BRA vs Air Large European Aviation Project Airways
Vem kommer att gå vinnande ur striden om inrikestrafiken i Sverige.
En sak är säker, det finns inte plats för båda.
Vilka för och nackdelar har bolagen?
svar
@Linjs
Det är AirLeap som hyr SveaFlygs gamla SAAB 2000.
Nyxair har inget k-avtal. Egenanställning. FO erbjuds €200 per arbetad dag på faktura.
Ok tyckte bara jaga sett en massa 2000 i Sydsverige på sistone men det kanske är samma individ jag ser hela tiden då i olika målning
@Linjs
Vad är det för ide med kollektivavtal samt fack?
Mer problem än lösningar!
@linjs eller vad du kallar dig.
Fram med miniräknare. 7 flygplan som flyger, 2 är inhyrda, jo det borde bli större delen???
Jo läppen har ju kollektivavtal men den största delen av trafiken är väl inhyrd.
Har Svea och Nyx kollektivavtal?
@Pe
Kollektivavtal och fack klarar man sig utmärkt utan.Aldrig haft någon nytta av någon av dem snarare tvärtom.
Läppen har iallafall kollektivavtal. Någon som vet lönesiffrorna?
Rent skit snack om att propeller plan skulle va osäkra!
Bara kolla statistik på hur tex många ATR som flyger dagligen i världen.
Blivit en grej att Jet ska vara så bra.Det handlar nog mest om piloter som vill flyga högt och fort och ge den någon sorts tillfredsställelse.Pax bryr sig inte.
@ thomas
Det gäller att förstå och att kunna tolka statistisk. En förmåga du inte verkar att ha.
Leap hade flera passagerare än SAS flertalet ggr. Men alla bolag har inte staten som mjölkkossa när det passar och måste anpassa verksamhet därefter.
Tittade lite snabbt på deras hemsidor, BRA är lite billigare för tillfället?
Ta själv reda på fakta. Ditt eviga surr om hur farliga turbopropplan, är bara nonsens.
Air leap körde BMA GOT
men alla åkte ut till ARN och till SAS jets
varför då? Leap fick lägga ner linjen.
Marknaden har ställts om i USA till regional jets
naturligtvis finns det ett antal undantag.
Folk blev rädda då olyckorna med prop fick uppmärksamhet
och ville inte åka prop gummibälgs plan.
ta fram fakta innan Ni kommenterar andras inlägg
Pinsamt när folk inte har tillräcklig självinsikt, om sina flygkunskaper. Det finns en massa “Twinprops” som flyger regionalt i USA. Sluta att fabulera, tack.
Sorry men ingen lyssnar på dina inlägg längre efter allt trolleri du hållit på med senaste åren
Alla två motor propeller är livsfarliga under take off och vid landning vid motorbortfall
Olycksstatistiken talar sitt tydliga språk.
De bojkottades av pax i US, hela marknaden
tvingades över till regional jets.
LEAP känns lite som gamla Sverigeflyg vilka var framgångsrika på grund av den lokala anknytningen. Kunderna kände igen besättningarna och flygvärdarna/värdinnorna jobbade även i incheckningen. När de blev BRA var en uttalad usp den lokala anknytningen men eftersom besättningar slingades runt tappades ”ägandeskapet” av den ”egna linjen”. Om BRA kan hitta tillbaka till den lokala förankringen tror jag de går vinnande ur denna strid. Sedan är frågan om den marknad man ”vinner” är tillräcklig för att driva bolaget med vinst.
Angående frågan om passagerare föredrar jet eller TP är väl frågan solklar. INGEN föredrar TP. Jag flög senast med SAS och vi passagerare möttes av en ATR istället för en CRJ. Det var ingen som direkt jublade. Jag kan nämna att jag har flugit TP och har all respekt för den typen av operation, framförallt för ATR-operation med dess dåliga prestanda. Ur en passagerares syvinkel är dock valet mellan jet och TP solklart om pris och service i övrigt är lika.
BRA är en förkortning för Braathens Regional Airlines
LEAP är ingen förkortning längre utan bara ett namn, skulle kunna mästra dej varför det var en förkortning tidigare, men låter bli eftersom dina inlägg är bara bygger på okunskap och en vilja på att häckla trots att du har noll koll.
Tidigare på det här forumet var tongångarna att det måste vara jet, kunderna vill inte flyga bullrig tp. Enligt det resonemanget så är det varken BRA eller LEAP som går vinnande ur striden…