlines ut
@VKG
Jösses vad du hetsar upp dig över alla positiva tongångar från NLTG/VING/Sunclass Airlines or call it what you want!

Ingen har väl sagt något eller påstått något om var beslut tas och på vilka nivåer dom tas!

Det enda som påstås är att det verkar vara MYCKET POSITIVA tongångar i NLTG och därmed i Sunclass Airlines.

Du verkar däremot bli riktigt irriterad över att det är ett faktum att det är så!

Är du en arbetslös fd. crew som hoppas på anställning i ett bemanningsbolag som sedan hoppas på att få flyga Sunclass Airlines produktion eller är du bara en gammal surkart?

Man kan ju inte undgå att undra över varför du är så negativ mot just denna koncern och dess bolag.

PUNKT. :-)
VKG
2021-01-31 17:01:51
SV: Så ser nya Sunclass Airlines ut
Sunclass Airlines Sverige är en filial till Sunclass DK, utan beslutsrätt.
Beslut om t. ex återanställningar, tas i Danmark. Även om de ingår i NLTG, så tas de avgörande besluten i Danmark. Punkt!!
Positiv!
2021-01-31 13:05:21
SV: Så ser nya Sunclass Airlines ut
@Annica
Du är verkligen inte insatt i vad som hände, det märks.
98% av dom anställda i Sunclass Airlines Sverige röstade under senvåren 2020 JA till att godkänna arbetsgivarens avtalsförslag, enligt uppgift var det endast 2-3 st. som röstade NEJ.

Nu spelade det ingen roll att 98% ville acceptera avtalet därför att det är fackförbundet Unionen som enväldigt tillsammans med några andra fackförbund ”äger” avtalsrätten till det kollektivavtalet.
Det är inte som många tycks tro enskilda medlemmar och ev. medlemsmajoritet som bestämmer.
Unionen körde därför över vad majoriteten av deras medlemmar i Sunclass Airlines ville och vägrade med hänvisning till ”historisk facklig praxis!!” att godkänna arbetsgivarens förslag som innebar en grundlönesänkning.

Så gick det till och därför så haltar dina beskrivningar och uppfattningar rätt betänkligt.

Men nog om det.

Vad man undrar är ju istället om du är positivt inställd eller inte till de positiva signaler som NLTG:s koncernchef Magnus Wikner ger uttryck för i artikeln:

https://www.travelnews.se/intervju/sa-ska-ving-leverera-15-miljarder-i-omsattning-2022/

Samt de positiva uppgifter som gör gällande att Sunclass Airlines Sverige nu börjat återanställa sin uppsagda personal igen?
Annica
2021-01-31 00:53:52
SV: Så ser nya Sunclass Airlines ut
Men tillhör man ett fackförbund som vägrar gå med på lönesänkningar och man själv vill gå med på lönesänkning.
Då är något STORT fel.Det är ju inte Unionen som jobbar i cabinen.
VKG
2021-01-30 16:47:13
SV: Så ser nya Sunclass Airlines ut
"Sannolikt" önsketänker du en hel del. Men som tidigare sagts, vi får hoppas på det bästa.
Positiv!
2021-01-30 09:27:07
SV: Så ser nya Sunclass Airlines ut
@VKG: När den positiva artikeln där Magnus Wikner är 100% positiv till framtiden skrevs den 16:e dec 2020 så var sannolikt inte förutsättningarna klara för återanställningar av den uppsagda personalen. Nu verkar det vara så och då blir det sannolikt så som Magnus W vill h det, dvs. ett fortsatt eget ägt flygbolag med fortsatt fast anställd egen personal i det egna flygbolaget/koncernen, dvs. precis som förr.
Inte 100% i praktiken genomfört ännu kanske men tecknen är mycket goda för återanställning enligt ovan så som du säger, ”Vi får hoppas på det”.

@Crew: Har du någon källa till ditt ”säkra?” påstående eller kill/tjej gissar du bara med utgångspunkt i hur du själv som arbetslös crew önskar att det skulle vara så du ev. kan få nytt jobb?

@Annica: Troligen bli bemanningsbolag.... ....Då de anställda och facket valde att...., skriver du.

Du verkar inte följt med i caset. De anställda valde inte att bli uppsagda det var dessutom enligt uppgift fackförbundet Unionen som vägrade att gå med på sänkt lön inte dom anställda.

Fast det som tillslut orsakade att dom blev uppsagda var i grunden arbetsbrist pga. Covid-19 (du kanske känner till pandemins härjningar kontra arbetstillfällen) så därmed blir det nu enligt normalt förfaringssätt dvs. återanställningar av den uppsagda personalen när hela chartersektorn sannolikt drar igång igen under 2021.

Enligt uppgifter så har dessutom återanställningar av den uppsagda personalen redan påbörjats och det görs till det redan existerande egna flygbolaget Sunclass Airlines, inte via något bemanningsbolag.

PS: Vem är bitter CC? Är det du? för det verkar på din ”sura” text som att du är lite ”bitter” och avundsjuk etc. DS.
Annica
2021-01-30 01:58:18
SV: Så ser nya Sunclass Airlines ut
Det kommer troligen bli bem,bolag då de anställda med sitt fack valde bli uppsagda istället för gå med på lägre lön.
Men inget talar för att det kommer bli bättre.Bitter CC är inte kul.
Crew
2021-01-30 01:52:09
SV: Så ser nya Sunclass Airlines ut
Blir bemannings bolag.
VKG
2021-01-29 16:48:14
SV: Så ser nya Sunclass Airlines ut
@Positivt Ving är som alltid ett starkt varumärke. I artikeln nämns inget eller ens indikerar, om vilken personal som skall bemanna kabinen på Sunclass planen.
Men vi får hoppas på det bästa.
Positivt!
2021-01-29 11:56:25
SV: Så ser nya Sunclass Airlines ut
De som skriver om att VING/NLTG bl.a. satsar helhjärtat på sitt eget fina flygbolag Sunclass Airlines verkar ha och få rätt.

Så sent som den 16:e december 2020 uttalar sig NLTG:s koncernchef dvs. den mycket rutinerade och erfarna Magnus Wikner så här om VING och det egenägda fina flygbolaget Sunclass Airlines.

/Citat: ”Jag har hört detta sedan nittiotalet när flyget avreglerades. Då var vår modell utdömd. Men vi har lyckats för vi fokuserar på kundupplevelsen. Vi råkar ha ett flygbolag för att man måste transportera sig. Då är det bättre att ha ett eget flygbolag. Då kan man leverera en semesterupplevelse som ingen annan kan. Dessutom tjänar vi mer pengar. Vi tar en större del av kundens totala utlägg”. /Slut citat.

Kommentar:
Låter inte som en ledare som tänker lägga ut sin flygproduktion på icke fast anställd bemanningspersonal.

Läs hela den intressanta intervjuven/artikeln med Magnus Wikner från 16:e dec 2020 på följande länk:

https://www.travelnews.se/intervju/sa-ska-ving-leverera-15-miljarder-i-omsattning-2022/

Johannes
2021-01-27 19:59:44
SV: Så ser nya Sunclass Airlines ut
Det är korrekt att återanställning sker nu av tidigare uppsagd personal.
TruthTeller
2021-01-27 17:17:52
SV: Så ser nya Sunclass Airlines ut
Den överskuggande frågan där svaret ”dödar” all vidare diskussion inom det avhandlade området är väl frågan om:
Har Sunclass Airlines svenska avskedade kabinpersonal (eller stora delar av den) återanställts inför den återstart av charter resandet som med största sannolikhet sker under våren/sommaren 2021?

Har dom det så är väl tydligen inte något ersättande med bemanningspersonal aktuellt och om det inte är så, så kan ju det fortfarande vara ett allternativ.

Enligt mina förhållandevis säkra källor inom branschen så är det så att ca. 50% av Sunclass Airlines personal nu är återanställda igen och resten kommer att att få erbjudande om återanställning allteftersom hjulen börjar snurra igen.

Någon som har några andra ”säkra” källor som säger motsatsen och pekar på att bemanningsföretag är aktuella?

Trött
2021-01-27 15:04:41
SV: Så ser nya Sunclass Airlines ut
@ Verkar så aka en flera olika nick!
Diskussionen grundar sig i Unionens agerande, som ledde till att Sunclass kabinfolk avskedades. Frågan är vem som är tröttast?!
Verkar så!
2021-01-27 12:44:21
SV: Så ser nya Sunclass Airlines ut
@Trött
Ja du verkar mycket trött för var i denna tråd avhandlas det något om Unionen?

Är du kanske så trött att du gått in i fel tråd eller?
Trött
2021-01-27 10:31:44
SV: Så ser nya Sunclass Airlines ut
Tröttsamt med alla dessa långa amatörmässiga inlägg, angående Unionens agerande. Som någon sa: Några charterflygningar gör dig inte till expert.
sv sv Jaha du aka The Union os
2021-01-27 10:26:28
SV: Så ser nya Sunclass Airlines ut
Läs E's inlägg så kanske det klarnar. Om du kollar den debattörs övriga inlägg, som du hänvisar till, så kanske det klarnar omkring min kommentar.

Hyckleri var ordet!
Jaha du
2021-01-27 09:10:07
SV: Så ser nya Sunclass Airlines ut
@E
Kan inte se något i din omfattande punktlista som kan betraktas som sant eller ens underbyggt med fakta! Du kommer bara med dina egna högst personliga åsikter sett ifrån ditt uppenbara partsintresse!

Var är alla fakta som visar på att just dina personliga åsikter och partsinlagor samt partsintresse är det enda sanna?

Du verkar kräva fakta av alla andra men själv svamlar du helt onyanserat på utan att lägga fram några bevisbara fakta!



Jaha ja
2021-01-26 22:13:19
SV: Så ser nya Sunclass Airlines ut
Tycker nog att debattören med signatur Thomas här nedan skrev ett väldigt bra inlägg men du avfärdar som vanlig allt som inte passar dig med att kalla det för svammel!!

Hyckleri på hög nivå var ordet ja!
E
2021-01-26 17:47:24
SV: Så ser nya Sunclass Airlines ut
Att Jaha Du.

Du representerar knappast allmänheten utan snarare facket...... inget fel med det men perspektivet blir annorlunda.

Angående Thomas inlägg så är jag väl medveten om Southwest men, som han också skriver, i US finns inga lågkostnadsbesättningar på samma sätt så jämförelsen är knappast relevant.

Och, ur allmänhetens perspektiv, i princip alla nordamerikanska flygbolag med få undantag (Alaska och Air Canada) är rätt usla att resa med......

Du har en villfarelse att allmänheten skulle välja att resa med tex Sunclass pga deras i ditt tycke trevliga personal, det är dock helt enkelt inte sant.

”Allmänheten” bokar en resa med Ving, som är namnet de känner igen, Sunclass har de aldrig hört talas om.

”Allmänheten” är helt enkelt inte särskilt intresserade av flygbolaget.

Var har Du data som stärker att ”taxameter” personal som Du utrycker det skulle göra ett sämre jobb?

Snarare så att denna personal är mer angelägnes om att utföra ett bra arbete för att få förnyat kontrakt.

Om Du tittar på vilka flygbolag i världen som har bäst ratings så har de alla gemensamt att de inte har starka Cabinfack.

Sedan har jag respekt för att Du som fackligt aktiv för just flygande har en helt annan agenda, men, det är ett partsintresse

Ms X
2021-01-26 17:33:06
SV: Så ser nya Sunclass Airlines ut
Japp, Sunclass har börjat återanställa ett par stycken! Iaf från den svenska sidan, vet inte hur det ser ut för den danska sidan ännu! :)
sv Jaha du aka The Union osv.
2021-01-26 16:11:50
SV: Så ser nya Sunclass Airlines ut
Hur tusan kan du påstå, att bemanningsbranschen är dödsdömd.
Är det någon som står still och stampar så är det du.
Inlägget som du tycker att vi ska läsa är som vanligt bara svammel.

"Jag och flera med mig får nog anses representera allmänheten"

Så folk med andra åsikter än dina, representerar alltså inte allmänheten.
Snacka om självgod.

I tråden Framtidens charterflyg i skandinavien skrev sign. AS följande, som du inte har vågat att svara på:

"Titta på t.ex SAS som hyr in underleverantörer, till sina flygningar. Det är väl att likställa med bemanningsföretag. Varför stöttar du inte SAS personal, som är permitterade och åtnjuter våra skattepengar. Medans de inhyrda bolagen flyger på.
Hyckleri på hög nivå !!"
Jaha du
2021-01-26 09:12:18
SV: Så ser nya Sunclass Airlines ut
@E
Läs signatur Thomas inlägg precis före ditt så förstår du att din modell är dödsdömd!

Inget stöd från allmänheten i att man vill ha bra, trevlig, kompetent service och vill betala för det!

Jag och flera med mig får nog anses representera allmänheten och vi vill definitivt flyga med t.ex. Sunclass Airlines fina, fast anställda, trygga, servicevänliga, trevliga personal och njuta av att bli omhändertagen hela vägen från A-Ö i ett sammanhållet koncept och med ett sammansvetsat gäng av personal som är fast anställda och vet hur allt fungerar och skall levereras.

Vem vill flyga med sur, grinig ”taxameter personal” som bara gör exakt så mycket dom minimalt behöver göra och som bara ser sin anställning på ett bemanningsbolag som ett nödvändigt ont fram tills de får en fast anställning någon annanstans?
Nepster
2021-01-26 08:06:29
SV: Så ser nya Sunclass Airlines ut
Har man återanställt den Svenska kabinpersonalen igen?
Jaha du
2021-01-26 06:46:04
SV: Så ser nya Sunclass Airlines ut
”Alla har rätt till en åsikt”!! Ja och det får ju givetvis alla ha, vem har sagt något annat.

I grunden till åsikterna på ett forum som detta ligger oftast en debatt om en frågeställning som förs framåt via åsikter.

Vissa för debatter framåt med sina åsikter.

Du som skrev något senast står bara dock still och stampar eller går t.o.m. baklänges i debatten pga. att sådana som du aldrig framför något i sak kopplat till frågeställningarna i debatten.
Ni blir bara negativt personliga i er lilla bubbla och oftast blir ni det pga. att ni blir irriterade på att ha blivit överbevisade eller att ni fått frågor ni inre behärskar.

Då ekar ropen i skogen från sådan personer verkligen tomt och innehålslöst.

Bättre lycka med nästa inlägg och tack för att du bevisar att bemannings personal (taxameter personal) inte är en heltäckande lösning för t.ex. Sunclass Airlines utan bara ett litet komplement vid vissa specifika korta tillfällen.
Sv. The Union
2021-01-25 20:56:02
SV: Så ser nya Sunclass Airlines ut
Du är ju besatt
E
2021-01-25 19:46:31
SV: Så ser nya Sunclass Airlines ut
Att Jaha du.

Självklart kommer inte detta gynna ”de flygande” men det kommer ge lägre kostnader och därmed gynna allmänheten.

Och, om Du tittar på lön efter utbildning så ser Du att ”flygande ” ligger alldeles för högt i jämförelse med motsvarande grupper så, förvänta dig ingen uppbackning av ”allmänheten”.
thomas
2021-01-25 18:54:30
SV: Så ser nya Sunclass Airlines ut
Fack i flygbranschen

Lär Er av USA, Herb Kelleher (RIP) startade Southwest i början av 70 talet, byggde upp ett stort framgångsrikt bolag i USA, med rimliga flygpriser och även bra villkor för personalen. Flera Svenskar jobbar där.
Ja de har och är fack anslutna bl.a tuffa teamsters är ett av facken.
Bolaget hade gått med vinst nästan hela tiden sen 70 talet fram tills nu.
Finns ingen motsättning där i vinst, fack, bra flygpriser, bra personalpolitik.
Billiga utlandsbesättningar förekommer inte i US

Här blir det ingenting med detta, man är uppenbarligen dåliga inkompetenta i
att bedriva flygbolag, det visar alla konkurser i branschen och sen 70 talet och tidigare, bransch experter här som återkommer hela tiden i nya konkurser.
ABC@Jaha
2021-01-25 18:27:17
SV: Så ser nya Sunclass Airlines ut
Nu var det väl ändå Unionen som tackade nej till ett nytt avtal? Det gjorde varken det Norska eller Danska facket.
sv Jaha du aka The Union!
2021-01-25 17:20:23
SV: Så ser nya Sunclass Airlines ut
Alla har rätt till en åsikt - även du. Att klanka ned på andras åsikter, visar på ett lågt stående IQ. Med andra ord "en dåres paradis". Skribenten E redogjorde sin åsikt, UTAN att klanka ned på andra.
Följ gärna det exemplet - Tack!

PS. Som man ropar i skogen får man svar DS.
Jaha du!
2021-01-25 12:38:43
SV: Så ser nya Sunclass Airlines ut
@E

Det var en ”fyllig” och fin lovsång till bemanningsföretagen det!

Så vinsten med bemanningsföretag är enligt dig att företagen kan bli av med all jobbig fast och fackansluten anställd personal som med ansvar levererar fina och för kunderna kvalitativa tjänster som kunderna vill ha.

Denna fast anställda personal skall alltså ersättas med lågt betald, icke ansvarstagande, taxameterpersonal (gärna icke fackanslutna och unga oerfarna) som likt hoppjerkor och i början av sitt arbetsliv hoppar runt bland bemanningsföretagen och får allt lägre och lägre i lön.

Allt medans alltså de bolag som låter sådan taxameterpersonal utföra företagets produktion bara behöver byta bemanningsföretag så fort man inte får som man vill med den inhyrda taxameterpersonalen.

Jo men tjena va! det låter ju som en vääääldigt bra företagsidé för att ge alla företags kunder det dom vill ha genom sur oengagerad icke arbetsvillig lågt betald taxameterpersonal!

En dåres paradis helt enkelt :-)
Sådana som du tror nog också på att historier om ”Den lyckliga ho_an” faktiskt är sanna och att sådana finns!
E
2021-01-24 19:27:29
SV: Så ser nya Sunclass Airlines ut
Att fråga?

Fördelen med bemanningsbolag är givetvis att man inte riskerar att bli utpressad av ett stridslystet fackförbund, eller, att bli ”fast” med medarbetare som inte fungerar pga LAS.

Med bemanningsbolag kan man säga upp kontraktet och börja om på ny kula.

Anders
2021-01-23 23:26:44
SV: Så ser nya Sunclass Airlines ut
Jobbar för ett Bem företag.Helt perfekt för mig,slipper tjafs om hur bolag går och uppsägningar mm.
Fråga?
2021-01-23 22:16:39
SV: Så ser nya Sunclass Airlines ut
Till @Kaj

Jesus Kaj, har du vaknat på fel sida idag eller?

Det var sanna mina ord INGET FYLLIGT svar på den för de som har svaret på den sannolikt lätta frågan att besvara och som ställdes.

Vi tar det därför en gång till och hoppas nu på fylligare svar än vad @Kaj presterade!

Dvs frågan var:

Till er som anser att bemanningspersonal och/eller total outsourcing av egen flygproduktion är bättre än att ha egen fast anställd, ansvarstagande, engagerad, kostnadseffektiv, personal vid produktion av tjänster där kundnöjdhet och säkerhet/trygghet är A och O.

Vad är enligt er vitsen kontra t.ex. vinsten, nyttan etc. med att hyra in folk från bemanningsbolag istället för att ha egen en fast anställd och engagerad, dedikerad, ansvarstagande personal?

Ge gärna fylliga och väl underbyggda svar i flera jämförande dimensioner typ:
Kostnader, engagemang, ansvarstagande, trivsel, samhörighetskänsla, kundnöjdhet, etc.
thomas
2021-01-23 20:42:55
SV: Så ser nya Sunclass Airlines ut
vad det handlar om i affärer är alltid flera faktorer
kundnöjdhet, pris, adekvat målgrupps utbud, säkerhet, etc. kan skriva 100 till, varför finns det ex. flera bilmärken, och alla har flera modeller ????
Det här har Ving självklart analyserat och kör därför inte med bemanningsföretag

När Simon spies var i farten med det egna flygbolaget Conair var det mycket noga med att få in enkäterna från ankomstflygen, där kunderna betygsatte hela resan inkl. flyget. Det var varje flight, detta analyserades senare och åtgärder vidtogs.
re:Thomas
2021-01-23 15:42:33
SV: Så ser nya Sunclass Airlines ut
"om det går ner till 15 är helt egalt. Gör en enkät"

Och i någon högre befattning har ju inte du heller jobbat, enligt vad du skriver.

Tror knappast en ägare tycker att 5% i lägre kostnad är egalt.
Kaj
2021-01-23 15:39:15
SV: Så ser nya Sunclass Airlines ut
Spelar ju absolut ingen roll, vad folk tycker och tänker om bemanningsföretag här då ingen av oss är dom som fattar besluten.

Så vad är vitsen med att ge dig utförliga, väl underbyggda fakta?
Noll, det har noll betydelse.
Fråga?
2021-01-23 09:41:23
SV: Så ser nya Sunclass Airlines ut
Till er som anser att bemanningspersonal och/eller total outsourcing av egen flygproduktion är bättre än att ha egen fast anställd, ansvarstagande, engagerad, kostnadseffektiv, personal vid produktion av tjänster där kundnöjdhet och säkerhet/trygghet är A och O.

Vad är enligt er vitsen kontra t.ex. vinsten, nyttan etc. med att hyra in folk från bemanningsbolag istället för att ha egen en fast anställd och engagerad, dedikerad, ansvarstagande personal?

Ge gärna fylliga och väl underbyggda svar i flera jämförande dimensioner typ:
Kostnader, engagemang, ansvarstagande, trivsel, samhörighetskänsla, kundnöjdhet, etc.
thomas
2021-01-22 12:34:57
SV: Så ser nya Sunclass Airlines ut
The observer
håller helt med, nu flög jag Tui Brittiskt Svenskt
för nästan ett år sen, fungerade bra.
Hade bryggan på Estonia varit Svensk Finsk eller åländsk hade haveriet aldrig inträffat, de "skulle hålla tidtabellen"
dummare än så går det nog inte att bli.
Lönerna utgör max 20,% av ett flygbolags kostnad om det går ner till 15 är helt egalt. Gör en enkät.
Det här gäller inte bara personal outsourcing det gäller även produktion som flyttas hem.
De som kommenterar här har oftast inte arbetat i högre positioner, vet inte hur det fungerar, det lyser igenom i kommentarerna inget att indignerad över.
BS
2021-01-22 11:27:11
SV: Så ser nya Sunclass Airlines ut
Sunclass är ett danskt bolag. Traditionen med bemanningsbolag, är inte vanlig i Danmark överhuvudtaget.
sv Observer aka The Union
2021-01-22 11:24:41
SV: Så ser nya Sunclass Airlines ut
Imponerande kunskapsbank..........men alltför långa inlägg. Konsultskada?
The Observer
2021-01-22 09:45:03
SV: Så ser nya Sunclass Airlines ut
Till osignerad debattör.
Trots ditt tycke om att mina inlägg är ointressanta så går du tydligen oupphörligen och dagligen in och läser och funderar över vad jag skriver och orkar dessutom med att kommenterar det.
Ett ganska överväldigande intresse i något som du tycker är ointressant eller hur?

Jag skrev att jag har ännu inte.....
Jag skrev inte att jag har sett allt men i.o.m. mitt tidigare 20 åriga jobb i konsult/bemanningsbranschen så har jag konstaterat att de flesta outsourcing/bemannings projekt av tjänster eller produktion som jag på nära håll kunnat bedöma alltid slutar i högre kostnader och sämre leveranskvalité.

PS: Enligt dagsfärsk information från mina ”säkra” källor så kommer Sunclass Airlines att inom kort återanställa ca. 50% av sin svenska kabinpersonal och kommer sedan att fylla på med fler återanställningar när produktionen fortsatt ökar hösten/vintern 2021 och våren/sommaren 2022.
Så tydligen har man där inte tyckt att någon hel överläggning av produktionen till externt bemanningsföretag varit en bra kostnadseffektiv lösning visavi den kvalité man vill ha på sin leverans.
Ds.

sv Observer aka The Union
2021-01-20 19:04:42
SV: Så ser nya Sunclass Airlines ut
Det är inte en önskedröm, men det ser/såg ut att kunna bli så med bemanningsbolag.
"Jag har faktiskt ännu inte sett ett enda exempel på en ”outsourcing” till ett bemanningsföretag av utförandet av en tjänst som i längden blivit billigare och/eller bättre än när engagerad och kunnig fast anställd inhouse personal".
Du har alltså sett allt?

Lite försiktighet vore önskvärt, innan man dömer ut andra skribenter.

PS. Dina inlägg är allt för långa, och därmed ointressanta DS.
The Observer
2021-01-20 18:59:54
SV: Så ser nya Sunclass Airlines ut
@Göte
Ja det är den information jag också fått från mina källor och dom brukar ha rätt.

Så debattören som påstod att inget pekade åt det hållet verkar ha fel!

Göte
2021-01-20 16:17:24
SV: Så ser nya Sunclass Airlines ut
Så behöver det inte "spånas" längre, nytt avtal på plats och crew kommer att återanställas, dock inte alla..... Just nu.....
The Observer
2021-01-20 14:32:01
SV: Så ser nya Sunclass Airlines ut
Några här verkar sitta och fantisera om/önskedrömma om att Sunclass Airlines egna flygproduktion helt skall övergå till att skötas av externa bemanningsföretag!

Så kommer det inte att bli. De nya ägarna till NLTG där Sunclass Airlines ingår är alldeles för erfarna och slipade för att gå på ”outsourcings bluffen”.

Att tro att bemanningsföretag är ”prisvärda” i förhållande till erfaren gast anställd inhousepersonal räknat på t.ex. TQO och ROI är fel.

Bemanningsföretag kan aldrig få sin uthyrda ”taxameter personal” att bli lika effektiva och trevliga och ansvarstagande som inhousepersonal.
Trots det tar bemanningsföretag ändå ordentligt betalt för de tjänster som dom sällan eller aldrig utför så bra som inhousepersonal.

Tror någon att engagemanget för företagsidén och konceptet som skall säljas blir bättre för att man anlitar ”taxameter personal” som inte känner någon samhörighet eller ansvar med det anlitande företagets produkter, idéer, koncept m.m. utan bara har som enda uppgift att för sitt ”taxameter” bolag bara sälja just så mycket debiterbar taxametertid som möjligt?

Tro mig för jag har levt och verkat i konsultvärlden/bemanningsvärlden i halva mitt arbetsliv men har sedan ett antal tillbaka nu istället övergått till anställning i ett bolag som själva sköter det mesta av sin produktion med inhouse anställda som känner ansvar och engagemang och glädje och tillhörighet till det bolaget där man lever och verkar.

På detta bolag har vi i princip nu tagit bort alla konsulter och speciellt då alla ”bemannings taxameter konsulter” som inte har en bevisad nödvändig spetskompetens som verkligen behövs i ett tydligt syfte och under avgränsad tid.

Det har visat sig bli bara så mycket effektivare, trevligare och bättre för både företaget, företagets egna personal och företagets kunder.

Ingen som sysslar med ”bemannings taxameter arbete” känner nämligen något större ansvar efter det att taxametern slås av.
Man jobbar bara dessutom exakt med sån liten arbetsinsats som man behöver medans taxametern får vara påslagen.

Det enda sådan taxameter personal känner ansvar för är att se till att sälja in ännu mer taxametertid till ännu högre kostnad och det gör man givetvis bl.a. genom att inte vara så effektiv som möjligt.
Man blir då givetvis också per definition inte heller särskilt trevlig eller värdeadderande för dom kunder som skall betjänas av taxameterpersonalen eller för det bolag som hyrt in denna taxameterpersonal i bolagets namn.

Jag har faktiskt ännu inte sett ett enda exempel på en ”outsourcing” till ett bemanningsföretag av utförandet av en tjänst som i längden blivit billigare och/eller bättre än när engagerad och kunnig fast anställd inhouse personal utför den.

I konsultbranschen/bemanningsbranschen finns en vedertagen ”saying” som alla där skrattar gott åt på väg till banken och den låter så här:
”Welcome to the wonderful world of consulting and ripping people and organizations off”.

Det har inte kommit till av en slump kan jag lova! :-)
DK
2021-01-19 16:18:52
SV: Så ser nya Sunclass Airlines ut
Scanair hade lönsamhets problem under många år. Besättningar med SAS avtal, funkade inte i charterbranschen. De hade mest ett högt renommé hos sig själva.
SAS ville också bli av med SLG och Scanair.
Entreprenör
2021-01-19 07:35:28
SV: Så ser nya Sunclass Airlines ut
Marknaden finns kvar gäller bara att ligga lågt som företag i besöks resebranschen.
Coronan muterar nu vilket innebär mer smittsam men verkar inte lika dödlig. Virus har historiskt tvärslutat utan vacciner, utom aids och några till. Sen flera år av updämnt resebehov, ger ketchup efterfrågan där alla charter serier säljs ut på några dagar, så hela den duktiga personalen kommer att behövas åter i tjänst.

TJ Du har rätt det var Fritidsresor flygbolaget etc som JC tjänade några hundra miljoner på. Jag har svårt att förstå att Scanair Ving skulle gjort stora förluster, ett välrenommerat historiskt varumärke, och Scanair med sin höga tax free förs, men har inte detaljerna, det var ett tag sen.
The Observer
2021-01-18 18:08:26
SV: Så ser nya Sunclass Airlines ut
Jodå de signaler och den information jag har pekar i just den riktning jag beskriver.

Vi får se vem som får ”rätt” med tiden!
sv The Observer
2021-01-18 10:42:40
SV: Så ser nya Sunclass Airlines ut
Tyvärr pekar inte signalerna i din "önskeriktning". Sorry!
The Observer
2021-01-17 17:40:48
SV: Så ser nya Sunclass Airlines ut
Tror nog att Ving, Sunclass Airlines och alla bolagen i NLTG är intakta och kommer att starta upp igen så snart pandemirestriktionerna är över. (Sannolikt till sommar säsongen 2021).
Det kommer inte att bli tal om några ”bemanningsföretag, utlagd/utleasad flygprod etc, etc.”.
Sunclass Arlines kommer självklart och som det sunda välskötta bolag det är att leva vidare med den personal man redan har och som redan är 100% inskolade på hela konceptet, flygmaskinerna etc. etc.
Kanske blir det i början lite personal neddragningar pga. i ”nyuppstarten” lite mindre produktion men om ca. 1 år är allt tillbaka i full produktion igen och då är det självklart den redan existerande och utbildade svenska Sunclass Airlines personalen som kommer att sköta de flesta av NLTG:s flygningar.

Varför skulle bolaget (NLTG) slösa massor med pengar på att nyutbilda och licensiera m.m. andra personer än dom som man redan har och som kan jobbet och som är ”ready to go” från dag 1?

Ni som tror något annat och som hoppas på att få ”ta över” Sunclass Airlines flygningar ni önskedrömmer.
Helt förståligt för det gör man gärna då man är desperat och utan jobb men tyvärr så stannar det sannolik bara vid just en önskedrömm!
Cc
2021-01-17 15:28:18
SV: Så ser nya Sunclass Airlines ut
En fråga till Crew:
Är du nu personal som gått utbildning för Sunclass och ska flyga för dem i sommar? Genom vilka har du blivit anställd?
TJ
2021-01-17 14:31:10
SV: Så ser nya Sunclass Airlines ut
@ Entrepenör Tror att du blandar ihop SLG affären, med Fritidsresor's monkey business.
Stockholm Saltsjön med Wallenbergarna och Thomas Rosenqvist i spetsen. JC var också med.
EB
2021-01-17 13:22:51
SV: Så ser nya Sunclass Airlines ut
@crew
Vem ska flyga för vem
Crew
2021-01-17 02:09:51
SV: Så ser nya Sunclass Airlines ut
Gått utb nu ska flyga för dem i Sommar
sv Entrepenör
2021-01-16 18:18:15
SV: Så ser nya Sunclass Airlines ut
Marknaden fanns, men inte det egna kapitalet.
Som du själv säger: Läs på bättre så ni vet vad ni talar om.
sv Entrepenör
2021-01-16 13:22:02
SV: Så ser nya Sunclass Airlines ut
Bra ide'. Läs på bättre!
Entreprenör
2021-01-16 09:23:45
SV: Så ser nya Sunclass Airlines ut
Så nån skulle betala hundratals miljoner för ett konkursmässigt bolag?? Varav en hundra milj hamnade hos JC. Läs på bättre så ni vet vad ni talar om.
sv Entrepenör
2021-01-15 17:28:52
SV: Så ser nya Sunclass Airlines ut
Nä precis, ingen blir uppköpt så där utan vidare. SLG (SAS leisure group, sedermera Scandinavian leisure group), främst Scanair var konkursmässiga 1993.
"Varför tog inte ledningen personalen över kontrollen av bolaget? så svårt kan det inte vara."
Ganska naivt uttalande. Det erfordrades kapital, vilket inte fanns i den utsträckningen det behövdes. Dåvarande Airtours hade det då.
Hur svårt kan det vara?
Entreprenör
2021-01-13 18:29:06
SV: Så ser nya Sunclass Airlines ut
Ingen blir uppköpt så där utan vidare
Varför tog inte ledningen personalen över kontrollen av bolaget? så svårt kan det inte vara.
sv Entrepenör
2021-01-13 15:39:33
SV: Så ser nya Sunclass Airlines ut
Ving, eller SLG blev i sin tid uppköpta av Airtours koncernen. För att sedan slås samman med TC. Ving gick aldrig samman, utan blev uppköpta.
Entreprenör
2021-01-13 13:39:37
SV: Så ser nya Sunclass Airlines ut
Tui har en bra kombo Svensk Brittisk crew, det fungerar alldeles utmärkt. De har även nu fått stort stöd av Tyska staten. Charter branschen behöver även i framtiden volym, däremot för Ving som själva satt på stora marknadsandelar blev det en katastrof att gå samman med en redan då Brittisk förlustkoncern.
@Historia
2021-01-13 11:42:28
SV: Så ser nya Sunclass Airlines ut
Menar du att inget charterbolag i Sverige har svenskar i kabinen?

/ Lisa
Historia
2021-01-13 09:18:59
SV: Så ser nya Sunclass Airlines ut
Det nya blir en spännande resa med crew som bara gör det dom ska. Har du funderingar kan du använda ombord Wi-Fi och maila frågor till reseledaren på destination. Vi förväntar oss att 2021 ska alla passagerare klara ”sig själv” i några timmar ombord. Välkommen till framtiden. Vill du träffa Scandinavisk crew får du boka men British Airways.
Crew
2021-01-12 22:01:53
SV: Så ser nya Sunclass Airlines ut
Ser ut som det blir Bemannings företag.
Vic
2021-01-12 21:58:30
SV: Så ser nya Sunclass Airlines ut
Men den Svenska Cabin Personalen får ingen återanställning och har EJ återanställningsrätt.Dom valde mellan gå ner i lön el sägas upp,blev det senaste som att nu skulle lönen passa?



The Observer
2021-01-12 18:04:53
SV: Så ser nya Sunclass Airlines ut
Jätteroligt att Sunclass Arlines/VING satsar för framtiden så att vi har några bra och pålitliga svenska researrangörer att resa med då allt tar fart igen efter pandemin. ????

Hur är det med den otroligt proffsiga, vänliga, kompetenta svenska kabinpersonalen som tyvärr sagts upp pga. av arbetsbrist, får dom återanställning igen när det hela kommer igång tro?
Hoppas dom får det så att man som resenär ånyo får njuta av deras fina service och bemötande och kan känna sig bra omhändertagen och trygg på flygningen. ??

Någon som vet något om det? ??
 

Tillbaka

Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn