Tråden startades av: X  2021-07-09 11:15:45
Flygolycka Örebro fallskärmsklubb 
Tragisk flygolycka i Örebro där nio personer omkom.
Vilken flygplanstyp använde fallskärmsklubben när olycka inträffade?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste längst ner). Ändra sortering

Pilot
2021-07-09 11:33:20
SV: Flygolycka Örebro fallskärmsklubb
SE-KKD

Läs mer: https://aviation-safety.net/wikibase/265275
Ray
2021-07-09 11:33:23
SV: Flygolycka Örebro fallskärmsklubb
Här kan man se flygplanet som var med i olyckan:

https://www.airteamimages.com/de-havilland-canada-beaver_SE-KKD_-private_12491.html

Tragisk olycka som inte får hända, transportstyrelsen och alla myndigheter inblandade måste se allvaret. Det är andra gången på två år ett flygplan i samma typ av verksamhet kraschar. Fallskärmshoppning må vara säkert och tryggt, men resan till hoppet verkar brista i säkerhet, vilket vi nu får ta till oss för andra gången.

Är det vikt och balans som är problemet även denna gång så bör myndigheterna granska sitt eget regelverk som ska sätta en säker standard för flygverksamheten i fallskärmsklubbarna. Egenkontrollen har kanske blivit för slapphänt med allt vad det innebär för den här typen av verksamhet.

Det är trots allt 8 passagerare som kliver ombord på ett flygplan som förväntas vara 100% säkert.
Sven Harald Kuling
2021-07-09 13:02:23
SV: Flygolycka Örebro fallskärmsklubb
Tragisk olycka. Ingen vet så mycket ännu om vad som hänt. Vissa liknelser kanske finns med olyckan i Umeå.

Frågan jag ställer mig är att efter olyckan kom SHK fram till flera slutsatser som ledde till det haveriet i Umeå. Med anledning av att vi har en haverikommission som kommit fram till dessa slutsatser undrar jag att man vidtagit åtgärder mot dessa från haverikommissionens sida?

Detta för att liknande haveri som skedde i Umeå inte skall ske igen som det som hände i Örebro igår. Förutsätter att åtgärder eden tagits från SHK sida. Att utbildning utökas inom fallskärmshoppning med flyg som verkar vara en utsatt hobby.
Olle
2021-07-09 15:30:12
SV: Flygolycka Örebro fallskärmsklubb
Om man läser havkom utlåtande av olyckan i Umeå så förslog de utökad utbildning för att få flyga fallskärmshoppare. Något som EASA avslog och sa inte behövdes. Vi får se vad denna olycka beror på men förloppet är märkligt och låter som någon form av stall.
Bänga
2021-07-09 17:29:27
SV: Flygolycka Örebro fallskärmsklubb
Vet för lite vad som hänt, låter som stall. Såg flpl har 3300 m bana har den använts?
I så fall kan man starta och landa fler ggr med den långa banlängden.
Tappar man fart på låg höjd vilket verkar framkommit tryck stickan i brädan och få upp fart.
Räcker det inte finns ändå 2 km asfalt kvar att landa på.
Center of gravity
2021-07-09 18:01:06
SV: Flygolycka Örebro fallskärmsklubb
Tyngdpunkten kan ha förändrats snabbt, hopparna sitter inte fastspända och oftast mellan varandras ben på rad. När tyngdpunkten väl har förändrats kraftigt, t.ex att alla hoppare hamnat i hög längst bak, räcker inte fulla utslag. En snabb stal som inte går att ta sig ur p.g.a. låg fart och nos upp och en tyngdpunkt som är kraftigt förändrad.

Flygplanets läge var redan kritiskt i och med att det var i take off.

V1 VR
2021-07-09 19:54:47
SV: Flygolycka Örebro fallskärmsklubb
Massan var en av faktorerna i Umeå haveriet. Måste bli som för större flygplan då de passerat V1 men i den här branschen att man räknar med vilken max massa man kan ha längst bak men ändå få fungerande roder utslag (elevator).
Per
2021-07-09 20:36:46
SV: Flygolycka Örebro fallskärmsklubb
Alltså motorstörning som leder till minskning av hastighet och lyftkraft, som leder till att man riskerar stall. Den här flygtypen är känd ifrån kanada att vilja rolla vid stallning.Inte bra om man är på låg höjd,i Örebrofallet ca 100m.

För den som vill förkovra sig ytterligare, kan följa länken https://www.bst-tsb.gc.ca/eng/rapports-reports/aviation/2016/a16p0180/a16p0180.html

I Umeå;s fall så hade den egenskapen att vid stall gå i våldsam spinn som inte gick att ta sig ur; se länk till en test gjord av erfarna flygare http://www.kathrynsreport.com/2018/06/gippsaero-ga10-airvan-accident-occurred.html
CFIT
2021-07-10 00:06:42
SV: Flygolycka Örebro fallskärmsklubb
History repeats itself.
skogis
2021-07-10 11:08:32
SV: Flygolycka Örebro fallskärmsklubb
påminner lite om när en Cessna med fallskärmshoppare havererade på Ope - i början av 200-talet. Då dog fyra. Jag har för mig att det inte gick att få fram olycksorsaken helt, men bränslefel misstänktes. När det händer sådana här olyckor i samband med starten så är det ju ofta orsakat av fel bränsle, inget bränsle eller förorenat bränsle.
thomas
2021-07-10 11:55:23
SV: Flygolycka Örebro fallskärmsklubb
Det mest kritiska för alla flighter är att doi lizfw ligger innanför vingcordan, vid take off
att inte hopparna är fixerad vid en fast position i flygplanet så man kan göra en weight och balance kalkylering innan start ser jag som amatörernas afton med denna tragiska utgång som följd.
Inspektionen kräv krokar hopparna kan fästa sig individuellt vid, kräv att alla flighter ska föregås av ett loadsheet med vikt och balans beräkning.

Går snabbt klicka sig loss och hoppa och i det ordnat.
@Sven Harald Kuling
2021-07-10 13:53:55
SV: Flygolycka Örebro fallskärmsklubb
SHK kommer endast med rekommendationer. Åtgärder ligger på TS ansvar.
Analytisk
2021-07-10 16:21:27
SV: Flygolycka Örebro fallskärmsklubb
.

Som flera här antytt, så är viktföskjutning
en mycket möjlig anledning till haveriet.
David
2021-07-10 20:21:33
SV: Flygolycka Örebro fallskärmsklubb
Alla seriösa klubbar skriver ett last schema som lämnas till piloten innan start. Gjordes när jag flög hoppare i början av 00 talet. Men kan helt klart se att det inte följs så noga i en del klubbar. Beror mycket på vad man har för flygchef och vilken standard han eller hon sätter på verksamheten.
Re: David
2021-07-11 08:33:46
SV: Flygolycka Örebro fallskärmsklubb
Hörde en expert på TV angående olyckan i Örebro. Diskuterades om att hoppare kan vara taggade och fulla av testosteron innan de skall hoppa. Att de hoppar in i flygplanet och sitter sen som i en ring utan bälten för att sen ge sig ut fritt i hoppet.

Stämmer det att man inte är fastspända?

Tänker på om man vid start får någon typ av pitch up på flygplanet då rasar självklart alla hoppare längst bak i flygplanet och hamnar i ett omöjligt TP läge som leder till stall!
Detta är basic att last måste vara fastspänd för att få bort viktförskjutning.
thomas
2021-07-11 13:30:31
SV: Flygolycka Örebro fallskärmsklubb
Vid alla flygolyckor vid take off är det alltid departure dokumenten man börjar analysera först, loadsheet, weight and balance etc. trimmen ställs in efter indexet på W/B beräkningen.
Utan att föregå utredningen tror jag inga sådana dokuments lämnats in överhuvudtaget. Viktförskjutning under start eller flygningen kan bli katastrofal,
ligger man utanför vingkordan så störtar man, kan inte kompensera med styrverket eller ökad motor effekt.

Detta borde haveriutredningen ta på fullt allvar och införa strikta regler för att undvika ytterligare fatala konsekvenser. Två fallskärms olyckor med många döda borde leda till seriös eftertanke från myndighets sida.
David
2021-07-11 18:09:11
SV: Flygolycka Örebro fallskärmsklubb
Oftast var hopparna väldigt taggade inför hopp så klart men det påverkade aldrig lastningen vad jag såg. Hoppare sitter efter varandra på rad. Vet inte hur många hoppare en bäver rymmer men antar att 8 hoppare är nära eller max vad en sådan maskin kan ta. Så hela kabinen måste ha varit fylld och således var nog CG enligt boken. Stallar man maskinen eller pitchar up kraftigt finns det helt klart en risk att alla hoppare "faller" ner i bakre ändan av kabinen. Händer det är det såklart hej då på låg höjd.

På lite drygt 20 år har vi nu 3 väldigt allvarliga haverier med dödliga utgångar vad gäller fallskärmshoppning. Antar vi kommer se kraftigt ändrat regelverk från luftis framöver. Det kan inte fortsätta på detta vis och även om det inte blir EASA bestämmelser antar jag att Sverige kan lägga en hårdare reglering över verksamheten på lokal nivå.
Analytisk
2021-07-11 19:48:39
SV: Flygolycka Örebro fallskärmsklubb
.

Som oftast så samverkar flera parametrar:

A) Viktföskjutning under B) ett kritiskt moment
som en start alltid är med låg fart och låg höjd.

Även en viktföskjutning i sidled kan vara
förödande under start.

(Ja start är som bekant alltid det mest kritiska moment)
thomas
2021-07-12 09:38:28
SV: Flygolycka Örebro fallskärmsklubb
Hopparna måste även individuellt vägas
med utrustning, spännas fast i flygplanet i fasta positioner placerade optimalt ur balanssynpunkt, detta för att kunna göra ett adekvat balance sheet, även för att fastställa att inte mtow överskrids.
Uthoppen måste ske i ordning utifrån T/P förskjutnings aspekten när vikt lämnar flygplanet.
Det här blir självklart akademiskt och byråkratiskt kanske förtar hopparglädjen, men måste bli standard för att förhindra ytterligare tragiska dödsolyckor.
Vem kommer inte ihåg oscarshams olyckan?
Nja
2021-07-12 12:27:30
SV: Flygolycka Örebro fallskärmsklubb
Detta faller under EASA att föreskriva om och är därför inte ett område där TS kan komma med egna nationella föreskrifter.

Vi får hoppas att ytterligare påstötningar från havkom kan initiera en förändring av EASA:s regelverk.
TS
2021-07-15 19:29:04
SV: Flygolycka Örebro fallskärmsklubb
SHK kommer endast med rekommendationer. Regeländringar ligger på EASA/TS ansvar.
MN
2021-07-16 07:11:42
SV: Flygolycka Örebro fallskärmsklubb
Fallskärmsklubbarna kan vida egna åtgärder utan att vänta på regelverk, de borde fundera på det.
thomas
2021-07-16 09:13:20
SV: Flygolycka Örebro fallskärmsklubb
Grounda alla fallskärmshopp tills nya strikta regler införts.
Det här med vikt och balans är ellementärt, och ingen rocket science.
Ofattbart att tre katastrofala olyckor skett i Sverige med många döda + även oscarshamnsolyckan som även den var en konsekvens av felaktig vikt och balance, när ska myndighet vakna? En fjärde olycka?
Jo
2021-07-16 11:18:36
SV: Flygolycka Örebro fallskärmsklubb
Nu är det inte fastslaget att olyckan orsakades av vikt och balansproblem så detta blir en hypotetisk diskussion. Faktum är att inget flygplan får starta utan att befälhavaren bland mycket annat ser till att vikt och balans är inom tillåtna gränsvärden samt att prestandan är tillräcklig. Detta är ingenting nytt. Skillnaden mellan professionella linjepiloter och klubbflygare är, förutom erfarenhetsnivån, att linjepiloter har mycket mer hjälp och stöd från en organisation för att säkerställa detta.

Lena
2021-07-16 14:29:29
SV: Flygolycka Örebro fallskärmsklubb
Inte fler som talade om att hoppans är fyllda med testo och taggade inför hoppning. Att de sen hoppar in och sätta sig i en ring utan bälten i samband med olyckan i Örebro. Hittar inte inslaget nu men la in den när den kom men gick inte igenom filtret på FT då!
Analytiskt
2021-07-16 16:14:26
SV: Flygolycka Örebro fallskärmsklubb
.
Detta med viktförskjutning relativt lyftkraft-centrum är flygteknik i koncentrat.

Samtliga roder är beroende av hur vridande momentet påverkas då tyngdpunkten förskjuts.

Enklare och mera precist : Ett plan flyger
då och endast då summan av tyngdkraften och lyftkraften är NOLL - Allt annat ger obalans.

Med andra ord: Viktförskjutning ger en
OÖNSKAD EFFEKT I KVADRAT på vridande
momentet - en meter viktförskjutning ger
en meter i mindre effekt på aktuellt roder dessutom. Dvs en osynlig oönskad kraft som ökar MYCKET SNABBT.


sv thomas
2021-07-16 16:45:14
SV: Flygolycka Örebro fallskärmsklubb
Reglerna finns redan. Tyvärr, verkar de inte alltid respekteras. Vid TS verksamhetskontroller, bör man kontrollera att lastbeskeden utfylles och finns arkiverade.
MN
2021-07-16 18:55:29
SV: Flygolycka Örebro fallskärmsklubb
Vid start mot Oskarshamn var vikt och balans OK, men under flygningen flyttade passagerarna om och balansen försköts bakåt. Under flygningen var det inte ett problem, men vid sänkt fart och klaffsättning blev flygningen okontrollerbar. BE 99 blev lätt baktung om inget bagage eller ballast fanns i det främre lastutrymmet.
Krister
2021-07-16 21:15:19
SV: Flygolycka Örebro fallskärmsklubb
Fallskärmshoppning borde förbjudas privat.
I militären kan det ev tiilåtas om det finns.
Analytisk
2021-07-16 22:53:33
SV: Flygolycka Örebro fallskärmsklubb
.
Helt klart är att man underskattat faran
med fallskärmshoppning och flygplanets
begränsning i detta avseende.
Det är mycket tragiskt att detta inte uppmärksammats i tid.
.
Olle
2021-07-17 14:05:58
SV: Flygolycka Örebro fallskärmsklubb
Det har väl visst uppmärksammats i tid? Havkom rekommenderade ju betydligt bättre utbildning och organisation bakom fallskärmshoppning. Att EASA sen avfärdar det är ju inte deras fel. Frågan är också om vi haft mer av dessa olyckor i Sverige jämfört med övriga EASA länder?
Ologiskt?
2021-07-17 15:07:56
SV: Flygolycka Örebro fallskärmsklubb
Stämmer det Flygexperten Jan Ohlsson säger i videon att hoppare inte är fastspända med bälten i videon???

https://www.expressen.se/tv/nyheter/flygexperten-piloter-efterfragar-hardare-sakerhetsregler/
thomas
2021-07-17 18:06:26
SV: Flygolycka Örebro fallskärmsklubb
Oscarshamn: var det inte så att en passagerare vägde som två (John olle) som var placerad långt bak? Att standardvikter användes vid start för balans beräkningen, det stod nåt luddigt i LFVs standard instruktion i BCL som senare ändrades.
Tror ingen flyttade i denna trånga maskin under flygningen, när bränslet som även gav viktindex framåt på cgt var till stora delen förbrukat låg cg et långt bak på vingcordan, när klaff togs ut på finalen flyttades cg utanför vingcordan och katastrofen blev ett faktum när flygplanet vände rakt upp.
W&B är viktigt
Analytisk
2021-07-17 20:01:55
SV: Flygolycka Örebro fallskärmsklubb
.

SVAR

" I TID" , är i god tid INNAN en olycka inträffat.

Kunskap om aktuell fara har funnits och finns,
men dessa röster hörs, gör sig gällande, först
när det är för sent.

.
thomas
2021-07-18 09:10:03
SV: Flygolycka Örebro fallskärmsklubb
Jo men hur gör alla nu för att förhindra ytterligare katastrofer.
Hoppar klubbar och myndighet. Flygplatser bör ha som standard att alltid begära in och lagra ett loadsheet och balansbesked på alla som trafikerar.
thomas
2021-07-18 12:41:57
SV: Flygolycka Örebro fallskärmsklubb
När man planerar en flygning gör man det hela vägen tills landningen,
ex så räknar man ut även att MLW inte överskrids.
Inget får ändras under flighten som negativt påverkar flygplanets strukturella begränsningar.
Många flygolyckor med dödlig utgång har skett för att inte W&B respekterats, tagits lätt på, speciellt i Ryssland.
Flygarsvensson
2021-07-18 15:10:46
SV: Flygolycka Örebro fallskärmsklubb
Med tanke på pilotens ålder och många flygningar samma dag, misstänker jag att piloten drabbats av ett akut sjukdomstillstånd, vilket ledde till att gasreglaget oavsiktligt fördes till fullt fram och ledde till övervarv och det onormalt höga ljudet, som det enda ögonvittnet har rapporterat. Om dessutom piloten sjunker ihop kan detta medföra att ratten/styrspaken oavsiktligt förs fullt framåt och flygplanet dyker nedåt i 80 graders vinkel, som ögonvittnet har rapporterat.
Analytisk
2021-07-18 20:29:30
SV: Flygolycka Örebro fallskärmsklubb
.
Det som "ögonvittne berättar" är vanlig manöver
då ett plan tappar lyftkraft, överstegrats:

1.Höjdroder, styrspak fram ( nosen ner) och
2. trottel fram/in (max gas).
.

sv Flygarsvensson
2021-07-18 22:41:32
SV: Flygolycka Örebro fallskärmsklubb
Hur vet du att det var samma pilot hela dagen, och att var onormala motorljud?
Nja
2021-07-19 16:00:35
SV: Flygolycka Örebro fallskärmsklubb
Varför är det inte två piloter som rattar dessa kärror egentligen?
Sv Nja
2021-07-27 08:21:14
SV: Flygolycka Örebro fallskärmsklubb
Det finns inget krav på två piloter. Dessutom sänker två piloter lönsamheten, en mindre ombord som betalar.

Vi introduktion av nya piloter kör man normalt några pass med två piloter.

CFIT
2021-09-26 00:42:36
SV: Flygolycka Örebro fallskärmsklubb
I fallet med fallskärmshoppning så finns där bara en lösning på problemet.
Minskad europeisk byrokrati och sänkta skatter så att man får råd att flyga flygplan avsedda för uppgiften och kanske tvåpilotsystem då man skulle kunna ta så många fler vid vaje lyft.

Men ack nej.
Snart så kommer man att försöka klämma in 2 st nedbantade och uttorkade falskärmsjunkies med samma namn skrivna på samma postadress i ett ultralätt flygplan.

EU:s regelverk typ uppfyllt!

Men fortfarande....... totalt livsfarligt!
Allvarligt?
2021-09-26 17:23:54
SV: Flygolycka Örebro fallskärmsklubb
CFIT, du är för rolig. Snarare behöver kraven från EASA skärpas så att krav på operatörsansvar finns och inte bara krav på den ensamma piloten som ska hålla adrenarinpumpade hoppare i schack.



Sv CFIT
2021-09-26 18:39:30
SV: Flygolycka Örebro fallskärmsklubb
Har man inte råd med fallskärmshoppning bör man välja att göra något annat!

Vi kan inte hålla på med att göra speciallösningar på allt för att någon här och där skall få hålla på med en aktivitet man inte har råd med!

CFIT
2021-10-03 01:39:19
SV: Flygolycka Örebro fallskärmsklubb
Håller med de båda 2 föregående talare förutom på en punkt.
Att pengar och regelverk aldrig någonsin kommer att lyckas stoppa någon från att göra något som de verkligen älskar och brinner för.

EU är inte på någons sida förutom på sin egna.
Sv CFIT
2021-10-04 08:13:33
SV: Flygolycka Örebro fallskärmsklubb
EU är vi!

De styrande vi valt genom allmänna val gör nog alla vad de tror är bäst för oss. Men tänk gärna före du lägger din valsedel i kommande val. Vi som kollektiv är ansvariga, vi har valt de styrande.

Har du något annat system du tycker är bättre?

CFIT
2021-12-09 00:57:22
SV: Flygolycka Örebro fallskärmsklubb
Ja och nej.
Det är allt upp till dig!
Aron
2021-12-10 08:36:41
SV: Flygolycka Örebro fallskärmsklubb
Om det är så bra med två piloter, varför har då inte flygvapnet två piloter i flygplan 39? Allt blir inte bättre med två piloter, man kan uppnå samma sak med riktig träning och standardiserade procedurer. Efter mina år inom flyget kan jag konstatera att kunskap är den enskilt bästa lösningen för att uppnå hög flygsäkerhet. Kunskap om främst flygplanet men också om flygoperativa prcedurer och gällande regelverk. Det går inte att slarva med detta och acceptera en lite lägre nivå utan det är direkt livsavgörande att du som pilot har allt detta på plats.
?
2022-03-27 16:44:13
SV: Flygolycka Örebro fallskärmsklubb
Hur har det gått med utredningen, finns det några svar på varför olyckan inträffade?
Nicolas Seger
2022-03-27 17:23:09
SV: Flygolycka Örebro fallskärmsklubb
En statusrapport publicerades på SHK:s hemsida den 27 januari 2022:

https://www.havkom.se/assets/reports/SRL-2022_01-Statusrapport.pdf
Stolen
2022-05-18 11:09:38
SV: Flygolycka Örebro fallskärmsklubb
Kan pilotens stol kommit i rörelse och skapat en situation, men det kanske inte är ett möjligt senario med det här flygplanet?
ABC
2022-05-19 21:30:24
SV: Flygolycka Örebro fallskärmsklubb
Detta är en total tragedi för alla inblandades familjer och vänner. Det är svårt att se positivt på något men att Haverikommissionen tycks vända på alla stenar visar på att de tar det på största allvar. Såg på TV att de t.om. åkt till Canada och gjort provflygningar med ett identiskt plan. Imponerande tycker jag, människoliv är värda något i Sverige.
thomas
2022-05-20 10:51:26
SV: Flygolycka Örebro fallskärmsklubb
Detta är helt otroligt att man inte genomfört en vikt och balansberäkning innan start.
alla borde ha vägts med utrustning och placerats i exakta positioner i kabinen.
var finns säkerhetstänkandet?????? Skam att människor ska omkomma för att man inte följer elementära flygoperativa rutiner. Allt ansvar faller på piloten för denna tragedi.

På allt trafikflyg är det standard innan take off, ingen får lyfta om inte load sheet och weight and balance dokumenten är upprättade.

Flygplanet har stallat då vikten legat utanför flygbart område på vingkordan.
vid stallen vikt sig med nosen ner mot katastrofen

"21.17.2 Massa- och balansbestämning före flygningen
Haverikommissionen har inte funnit någon dokumenterad massa- och
balansberäkning som utförts före flygningen"
@thomas
2022-05-20 12:07:14
SV: Flygolycka Örebro fallskärmsklubb
Det handlade inte om trafikflyg. För den som inte hoppat fallskärm från ett mindre klubbflygplan så sitter hopparna på golvet och den som är hoppledare ombord sitter oftast närmast dörren och de som ska hoppa sist sitter längst in (ofta de som hoppar tandem samt eventuella fotografer). Någon "säkring av last" finns inte.
thomas
2022-05-20 13:16:31
SV: Flygolycka Örebro fallskärmsklubb
Du svarar själv på orsaken till olyckan, och de hemska konsekvenserna av att ignorera elementära flygsäkerhets standarder.
Trafikflyg privatflyg eller fallskärmsflyg exakt samma behövs av alla.

Finns inget flyg ingen flight som kan ignorera w&b inte fallskärmshoppning heller.
Inställningen måste ändras eller ska en tredje olycka ske?
thomas
2022-05-20 15:37:36
SV: Flygolycka Örebro fallskärmsklubb
Ja konsekvenserna av detta 9 dog
+ Olyckan i Umeå, fattar ni inte att det krävs strikt regelskärpning, eller ja vi ska ju alla dö nångång
@Thomas
2022-05-20 23:14:34
SV: Flygolycka Örebro fallskärmsklubb
Jag tror personligen inte att trygghetsnarkomaner kastar sig ut ur ett flygplan på fyra kilometers höjd, tror du det?

Turn-Around för hoppflygplan sker ofta med motorn igång, dagarna med bra väder och mycket folk på fältet är i Sverige få. Man jobbar med standardvikter och kollar visuellt att fördelningen ser OK ut. Normalt är att marginalerna är så stora att ingen större risk föreligger. Ibland har man lite fel, sällan mycket.
thomas
2022-05-21 12:56:38
SV: Flygolycka Örebro fallskärmsklubb
Det är dags att ändra rutinerna om inte olycksantalen ska fortsätta stiga.
Oavsett hur man gjort är det ingen ursäkt för att inte vidta precausion, väga alla individuellt ha fasta positioner i planet och se till att detta följs. Det fanns inga uppgifter att något sådant hade gjorts enligt haverikommissionen, jag kan sätta hur mkt pengar som helst på att det blir slutledningen av orsaken till den tragiska olyckan planet var fellastat ur vikt och balanssynpunkt. Samma som ex Oscarhamns olyckan
thomas
2022-05-21 16:23:54
SV: Flygolycka Örebro fallskärmsklubb
Standardvikter jobbar man med även i trafikflyget och då tar man snitt på tiotusentals pax, ex så väger charter pax mer än reguljärflygs pax, för de har mer och tyngre handbagage etc.
Hur kan man argumentera för nåt då människor har dött på grund av att man inte tillämpar ignorererat ellementära flygoperativa regler. Bort från branchen för sådana är min slutsats.
@Thomas
2022-05-21 21:07:26
SV: Flygolycka Örebro fallskärmsklubb
Ska vi ha trygghetsbyxorna på oss börjar vi gömma tändsticksaskar ombord och stoppar alla flygningar där besättningen inte hittar dem, gärna strax innan planet startar.. Givetvis förhörs alla kabinbesättningar om samtliga praktiska procedurer på begriplig engelska och sen tycker jag vi kollar alla licenser, alkohol- och drogkollar hela besättningen samt deras scheman, uppdateringar och flygtider vid varje markkontakt deras plan har. Sen kanske skattemyndigheten skall kolla att alla baserade i Sverige betalar skatt här?

Väx upp.
CFIT
2022-05-22 00:45:29
SV: Flygolycka Örebro fallskärmsklubb
No more needs to be said!
Fredrik
2022-05-22 00:51:30
SV: Flygolycka Örebro fallskärmsklubb
Tjena thomas! Sett att du varit aktiv en längre tid på forumet. Du verkar initierad så får man fråga vad du jobbar med i flygbranschen?
thomas
2022-05-22 16:30:42
SV: Flygolycka Örebro fallskärmsklubb
Folk många har dött i två tragiska olyckor i fallskärms branschen, för att man ignorerar basala flygsäkerhets rutiner, och detta framställs i en form av ironi, väx upp bli seriösa, det här är inget att skämta om fråga familjerna till de omkommna.
All flygsäkerhet bygger på strikta förabetade rutiner check lists licensierat etc. Skulle fallskärms verksamheten vara ett undantag???? Och bara för man alltid gjort nåt annat.
thomas
2022-05-22 21:27:16
SV: Flygolycka Örebro fallskärmsklubb
Fredrik Du ser vilka kommentarer man får trygghetsbyxor trygghetsnarkoman etc
Då människor tragiskt har dött i hemska flygolyckor. Det är 100% uppenbart att haveri kommissionens slutsats blir fellastat
alla flyg även en cessna 172 eller cherokee 140 har en lastinstruktion i manualerna.
På ex en dreamliner kan Du få loadsheet och w&b sheets utprintat i cockpit efter att man har programmerat in alla värden.
Det verkar vara många skolungdommar här som inte vet hur branschen fungerar och hur säkerhets arbete bedrivs i luftfart, det triggar många att fälla nedsättande kommentarer
Men för mig betyder de inget absolut 0.
Jump pilot
2022-05-23 10:05:21
SV: Flygolycka Örebro fallskärmsklubb
Thomas - jag tycker inte du ska förekomma haveriutredningen. Som i alla olyckor så är det en rad omständigheter och misstag (threat and error) som leder till ett oönskat utfall. Det är sannolikt att vikt och balans påverkat men onödigt och kontraproduktivt att du med så stor säkerhet innan haverirapporten getts ut kan konstatera till 100% säkerhet vad som orsakat olyckan.

thomas
2022-05-23 13:29:45
SV: Flygolycka Örebro fallskärmsklubb
Även redaktionen här har gått ut och kritiserat mina inlägg, nämnt mina olika alias etc, de står inte ut med att jag är initierad och vet mer än dem.
Vilken skam hur kan ett seriöst forum behandla sina läsare och debattörer så?
Rensa i leden ta in de som har insikt i branschen inte bara nån journalist som tror sig veta flygbranschen.
Jag har jobbat för civil aviation i Sverige flera stora flygbolag över värden IATA etc
alla mina kommentarer bygger på fakta och insider kunskap
Det verkar svårt att ta för många som inte befinner sig på den nivån.
CFIT
2022-06-05 00:14:59
SV: Flygolycka Örebro fallskärmsklubb
Inse att EU inte bara kostar pengar!!!!
thomas
2022-07-08 08:00:59
SV: Flygolycka Örebro fallskärmsklubb
Haverikomission är klar nu ned haveri utredningen fallskärmsolyckan i Örebro
planet var fellastat som piloten inte hade en aning om.

DET ÄR SVÅRT ATT VARA ÖDMJUK NÄR MAN HAR RÄTT
Reality
2022-07-08 10:03:36
SV: Flygolycka Örebro fallskärmsklubb
@thomas

Så, du menar att under alla de år man tidigare flugit med den här individen har man alltid lastat helt rätt och enligt föreskrifter?

Skärp dig. Det kan ha varit en bidragande orsak, men att hävda att det är enda orsaken är att göra det enkelt för sig.

Du har lika rätt som de som hävdar att SAS går i konkurs för att piloterna alltid strejkar.
Hakaol
2022-07-08 10:30:04
SV: Flygolycka Örebro fallskärmsklubb
Nyfiken var hittar du den informationen .
thomas
2022-07-09 13:38:15
SV: Flygolycka Örebro fallskärmsklubb
Publicerat igår kl 07.18
Haverikommissionens slutrapport efter den svåra flygolyckan för ett år sedan, där nio personer omkom i Örebro, är nu i princip klar och ska ut på remiss.

Rapporten skriver bland annat om ett kalkylblad med uppgifter för att beräkna vikten som var okänt för piloterna på olycksplanet.

Peter Swaffer på Haverikommissionen säger att det här är en viktig del och att det är oklart varför piloterna inte kände till kalkylbladet. Myndighetens slutrapport presenteras mot slutet av september månad.
Hans
2023-01-31 10:45:18
SV: Flygolycka Örebro fallskärmsklubb
Haverirapport med allt för glidande svar av SHK med en faktisk orsak till haveriet.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/haverikommissionens-slutrapport-efter-flygolyckan-i-orebro
thomas
2023-01-31 13:52:07
SV: Flygolycka Örebro fallskärmsklubb
flygplanet var fel lastat det stallade
DOI låg utanför ving cordan vid start, trimmens inställning kan inte ha att göra med den tragiska utgången.
Att göra ett loadsheet är basic vid alla flygningar, smått som stort
där man ser att man ligger rätt i allt; balans TOW LW ZFW etc
Det verkar inte ha gjorts överhuvudtaget, fanns inga sådana rutiner.
thomas
2023-01-31 14:55:25
SV: Flygolycka Örebro fallskärmsklubb
"Reality" det är Du som ska skärpa Dig
'man anklagar ingen i ett åsikts forum, jag hade dessutom exakt rätt
@thomas
2023-01-31 22:37:20
SV: Flygolycka Örebro fallskärmsklubb
Du hade ju inte alls exakt rätt?

Finns ju en mängd bidragande faktorer. Så står det ju även i rapporten.

1; Tyngdpunktsläget
2; Trimpositionen
3; Bristfällig checklistehantering
4; Bristfällig stallvarning

Det enda du gapar om är "felaktigt Tyngdpunktsläget". Du verkar fortfarande tro att de andra 7 flighterna den dagen var korrekt lastade, och därför hände det först den 8 flighten.

Sluta prata om sådant du bevisligen inte förstår.
thomas
2023-02-01 10:12:08
SV: Flygolycka Örebro fallskärmsklubb
Cg låg utanför vinkordan då stallar man punkt slut, det var det jag exakt skrev.
Det enda jag tvivlar på är att trimmen skulle ha att göra med utgången. alla de andra faktorerna tog jag upp som orsakssamband,
När man har ett ton människor i ett flygplan är det avgörande att veta innan take off hur lasten är fördelad.
Här måste rutiner och krav skärpas upp,
För att undvika liknande olyckor.
thomas
2023-02-01 10:48:43
SV: Flygolycka Örebro fallskärmsklubb
Även om stallvarnaren skrek hade inte olyckan kunnats undvikas planet var dödsdömt innan take off då det var fellastat
Hur tidigare flygningar sett ut var lastade finns ingen info om. Det räcker med att en hoppare sitter fel för stt få samma förlopp som den tragiska olyckan
Captain X
2023-02-01 13:09:30
SV: Flygolycka Örebro fallskärmsklubb
En mycket tragisk olycka som hade kunnat undvikas.
Jag har läst Hela Haverirapporten och noterar att den här flygplanstypen bara har en Visuell varning för Stall. Det är en lampa som då lyser rött, det saknas en ljudvarning !
Innehavaren av flygplanet hade publicerat Checklistor för olika faser av flygning.
Höjdrodrertrim var i det här fallet Inte i läge för start vilket även framgår av bilder. Det var mycket kommunikation mellan TWR och pilot i samband med uttaxning för start.
Tydligen enligt Havkom som intervjuat andra piloter så är det vanligt att man bara följer checklistan före första start för dagen och efter ett längre uppehåll i flygandet.
I det här fallet så får man väl dra slutsatsen att piloten inte följt checklist före start i och med att han startade med felinställd höjdrodertrim. Det framgår även av bilder på panelen.
Om man alltid följer utgivna procedurer och checklistor så händer inte sån här tragik, det har inte framkommit något tekniskt fel på flygplanet i fråga. Sorgligt nog är det den mänskliga faktorn i det här fallet.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev