Tråden startades av: Tydlighet  2021-04-25 20:18:45
Väldigt tydligt i BMA frågan av Moderaterna 
Artikel från DI om Bromma som klargör hur M de ser på detta med Bromma.
I tillägg till detta så var ju Moderaterna i Stockholm ute och sa samma sak i veckan. Dvs de river upp beslutet om en nedläggning om det skulle fattas ett sådant.

Verkar dock fortfarande osannolikt att nedläggning blir fallet då L,KD,M,SD,C alla sagt att de lägger inte ner Bromma förrän det finns ny bana på Arlanda som kan ta emot den trafiken i peak och det beräknas ta 15 år tills en sådan kapacitet finns.
(Om det inte är COVID såklart i 15 år till med de resrestriktioner regeringen infört p g a virusspridningen).

Bör nog också finnas många Socialdemokratiska riksdagsledamöter som inte är nöjda alls med detta förlag, de vill ju också att deras region skall fungera tills ett eventuellt alternativ finns för bland annat överdagenresor.

https://www.di.se/debatt/m-djupt-ansvarslost-att-stanga-bromma-nu/

Tänk först lite längre på konsekvenserna än till nästa val (dvs nästa år) och handla sedan, kanske man kan få ge detta råd till Eneroth.....


Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

SV:Dag
2021-04-29 08:13:41
SV: Väldigt tydligt i BMA frågan av Moderaterna
11 av 14 sträckor som trafikeras på Bromma går trafikeras även på Arlanda, och avgångarna är ungefär samma tid. Så tror inte påverkan blir så stor ute i landen. Kan till och med vara bra för de 3 destinationer som inte i dag trafikerar Arlanda att komma dit.
Stockholmare
2021-04-29 08:13:24
SV: Väldigt tydligt i BMA frågan av Moderaterna
Tydligen går det att flyga till Sveg och Torsby från Arlanda men Ronneby, Halmstad mfl blir omöjligt?
Sv Dag
2021-04-29 07:29:53
SV: Väldigt tydligt i BMA frågan av Moderaterna
Att ha två flygplatser som trafiken från exempelvis Visby delas mellan är inte bra.
D.v.s Visby - Bromma och Visby - Arlanda då blir totalt sämre då passagerarunderlagen för varje flygning minskar.
Från mindre orter får man totalt sämre beläggning per flygning eller färre förbindelse.
Dag
2021-04-28 23:47:15
SV: Väldigt tydligt i BMA frågan av Moderaterna
Jag tror inte många fattar varför BMA behövs då ARN finns.
Är ju så att mindre bolag som flyger på mindre Städer inte flyger på ARN.
En flytt för dem går ej.Och finns dem inte kvar kommer det ej gå flyga till huvudstaden längre i bra tid.

Tex går ej fylla en Airbus 320 från Visby till ARN el från Ronneby.
Krister
2021-04-28 16:38:56
SV: Väldigt tydligt i BMA frågan av Moderaterna
" - deras region skall fungera tills ett eventuellt alternativ finns för bland annat överdagenresor. Arlanda är lika bra som BMA för dessa överdagen resor."

Jag har rest över dagen till London, Paris, Zurich, OSL, CPH, HEL etc
så jag förstår inte varför inte man skall klara det för tex KSD-ARN?
BMA ger ju ingen fördel mot ARN om man inte har business i tex närheten.
Sv Vet
2021-04-28 08:37:31
SV: Väldigt tydligt i BMA frågan av Moderaterna
Det är väl snarast så att M och SD värnar sina Riksdagsmän i stället för företagsverksamheten ute i landet.

Vill man ha en flygtrafik som värnar hela landet skall endast ett nav för passagerartrafik finnas i Stockholms området, Arlanda. Detta för att få en effektiv flygtrafik för hela landet.

Vi som flyger ofta och bor utanför Stockholms området inser lätt detta.
Politikerna flyger ofta punkt till punkt då ser de inte fördelen med ett nav.

