Tråden startades av: FO  2022-07-31 15:11:56
SAS, När får alla komma tillbaka??? 
Avtalet är ju påskrivet o klart! När ska alla uppsagda få komma tillbaka???
Alla i connect och Link ska ju degraderas och sägas upp för att ge plats åt återvändare, så vad är det som dröjer???
Vad är år problemet?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

@EBD
2022-08-13 12:43:27
SV: SAS, När får alla komma tillbaka???
Jasså, garanterar du detta?
Det är väl klart att SAS inte anställar piloter som inte behövs. Återstår att se hur bolaget ser ut efter Ch11 och förhandlingar med långivare och leasingbolag.
Björn
2022-08-13 11:00:51
SV: SAS, När får alla komma tillbaka???
Ja det är min ”point”. SAS connect och link är det nya SAS, men med alla gamla SASare som fick lämna och nu är tillbaka. Fredrik gillade ju minst sagt inte SAS och hyllar alltid connect, men nu är det ju samma skrot och korn. Därför blir det intressant att följa hans resonemang framöver när hans påståenden tagna ur luften inte längre håller. Men som frequent flyer så har man säkert bäst koll av alla.
Miljöpartiet och Moderater
2022-08-13 00:26:47
SV: SAS, När får alla komma tillbaka???
@Björn. Det framtida SAS är SAS Connect och SAS Link. SAS Scandinavia försvinner när rekonstruktionen är klar. Det förstår alla utom SPG och några uppsagda piloter som vägrar förstå.
EBD
2022-08-12 19:54:03
SV: SAS, När får alla komma tillbaka???
Det var ju tydligt att de uppsagda kommer successivt tillbaka till SAS Scandinavian fram till 2024. Antar att de kommer in några per månad när de äldre går till pension. Connect och Link kommer att vara kvar som planerat.
Anarkist
2022-08-11 19:34:02
SV: SAS, När får alla komma tillbaka???
@pf
Ja, det kunde säkert vara en möjlighet att försöka hitta några äldre flygplan att leasa. Ser dock ingen anledning till att leasa B737 om man kan hitta tillräckligt med A320.
Björn
2022-08-11 19:23:00
SV: SAS, När får alla komma tillbaka???
Lär ju bli jobbigt för Fredrik P som så gärna vill flyga med allt förutom SASare. Nu när connect är fullt av SASare så är frågan vad som då gäller?
STO-OF
2022-08-11 17:27:57
SV: SAS, När får alla komma tillbaka???
Egna (leasade) flottan kommer definitivt att minska i samband med rekonstruktionen, och vi kommer att se mer inhyrd kapacitet från tex airBaltic med A223 för att fylla upp gapet precis som vi har just nu med 4 BT Airbus stationerade på ARN under hela sommarsäsongen.
pf
2022-08-11 16:25:06
SV: SAS, När får alla komma tillbaka???
En annen vinkling;

SAS selger billetter ca 12 måneder frem i tid. De har neppe noe realistisk valg

Skulle SAS i rekonstruksjons perioden ende opp som et langt mindre bolag, vil de måtte kansellere relativt mange flyginger. Ikke bra evnt rett før en sommersesong.

Kan det være et argument for at dersom ikke SAS klarer å bli enig med leasingbolagene om dagens flåte, vil de se seg om etter eldre, godt brukte A-320/319/321, og evnt ha en 737-800 flåte til bruk i og til/fra Norge. De eldre maskinene gir sannsynligvis en langt lavere leasingkostnad for et bolag i en overlevelsesfase.

En slik løsning kan også holde langt flere piloter og kabin i arbeid.
Purser-Nisse
2022-08-11 11:10:06
SV: SAS, När får alla komma tillbaka???
@@FO. Det blir som du säger. Förmodligen kommer 30-40 % av de anställda i SAS inklusive kabinpersonal och piloter att bli uppsagda pga arbetsbrist eller automatiskt som ett resultat av den pågående rekonstruktionen.l
@FO
2022-08-11 08:02:27
SV: SAS, När får alla komma tillbaka???
Det kommer ju inte hända på riktigt. SAS flotta kan lätt bli mindre om inte alla leasing bolagen vill vara med att rädda bolaget.
Det kan lätt vara så att det är bättre för ett leasingbolag att hyra ut sina flygplan till andra flygbolag.
Vilket vill medföra uppsägningar på SAS.
Hasse
2022-08-08 11:57:36
SV: SAS, När får alla komma tillbaka???
SAS behöver inte att anställa särskilt många piloter på ett bra tag.
Kanske kan några ex SAS B737 piloter komma in på SAS Link, annars vet ingen vad som händer med SAS när Ch11 processen är slut. Det kan lätt bli så att SAS blir ett mindre bolag.
Att tro att alla ex SAS piloter kommer att återanställas inom kort är ingenting annat än önsketänkande.
Hm
2022-08-03 08:16:35
SV: SAS, När får alla komma tillbaka???
@Karl. Skämtar du eller var det bara ironi?
Karl
2022-08-02 22:41:05
SV: SAS, När får alla komma tillbaka???
Svar till “sv@clara”.

Felinformerad, fördomsfull, okunnig.

Lite som det flesta som försöker beskriva ”vad piloter tycker och tänker”.

Du skriver att ”Det som piloterna inte har förstått, är att SAS måste göras om” (för att bli framgångsrikt.)

Tvärtom är det precis det uteslutande alla piloter på SAS har pratat om de senaste 10 åren. Men lösningen är inte att göra om det genom att efterapa andra bolags misslyckanden (som de lämnat) eller göra om sina egna misstag igen.

SAS har haft en förunderlig förmåga att föröka kopiera andras bolags initiativ, men 5-10 år för sent. Och just när SAS försöker sjösätta sin kopierade variant, så har bolagen som givit inspiration till SAS börjat övergett idén för att det var olönsamt… Detta har piloterna sett eftersom de har ett intresse och har koll på branschen, medan diverse andra personer bara är på ”tillfälligt besök” i branschen och lyckas driva igenom beslut som har lett till misslyckanden.

Clara
2022-08-02 17:47:58
SV: SAS, När får alla komma tillbaka???
@@Clara. SPG kan inte i ett avtal med SAS begära att de som nu är anställda i SAS Connect och SAS Link skall avskedas utan anledning. Såväl svenska (LAS), norska och danska arbetsmarknadslagar tillåter inte ett sådant förfarande.

Det är självklart att SAS har gått med på att ge företräde enbart i nyanställningar i SAS Connect eller SAS Link till tidigare uppsagda piloter. Dock - när SAS-flottan krymper bl.a. genom att de flesta långdistansplanen lämnas tillbaka och övriga SAS-flottan krymps kommer det inte att bli tal om nyanställningar av piloter i SAS de närmaste 2-3 åren kanske längre.

Ingen - varken SAS eller SPF/SPG -vet idag hur många flygplan som blir tillgängliga för SAS när rekonstruktionen är genomförd. Mest troliga scenariet är att SAS kommer att bli något större än Norwegian med en - i bästa fall - liten långlinjeverksamhet. Japan och Kina kan ni glömma. SAS kommer inte att beflyga dessa destinationer efter rekonstruktionen. Kanske till och med långlinjetrafiken helt läggs på is under vintersäsongen 22/23. Att SAS i ett sådant läge skulle behöva nyanställa är inget annat än ett önsketänkande.
sv@Clara
2022-08-02 16:51:36
SV: SAS, När får alla komma tillbaka???
Ingen kan veta, i nuläget, hur SAS ser ut när C11 processen är klar, vem vet om leasing bolagen överhuvudtaget vill vara med och rädda bolaget?
Om ett leasing bolag kan tjäna mer på att leasa ut sina kärror till ett annat flygbolag, då finns viss risk att man gör detta.
Snacket om rekrytering är väl mest för att lugna ner dom anställda.
Det som piloterna fortfarande inte har förstått, är att SAS måste göras om för att ha en chans att bli ett framgångsrikt flygbolag. Att som piloterna tydligen gör,hoppas att SAS blir et helstatligt bolag med sugröret i div statskassor är tack o lov en utopi.
Inte ens danska regeringen går med på detta.
SAS är inte till för att sysselsätta piloter, otroligt att det ska vara så svårt att ta in.
@Clara
2022-08-02 13:06:51
SV: SAS, När får alla komma tillbaka???
Har du någon anknytning till SAS nu eller tidigare, som du baserar dina påståenden på? Oavsett om SAS krymper (som du m.fl. påstår mha. C11) eller ska rekrytera (som den interna informationen föreslår) så är det väl fortfarande inte försvarbart att man inte företrädesvis återanställer sina egna i connect och link (specifikt på grund av att senioritetslistan nu ska bli samma) utan istället låter det vara som det är nu? :)
Anarkist
2022-08-02 12:28:16
SV: SAS, När får alla komma tillbaka???
FO och andra som av någon anledning har för sig att SAS kommer återanställa all uppsagda piloterna.
Vid behov kommer SAS att återanställa piloter, så är det ingenting annat.
Nu vet ingen hur det går med förhandlingar med leasingbolagen som äger nästan hela flottan.
Det kan lätt hända att SAS kommer behöva säga upp fler piloter efter avsluttat Ch 11 i USA.
Eftersom det finns risk att flottan blir mindre.
Flygnörd
2022-08-02 11:10:40
SV: SAS, När får alla komma tillbaka???
En fråga som är mycket intressant är huruvida de som ska finansiera SAS förändring accepterar kostnaderna för att driva Link och Connect för nog kostar deras administration en del och nog har väl nya investerare inställningen att alla onödiga kostnader skall bort och det är väl mer värt att flyga under varumärket SAS ?
Behövs verkligen Connect och Link ?
Var de enbart till för att få till ett avtal med SAS unga piloter som innebär låga löner under flera år med hög inflation och stopp för strejker under flera år ?
Det skulle kunna sluta med att samtliga inom Connect och Link blir av med jobbet och plötsligt finns behov av "gamla" piloter på SAS, men vad händer då med piloterna på Connect och Link ? Ska de ha återanställningsgaranti ?
Hur kommer då de "gamla" SAS-piloterna på Connect och Link att behandlas ? Var detta scenario orsaken till att SAS minimerade anställningarna av dessa inom Connect och Link ?

Vilken soppa SAS kokat ihop.
Stackars piloter och övriga drabbade.

Snart ny tv-såpa likt rederiet ?


pf
2022-08-02 07:41:30
SV: SAS, När får alla komma tillbaka???
FO, om du ikke har forstått det;

SAS er, som en annen skriver, i sin svåraste krise noen gang, i og med C11 i USA:

De har en gjeld på 20-40 mrd kroner. De har dyre innleasede maskiner, og ønsker å få ned hva de betaler for fly.

Her er neppe SAS i den beste sits. SAS har de mest moderne og brenselsnåle fly. Disse skriker markedet etter, og det er ventetid på levering av fabrikknye fly hos Boeing og Airbus.

Da høres det logisk ut at leasingbolag ikke vil gå ned på kostnaden for SAS, og det kan fort skje at SAS's flåte vil krymoe markant.

ER det ikke 10, eller er det 12 piloter man beregner per fartøy ?

Resten kan FO og andre kalkulere selv. Men jeg vil legge til at de eller den som investerer i SAS, vil nok også bestemme hvor en sannolig krympet SAS-flåte skal anvendes. Er det danske staten, blir nok Kastrup preferert. Mulig også da at danskene vil kreve HQ til CPH.

Dette er enkel tankevirksomhet, og man trenger ingen referanse eller kilde på det, FO.
Clara
2022-08-01 16:57:34
SV: SAS, När får alla komma tillbaka???
@FO. Du har missuppfattat det hela. Ingen anställd pilot i Connect eller Link kommer att sägas upp för att bereda plats för en uppsagd pilot som ej lyckats bli återanställd.

Det som gäller är att om SAS vill anställa ytterligare piloter i Connect, Link eller i SAS Scandinavia skall de uppsgda piloterna ha företräde - om de uppfyller kraven. SAS Connect och SAS Link är kvar för att fortsätta sin produktion.
Clara
2022-08-01 16:52:32
SV: SAS, När får alla komma tillbaka???
@FD FP. Du drömmer om att "SAS styr över flygplansflottan". Det stämmer men bara över det fåtal flygplan SAS äger. Det som händer nu under Chapter 11 är att leasingbolagen för det första inte får betalt för sina leasingavgifter förrän SAS kan gå ur Chapter 11 och Chapter 11 handlar om hur mycket leasingbolagen skall få ut av dessa utestående krav på SAS. Leasingbolagen äger dock fortfarande flygplanen till 100 % vilket kommer att göra att upp till 50 - 60 % av SAS nuvarande flygplansflotta kan försvinna när bolaget skall starta upp på ny kula efter rekonstruktionen. Att drömma om att alla nuvarande piloter skall ha sitt jobb kvar är bara en dröm. Mellan 30-40 % av de nu anställda piloterna kommer att sägas upp innan rekonstruktionen är klar. Inget annat finns på kartan.

Klipp gärna ur detta inlägg och spara det.
Kolle
2022-08-01 13:42:32
SV: SAS, När får alla komma tillbaka???
Sv Clara:

För att förtydliga med att jag skrev ”ingen kommer att sägas upp”, så menade jag att ingen kommer att sägas upp för att man ska ta in en uppsagd istället.

Om det blir som du säger - kraftig krympning av bolaget, eller vad SAS kommenterat - kraftigt behov av att anställa. Det får vi se.
FO
2022-08-01 12:50:06
SV: SAS, När får alla komma tillbaka???
Ska ytterligare piloter sparkas? Källor på det tack! Nya avtalet ska väl garantera att de tidigare avskedade får tillbaka sina jobb och/eller uppgraderas och ersätta befintliga piloter i Connect och Link?
FD FP
2022-08-01 11:39:04
SV: SAS, När får alla komma tillbaka???
Om det skulle vara så att jobben inte "räcker till", är det då inte rimligt att SAS-piloterna får rätten tillbaka till sina jobb i SAS snarare än att andra som senare nyanställts i Connect och Link, men som samtidigt egentligen inte har någon anknytning till SAS utöver det, på så vis indirekt stänger ute den ovan nämnda ursprungliga gruppen? Det är naturligtvis beklagligt om fler mister sina jobb och det ligger i alla piloters intresse att så många som möjligt får stanna i arbete i bolaget med hänsyn till senioritet och karriär etc. Det är inte heller någon, mig veterligen, i SAS som klandrar individer som tagit chansen och sökt de jobb som erbjudits eftersom det är den situationen som skapats när man som bolag försökt sig på plattformstrategi. Men alla kan nog hålla med om att det uppstår en ganska absurd situation om man först sparkar piloterna ur SAS, nyanställer i bemanningsföretag och sedan stänger dörren på obestämd tid. SAS har ledningsrätten och styr över storleken på flygplansflottan och därmed arbetstillfällena, men om man nu ska ha gemensam senioritetslista så bör väl den följas. Och ja, det hade uppstått en stor hög med naiva tränings- och onboardingkostnader om man skulle tvingas "göra om och göra rätt" men det är kanske också ett sätt att hantera konsekvenserna av sina handlingar när man som bolag har agerat så och kringgått senioritetslistan (som nu integreras) i bemanningsföretagen. Argument för att det är "för sent" för att backa håller liksom inte i situationen som helhet.
Clara
2022-08-01 09:39:04
SV: SAS, När får alla komma tillbaka???
@Kolle. när rekonstruktionen är klar kommer SAS att ha betydligt färre flygplan vilket innebär att ingen av de uppsagda piloterna kommer att ha en chans att få komma tillbaka. Frågan är istället hur många ytterligare kommer att sägas upp pga arbetsbrist.

SAS är i en djup kris (vilket många härinne har mycket svårt att förstå eller vill kännas vid) och chansen är väl 50/50 att man överlever en rekonstruktion.
@FO
2022-08-01 09:27:26
SV: SAS, När får alla komma tillbaka???
Det är väl bara i takt med att bolaget behöver anställa, att piloter får komma tillbaka. Låt oss se vad det här slutar med. SAS kan vara ett mindre flygbolag när omstruktureringen är avslutad.
Det finns ingen garanti för att ” Alla uppsagda piloter kommer att återanställas”. Om behovet inte finns anställer man ju inte.
Kolle
2022-08-01 00:08:26
SV: SAS, När får alla komma tillbaka???
Njaa..

Ingen kommer sägas upp, tvivlar på att det blir degraderingar. Däremot ska de gällande listorna användas vid återanställning och uppgradering?

Sluta trolla. Om du är en tidigare SAS pilot så vet du att det finns andra kanaler att ventilera sådant där i, men jag tror snarare att du är någon icke-flygande som vill piska stämning här.
 

Tillbaka

Pilotshop
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn