
RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge |
Inte ens LFV själva vill längre egentligen ha sitt misslyckade fjärrstyrningsprojekt RTC Arlanda. Ändå drar man inte i bromsen och backar då prestigen inte medger detta och skammen skulle bli för stor att erkänna detta gigantiska misstag som aldrig någonsin kommer att visa lönsamhet, inte ens i teorin. Faktum är att beslutet att påbörja detta projekt byggde på överskattade och starkt kritiserade ekonomiska kalkyler.Efter långa och dyra förseningskostnader i miljardklassen kommer inte Umeå och Malmö att driftsättas under överskådlig tid då personalen hellre väljer nya karriärer, arbetsgivare och placeringar än att följa med till RTC. Skattebetalare och flygbolag/passagerare får fortsätta betala i form av EU-bidrag och biljettkostnader då detta är vad som finansierar LFV:s verksamhet. Trafikverket och regeringen har inte kunskapen att förstå och inse vad LFV:s största felsatsning i historien innebär kostnadsmässigt för hela flygbranschen i Sverige. För att inte tala om vilken påverkan det har på Försvarsmaktens verksamhet, Visby nekades att fjärrstyras enligt LFV:s koncept, sedan dess vet vi alla hur omvärldsläget kraftigt försämrats. |
|
|
Lars
2023-05-15 20:04:43
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
@Ray Du har rätt, det är något som borde offentliggöras för alla oss skattebetalare. Även branschen får ta den dyra smällen.
|
Jacob
2023-05-15 16:35:31
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
En miljard...? Två miljarder...? Med alla utbildningskostnader, lokalbygge, nyutbildning av fl för dom som slutar hos LFV mm mm mm.
|
Ray
2023-05-15 08:43:54
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
@ Lars! Hur vet du detta om kostnaderna som du beskriver? Vad har du för fakta? När jag var i projektet så kände jag till dem. Var har du fått de uppgifterna från? De är inte offentliga käre vän, men beskriv dem gärna för dem som inte känner till dem, i mångt och mycket är de statliga medel som bör intressera varje skattebetalare!
|
Lars
2023-05-14 19:34:25
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
Både torn och RTC må vara LFV:s bakgård, men kostnaderna är astronomiska när det gäller RTC-centralen. Både förhållandevis och i faktiska kostnader.
|
Ray
2023-05-10 22:13:01
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
@ FL TWR! Där har du rätt och management har endast ACC på sina linser, så har det alltid varit, tyvärr och RTC blir inget undantag. Det kommer tillsammans med ”små” TWR att utgöra bakgården.
|
FL TWR
2023-05-10 16:38:15
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
Förstår absolut vad du menar, dock är det svårt att få till på små arbetsplatser. ACCerna har ju genom åren lyckats ena sig och ha gemensamma mål.
|
Ray
2023-05-10 14:08:08
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
@ FL TWR! Kul att du svarar, förstår er frustration väldigt väl. Men ändå, LFV management kommer aldrig att lyssna på vad som ev dryftas anonymt på flygtorget, det tror jag du håller med om. Du säger det själv, det går inte att vissa följer med och bemannar, det förändrar inte saken i sig utan möjliggör bara ytterligare att nyutbildade fl slussas in till RTC, ”all mjölk” måste hällas ut. Den bristen kan möjligen påverka överlevnaden av RTC, möjligen men inte säkert. Nu borde du ha förstått vad jag vill säga med mitt lilla inlägg.
Beträffande om jag vet vad jag talar om eller ej, så kan jag tala om för dig att jag tog mitt beslut och lämnade projektet efter ca 2,5 år när jag insåg hur dåraktigt det är att ersätta befintliga operativa TWR med kameror och enbart digitala lösningar i en i övrigt analog värld. Men min plats fylldes snabbt av annan hungrig som ville ut i världen och resa samt tycka till om det operativa. Men jag önskar er som tvingas till det ni innerst inne inte vill, kanske ”dricka annat än mjölk” om du förstår vad jag menar…
|
FL TWR
2023-05-10 11:11:19
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
Re Ray
Men det är ju precis det som flertalet flygledare gjort i de torn som drabbats. Det är väldigt få som valt att följa med till RTC. Och det som händer nu är att man tvingas köra växelvis mellan ursprungstornet och centralen i Stockholm Utöver det så går de flesta nyutbildade flygledarna till RTC och bristen som finns (och kommer bli större med omfattande pensioner) på ACCerna blir svår att hantera.
Förstår egentligen inte vad du vill med ditt inlägg. Det har varit en frän intern debatt inom LFV och faktiskt verkar de flesta överens om att RTS är ett dyrt och omodernt projekt men ingen vågar dra pluggen. Medarbetarenkäten som nyligen gjordes är ett tydligt exempel på att LFVs ledning är helt i ofas med sina anställda och kritiken finns där men tystas. Så nej, det är inte så lätt att göra något åt detta, vilken frustrationen på tex detta forum visar. Blir ju inte bättre av ditt inlägg som är helt oinsatt och onyanserat.
|
Ray
2023-05-10 09:48:06
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
Alltså, i åratal har ni skrivit hur missnöjda ni flygledare är med RTC projektet i dess olika konstellationer. Det är lönlöst att år efter år skriva om samma saker, rent ut sagt tramsigt. Kallt stål är det enda som biter, säg upp er från er anställning ni som tycker ni tvingas att jobba inom RTC. Finns det inte fl att bemanna positionerna med så finns det inte. Ett antal fl har sagt upp sig och valt annan väg i livet. De gjorde ngt åt situationen och inte enbart yttrade ett missnöje i ett forum som aldrig kommer att bära frukt beträffande ett avskaffande av RTC, tyvärr aldrig. Gör som bönderna i Frankrike, häll ut miljontals liter mjölk på vägarna eller dynga fr åkrarna, dvs, ett missnöje måste ta fast form för att bringa gehör upp i management. Good luck friends….
|
Sv FL
2023-05-10 06:44:15
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
Varje år försätts många privata bolag i konkurs. De har satsat på något prestige projekt som visat sig olönsamt.
Det är vad som händer varje månad, år i det Svenska samhället. Det kostar oss skattebetalare stora belopp.
Vad är det du vill säga?
|
FL
2023-05-04 22:40:56
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
Förlusterna fullkomligen flödar för LFV pga RTC Arlanda. Endast ett statligt affärsverk kan tillåtas låta detta ske på bekostnad av övriga verksamhetsdelar. Få flygledare söker sig till RTC, fler söker sig därifrån. LFV ledning är fullt förståeligt förtvivlade men är bakbundna av prestigen som lagts ner i projektet. Vi pratar inte om några små belopp. Man kan undra vad Riksrevisionen egentligen är till för?
|
Sv FL
2023-03-26 18:47:51
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
Kommunen kommer inte att lämna över flygplatsen utan att få mycket bra betalt. Kommunen har gjort stora investeringar. Känner ett flertal av personerna i kommunen. Känner även ett antal personer som sitter i Kommunfullmäktige.
ESNS förbliver i kommunens ägo.
|
Här skriver du ditt namn
2023-03-26 18:03:46
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
"Hur det ser ut om 30 år vet ingen av oss."
Nähä?!
Samma floskler hela tiden! Rart o gulligt.
|
FL
2023-03-26 15:10:30
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
Sv Sv FL Vad flygplatschefen i Skellefteå personligen tycker kommer inte att hjälpa den dagen som Swedavia och LFV får chansen att ”utveckla” flygplatsen. Om kommunen får möjlighet att lämna över flygplatsen i statlig regi, enligt utredningen, så kommer de att ta den chansen. Det som kan rädda tornet från att inte fjärrstyras från Arlanda är att det nu är så tydligt att RTC var en katastrofal felsatsning. Det är möjligt att insikten kommer att infinna sig att inte förvärra landets flyginfrastruktur ytterligare.
|
Sv FL
2023-03-26 08:55:53
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
Skellefteå flygplats ägs av Skellefteå kommun.
Flygplatsen kommer att kvarbli i kommunens regi så länge som nuvarande majoritet råder i kommunfullmäktige.
Flygplatschefen har uttryckt att man inte avser att göra någon förändring.
Det bör tillsvidare finnas kvar minst en flygplats i varje län med mycket trafik som fungerar med lokalt närvarande trafikledare i tornet.
Hur det ser ut om 30 år vet ingen av oss.
|
FL
2023-03-23 01:23:55
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
Oron sprider sig nu bland de torn som pekas ut i flygplatsutredningen att ingå i det statliga utbudet. Först ut är Skellefteå där personalflykten blir ett faktum så snart besked kommer om att man skall fjärrstyras från RTC Arlanda. Oro kommer inte att göra flygledaryrket attraktivt att söka med tanke på att hälften av landets flygledare går i pension inom 5 år. RTC blir nog tvungna att höja lönerna rejält för att kunna hålla bemanningen. Tvärtemot planerna att försöka sänka lönenivåerna enligt RTC-kalkylen. Personalgången mellan RTC och ACC har ju det passande namnet ”lönegapet” av den anledningen.
|
CV1
2023-03-21 02:04:02
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
Vad vi nu märker är att ljudnivån stör mellan modulerna vilket kommer att kräva ombyggnad och omkonstruktioner av lokalen. Detta varnades det för tidigt men sedan det nu är tre ATS i drift är störningarna besvärande. Snart kommer också Malmö att ledas härifrån, precis som Umeå växelvis. Att locka folk att söka hit och att behålla vi som jobbar är en utmaning för LFV. Mer än hälften av samtliga FL går ju också i pension inom 5-6 år. Omsättningen på FL i RTC är lite oroande och kommer att bli ansträngande med ständiga behörighetsutbildningar.
|
FL 4
2023-03-14 14:44:15
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
Den som är intresserad av vad Transportstyrelsen ser för kommande risker med en utbyggd fjärrstyrd flygtrafikledning i Sverige, kan med fördel begära ut handlingen TSL 2022-601 från diariet. Det är verkligen dags att börja dra i nödbromsen när det gäller RTS.
|
Aviatar
2023-03-14 13:58:20
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
Min konklusion är att SAAB inte uppfyller kraven från FAA. Till skillnad från här hemma är mycket i processen mellan SAAB och FAA publikt. Korten på bordet!
|
Henke
2023-03-14 13:14:32
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
Enligt NBC:
In a statement, the FAA said the shutdown is coming because the private company in charge of the remote tower technology decided not to continue to seek full approval.
“The remote tower in Leesburg is part of a test program. The FAA cannot allow the use of an unapproved system in the National Airspace System. It creates a safety risk," the statement read in part.
|
Sv FL 4
2023-03-12 17:01:07
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
Du skriver: "FAA hittar allvarliga säkerhetsbrister med systemet i Leesburg och stänger ner den 14 juni."
Om det är allvarliga säkerhetsbrister borde man inte då stänga ner systemet omgående?
Din tolkning är nog felaktig tror inte på att FAA skulle fortsätta låta systemet vara igång om din tolkning av det engelska språket var riktig.
|
FL 4
2023-03-12 07:14:38
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
FAA hittar allvarliga säkerhetsbrister med systemet i Leesburg och stänger ner den 14 juni. SAAB ser ingen kommersiell framtid med systemet och vill dra sig ur Leesburg. Kanske något för Sverige att dra lärdom av?
|
SAAB
2023-03-11 19:58:15
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
This is whats it about!
Saab, VSATS and Leesburg Executive Airport Partner to Demonstrate & Evaluate Remote Tower Technology!
It was never a decided installation!
|
Mousekey
2023-03-11 09:19:25
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
News reports from the USA say that the RTC project at Leesburg airport is ending and that Saab is not going to continue with the 'systems design approval process' with the FAA.
|
Linkan
2023-03-03 19:43:06
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
Flygplatser med egna flygledare leder endast trafiken lokalt inom TMA/CTR alt TIZ/RMZ, flygplatsens närområde. Det går i de flesta fallen leda trafiken utan radar. Släpp bara in ett flygplan flygplatsens närområde när IFR råder och tornet inte visuellt kan kontrollera trafiken.
Trafiken utanför CTR ,TMA och TIA/RMZ som flyger på FL95 eller högre kontrolleras av SWEDEN CTL. De kan även till viss mån hålla koll på trafik under FL95 men det är fri luft och inget krav att kontakta SWEDEN CTL, de ser dig med råradar men har många gånger ingen radiokontakt med flygplanet (flygplan som endast flyger i fri luft behöver ingen radioutrustning).
|
Bertil1
2023-03-03 16:36:18
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
@Bertil med inlägg kl 12:55:07. För att undvika missförstånd så är det inte mitt inlägg, det senaste med namnet Bertil. Jag har tidigare noterat att vi är två med namnet Bertil. De tidigare inläggen i tråden med namnet Bertil är mina. För att undvika missförstånd och byter jag därför namn till Bertil1.
|
Bertil
2023-03-03 12:55:07
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
Vem ska betala för teknik, flyghjälpmedel och andra infrastrukturinvesteringar som LFV redan fått betalt för flera gånger om genom åren. Vem ska betala för den nya centralen för fjärrstyrd flygledning på Arlanda, ca 150 MSEK plus. Vem ska betala för tillkommande investeringar ute på flygplatserna och ökade personalkostnader i och med placering på Arlanda. Vem vill att Swedavias flygledartorn ska styras från Arlanda? Jo LFV! Eurocontrol och EU Kommissionen ogillar investeringarna, flygbolagen vill inte betala, Försvarsmakten vill inte - vem ska då betala för detta? En högaktuell fråga till Transportstyrelsen och politiker. Skellefteå, Kalmar kommun m fl är inte intresserade av att tappa skatteintäkter från hushåll där en flygledare finns skriven. De vill heller inte betala cirka dubbelt så högt pris för tjänster som blir levererade på distans. Är Försvarsmakten intresserade av att flygledningen i framtiden styrs från distans av personal som inte har någon geografisk kännedom alls? Tror inte det! Var ska SAS och andra flygbolag inklusive flygvapnet och samhällskritiskt flyg landa någonstans ifall Arlanda centralen blir utslagen av fientliga makter och de lokala flygledartornen har blivit tömda på modern teknik och istället ersatts som restauranger eller gym? En fråga för MSB och FM eller kanske av ansvarsfulla politiker!
|
Bertil
2023-03-03 12:36:02
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
@Jonas, det var jag som skrev förra inlägget men glömde ange mitt nick.
|
2023-03-03 10:43:30
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
@Jonas, låter som ett bra förslag. Eftersom LFV får statliga bidrag till investeringar trots att man är affärsdrivande bör radardata delges andra aktörer som bedriver flygledning utan kostnad. Man kommer ju ifrån ägandefrågan om man lägger anskaffning av övergripande infrastruktur för flygledning hos annan oberoende myndighet. Då kan LFV renodlat ägna sig åt flygledning, vilket är deras kärnverksamhet. Sedan är kanske inte Trafikverket det mest kompetenta verket med tanke på hur de driver järnvägen. Men om man rekryterar kompetent personal utan att förlita sig på beroendet av konsulter borde det kunna bli bra. LFV har ju kompetenta ingenjörer så det är bara att ta över dessa. Man gjorde ju motsvarande, fast åt andra hållet, i mitten av 70-talet när LFV tog över sina teletekniska ingenjörer från Televerket.
|
@jonas ska ACR
2023-03-03 08:32:01
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
Enkel lösning. Betala för er!
|
Jonas
2023-03-03 07:38:07
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
Bertil, där är just problemet. LFVs strategi att utnyttja radar och annan infrastruktur för att hämma konkurrens av torntjänster är så oseriöst och skrämmande. LFV är precis som ACR och SDATS en tjänsteleverantör. Att LFV tillåts av andra myndigheter att spela korten på det sätt som görs idag är tveklöst hämmande för flyget i Sverige. Detta får ske i det tysta när vi lever i en mycket osäker tid, kanske den mest osäkra i modern tid. Det drabbar det svenska flygplatssystemet och Försvarsmakten på sikt. All infrastruktur för flygledning ska lokalt ägas av flygplatsen och det övriga, typ radar andra hjälpmedel, ska ägas och förvaltas av förslagsvis Trafikverket. I detta fall blir det mer konkurrensneutral hantering av aktörerna ACR, LFV och SDATS. Underlättar också för en ökad konkurrens från utländska leverantörer.
Istället vill LFV ledning och tjänstemän stänga ner Sverige. Helt obegripligt hur politikerna tillåter detta. Det kommer att bli dyrt för landet, flygplatser och flygbolag . Om Försvarsmakten tänker smart så bör de alliera sig nu med andra grupperingar än bara som idag ett trött och tillbakablickande LFV.
|
Bertil
2023-03-02 17:13:29
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
Det kan väl inte vara ACR som skall stå för kostnaden för radardata på en kommunal flygplats. Det måste väl vara flygplatsägaren. Flygplatsägaren står ju för den teknik som behövs, kommunikation, inflygningshjälpmedel, väder mm.
|
PG
2023-03-02 14:54:05
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
Anders; du blandar verkligen äpplen och päron här. Sätt dig in i vad de andra försöker säga och försök att förstå så kommer det att bli mycket lättare för dig.
|
@Anders
2023-03-02 14:20:48
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
Är bara ACR som trollar, det minskar aktieutdelningen till Wille och hans kompisar
|
Anders
2023-03-02 11:56:40
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
Komiskt med folk som vill att flygtrafikledningen ska vara avreglerad men samtidigt blir upprörda när LFV inte vill bjuda sina konkurrenter på CNS-tjänster. Vad hände med konkurrens på lika villkor? Tycker ni också att Swedavia ska stå för snöröjningen på dom kommunala flygplatserna?
|
Lars
2023-03-02 11:20:44
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
@@Lars Tror nog inte att det är någon som snyltar på något från LFV. Det kostar stora pengar varje år i avgifter att ta del av radarströmmarna för utomstående. LFV agerar fel i detta och troligtvis stoppas det i tid för att inte drabba branschen hårt i onödan ännu en gång likt andra kostnadsdrivande projekt som den här tråden handlar om.
|
@lars
2023-03-02 09:14:35
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
De e la inte konstigare än att ACR betalar för den tjänst de tidigare snyltat på, så löser det sig?
|
Lars
2023-03-02 00:37:14
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
Flygbolagen kommer knappast att tjäna på att LFV stänger dörren till icke-Swedavia flygplatser när det gäller radarleveranserna. Man kan ju undra hur LFV kan tillåtas göra den ena fördyringen efter den andra; Nuac-fiaskot, RTC-fiaskot och nu dessutom det huvudlösa radarbeslutet. Varför tror politikerna fortfarande på vad LFV gör? Det är ju bara att titta på resultatet och konstatera att de stora idéerna har gått åt skogen. Det är ett hån mot de flygbolag som försöker överleva.
|
Sv Revisorn
2023-02-25 15:52:23
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
Du säger att allt redan är betalt!
Men då glömmer du en viktig del. Underhålls och driftkostnad, ökade elpriser, höjda löner mm.
Även om du köper en ny bil har du kostnader för att nyttja den. Försäkring, bränsle, service, underhåll, garage/parkeringsplats mm.
Löpande drift och underhåll kostar en hel del.
|
Sv Bertil
2023-02-23 16:29:34
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
Flyget betalar en undervägs avgift vid flygning inom Sverige.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/luftfart/flygplatser-flygtrafiktjanst-och-luftrum/Flygtrafiktjanst/Avgift-flygtrafiktjanster/Sa-beraknas-undervagsavgiften/
Små flygplan typ klubb flygplan betalar ingen undervägs avgift.
Avgiften täcker b.l.a kostnader för flygledning mm.
|
Bertil
2023-02-23 12:40:08
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
Radar och annan flyginfrastruktur runt om i vårt avlånga land är väl till största delen betald av skattemedel.
|
@revisorn
2023-02-23 11:56:48
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
Infrastrukturen betalas förstås av användarna, eftersom det inte utgår statsbidrag för den. Det är kontinuerligt kostnader i underhåll och nyinvestering av infrastruktur. Är det rimligt att en aktör, som tar in avgifter av brukarna, inte bidrar till infrastrukturen?
|
Revisorn
2023-02-23 11:13:57
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
Radar och annan viktigt flyginfrastruktur runt om i vårt avlånga land är redan betald flera gånger om till LFV av SAS, Norwegian, Ryanair och av övriga flygbolag som flyger i Sveriges luftrum. Det vet flera redan att så är fallet, men ingen vågar säga ifrån och dra i handbromsen.
|
@jocke
2023-02-22 18:12:18
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
Konstigt, det verkar ju ändå rimligt att en konkurrent ska få använda gratis radarinformation
|
Jocke
2023-02-22 12:32:48
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
Som om inte lekstugan RTC vore nog så är det tydligen så att statliga LFV har sagt upp avtalet om radarleverans till de flygplatser som inte har LFV som ATS. Lite taktlöst också kanske att slå undan benen på det sättet med tanke på att det är redan vid kommande årsskifte. Rimmar illa med robusthetsuppdraget man också skall uppfylla.
|
2023-02-21 22:36:33
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
@Pia, Jag har haft viss respekt för innehållet i dina tidigare inlägg. Men när du skriver om att dela upp civil och militär flygledning undrar jag vilken verklighet du lever i. Dessa två flygledningar slog man ihop i mitten på 70-talet till en civil flygledning. Är det någon integrering som har fungerat perfekt och lovordats internationellt så är det denna integrering. Det har sparat miljarder i kostnader, det har gett en flygsäkerhet som är högre än tidigare. Det som kvarstår är en integrering av teknikanskaffningen så att det skaffas exakt samma utrustning till militära som civila platser. Som det är nu är det LFV resp FMV som upphandlar olika system. Däremot är jag tveksam till att LFV skall bli huvudman med tanke på risken för att RTC kan påtvingas militära platser, vilket vore väldigt olyckligt.
|
FL 4
2023-02-21 20:38:20
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
Mer info om vad förlusterna har varit hittills är intressant att höra. I äventyret RTC Arlanda är däremot förlusterna närmare 1000 miljoner än 100 miljoner. Och det bara fortsätter på bekostnad av annan verksamhet. Under 2022 har fyra FL valt att sluta och gå till andra ATS. Det är en ganska stor procent av antalet FL för de två tornen Kiruna och Östersund. Säger en del om att arbetsplatsen inte är något man vill vara på en längre tid och förstås så kommer kostnaderna för att utbilda och rekrytera att skjuta i höjden. Och kanske vissa tycker att jobbet inte var vad de förväntade och man förlorar dyrt utbildad personal för alltid. Förr eller senare blir LFV tvungna att kasta in handduken men hur mycket skall det få kosta till dess?
|
Pia
2023-02-21 19:20:17
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
@@pia Det räcker med att se på vad LFV gör, inte lyssna på vad som sägs. Man har kastat bort hundratals miljoner på att centralisera och göra viktiga flygplatser i viktiga regioner mer sårbara. Utsikterna för lönsamhet bygger på diffusa planer om alternativa metoder som saknar tillstånd och kända förutsättningar i en så pass avlägsen framtid att det inte ens är meningsfullt att försöka sia om hur marknaden ser ut då om den ens existerar i en form där LFV fyller en funktion. Inte direkt något en aktör som förstår sin roll i totalförsvaret och arbetar för Sverige bästa skulle göra. Att spela på sin egen dumhet för att bortförklara det hela ger inte direkt ett betryggande intryck. LFV har ett stort ansvar, Swedavia inte ännu. Sett till samhällsutvecklingen i stort skulle ingen ansvarsfull aktör agera utifrån att ens eget ansvar som bara vuxit senaste åren plötsligt skulle minskas. Snarare att Swedavias ansvar kommer öka. Inte LFV, man låtsas som att det regnar. Hur ledningen och styrelsen kan tillåta denna cirkus är ett under och ytterligare tecken på bristande förståelse, ansvar och fullständig taktlöshet. Om det inte redan skett så har man snart omöjliggjort alla sina framtida möjligheter till att verka inom ledande befattningar. Hårda ord men set till vad som sker, en dyster sanning.
SAAB och SDATS? Jag gissar på en avveckling inom något år eftersom cirkusen aldrig kan bli lönsam.
|
Bengt
2023-02-21 15:23:48
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
Varför tror ni det skar sig mellan Saab och LFV? Det gemensamägda bolaget SDATS förlorade under de första verksamhetsåren ca 60 miljoner. Slutade inte där och tillslut och innan en eventuell konkurs valde LFV att sälja sitt innehav till Saab.
Vad tror ni LFVs satsning på en ny central för fjärrstyrd flygledning på Arlanda kostar. Minst några 100 miljoner och sen all teknik och lite master och kablar utplacerade runt om i landet. Intressant också att LFV valt att konkurrera med sin fd partner Saab. Seriöst och ekonomiskt hållbart - vet ej!
Ansvarsfullt från valda politiker? Vem bestämmer egentligen?
|
Sv Mickem
2023-02-21 13:53:38
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
Bolag med statligt ägande.
Staten är en betydande bolagsägare i Sverige. I den statliga bolagsportföljen finns 43 hel- och delägda bolag, varav två är börsnoterade. Dessutom förvaltas två verksamhetsstiftelser. Tillsammans sysselsätter bolagen med statligt ägande cirka 134 000 personer. Det uppskattade sammanlagda värdet på den statliga bolagsportföljen uppgår till 820 miljarder kronor.
Bolagsportföljen ger varje år ett tillskott till statskassan, inget som någon medborgare kan klaga på.
|
@pia
2023-02-21 10:41:57
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
Att dela upp civil och militär flygledning finns inte på kartan. Den integrerade flygtrafiktjänsten prisas internationellt, och var har du fått "som varken förstår eller arbetar i totalförsvarets intresse" ifrån? *CR's styrelserum?
|
Mickem
2023-02-20 21:44:28
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
Men Ivar. Såklart att inga statliga eller kommunala bolag går i konkurs, det ingår liksom inte i upplägget. Om de drivs med underskott så täcker ägaren upp med t.ex. aktieägartillskott. Om ägaren inte vill driva förlustbolaget längre betalar de skulderna och lägger ner.
Och för övrigt så var avregleringen av flygtrafikledningen lyckosam, privat aktör driver ett antal torn billigare och med bättre kundfokus.
|
Pia
2023-02-20 18:27:33
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
Statligt ansvar eller inte var tydligen en öm tå att trampa på. @Ivar, konkurser är en naturlig följd av dåligt affärsmannaskap. Många statliga aktörer borde försatts i konkurs för länge sen men räddas av skattemedel. Att nämna allmän statistik utan underliggande orsaker är ointressant.
Privat är inte alltid bäst och statligt är inte heller det. Ett bra privat exempel är Bank id. En stark gemensam ägarbild där alternativet till funktionalitet är att radera ut alla sina ekonomiska möjligheter. I jämförelse med alla offentliga mjukvaruplattformar som utvecklats till hutlösa priser och noll användbarhet. Utan konsekvens för ansvariga. Skolplattformen någon?
Om vi ska prata om flygledningens statlighet så kan jag bara peka på rådande läge. LFV är en dyr katastrof som varken förstår eller arbetar i totalförsvarets intresse. Att verksamheten kan centraliseras till obegripliga summor borde förse ansvariga med totalförsvarets motsvarighet till näringsförbud. Flygledningen i Sverige borde kanske delas upp i privat/militär istället likt övriga världen. Hur som helst måste LFV avvecklas eller reformeras i grunden för så här kan det för tusan inte gå till.
|
Ivar
2023-02-20 17:00:55
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
Privata företags konkurser kostar samhället stor belopp.
Under 2022 försattes 7 299 företag, med sammanlagt 16 159 anställda, i konkurs. Jämfört med 2021 steg antalet konkuser med ungefär 6 procent och antalet anställda i företag som gått i konkurs steg med drygt 50 procent.
Privata bolag är inte alltid de mest effektiva.
|
@Bogdan
2023-02-20 16:56:05
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
Precis som privata alternativ då, varför inte outsourca hela totalförsvaret?
|
Aviatar
2023-02-20 15:52:20
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
@Bertil Business case för Remote Towers har LFV aldrig visat för någon. Om denna circus dragits igång av en privat aktör så hade det bolaget konkat för länge sen.
|
Bogdan
2023-02-20 15:44:32
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
Bertil, du kanske har rätt. Inte vet jag! Enligt många är staten alltid bäst, mest effektiva och gör inga blunders. Hmmmm
|
Bertil
2023-02-20 12:21:22
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
@Bogdan, Det finns inte en enda lyckad avreglering som har blivit bättre med privata aktörer, utan tvärtom. Tro inte att privata aktörer skulle kunna klara sig bättre från cyberattacker än statliga. Det skulle bara mörkas mer eftersom det är svårare att få insyn i ett privat företag.
|
Bogdan
2023-02-20 09:29:04
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
Hackare som vill skapa oreda och stressa stater är bara intresserade av att hacka statliga myndigheter eller statliga bolag. Därför borde FM och staten lägga ut flygtrafikledning andra viktig infrastruktur till ansvarsfulla privata bolag. Leveranskrav och sekretess går att styra via avtal.
RTC bl a är en munsbit för organisationer som Anonymous Sudan eller Ryska/Turkiska hackare. När ska naiva Sverige, politiker och myndigheter förstå detta. Skärpning!
|
@pia
2023-02-19 19:21:19
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
När det handlar om totalförsvar är ett lågt pris inte det viktigaste styrmedlet. Moder Svea kanske har lärt sig läxan, exempelvis av serbiska kodknackare till Transportstyrelsens registersystem. Det visade sig kosta ännu mer
|
Mrbrown
2023-02-19 19:16:54
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
Undrar hur kalkylen ser ut besparingsmässigt när NU och MS ska ha FL i tornen samtidigt som de kör via RTC. Besparingsprogram efter Besparingsprogram år efter år är vad som basuneras ut av våra kära GD:s som vi haft genom åren.
|
Pia
2023-02-19 13:30:39
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
Om staten ska ta "hem" flygledningen behöver LFV avveckla sina fjärrstyrda galenskaper. Det går inte att sminka en gris hur länge som helst. LFV har bevisat för marknaden att staten lyckas med konststycket att leverera en både dyrare, mer osäker och ineffektivare flygledningen. Privata alternativ med Sveriges bästa som affärsplan kan göra detta bättre. Det ser vi redan i andra länder. I vems intresse LFV arbetar är och förblir ett mysterium.
|
Svenne
2023-02-17 07:28:51
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
Staten/regeringen har insett att man bör ”ta hem” flygtrafikledning, så det lär bli LFV om detta genomförs.
|
Lars
2023-02-16 17:05:20
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
@@Lars och Jonas Jag hoppas verkligen att det kan bli som du säger, att det kan öppna upp för ACR istället. Jag menade bara att det är bäst att vara på sin vakt. Men jag tror också att RTS är på väg att dö i åtminstone LFV:s skepnad och konstruktion. De vill bara inte gå ut ännu med att det var misslyckat precis som med Nuac.
|
Camilla
2023-02-16 14:19:05
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
Föregående inlägg skriver att på sidan 102 står det att......... Kan du klippa ut texten och kopiera in i forumet. Tack!
|
@Lars och Jonas
2023-02-16 11:31:10
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
På sidan 102 i utredningen öppnas upp för att Swedavia ska kunna upphandla flygtrafiktjänst. Kanske blir ACR på fler statliga flygplatser istället eftersom RTS aldrig överlever en upphandling.
|
Mousekey
2023-02-16 10:46:22
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
Re Another FL
As far as I am aware the system is for both ATC and AFIS - it just so happens that the first airfields transferred are AFIS units - no doubt to see how it all works. Avinor also says it is working up to multiple tower operations in 2024.
|
Slavko
2023-02-16 08:08:26
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
Eftersom ACR-flygledare så fort möjlighet ges söker sig till LFV, så torde de bli nöjda
|
Jonas
2023-02-16 07:16:40
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
Garanterat blir det så, ologiskt annars då LFV investerat stora belopp i en anläggning för ändamålet på Arlanda. Det projektet lär ju starta omgående.
Låt oss se om utredaren nämner något i rapporten om hur en transferering från det privata till det statliga ska hanteras vid de enheter som Norman vill förstatliga.
|
Lars
2023-02-15 21:12:26
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
Flygledarna i Skellefteå, Kalmar och Ängelholm kanske har anledning att hålla sig för skratt efter Peter Normans utredning. Här ser nog LFV chansen att plocka in tornen i RTC Arlanda.
|
Ännu en FL
2023-02-14 17:18:44
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
Men det norska systemet är väl bara tänkte för AFIS eller?
|
Mousekey
2023-02-13 19:35:17
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
The Norwegian system is much cheaper using a different system with less bandwith requirements or in other words less data needing to be shoved down the line with ensuing lower costs.
|
@FL 4
2023-02-13 17:49:00
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
RTS är ett av de svarta fåren som lever farligt i den olönsamma delen av SAAB. Helt klart måste något göras när intäkterna är obefintliga på överskådlig framtid. Går bara att lura in statliga aktörer som leker med andras pengar i den soppan. De som kan ekonomi håller sig med all rätt undan.
|
FL 4
2023-02-10 12:58:32
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
SAAB gör stora vinster nu tack vare stora orderingångar. Det har ju förstås inget att göra med RTC Sundsvall som ägs av SAAB. Men nu är det en tidsfråga innan man måste flytta tekniska resurser till enheter som har en framtid och inte binda upp värdefull ingenjörskompetens i dödsdömda och förlustbringande projekt som RTS.
|
Lars B
2023-01-31 13:44:34
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
Hej Lars, vi är nog flera som heter Lars. Jag får försöka komma ihåg att skriva Lars B när jag skriver ett inlägg.
|
Olle S
2023-01-31 11:34:31
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
Flygsäkerhetsdirektören i Avinor säger att det fungerar bra...
|
Lars
2023-01-30 22:04:19
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
@Lars 2023-01-30 18:45 Blir lite förvillande om du skall använda mitt namn när du gör dina inlägg, men det kanske var avsiktilgt? Visst har Norges RTS än så länge inte visat de sårbarhetsproblem som vi diskuterar här med LFV:s upplägg. Jag tror att det bara handlar om AFIS dessutom i Norge, medan det uteslutande är ATC-torn i Sverige. Min tråd rör främst den katastrofala satsningen i Sverige. Att RTS globalt inte nått den framgång man trodde talar för att allt inte är så bra med tekniken. Framförallt inte i Sverige enligt LFV:s koncept. Att vi inte får veta alla driftproblem som uppstått och fortfarande sker betyder inte att det är störningsfritt, det betyder bara att det mörkas, precis som kostnaderna som fortfarande är hemliga av den anledningen att det inte är något man vill skylta med eftersom risken då är att politiker och andra myndigheter vaknar upp.
|
Kjell
2023-01-30 20:36:23
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
Har man oljemiljarder kanske det inte spelar någon roll vad det kostar...
|
Lars
2023-01-30 18:45:00
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
Läs gärna om fjärrstyrd drift av tornen i Norge, verkar fungera mycket bra.
https://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=15152
Varför skulle det vara sämre i Sverige??
|
Här skriver du ditt namn
2023-01-30 10:13:55
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
Astronomiska kostnader, sämre än traditionell flygtrafikledning, ökat personalbehov och en otrolig personalflykt. På vilket sätt kan detta projekt ses på annat än en fullständig katastrof?!
|
Sv Pidde
2023-01-30 08:29:43
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
Hur många flyg går nattetid inom Sverige till norra delen?
Dessutom kan man begära öppen tid. Men man får naturligtvis betala för det.
Har du ingen erfarenhet av flygoperativ verksamhet?
|
Pidde
2023-01-29 14:52:48
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
RE: Svar Pidde: Men Skellefteå och Luleå har ju inte öppet nattetid...
|
Charles Chef&HRExpert
2023-01-29 13:30:41
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
Hur mycket övertid har dessa 10 jobbat?! :D Det fattar du väl att folk vet?! Kostnaden är astronomisk och att det skulle krävas färre fl är det ingen som tror på!
|
Sven T
2023-01-29 13:03:10
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
Ang besparingar och RTC. De besparingar som beskrivs av Re: Charles... kan göras även utan RTC med dubbelbehörigheter utan den gigantiska merkostnad RTS medför. Övriga torn i Sverige klarar detta och har gjort så sedan urminnes tider utan en gigantisk overhead. Dessutom kräver RTC stödpersonal med en betydligt brantare lönekurva än vad flygledare har. Det ni på RTC Sundsvall gör kan resten av landet redan göra betydligt billigare, bättre och säkrare. RTS är inget annat än att backa in i framtiden och ruinera sig själv på samma gång.
|
Kalle
2023-01-29 12:30:17
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
@Pidde, Det finns många alternativa flygplatser i Norr som i dagsläget går utanför RTC.
Det är GEV, AJR, SFT, LYC, VHM, HMV, OER, KRF, SDL dessutom kommer nog även Luleå vara utanför, krav från flygvapnet.
|
FL 4
2023-01-29 12:18:15
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
För det första så har personalstyrkan minskat för att det är svårt att rekrytera folk till RTC. Många nyutbildade som fått sin placering vid RTC Arlanda har valt att ta jobb hos en annan leverantör eller valt andra lösningar. Ingen attraktiv arbetsplats helt enkelt. Sedan är det på ledarsidan som det verkar behövas mycket förstärkning i ett RTC, lägg därtill ökat behov av teknisk personal för att den undermåliga tekniklösningen ska fungera. Totalt har bemanningen ökat med minst det dubbla sedan driftsättning. Teknisk beredskap kommer också att öka i takt med att angreppen på denna viktiga infrastruktur kommer att öka. Den höga redundans som LFV påstår finns med RTC existerar inte, det är extremt lätt att slå ut RTC.
|
Sv Pidde
2023-01-29 12:06:16
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
Vid ett flertal tillfällen har Umeå, Skellefteå och Luleå fungerat som alternativ för varandra. Det är ett "omkunrunklit faktotum".
Det händer även att ett flyg exempelvis ARN - Umeå går tillbaka till ARN om vädret i Umeå inte tillåter landning.
Har sedan 1966 flugit en hel del Stockholm - Norrland och gör så fortfarande. På senare tid som passagerare.
|
Re:Charles Chef&HRExpert
2023-01-29 11:01:26
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
Jo, jag VET att projektet har kostat pengar och fortfarande gör. MEN, personalstyrkan i RTC har minskat rejält för när de satt i de traditionella tornen.
NN och NO hade 9 + 5 FL år 2015 (visst 0,5-1 för många i båda tornen) Sammanlagt nu NN+NO är dom 10 st och då har vissa även behörighet Sälen.
|
Pidde
2023-01-29 10:36:02
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
Re: Svar Pidde Därför att Umeå, Östersund och Kiruna ligger i samma RTC och därför kan du inte planera med någon av dem som alternativ
|
FL
2023-01-29 10:02:20
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
@Svar på tal Beredskap täcker inte upp detta problemet. Det är för just ambulansflyg, vad svamlar du om? Att man ska kalla in någon för SAS som ska få ett alternativ? haha
|
Charles Chef&HRExpert
2023-01-29 09:40:10
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
Re: Svar på tal. Det är uppenbart att du inte förstår vad detta projekt kostar!
|
Sv Pidde
2023-01-28 20:20:55
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
Du kan planera ESNU Umeå som första alternativ de har öppet dygnets all 24 timmar.
Varför siktar du på Arlanda i första hand!
|
Svar på tal
2023-01-28 19:29:38
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
@Lars Ja, Umeå är det enda som har nattöppet norr om Arlanda som du säger. Publicerat öppet alltså. Både RTC ESNO och ESNN har beredskap nattetid och helger osv (H24). Har funkat hur bra som helst.
ESNN har dessutom postflyg nattetid. Dock har de avtal därav ingen publicerad öht. Men ambulansflyg kan komma och gå när de vill hela året H24. De kommer då och då nattetid, helgdagar då det är stängt och naturligtvis när det är öppet. Ibland får de vänta på ambulansbilen. Ibland får ambulansbilen vänta på flyget. Aldrig på ATC.
Jag tror de är nöjda
|
2023-01-28 19:05:12
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
@ Att:Lars och Olle S Det är inget nytt att vi har olika syn och förståelse om vad som är uppenbart i detta. Att detta slutar i ett fiasko likt Nuac är högst sannolikt. Gruppen piloter har förståelse för begränsningarna i det operativa som kommer att ske ju fler torn som övergår till ett RTC. Inte alla piloter men även denna skara ökar sakta men säkert. Kvar kommer till slut LFV att stå, tyvärr kommer flera av de ansvariga att hinna gå i pension och andra får städa upp.Kostnader för Rts döljs redan nu och sedan flera år tillbaka i LFV:s årsredovisning, dvs sanningen döljs eftersom den är pinsam att vara öppen med. Ni som ihärdigt försvarar projektet är beundransvärt lojala till det sjunkande skeppet, men ni är en minskande skara vilket ni vet. Radioprogrammet Kalibers första program angående granskningen av LFV:s RTS-äventyr hette Succé’ eller kraschlandning? Vi får väl se hur det slutar. En ny granskning kanske vore enklare nu när man ser facit på hur illa det gått jämfört med de stora ord som spreds från LFV tidigare.
|
Pidde
2023-01-28 15:32:35
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
RE: Lars Men det blir fint att planera med ESSA som alternativ vid en flygning Östersund till Kiruna...
|
Olle S
2023-01-28 11:51:25
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
Re: Att. Lars
Det är uppenbart att du inte förstår till vilken kostnad!
|
Att. Lars
2023-01-28 10:12:54
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
Umeå flygplats kommer fortfarande var öppen 24 timmar per dygn.
Det kommer att finnas personal på flygplatsen. Vad som skiljer är att trafikledningen sköts via RTC.
För oss i cockpit gör det ingen skillnad.
Utvecklingen går framåt!
|
Lars
2023-01-28 09:21:26
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
Den enda nattöppna flygplatsen norr om Arlanda, nämligen Umeå, riskerar om några veckor att även den degraderas till en RTC-flygplats. För ambulansflyget som flyger mycket nattetid på Kiruna och Östersund får detta stora konsekvenser planeringsmässigt för dessa flygplatser och även för all deras verksamhet. Transportstyrelsen är den myndighet som skall godkänna LFV:s skadliga projekt, där politiker och MSB för länge sedan borde insett frågans allvar. LFV driver på projektet av prestigeskäl i högsta ledningen trots att man likt övrig personal vet att det hela var och är ett gigantiskt misstag som aldrig kan bli lönsamt eller leda till ökad säkerhet. Enskilda tekniska delar hade kunnat utveckla traditionella torn men man valde att inte gå den vägen, projektet kallades Funktionella torn. Detta hade betytt mycket för en positiv utveckling av verksamheten till blygsamma kostnader i jämförelse med RTC och hade bibehållit den starka redundans som traditionella torn besitter. I värsta fall får vi inom några veckor se den negativa spiralen fortsätta nedåt.
|
FL 4
2023-01-11 22:10:55
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
NUAC var ju också en av LFV:s fantastiska satsningar som inte stämde med beräkningarna och där man till slut var tvingad att lägga ner felsatsningen. LFV kanske borde låta en oberoende part räkna på kalkylerna i kommande framtidsprojekt som kläcks i ledningsgruppen innan man går till beslut om genomförande. Finns stora pengar att spara genom att inte blint lita på den egna förmågan. Om man dessutom lyssnar på sin egen personal så skulle LFV kunna bli en riktig framgångssaga.
|
Lisa
2023-01-08 12:28:05
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
Svar Lars En stor del av LFVs egna flygledare gjorde ett till synes gediget arbete för några år sedan när avtalet med Swedavia skrevs. Det publicerades debattartiklar där LFVs ledning endast kunde bemöta fakta med personangrepp. Man lyckades också föra upp frågan i ett antal debatter i Riksdagen. Dessa politiker som för några år sedan talade för eran sak sitter nu i betydligt bättre positioner. Ta kontakt med dessa igen, ni som gjorde det då. Även om LFV smusslat in en liten mullvad i infrastrukturdepartementet så väger sakfrågan betydligt tyngre idag än för fem år sedan. Ekonomin kring fjärrstyrningen börjar komma i dager och det är en förödande sanning. Betydligt sämre än vad som uppgavs då, lönsamhet kommer de facto aldrig att uppnås. Dessutom har omvärldsläget försämrats markant.
Fjärrstyrningen har blivit en elefant i det glashus som LFV utgör. Dra i era gamla linor så kommer ni åstadkomma en hel del. Betydligt mer än en utredning där LFV utreder sig själva. En skandal i sig men det enda dåvarande socialdemokratiska regering var villig att åstadkomma.
|
FL 4
2023-01-07 15:49:51
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
I ett krigsläge så har försvarsmakten sina egna oberoende metoder för att lösa uppgiften. Det är i gråzonslägena som problemen för totalförsvaret kan visa sig. Då vi redan befinner oss i ett gråzonsläge som kan bli värre är det dags att reducera riskerna genom att bl a stoppa utvecklingen mot RTC som inte gynnar någon, oavsett fred eller ofred.
|
Kjell
2023-01-07 15:31:07
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
Re: Furir Karlsson Man menar nog sårbarheten även i fredstid. Samhället är beroende av att flyget fungerar. Slås 3-6 torn ut så blir det fort stora konsekvenser. Sen är det ju inte bara spetsiga flyg som används i krigstider. Därmed är RTS obra även då.
|
Furir Karlsson
2023-01-07 12:17:36
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
Sv En som lyssnar.
Under den tid jag var aktiv inom försvaret var vi inte beroende av den civila trafikledningen på etablerade flygfält.
Vi nyttjade många vägbaser. D.v.s vi spred ut våra flygplan för att inte råka ut för vad Egypten råkade ut för när ETT anfall från Israel slog ut i stort hela Egyptens flygvapen. De flesta flygplanen fanns på en och samma flygplats.
Vi hade egen utrustning för kommunikation och radarövervakning. Tyvärr nedmonterade en borgerlig regering det mesta.
Hur det är idag vet jag ej.
|
Lars
2023-01-07 11:25:18
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
@En som lyssnar Väl talat. Att vi skall ha användbara flygplatser nu när läget är så illa som det är och kan bli sämre, då borde den första åtgärden vara att inte driftsätta Umeå och Malmö som står i tur. Politiker måste sätta stopp omedelbart. Om det finns läsare i tråden som har de rätta kontakterna, försök att föra fram budskapet. Umeå som skall driftsättas i februari om Transportstyrelsen ger sitt godkännande måste stoppas. Det är redan två flygplatser längs kusten som tyvärr körs remote. Låt det inte bli fler. LFV har inte själva förmågan att ta ansvar för en robust flygtrafikledning.
|
En som lyssnar
2023-01-06 21:49:59
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
Tveksam om när NATO gör en survey angående våra användbara flygplatser kommer att acceptera att ATC är remote. Vi kommer att vara fronten mot RU vid nästa ev angrepp mot Baltikum.
Detta fanns, gissar jag, inte me i beredskapsplanen när RTC infördes
|
FL 4
2023-01-06 10:05:05
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
@sv Charles Chef och HRExpert Vet inte riktigt hur man skall tolka ditt märkliga inlägg, men jag tolkar det som att du inte har några argument kvar om varför RTS skall fortsätta att implementeras och att du konstigt nog tycker att det är ok att göra samhället ännu mer sårbart i en viktig del av vår infrastruktur. Tyvärr tycks även LFV dela dina synpunkter eftersom projektet inte stoppas. Det verkar vara vattentäta skott uppåt då inte varken politiker eller tex MSB verkar ha en aning om vad som pågår i det statliga verket LFV.
|
Olle
2023-01-05 20:28:11
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
Re: Du som inte skriver ett namn.
Vad är det för nivå på inläggen?! Kan du inget om RTS så låt bli o skriva! Du bara förstör tråden.
|
Klas
2023-01-05 18:55:20
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
Samhällets ökade sårbarhet är ett av de starkaste skälen till att inte göra oss ännu mer sårbara genom att centralisera flygledningen ytterligare. Den typen av dagismentalitet "öh men dom dååå" kan alla intelligenta vuxna människor ställa sig ovanför.
För övrigt är det nog bara en tidsfråga innan LFVs mastodont projekt tar kål på hela verksamheten om det inte avvecklas snarast. Alla ser det, alla vet men ingen vågar sätta ner foten. Kvaliteten på ledarskapet avgör om vi ska ha en statlig leverantör av flygtrafiktjänst om några år.
|
Charles Chef&HRExpert
2023-01-05 17:59:00
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
Ett otroligt långt och innehållslöst inlägg från personen utan namn. Att bemöta en jämförelse mellan flygtrafikledning och dess risker med toalettbesök och dess...risker... nej jag låter bli!
|
Sv Charles Chef&HRExpert
2023-01-05 16:28:33
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
Du anger kostnad och sårbarhet som största negativa konsekvenserna.
Hela vårt moderna samhälle har fått en betydande förhöjning av sårbarheten.
Ett längre strömavbrott och uppvärmningen av våra bostäder uteblir. I samma veva riskerar vår vattenförsörjning att avstanna. Våra toaletter kan inte användas.
På 1940 talet hade varje hus en uppvärmning som var oberoende av el. Man eldade med ved och kol. Som man hade ett eget lager av. Det fanns också de som hade fotogenlampor. Man hade utomhus toalett, fungerade fint även utan ström. Man hade ett brunn där man hämtade vatten.
Risken för att något skulle inträffa som berörde en större mängd människor var betydligt mindre än den är idag.
Vi har således genom utveckling blivit betydligt mer sårbara.
Men vi gillar bekvämligheten idag och är därigenom beredda att ta en större risk.
På 1960 talet fanns hyreshus i Stockholm utan centralvärme och vattenklosett. Torrdasset fanns på vindan eller ute på bakgården.
Hade en arbetskamrat som bodde i ett sådant hus.
|
Charles Chef&HRExpert
2023-01-02 19:16:55
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
Mot: Kostnad, kostnad, kostnad och sårbarhet. För: ...möjligen att LFV får lägre kostnader för att många flygledare slutar... flygledare som man iofs behöver...
|
Sv Charles Chef&HRExpert
2023-01-02 16:38:16
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
Vilka argument för respektive emot RTC tycker du finns?
Redovisa gärna dina argument.
God fortsättning på det nya året.
|
Charles Chef&HRExpert
2023-01-02 13:17:11
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
"SV Olle" är ganska typisk när det gäller att ha åsikter om "ny" teknik. Han tror att det är bra, utan att veta fakta. Och sen blir alla andra, i hans värld, teknikmotståndare. Han bortser från all fakta i ärendet och lyssnar inte på argument. Tröttsamt men ganska oförargligt.
|
Svar Flygande
2023-01-02 12:55:22
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
LFV har hittills valt att blunda för detta regelverk. De ser det mer som ett tillfälligt problem. Min gissning är att Transportstyrelsen ställer krav på någon form av specifikation (notam) i sitt godkännande.
|
Olle
2023-01-01 10:23:20
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
Re Sv Olle Det är uppenbart att du inte har någon kunskap om ämnet men ändå skriver du relativt långa inlägg... Inlägg som slår in öppna dörrar och är självklarheter som inte tillför något. Varför...?
|
Flygande
2023-01-01 09:19:11
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
En fundering jag har kring ifall Umeå och Malmö skall godkännas för alternerande drift i RTC och det vanliga tornet är hur jag som pilot skall veta vilken drift som för tillfället gäller? Eftersom planering av destinations-och alternativflygplats enligt AIC än så länge, inte skall göras om de ligger under drift i samma RTC, då måste ju detta anges tydligt i Notam och att informationen måste man kunna lita på. Jag ser nog faktiskt problem kring detta när det gäller färdplaneringen. Om nu driftsättningen snart skall ske i februari förväntar jag mig som pilot en tydlig information om detta och hur det skall fungera. Ansvarar Transportstyrelsen för sådana frågor?
|
Sv Olle
2022-12-31 09:58:34
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
Glöm ej att Demokrati och Fri Företagsverksamhet inte alltid ger det mest effektiva resultaten!
Framtiden får visa var vi slutgiltigen hamnar.
Har varit verksam inom flyget i många år. Det är mycket som ändrats under åren. Vissa saker kan man uppleva som försämringar och andra som förbättringar. Inom försvarsmakten har vi lösningar för mycket utan att vara beroende av det allmänna.
Du är välkommen att ha dina åsikter. Vet ej om du representerar någon grupp eller verksamhet. Det kanske enbart är din personliga uppfattning. Du låter väldigt självsäker! Det liknar mig när jag var ung men livet har gett mig erfarenhet. Allt är inte bara svart eller vitt.
|
@Sv Olle
2022-12-30 22:57:35
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
Hade först stort nöje av ditt förmodade ironiska inlägg. Endast personer med stort sinne för humor eller de som begravt huvudet i sanden de senaste åren och följaktligen lider av högmod kan uttrycka sig på det sättet i frågan. Men kan du verkligen mena allvar? Det är väl allmänt känt vid det här laget att alla med insyn numer inser att fjärrstyrningen och Arlandafiaskot är LFVs historiskt sett största ekonomiska misslyckande. Enda som saknas är handlingskraften att backa. Kanske när chocken lagt sig men jag tror nog SAAB avvecklar eländet först eftersom det skadar deras varumärke mest av allt just nu. Ska man vinna någon trovärdighet för sin försvarsverksamhet på internationell basis kan man inte ägna sig åt den här typen av självutplånande dumheter som bara leder till förluster på alla fronter. Enda som imponerar med fjärrstyrningen är att man faktiskt nog lyckats med konststycket att utveckla något som missgynnar praktiskt taget alla i ekvationen, från utvecklare, kunder, brukare till i stort sett hela samhället. Det är sällan en sådan "innovation" ser dagens ljus.
|
Olle
2022-12-30 12:51:15
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
Re: sv Olle
"De flesta här på forumet saknar kontakt med de som bestämmer."
Det kan du ju omöjligt veta...! Det är en liten bransch.
"Du har starka negativa åsikter men de finns också de som har starka positiva åsikter."
Fast det får nog anses vara ganska vedertaget att väldigt många är kritiska till detta projekt, både inom verket och de remissinstanser som tillfrågats. Så vad du skriver är... egentligen ingenting...?!
|
Lars
2022-12-29 19:47:54
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
Det är enormt ansvarslöst av LFV att inte stoppa detta destruktiva pengarullningsprojekt. Pengar och resurser som kunde använts till att utveckla så mycket annat och gett ett mycket högre mervärde. HELA flygbranschen får lida för denna ansvarslöshet! Istället investerar man i något som dessutom är till skada för totalförsvaret i de tider som nu råder och för decennier framåt. Stoppa Umeå och Malmös driftsättning till att börja med och gör en oberoende utredning. Låt inte LFV utreda sig själv en gång till.
|
Sv Olle
2022-12-29 18:40:19
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
Skall du nå framgång med dina åsikter måste du ta kontakt med de styrande.
De flesta här på forumet saknar kontakt med de som bestämmer.
Sedan har vi i alla tider haft minst två grupper av människor som har motsatta åsikter. Det finns de som tycker den inslagna vägen är bra och de finns de som tycker den är dålig.
Du har starka negativa åsikter men de finns också de som har starka positiva åsikter.
Thats life!
|
Olle
2022-12-29 12:28:26
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
Re: SV Olle
Det är ett ganska klassiskt svar när argumenten tar slut som "SV Olle" ger.
Tiden är inget bevis på om en teknik är bra eller dålig. Ibland "vinner" teknik som inte är bättre för att man har mer pengar till marknadsföring tex. Typ VHS/Betamax o DVD/Blue Ray. Dessutom finns det i historien massor av exempel på teknik som floppat fullständigt. Dessutom är RTS ingen ny teknik, det är gammal teknik med mycket inbyggda risker som sminkas till att vara revolutionerande. RTS är inte revolutionerande, det är samma person (flygledaren) som gör samma sak fast på ett annat ställe... Fast med komprimerad bild som överförs (med alla risker det innebär) och med sämre överblick och närvaro. Och till en astronomisk prislapp! Dessutom missar vi möjligheten att utveckla teknik som hade varit bra på riktigt! Som det är nu tas pengar från annan verksamhet, tekniker och ingenjörer låses upp i detta mastodontprojekt och ingen annan verksamhet/teknik kan utvecklas. RTS är inte att lära sig gå, det är som att börja krypa! Sämre, dyrare och omintetgör alla möjlighet att utveckla modern och bra teknik. Ett prestigeprojekt där ett fåtal människor vägrar inse hur dåligt det är och den stora majoriteten inte vågar ta beslut om att lägga ner projektet.
|
FL4
2022-12-29 10:45:13
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
Den 18/1 är det tillträdeskontroll från Transportstyrelsen om att godkänna att Umeå skall drivas blandat från RTC och från tornet i Umeå. Man hoppas på driftsättning 23/2. Detta är enda lösningen för LFV eftersom personalen inte tror på projektet och väljer andra karriärvägar, mycket kompetens som går till spillo och i RTC endast oerfarna flygledare. Transportstyrelsen tycks inte se vilka flygsäkerhetsrisker som detta innebär. Även Transportstyrelsen blundar och hoppas på det bästa precis som LFV. Tyvärr är inte Transportstyrelsens en oberoende part, de flesta tror det men så är det inte, utan de sitter i knät på industrin och regeringen. I detta fallet den förra regeringen då även den nya regeringen inte förstår vad som pågår. Men som en föregående skrev, man kan ju vänta och se vad som var rätt, typ vänta 10 år till och inse att RTC skulle begravts för länge sedan. LFV ledning vet att det hela borde stoppas men man vågar inte ta sitt ansvar med risk för att behöva erkänna att en felinvestering gjorts.
|
Sv Olle
2022-12-28 18:25:32
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
Tiden får utvisa vad som var/är rätt!
De första motordrivna bilarna i England fick också ett mycket stort motstånd. De tvingades ha en person med röd flagga som gick före.
Idag är det nästan tvärt om bilarna får köra utan begränsning men en hästdragen vagn kräver extra omsorg......
Det blir kanske ett motsvarande utfall när det gäller lokal flygtrafikledning!
All början är svår det gäller oss alla innan vi lärt oss att gå.
|
Olle
2022-12-28 12:31:21
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
Vår förra GD var väldigt tydlig med att GA inte är prioriterat på de flygplatser som har RTS. Att flygtrafikledningen med RTS är sämre och inte fungerar så bra på de ställen där det finns mycket "blandtrafik" (typ Sturup) var inget problem menade han. Man skulle bara plocka bort flygskolor, allmänflyg mm för dessa gav ju ändå inga intäkter. Han var VÄLDIGT tydlig med detta! Så förutom att det är OTROLIGT dyrt med RTS så kommer det leda till betydligt sämre tillgänglighet på de flygplatser som drabbas. Att det inte uppmärksammats så mycket ännu är ju för att trafiken på de flygplatser som drivs via RTC än så länge är så ringa. I LFV ledning finns just nu en illa dold skepsis mot hela projektet men ingen vågar ta steget och göra det enda rätta, nämligen att lägga ner hela projektet och minimera ytterligare kostnader. Hela LFV vet att det är så men ändå fortsätter pengarna rulla och personal slutar. Ytterligare förseningar hela tiden och den personal som är dedikerad att flytta till Stockholm kommer att lämna och hitta andra jobb. Det har redan skett i stor omfattning och kommer att fortsätta ske.
|
Stig
2022-12-28 11:15:32
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
Problemet består, dvs flyget och Sveriges skattebetalare får årligen plocka upp notan för att bl a LFV investerar i tekniklösningar som aldrig kommer att bli billigare eller effektivare än traditionell flygledning. Ägaren staten och tillsynsmyndigheternas tjänstemän tar inte sitt ansvar utan låter bara detta ske. Flygbolag och EU kommissionen kritiserar Sverige för att inte ta ett ekonomiskt ansvar. Skrämmande att Sverige inte tar detta på allvar.
Vi har politiker och tjänstemän på departementen och på myndigheterna som inte behöver ta ansvar för sina beslut.
Nya regeringen borde ta sitt ansvar utse en oberoende utredare att granska LFV som verksamhet och komma med förslag om hur rationalisera bort större delar av den verksamhet som inte går ihop. Lägg hellre ut stora delar av LFVs verksamhet på privata alternativ. Gynnar hela systemet och konsumenten.
Nästan alla tjänster på större flygplatser drivs idag av andra företag än Swedavia själva. Swedavia förvaltar bara flygplatserna åt staten, men upphandlar tjänster som security, städning, ground handling, matställen, mm, mm.
|
Börje2
2022-12-27 18:19:43
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
Inser att jag var otydlig. RTC SKULLE kunna ge ökade öppettider som skulle kunna nyttjas av GA. Eftersom det blir mindre mankemang än att ha en enskild person på en enskild flygplats för en enskild allmänflygning. Det skulle alltså gå att använda så, att hålla öppet mer så att allmänflyget fick mer eller mindre dygnet runt möjligheter så länge ”centralen” var bemannad. Men i verkligheten kommer LFV att prioritera annat och hänvisa till kostnader eller säkerhet eller liknande.
Min poäng var alltså att hypotetiskt ökade öppetider skulle kunna vara den enda fördelen med systemet. Men inte ens det kommer vi ju få. Sannolikt.
|
Lars
2022-12-26 18:21:22
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
@Börje2 Och vad får dig att tro att det skulle bli ökade öppettider för GA? Jag vet att man lurar i företrädare för GA att man gör detta för deras skull, men det är inte sant. GA förekommer inte någonstans i de arbetsdokument som föregått varför RTS skall införas. Det hette en gång för länge sedan i Luftfartsverket att ”Vi arbetar för dig som flyger”. Men det är historia sedan länge. För nuvarande LFV är GA ett bekymmer som kostar pengar, inte en del av samhällsnyttan. Naturligtvis skulle det inte låta så om du skulle fråga dom, men för oss som arbetar i LFV råder andra tongångar uppifrån. Med det inte sagt att vi på golvet dagligen gör vårt bästa för att stötta de flygande.
|
Bo
2022-12-26 17:17:37
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
Ja du Börje2, antar att du hört det direkt från hästen själv. Om du ser på vad som sker i praktiken så är det snarare tvärtom. LFV tjänar inga pengar på GA och den inofficiella linjen är att arbeta bort detta otyg. Vi ser en alltmer fragmentarisk öppethållning riktad mot linjetrafiken och krav från flygplatsen att tornet ska hållas öppet vid trafik. Resultatet blir att GA får begränsa sin verksamhet kraftigt eller hosta upp stålar för extra öppethållning.
|
Börje3
2022-12-26 14:56:56
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
Fast sparar pengar gör man ju verkligen inte! Tvärtom! Ett slukhåll för flygbranschens pengar!
|
Börje2
2022-12-26 10:22:16
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
Den enda fördelen jag kan se med RTC är ökade öppettider för GA. Men antar att det inte är tanken heller utan bara att spara pengar. Trist.
|
Urban
2022-12-26 09:22:03
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
EU kommissionen kritiserar Sverige för investeringar gjorda i RTC. Bör inte belasta trafikintäkterna från en route. Transportstyrelsen lever i en annan värld och godkänner dessa investeringar och vill att LFV ska få ersättningar för dyra investeringar i en central och nedläggning av funktionella torn spridda över landet. Något stämmer inte!
169) The Commission observes that, in addition to staff costs, Sweden reports that the largest new major investment of LFV is the ‘expansion of remote tower services’ in Stockholm and four connected airports (Kiruna, Umeå, Östersund, Malmö). The determined costs of the ‘expansion of remote tower services’ amount to 11 % of the total determined costs of investments over RP3. The Commission notes that in general remote towers are investments that provide air traffic services at airports and should therefore, in principle, be mainly allocated to terminal services. However, the draft performance plan of Sweden allocates 75 % of the costs of the ‘expansion of remote tower services’ to en route services without giving a justification on the geographic scope and the nature of the services. The Commission also observes that airspace users questioned the business case of this investment during consultations. The Commission considers that Sweden should revise or further justify the business case and the cost allocation of this investment and should address the concerns expressed by airspace users.
|
Johan
2022-12-23 12:30:48
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
ESMS 2026 eller senare...?!
|
Lars
2022-12-17 15:06:34
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
När de fyra drabbade tornen är driftsatta i RTC Arlanda mot slutet av 2023 som är den plan som just nu gäller, då skall det vara mellan 55-60 anställda flygledare och chefer (av någon anledning dubblas behovet av chefer i RTC-drift) samt supportfunktioner. Oräknat all teknisk personal som krävs. På den tiden när även Visby var en del i kalkylen så skulle det behövas ca 50 totalt. Med tanke på att Visby undkom så innebär det en signifikant ökning av personal jämfört med den kalkyl som låg till grund för att projektet skulle godkännas och verkställas. Utöver de skenande utvecklingskostnaderna så kommer även den löpande driften att kosta långt mer än vad de traditionella tornen skulle kostat. Lägg därtill den sårbarhet och andra risker för cyberintrång som gjorde att Visby utgick ur projektet.
|
KURRE
2022-12-13 21:28:05
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
LÄGG NER RTC!
|
Jocke
2022-12-13 13:33:01
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
Så istället för bara dubbelt så dyrt så blir det tre gånger så dyrt. Om det här är en mardröm så snälla väck mig!
|
Umeå
2022-12-13 08:56:28
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
Enligt anställda på Östersund skulle Umeå få en lösning där flygledningen kan driftas både remote och lokalt med en ”switch” för att ställa om driften. Dvs att de som vill bo kvar i Umeå får jobba i tornet och de som vill till Stockholm får jobba remote därifrån. Låter otroligt, men det är vad de sa.
|
Jocke
2022-12-12 23:22:55
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
Stämmer det att driftsättningen av Umeå är försenad ytterligare till slutet av 2023? Då är det ju minst 4 års försening och det kanske blir mer. Eller aldrig?
|
Lars
2022-12-02 01:44:40
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
Gällande just personalflykten så är bara det ett stort tragiskt exempel på ledningens fullständiga tondövhet när det gäller att lyssna på röster utanför den egna ledningsgruppen. Det är stora värden som man lekt bort i och med att erfaren personal inte ser det som ett attraktivt alternativ att flytta till Stockholm. Inte bara för att man har en familj att ta hänsyn till, men till stor del också för att det inte är en trevlig arbetsmiljö att sitta i en instängd cab med sämre möjligheter att göra ett bra jobb eftersom tekniken helt enkelt på alltför många sätt försämrar möjligheterna. Nu är desperationen stor i LFV och man försöker att snabbt tvinga in nyutbildade flygledare för att fylla det som behövs för att kunna driftsätta Umeå och Malmö. Utan en tanke på att dessa vältrafikerade flygplatser utsätts för stora flygsäkerhetsmässiga risker när majoriteten av flygledarna då är väldigt oerfarna. Allt för att driftsätta något som aldrig borde fått lämna ritbordet. Varningsklockorna ringde i ett tidigt skede, kom inte och säg något annat!
|
Charles Chef&HRExpert
2022-12-01 13:15:21
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
Kostnaden för RTS går ALDRIG att räkna hem! Ingen inom LFV tror på detta projekt längre men ingen vågar avsluta det.
|
Jacob
2022-12-01 10:06:09
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
Personalflykt o kostnaden! Kostnaden måste nämnas igen och igen och igen! Men även att det är ett sämre sätt att bedriva flygtrafikledning på men det märks ju givetvis mindre på flygplatser med ringa trafik! Men då blir ju den astronomiska kostnaden ännu mer påtaglig!
|
Sv: Lars
2022-12-01 09:34:51
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
Vad har blivit dåligt med Kiruna och Östersund menar du? Är bara nyfiken. Eller syftar du på Saabs central i Sundsvall?
|
Lars
2022-11-30 22:48:18
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
Det har väl aldrig funnits så mycket att granska gällande RTC som nu när det till och med finns facit på hur dåligt det blev. Finns inte en enda punkt av allt som utlovades som fallit in, utan snarare värre än någon kunnat tro. Lättfångad frukt för en journalist som samtidigt gör en samhällsinsats om hen får stopp på eländet.
|
Bertil
2022-11-29 17:28:29
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
@Jacob, Kontakta Norrköpings tidningar (NT). Dessa har nyligen meddelat att de skaffat journalister för just grävande verksamhet och är intresserade för tips.
|
Jacob
2022-11-27 12:23:47
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
Det finns INGEN chef på LFV som har något intresse att försöka rätta till detta stora problem. Alla sitter en viss tid och ser bara till att hinna undan för att slippa ta ansvar. Hela LFVs chefsstruktur genomsyras av detta tankesätt. Skulle en granskning ske så är det ju oftast LFV själva som gör granskningen, eftersom ingen annan förstår branschen och de system som används. Så tyvärr kommer detta projekt fortsätta att dränera flygbranschen på pengar utan att någon vågar/kan ta tag i det. Det är astronomiska summor i flygbranschen men för Sverige AB är det för små summor och då är det lättare att ignorera. Trodde länge att någon journalist skulle bita tag i detta men tyvärr har ingen gjort ett tillräckligt jobb för att avslöja denna skandal.
|
Lars
2022-11-27 09:35:01
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
Är det någon som vet om det är Riksrevisionen eller någon annan instans som skall kontrollera efterlevnaden av myndigheters beslut och dess påverkan på egen och andras verksamheter? Äventyret RTC Arlanda har ju tex nått kostnader som nog ingen trodde var möjliga, personalen flyr, försvarsmakten får inte sin reservlösning, regler måste ändras för att inte utsätta de flygande för nya risker, stor negativ påverkan för det civila försvaret mm. Med tanke på att det är så stor negativ påverkan för så viktiga delar av samhället så är det ju lite konstigt att det är så tyst och ingen sätter ner foten för att åtminstone begränsa skadorna.
|
@Olle
2022-11-08 14:53:40
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
Du kan inte förvänta dig någon kritik nu när LFVs vice styrelseordförande blev statssekreterare. M och L debatterade en hel del mot RTC-Arlanda för några år sen när man var i opposition men det är bortglömt nu. Dags för S att opponera sig istället?
|
Olle
2022-11-08 10:40:21
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
Inflation, höga energipriser, stigande räntebana och snart inne i en recension. Staten måste hålla tillbaka och spara pengar i varje led.
Hur kan affärsverket LFV då låtsas som att ingenting händer i vår omvärld och i landet. Helt otroligt att man bara fortsätter att öka på kostnaderna. Stanna upp och se er omkring!!!
Finns det ingen hos regeringen, på departementen eller riksrevisionen som tar ansvar?
|
Rikskommisionen
2022-11-07 12:47:45
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
Fjärrstyrda torn kostar skjortan! Hur kan det få fortsätta? Få till en ordentlig granskning av detta prestigeprojekt.
|
Jacob
2022-11-07 10:20:40
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
Att kostnaderna ökar, rejält, på Malmö ATCC när Sturup ska styras från Arlanda, är det också något som RTS inte behöver bry sig om...?
|
Lars
2022-10-26 22:52:16
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
Som Föredetting beskriver så ingick det att tillmötesgå försvarets krav men inte heller detta har alltså uppfyllts, vilket i det säkerhetsläge som nu råder måste anses vara ännu ett allvarligt misslyckande för hela projektet. Att man dessutom infört tekniken på två av landets mest strategiska flygplatser borde få politiker att reagera, men passiviteten är total som det verkar. Det verkar vara svårt att tänka flera steg framåt och begränsa skadorna genom att åtminstone stoppa en fortsatt implementering av Umeå och Malmö där personalflykten är i det närmaste oersättbar och nyckelkompetenser försvinner i en tid då dessa i stället borde värnas. Luftfartsverkets ledning har tyvärr inte förmågan att agera på det sätt som vore bäst för totalförsvaret då prestigen fullständigt har förblindat de högre chefsleden.
|
Föredetting
2022-10-06 09:30:17
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
Försvarsmakten hade ställt krav på att det skulle finnas ett alternativt torn/TLF på de ställen som driftsattes som RTC. LFV gick med på kravet, men struntade helt i det och driftsatte ändå. Försvarsmakten skulle kunnat motsatt sig driftsättning av Kiruna och Östersund i och med detta, men det gjordes tyvärr inte.
Men det är så arbetsledningen på RTC jobbat under hela processen, lovar stort och håller inte ett dugg.
|
Jocke
2022-09-30 15:22:19
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
Nu visar tydligen LFV upp sitt multipel-projekt som skall frälsa flygledningen.Ytterligare mångmiljonbelopp kastas in för att hålla skenet uppe. Med multipel skapar man verkligen faror, till en dyr kostnad. Piloterna lär få anledning att protestera mot detta. Tre torn på samma frekvens, låter inte som att man tänkt varvet runt, sedan tillkommer tre separata markfordonsfrekvenser ovanpå det.
|
Lars
2022-09-18 22:04:57
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
@Blanca Helt riktigt. Om centralen går ner så stänger samtliga anslutna flygplatser. Både EASA och Transportstyrelsen har uppmärksammat detta och därför kommer inte färdplanering med destination och alternativ att tillåtas om de ligger under samma central. Väldigt logisk slutsats som dragits i det fallet. Tyvärr blir ju en central ett tacksamt angreppsmål för den som vill störa flygtrafiken.
|
Blanka
2022-09-18 18:37:08
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
Vad händer om centralen som ersätter tornen går ner? Kan dessa flygplatser ens hålla öppet då?
|
Undran
2022-09-18 18:22:07
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
Vill LFV att alla flygledare i hela Sverige ska flytta till Stockholm? Om man är intresserad av flygledaryrket och funderar på att utbilda sig får man då räkna med att endast kunna jobba i Stockholm? Genuin fråga då jag är oinsatt!
|
FL4
2022-09-17 16:44:27
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
Om Rysslands aggressioner visat sig lite tidigare så hade varken Kiruna eller Östersund driftsatts i RTC.Nu står försvarsmakten med ett problem på halsen i rådande allvarliga gråzonsläge.Tänk att en teknik kan visa sig så felaktig och enormt kostsam. När skall LFV göra det enda rätta, att lägga ner projektet?
|
Olle
2022-09-09 10:38:44
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
Är det samma chefer som sa att "alla" skulle följa med från de utsatta tornen...? Förseningarna är ju för att ingen följer med, det finns helt enkelt inte tillräckligt med personal. Hur kan någon tro på något sådant som dessa chefer säger?!
|
Jacob E
2022-09-09 10:31:37
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
INGEN som är anställd inom LFV kan tro på detta! Så naiv får man bara inte vara.
|
FL RTC
2022-09-09 01:22:26
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
@Loke Enligt mina chefer så är det inget fel på driften så du får gärna vara lite tydligare. Att vissa saker är lite försenade är helt enligt ett antal uppdaterade planer och inget konstigt alls har vi fått veta. När allt är infört så kommer systemet att vara överlägset all annan flygledning och mycket billigare och säkrare. När alla som arbetar här har vant sig vid miljön så kommer också alla att tycka att arbetsplatsen är överlägsen och väldigt attraktiv, det har vi fått garanterade löften om. När sedan även multipel drift snart är godkänt så kommer arbetet att bli än mer givande när vi samtidigt får övervaka 2 eller till och med 3 flygplatser samtidigt, och det kommer inte att bli någon skillnad mot att bara ha en flygplats och luftrum att övervaka. Det bestämdes redan i ett tidigt skede.
|
Loke Leizer
2022-09-08 15:44:34
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
Re:FL RTC
Drift
|
Mrbrown
2022-09-07 15:59:08
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
Nu verkar det som att Umeå driftsättning blir uppskjutet, likaså Malmö.
|
FL RTC
2022-09-06 22:33:27
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
@Loke Leiser Vad är det som Swedavia tycker att LFV inte kan leverera?
|
Lars
2022-09-01 21:51:59
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
Ingen direkt nyhet egentligen, men Nato anser förstås att Nordkalotten och norra Sverige är en mycket viktig militärstrategisk region. Samma sak förstås med Gotland och Jämtland. Endast Gotland undkom i tid fjärrstyrningskatastrofen sett ur militär synvinkel. En mycket viktig anläggning uppe i Kirunaområdet är förstås också Esrange, Europas enda bas för raketuppskjutningar, där man inom en nära framtid även kommer att kunna skjuta upp satelliter. LFV har verkligen lyckats ta sämsta möjliga beslut i och med fjärrstyrningsprojektet när två av landets viktigaste strategiska flygplatser nu styrs från Arlanda. Gör om och gör rätt. Det kommer att kosta en bråkdel jämfört med vad som hittills slösats på RTC-implementeringen.
|
Jacob
2022-09-01 10:28:07
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
Hur många flygledare har LFV blivit av med nu? 10? 15? Till en kostnad a 5-6 miljoner per flygledare. Detta i en tid när pensionsavgångarna är extrema och fler och fler verkar vilja flytta utomlands. Umeå, återigen, försenat och därmed även Sturup. Ingen verkar tycka att systemet är bra, ingen vill flytta med, högsta cheferna tycker det är för dyrt men ändå fortsätter man...? ACR och övriga providers är otroligt tacksamma och tar emot de flygledare som inte vill vara med på LFVs vansinnesprojekt.
|
Loke Leiser
2022-08-31 22:42:31
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
Kan väl påtala att Swedavia är väldigt besvikna på LFV som inte kan leverera. Personalen flyr RTC och det är väl närmast att betrakta det som kris inom LFV.
|
Heinz
2022-08-29 11:48:35
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
FINDINGS CONCERNING SWEDEN EN-ROUTE COST BASE - from European Commission
The Commission observes that, in addition to staff costs, Sweden reports that the largest new major investment of LFV is the ‘expansion of remote tower services’ in Stockholm and four connected airports (Kiruna, Umeå, Östersund, Malmö). The determined costs of the ‘expansion of remote tower services’ amount to 11 % of the total determined costs of investments over RP3. The Commission notes that in general remote towers are investments that provide air traffic services at airports and should therefore, in principle, be mainly allocated to terminal services. However, the draft performance plan of Sweden allocates 75 % of the costs of the ‘expansion of remote tower services’ to en route services without giving a justification on the geographic scope and the nature of the services. The Commission also observes that airspace users questioned the business case of this investment during consultations. The Commission considers that Sweden should revise or further justify the business case and the cost allocation of this investment, and should address the concerns expressed by airspace users.
|
Duvan
2022-08-28 11:54:30
|
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
RTC bör läggas ner omedelbart, av flera skäl. Inte minst militära skäl då flygvapnet givetvis ska ha möjlighet att operera från samtliga svenska flygplatser
|
Tillbaka