Tråden startades av: Punkt  2024-11-29 19:42:35
Varför går Finnair bra, men inte SAS? 
Som svensk får man en uppfattning att allt är skit med flyg, men varför går då affären ihop för Finnair och nu även Norwegian?

Det måste ju vara möjligt att reda ut vad fan det är som inte fungerar i Sverige!
Det är som att svensken har tagit strypgrepp på sig själv och undrar varför det är så svårt att andas.

Sluta tjafsa och kom med lite intressanta kommentarer.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

AK
2024-12-07 11:35:48
SV: Varför går Finnair bra, men inte SAS?
Sv: Finnen
Det är nog inte trehubb-lösningen som SAS har som tynger ner bolaget. Finnair har ju valt att ha en duo-hub ARN/HEL samtidigt som Lufthansa har ett liknande upplägg med MUC/FRA. Det gäller bara att få det hela att gå ihop. Likt de nämnda länderna har de, precis som SAS, en stor hub och ett par mindre. I SAS fall Cph med Arn och Osl på andra plats.
Oscar
2024-12-05 17:03:57
SV: Varför går Finnair bra, men inte SAS?
Finnair går inte bättre än SAS . Finska staten äger mer än 50% och slänger konstant in nya pengar i bolaget.
Daniel
2024-12-02 01:09:02
SV: Varför går Finnair bra, men inte SAS?
At Finnair skulle gå bedre end SAS er vist end en sandhed med modifikationer… man kan eventuelt læse deres seneste regnskab

Og nej, hverken Norge eller Sverige skal bidrage til SAS længere, så nu kan man bare nyde godt at de mange tusinde arbejdspladser SAS skaber i begge lande og de mange milliarder SAS ansatte betaler i skatter
@Punkt
2024-12-01 16:06:42
SV: Varför går Finnair bra, men inte SAS?
Därför att Sverige och Norge inte längre försörjer danska SAS med skattemedel och annan finansiering.
Till @Leif D
2024-12-01 15:43:48
SV: Varför går Finnair bra, men inte SAS?
SAS flygande personalens får väl börja göra skäl för sin lön och ändra sin dryga och otrevliga attityd. Uniformens tyg håller nog för ett och ett annat leende, eller till och med för trevligt bemötande.
Passar det inte, byt arbetsgivare!
ARLANDA
2024-12-01 14:51:09
SV: Varför går Finnair bra, men inte SAS?
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/Xja3jx/pilotstrejk-finnair-staller-in-300-flygningar
@Leif D
2024-12-01 14:35:41
SV: Varför går Finnair bra, men inte SAS?
Vet inte vilken värld du lever i. SAS flygande personal jobbar så mycket tygen håller för i uniformen, både cabin och flightdeck. Däremot finns det en hel del att önska i schemaläggningen för att optimera produktionen. Och lönen är en av Europas lägsta vilket får många att lämna bolaget. Men det nämns inte och det är dyrt att skola folk hela tiden.
Förstår att ni på Frösundavik gärna driver agendan att crew på SAS skulle vara boven i dramat. Men så mycket administrativ personal som SAS har jämfört med liknande bolag är en tråkig historia. SAS har en otroligt tung och dyr administration. SAS problem är inte intäkterna utan kontroll på konstnaderna.
Leif D
2024-12-01 14:35:31
SV: Varför går Finnair bra, men inte SAS?
@SAS. Och dom som inte arbetar på huvudkontoret och flyger för SAS säger heller inte de jobbar i ett flygbolag. De har bara skaffat sig en livsstil med uniform och olika typer av streck.
Finnen
2024-12-01 11:14:01
SV: Varför går Finnair bra, men inte SAS?
Finnair har också en bas där alla är enade kring, inte spretigt med ARN,CPH och OSL som har olika avtal, olika agendor.
SAS
2024-12-01 10:13:59
SV: Varför går Finnair bra, men inte SAS?
SAS drivs som en koncern och inte som ett flygbolag. Många av som anställda på Frösundavik säger inte ens att dom jobbar på ett flygbolag.
Leif D
2024-11-30 14:38:42
SV: Varför går Finnair bra, men inte SAS?
@Sebbe och Pnf. SAS har alltför dåligt utnyttjande av flygpersonal trots låga löner dvs Price/performance är en katastrof. Tror inte det blir bättre när SAS successivt flyttar verksamhet till danmark. Det danska ägandet medför dyrare administration, världens minst effektiva ground handling i egen regi och helt fel ammansättning av styrelse med fd dansk SAS Hr-chef och fransk administrativ stabspersonal blandat med finansekonomer utan flygbolagskunskap. Finnair ägs dessutom till 57 % av finska staten.

Danska staten gör allt för att rädda sysselsättningen och se till att delägandet i det privatiserade CPH Airport gynnas. HEL flygplats är 100 % statlig.
J
2024-11-30 11:58:51
SV: Varför går Finnair bra, men inte SAS?
1. Sverige har finansierat SAS till den grad att vi glömt att bolaget i praktiken är danskt. När sedan inte passar danskarna drar man ut proppen och vi förlitar tillfört kapital.
2. Svensk NAIVISM och tro att SAS var svenskt till viss del.
Sebbe
2024-11-30 01:14:05
SV: Varför går Finnair bra, men inte SAS?
Sitter i väggarna samt att SAS har för mkt personal utgifter dvs löner.
SAS har väl inte haft svarta siffror på helåret sedan ? 90 talet.
PnF
2024-11-29 21:36:44
SV: Varför går Finnair bra, men inte SAS?
SAS har allt för stor och dyr administration och krångligt upplägg med div underleverantörer och diffusa projekt som inte har med kärnuppdraget att göra. Det kräver mycket personal att övervaka och långa ledtider att förändra något.
SAS har länge varit statligt ägt och är till viss del fortfarande det av danska staten. Det har länge varit en skyddad verkstad där verksamheten sköts likt en myndighet, långsamt och ekonomin har inte alltid haft högsta prioritet. Mentaliteten på Frösundavik sitter i väggarna och är svåra att ändra på.
SAS har svårt att sätta sin prägel på sin produkt, ibland konkurerar man med LCC likt Ryanair och Wizzair medans man samtidigt vill vara ett närverksbolag med god service och long haul och ska konkurera mot de största.
Andreas
2024-11-29 20:09:24
SV: Varför går Finnair bra, men inte SAS?
Vi vet inte hur SAS går nu efter Chapter 11 eftersom de inte längre är börsnoterade, men du har nog rätt i att det inte går lika bra.

Spontant skulle jag gissa att det är för att det är mindre konkurrens till, från och inom Finland, medan Norwegian är mindre beroende av affärsresenärer än SAS och därför inte drabbats lika hårt att minskat affärsresande.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Air-BP
Vemco
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev