Tråden startades av: Lars  2022-08-27 06:53:08
RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge 
Inte ens LFV själva vill längre egentligen ha sitt misslyckade fjärrstyrningsprojekt RTC Arlanda. Ändå drar man inte i bromsen och backar då prestigen inte medger detta och skammen skulle bli för stor att erkänna detta gigantiska misstag som aldrig någonsin kommer att visa lönsamhet, inte ens i teorin. Faktum är att beslutet att påbörja detta projekt byggde på överskattade och starkt kritiserade ekonomiska kalkyler.Efter långa och dyra förseningskostnader i miljardklassen kommer inte Umeå och Malmö att driftsättas under överskådlig tid då personalen hellre väljer nya karriärer, arbetsgivare och placeringar än att följa med till RTC. Skattebetalare och flygbolag/passagerare får fortsätta betala i form av EU-bidrag och biljettkostnader då detta är vad som finansierar LFV:s verksamhet. Trafikverket och regeringen har inte kunskapen att förstå och inse vad LFV:s största felsatsning i historien innebär kostnadsmässigt för hela flygbranschen i Sverige. För att inte tala om vilken påverkan det har på Försvarsmaktens verksamhet, Visby nekades att fjärrstyras enligt LFV:s koncept, sedan dess vet vi alla hur omvärldsläget kraftigt försämrats.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Lars
2022-09-18 22:04:57
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
@Blanca
Helt riktigt. Om centralen går ner så stänger samtliga anslutna flygplatser. Både EASA och Transportstyrelsen har uppmärksammat detta och därför kommer inte färdplanering med destination och alternativ att tillåtas om de ligger under samma central. Väldigt logisk slutsats som dragits i det fallet. Tyvärr blir ju en central ett tacksamt angreppsmål för den som vill störa flygtrafiken.
Blanka
2022-09-18 18:37:08
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
Vad händer om centralen som ersätter tornen går ner?
Kan dessa flygplatser ens hålla öppet då?
Undran
2022-09-18 18:22:07
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
Vill LFV att alla flygledare i hela Sverige ska flytta till Stockholm? Om man är intresserad av flygledaryrket och funderar på att utbilda sig får man då räkna med att endast kunna jobba i Stockholm? Genuin fråga då jag är oinsatt!
FL4
2022-09-17 16:44:27
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
Om Rysslands aggressioner visat sig lite tidigare så hade varken Kiruna eller Östersund driftsatts i RTC.Nu står försvarsmakten med ett problem på halsen i rådande allvarliga gråzonsläge.Tänk att en teknik kan visa sig så felaktig och enormt kostsam. När skall LFV göra det enda rätta, att lägga ner projektet?
Olle
2022-09-09 10:38:44
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
Är det samma chefer som sa att "alla" skulle följa med från de utsatta tornen...?
Förseningarna är ju för att ingen följer med, det finns helt enkelt inte tillräckligt med personal.
Hur kan någon tro på något sådant som dessa chefer säger?!
Jacob E
2022-09-09 10:31:37
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
INGEN som är anställd inom LFV kan tro på detta! Så naiv får man bara inte vara.
FL RTC
2022-09-09 01:22:26
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
@Loke
Enligt mina chefer så är det inget fel på driften så du får gärna vara lite tydligare. Att vissa saker är lite försenade är helt enligt ett antal uppdaterade planer och inget konstigt alls har vi fått veta. När allt är infört så kommer systemet att vara överlägset all annan flygledning och mycket billigare och säkrare. När alla som arbetar här har vant sig vid miljön så kommer också alla att tycka att arbetsplatsen är överlägsen och väldigt attraktiv, det har vi fått garanterade löften om. När sedan även multipel drift snart är godkänt så kommer arbetet att bli än mer givande när vi samtidigt får övervaka 2 eller till och med 3 flygplatser samtidigt, och det kommer inte att bli någon skillnad mot att bara ha en flygplats och luftrum att övervaka. Det bestämdes redan i ett tidigt skede.
Loke Leizer
2022-09-08 15:44:34
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
Re:FL RTC

Drift
Mrbrown
2022-09-07 15:59:08
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
Nu verkar det som att Umeå driftsättning blir uppskjutet, likaså Malmö.
FL RTC
2022-09-06 22:33:27
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
@Loke Leiser
Vad är det som Swedavia tycker att LFV inte kan leverera?
Lars
2022-09-01 21:51:59
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
Ingen direkt nyhet egentligen, men Nato anser förstås att Nordkalotten och norra Sverige är en mycket viktig militärstrategisk region. Samma sak förstås med Gotland och Jämtland. Endast Gotland undkom i tid fjärrstyrningskatastrofen sett ur militär synvinkel. En mycket viktig anläggning uppe i Kirunaområdet är förstås också Esrange, Europas enda bas för raketuppskjutningar, där man inom en nära framtid även kommer att kunna skjuta upp satelliter. LFV har verkligen lyckats ta sämsta möjliga beslut i och med fjärrstyrningsprojektet när två av landets viktigaste strategiska flygplatser nu styrs från Arlanda. Gör om och gör rätt. Det kommer att kosta en bråkdel jämfört med vad som hittills slösats på RTC-implementeringen.
Jacob
2022-09-01 10:28:07
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
Hur många flygledare har LFV blivit av med nu? 10? 15? Till en kostnad a 5-6 miljoner per flygledare. Detta i en tid när pensionsavgångarna är extrema och fler och fler verkar vilja flytta utomlands.
Umeå, återigen, försenat och därmed även Sturup. Ingen verkar tycka att systemet är bra, ingen vill flytta med, högsta cheferna tycker det är för dyrt men ändå fortsätter man...?
ACR och övriga providers är otroligt tacksamma och tar emot de flygledare som inte vill vara med på LFVs vansinnesprojekt.
Loke Leiser
2022-08-31 22:42:31
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
Kan väl påtala att Swedavia är väldigt besvikna på LFV som inte kan leverera. Personalen flyr RTC och det är väl närmast att betrakta det som kris inom LFV.
Heinz
2022-08-29 11:48:35
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
FINDINGS CONCERNING SWEDEN EN-ROUTE COST BASE - from European Commission

The Commission observes that, in addition to staff costs, Sweden reports that the largest new major investment of LFV is the ‘expansion of remote tower services’ in Stockholm and four connected airports (Kiruna, Umeå, Östersund, Malmö). The determined costs of the ‘expansion of remote tower services’ amount to 11 % of the total determined costs of investments over RP3. The Commission notes that in general remote towers are investments that provide air traffic services at airports and should therefore, in principle, be mainly allocated to terminal services. However, the draft performance plan of Sweden allocates 75 % of the costs of the ‘expansion of remote tower services’ to en route services without giving a justification on the geographic scope and the nature of the services. The Commission also observes that airspace users questioned the business case of this investment during consultations. The Commission considers that Sweden should revise or further justify the business case and the cost allocation of this investment, and should address the concerns expressed by airspace users.
Duvan
2022-08-28 11:54:30
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
RTC bör läggas ner omedelbart, av flera skäl. Inte minst militära skäl då flygvapnet givetvis ska ha möjlighet att operera från samtliga svenska flygplatser
 

Tillbaka

TFHS
Pilotshop
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn