BRA rekryteringsprocess
Nu när BRA söker piloter tänkte jag höra om det är någon som vet hur deras rekryteringsprocess ser ut?
Hur ser deras intervju ut?
Vad kör dom för tester?
ATPL frågor etc?
Finns ju oändligt till andra bolag att hitta på nätet men inte lyckats hitta något för just BRA.
Tacksam för svar! 🙂
svar
Jag gissar att du då inte sitter i högerstolen. För då hade du inte varit nöjd med att slita 11h om dagen för 24 ut.
Man får ju ställa sig frågan själv.
Vill jag flyga el inte?Man kanske måste acceptera lite lägre lön då istället för tjafsa m bolag om lön.Finns ju andra jag jobb att söka annars.
Jobbar oxå på BRA.Trivs kanon bra.Det är kristider i branschen och då hjälps man åt.Det sista man gör då är att tjafsa om löner.Gör man det är man inte rätt person på jobbet.
Vad är det egentligen i grund och botten som gör att man måste ha så låga löner i Sverige och Europa?
I Sverige äter kanske pension och sociala avgifter upp bolagens vinster?
Eller är det för låga biljettpriser?
Jag tänker på southwest som knappast har en dålig personalpolitik, inte heller de dyraste biljetterna..
Har man en effektiv overhead och utnyttjar flygplanen maximalt borde väl finnas möjlighet att både stå emot konkurrens och bibehålla bra avtal för flygande
@cc
Precis, det blir nog jobb utanför branschen.
Så går nog de flestas tankar på högerstolen i BRA.
Men, man hoppas ju på alternativ under nästa år annars blir tack och adjö till branschen.
Jag är en av de som blev uppsagd för ett år sedan och det är det bästa som hänt mig! Nu lever jag ett bra liv!!
Jag är arbetar på BRA som pilot. Och instämmer på CCs inlägg. Tycker man inte att avtalet är bra nog får man söka annat. Jag kan lova att det är många av mina kollegor samt jag som söker annat med dagens avtal. Andra läser även till något helt annat för att lämna branschen. Till och jag funderar i dessa banor.
@Chrille
Ja precis så.Men då gäller det jobb utanför flygbranschen.Vill man flyga är det som det är.
Inga fantasi löner där. Skönt att man har ett 8-17 kontorsjobb och tjänar bra mycket bättre än en kapten. Det kanske kan vara värt för våra flygande vänner att skola om sej istället.
@cc
Och förresten är det inte ett par tusenlappar på styrmännens lön som skulle hjälpa eller stjälpa bolaget.
Det enda som sker nu är att man utnyttjar att piloterna inte har något annat att söka. Det kommer såklart ändra sig med tiden.
@cc
Klart man ska söka nytt jobb!
Men som jag sa i en tidigare kommentar finns inget annat att söka nu i Sverige men förhoppningsvis så börjar det röra lite på sig under 2022.
@Chrille
Men kan man inte leva på sin lön så kan man ju alltid söka ett jobb med högre lön.
Dyrt för bolagen med höga löner och då är det till att välja Högrelön=Uppsagd el Lägrelön=Att ha ett jobb.
Ganska enkelt att välja.
Håller med Jet det är precis som du skriver.
@@Petter
Jag har suttit i ATR hela dagen idag och inga problem alls.
Familjär stämning är såklart bra men det hjälper inte om man inte kan leva på sin lön
Att BRA har skaffat riktigt dyra nya lokaler på BMA gör ju inte saken direkt bättre när man inte betalar ok löner till cc! Hur många gånger har HK flyttat och renoverats de senaste åren??
Precis som cc skriver är kollektivavtal inte så viktigt man måste ha kul på jobbet som på BRA! Jag har timmar till att bli kapten och om det inte finns kollektivavtal kan jag ju kanske förhandla fram min lön själv. Som jag skrevet tidigare är lönen inte så viktig utan jag vill flyga mycket. Tänker att 5000 mer än för styrman och att man visar framfötterna!
Är sugen på att sätta på mig solglasögonen och upp i solen 🙂
För IG ger ju alltid en korrekt och riktigt bild på hur det verkligen är… Ta en dag som idag med snökaos- du vill inte sitta i en ATR då…
Familjär stämning.Gäller givetvis inte bara CC utan på BRA jobbar man tillsammans som ett team!
Oavsett vad du är anst som.Det är så det ska vara.Ingen herarki inte.
Men det jobbas och förhandlas om kollektivavtal.
Ni som är så för kollektivavtal,är det inte bättre jobba utan avtal en tid än va arbetslös?
El har ni så hög A-Kassa?
Och dessa aktivitets rapporter!
Föredrar ni det så.