@The Observer
2021-04-28 08:34:59
SV: Väldigt tydligt i BMA frågan av Moderaterna
Kanske dags att tona ner arrogansen. Det händer inte ofta att ARN har över 40 landninger per. timme
Mycket kan förbättras när det gäller procedurer och regler på ARN båda på marken och i luften, det vet alla flygledare och trafikflygare.
Det blir inte lätt att få till, eftersom mycket hänger på div. okunniga statsanställda byråkrater och minimalt intelligenta politiker. Men det ska gå att göra.
Om nu den här helt talang - och initiativ lösa regeringen menar vad den sa om att vilja” satsa” på Arlanda flygplats. Ska det gå att få till förbättringar., men det verkar inte som att viljan finns. Man kunde ju börja med att ta in folk som vet nånting om att effektivisera flygplatser. Att vänta 15 år på att en onödig fjärde bana byggs är helt idiotiskt.
Vet
2021-04-27 17:59:09
SV: Väldigt tydligt i BMA frågan av Moderaterna
Härligt av M och SD att stå upp för glesbygden. Jag har verkligen tröttnat på den stockholmsprioriterande politiken. Usch.
LGW
2021-04-27 14:36:52
SV: Väldigt tydligt i BMA frågan av Moderaterna
Ja, kolla på Gatwick. Den trafikintensiteten kommer aldrig ARN upp till.
LGW 1 bana - ARN 3 banor, och inget kan förbättras på just ARN!?
ARN
2021-04-27 14:31:39
SV: Väldigt tydligt i BMA frågan av Moderaterna
Det är mycket sällan som ARN har 40-42 landningar i timmen, om någonsin.
Du travar på i ullstrumporna, och dissar alla du kan. Lägg ner!
Sv Richard
2021-04-27 13:50:47
SV: Väldigt tydligt i BMA frågan av Moderaterna
Befolkningen i Stockholm har växt oavbrutet sedan 1982. Vid årsskiftet mellan 2020 och 2021 bodde drygt 975 500 personer i Stockholm.

Bromma ligger i Stockholms kommun.

De får betydligt större intäkter om Bromma bebyggs. Alla kommunalskatt som skulle betalas av ca 50 - 60 tusen nya kommuninnevånare.
Stockholmare
2021-04-27 13:50:34
SV: Väldigt tydligt i BMA frågan av Moderaterna
@Richard: Alla dessa som flyttar ut från stan, varför kan de inte landa på ARN istället?
@Dr. ” realist”
2021-04-27 13:16:26
SV: Väldigt tydligt i BMA frågan av Moderaterna
Jasså, senaste 6-7 åren har ju bevisat att sossarna ingenting vill när det gäller flyget och flygplatserna.
MPvill bara göra det dyrare och svårare att flyga.
Det har vi ju bevis på ditt påstående om M,KD och SD är ju bara spekulation, och ganska ointressant sådant.
Richard
2021-04-27 10:10:44
SV: Väldigt tydligt i BMA frågan av Moderaterna
Bromma kan inte stängas förrän Arlanda byggts ut.
Och varför bygga bostäder på Bromma mark?Färre flyttar ju till Sthlm nu trenden har vänt många flyttar ut i landet nu och då behövs verkligen BMA kvar.
Sv The Observer
2021-04-27 09:56:04
SV: Väldigt tydligt i BMA frågan av Moderaterna
Salt Lake City KSLC har tre parallella banor som man nyttjar samtidigt. Samt en kort ej parallell bana. En bana nyttjas för start och den andra för landning av större flygplan. Den tredje nyttjas för start och landning för flygplan med lägre krav på banlängd.

Las Vegas KLAS har fyra banor. I högtrafik har man ca 60 sekunder mellan landande flygplan. På kvällen ser man en jämn ström av flygplan på väg in för landning.

Henrik
2021-04-27 09:41:58
SV: Väldigt tydligt i BMA frågan av Moderaterna
Har ganska god koll på kedtiderna efter fattat beslut. Fördelen med Swedavia är att det är ett statligt bolag och har med detta större frihetsgrader än om det vore en statlig myndighet som ska detaljstyras. Swedavia har även en stor beställar organisation som sitter just på Arlanda och det finns säkert redan framtagna planer för hur en utbyggnad skulle ske, som både en och två gånger lagts i malpåse av politiker. Nu kommer vi ha en låg nivå av flygtrafik till 2027 om man får tro prognosen från Transportstyrelsen så lite tid finns det. Sen har jag aldrig förstått varför man inte arbetar med diffrentierade avgifter på ARN beroende på vilken tid på dygnet man vill starta/landa. Att charter skall flyga ut under peak tid är ett mysterium.
Dr. realist
2021-04-27 08:59:17
SV: Väldigt tydligt i BMA frågan av Moderaterna
Att Moderaterna, KD och SD skulle vara något att hålla i handen när det gäller internationell flygtrafik är skrattretande naivt. SD vill helst begränsa Sveriges utbyte med omvärlden och slå vakt om inhemsk turism. Mindre antal utrikesfödda i Sverige betyder mindre efterfrågan på flygresor till och från Sverige. KD och Moderaterna får anpassa sig. Tror snarare att BMA läggs ned och att Arlanda krymper sakta men säkert.
The Observer
2021-04-26 23:13:40
SV: Väldigt tydligt i BMA frågan av Moderaterna
” effektivisera flygledningen”
Det är en floskel som lever sitt eget liv här på Flygtorget och ingen har nånsin lyckats precisera vad som menas med det.
Arlanda tar emot 40-42 landningar per timme i peak. Det är knappt 90 sekunder mellan landningarna.

Alla som vet något om flygledning vet att det inte är möjligt att landa speciellt mycket tajtare än så på timmesbasis.
Vissa som INTE vet nåt om flygledning säger att det är bara att effektivisera så går det att få fler pax. ”Kolla på Gatwick. Dom har bara en bana”. Ja jo Einstein, men vi pratar antal flygplan inte hur många biljetter bolagen har sålt.

sv Henrik
2021-04-26 17:15:00
SV: Väldigt tydligt i BMA frågan av Moderaterna
Tror att du behöver att läsa på, angående tågordningen inom politiken.
Att projektera en utbyggnad av ARN, bör skyndsamt påbörjas. Då projekt tiden är extremt lång, med all byråkrati.
thomas
2021-04-26 13:27:34
SV: Väldigt tydligt i BMA frågan av Moderaterna
LHR många ggr fler pax
På 2 rwys
@Stockholmare
2021-04-26 12:15:02
SV: Väldigt tydligt i BMA frågan av Moderaterna
Du har helt rätt.
Någon fjärde bana behövs inte på Arlanda, inre heller om man lägger ner BMA.
Det som behövs är att förlänga befintliga parallel banan, och att effektivisera flygledningen, se över alla begränsande regler som gör att det i nuläget inte går att nyttja flygplatsens kapacitet.
Därutöver behövs ny tidssvarande terminal i stället för T4 och T5. ARN har i många år lidit under att varken Swedavia eller ” ledningen” på ARN mäktar med att utveckla flygplatsen
Henrik
2021-04-26 11:56:33
SV: Väldigt tydligt i BMA frågan av Moderaterna
Mycket skrammel från Moderaterna som vanligt, tänk på att M är beroende av MP både i Stockholms stad och Region Stockholm för att regera. Utredningen som ska göras kommer säkerligen komma fram till att ett antal investeringar måste göras på Arlanda vilket regeringen kommer godkänna. 3 banor på Arlanda räcker gott och väl de närmaste åren då flygtrafiken kommer vara på låga nivåer
Stockholmare
2021-04-26 09:21:22
SV: Väldigt tydligt i BMA frågan av Moderaterna
Jag misstänker att det kommer ett råd/förslag i utredningen som kommer i augusti som innebär att ARN ska byggas ut och därmed kommer BMA läggas ner.

Jag tycker det är osannolikt att ARN skulle behöva 4 banor för att kunna hantera alla flygrörelser i peak. även om det finns 3 stycken banor idag så använder man väl bara 2 åt gången? Vad skulle en fjärde bana tillföra till det?
 

Tillbaka

Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn