Tråden startades av: pf  2021-11-20 09:35:24
Ikke spesielt profesjonelt av SAS ! 
En SAS A-320Neo landet ikke i Tromsø i går. Den divergerte til Bodø.

Grunnen skal være at den ene piloten, en kapten(Commander ?) ikke hadde nok timer på Tromsø lufthavn. TOS er klassifisert som krevende på vinterforhold og krever spesiell utbildning. Felen ble ikke oppdaget før man skulle lande i TOS

I BOO fantes en styrmann med rett kvalifikasjon, og kunne ta luftfartøyet tilbake til TOS.

Heia SAS, dette er ikke veldig profesjonelt.

Historien er nevnt i Tromsø-tidningen Nordlys, og på nettstedet Hangar.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste längst ner). Ändra sortering

Pk-banken
2021-11-21 09:59:42
SV: Ikke spesielt profesjonelt av SAS !
Äsch det var väl väldigt professionellt. De upptäckte att de gjort ett misstag och stod för det istället för att pressa på. Misstag händer alla, det intressanta är hur man sköter dem. Mörka eller stå för det?
LV
2021-11-21 16:41:44
SV: Ikke spesielt profesjonelt av SAS !
Vad var det som inte var professionellt? Man upptäckte misstaget, och satte säkerheten först. Naturligtvis kunde de ha landat, men som sagt Safety First.
Misstag har vi sett ett antal gånger, i ett visst för somliga favoritbolag.
Safety
2021-11-21 19:20:14
SV: Ikke spesielt profesjonelt av SAS !
Det här är ju en tecken på 100% safety. En kultur där du tillåts rätta till de fel som begåtts, som i det här fallet planning ställt till med. Att i luften tvivla på om allt är OK och sedan ta beslut om att landa i BOO istället Tyder på kraftigt hög moral. Hade detta skett i wizz eller Ryan? Knappast, de hade mörkat.

Sen verkar du inte ha hela historien korrekt. Du menar att de hittade en styrman i Bodö? Så den Bodö till Tromsö flög man alltså två styrmän? Nejdu, tror inte du har hela historian helt rätt.
pf
2021-11-22 09:32:28
SV: Ikke spesielt profesjonelt av SAS !
Safety, jeg har tatt historien fra nettstedet Hangar, og fra lokaltidningen i Tromsø, Nordlys.

Ja, jeg skal være med på at det er bra at SAS ikke landet når det var tvil om godkjenning for å bruke TOS.

For Wizz, det var en lignende episode når de en kort periode fløy innenriks i Norge. Etter hva som pressen skrev landet ikke Wizz ved en anledning i TOS, dette fordi pilotene ikke var kjent med det stoffet Avinor anvendet for bruk på RWY for å få bedre friksjon. Det er også sikkerhetskultur, og det skal Wizz ha ros for. Noen i media skrev at Wizz ikke torde å lande der under det gjeldende forhold, mens SAS landet !
pf
2021-11-22 13:07:41
SV: Ikke spesielt profesjonelt av SAS !
Safety, du bør se på fremdriften av SK 4424 den 19 Nov, her gjengitt av Flightradar 24 https://www.flightradar24.com/data/flights/sk4424/

Der ser du at maskinen divergerte til BOO, for så senere å fly videre til TOS.
LV
2021-11-22 14:24:44
SV: Ikke spesielt profesjonelt av SAS !
@Safety Antar att du inte är flygande personal. Det hade aldrig hänt i varken Wizz eller Ryanair. Okunnig smutskastning är vad det är!
FC SAS
2021-11-29 09:13:34
SV: Ikke spesielt profesjonelt av SAS !
Man kan inte ersätta en kapten med en styrman iaf.
pf
2021-11-29 10:08:10
SV: Ikke spesielt profesjonelt av SAS !
FC SAS, beklager dersom jeg ikke opplyste om det, begge piloter på flyet inn mot TOS hadde kaptein rang.
FCI SAS
2021-11-29 12:38:33
SV: Ikke spesielt profesjonelt av SAS !
Sv pf: Härligt hur du nästlar dig in i dina lögner. Om en kapten hade behörighet till TOS och den andra inte så hindrar det inte dem från att operera där; endast en befälhavare ombord oberoende av om du har hundra kaptener ombord. Så det hade varken gjort till eller från att byta kaptenen mot en styrman, om den kvarvarande kaptenen ombord ändå hade behörighet.
Dags att lägga ner dina osanningar nu.
pf
2021-11-29 17:47:18
SV: Ikke spesielt profesjonelt av SAS !
FCI SAS, nå er min mening at du går meget hard ut, og at du går over en viss grense md å kalle med for løgner

Jeg baserer tråden, som trådstarter, på rapport på www.hangar.no samt på lokaltidningen i Tromsø www.nordlys.no

V.g. sjekk med de, eller fråge SAS direkte !

Tror ikke jeg behøver si så veldig mye mer !
FCI SAS
2021-11-30 10:59:16
SV: Ikke spesielt profesjonelt av SAS !
Trodde norrmän var lite mer hådhudade.

Du kommer med egna slutsatser och antaganden, då borde du rimligtvis kunna stå för dessa utan att hänvisa till en nyhetstidning. Vad är ditt syfte med huvudinlägget?
pf
2021-11-30 14:26:21
SV: Ikke spesielt profesjonelt av SAS !
Jeg har bedt Flygtorget, i sin helhet, ta inn det som Nordlys skrev om saken. Men, det ser det ut som de ikke vil. Flygtorget har ikke habilitet, men SASbilatet i de fleste saker.

Det vil være oppklarende ovenfor dine påstander.

Jeg tror forresten ikke du arbeider på SAS - jeg ser for meg at FCI, som jeg mener er en instruktørjobb, har høyere intelligens, og at du er muligens et barn av en SAS-ansatt, og at du går på skolen ennå.

Du bør nemlig forestille deg at for å fly på TOS, så trenger begge pilotene rating, AT de kan fly på TOS(ENTC).

Jeg vil også påstå (igjen) at det er tvilsomt om Google er kommet til Sverige, mulig dette Øst-landet sensurerer det etter egen forgodtbefinnelse. Der kan nemlig du finne ut om incidenten, selv om beklageligvis omtalen ligger bak betalingsmur på avisene/tidningene.

Ut fra det siste, har jeg bedt Flygtorget, i sin helhet, ta inn artikkelen.
Acke
2021-11-30 15:37:16
SV: Ikke spesielt profesjonelt av SAS !
@pf - du är känd för dina anti SAS inlägg och jobbar på ett norskt lågprisbolag.
Du kan ha rätt ibland men tendensiösa inlägg är bara jobbiga
Mr X
2021-11-30 15:48:45
SV: Ikke spesielt profesjonelt av SAS !
Dear PF,

Apparently you have a hard time addressing people in a nice manner.
Just to clarify: It is ONLY mandatory for the Commander to be qualified at TOS.
I will not speculate in what happened in the actual case, but the above is a fact.

Brgds
FCI
2021-11-30 17:38:32
SV: Ikke spesielt profesjonelt av SAS !
Sv pf: har du läst det där i någon nyhetsblaska också, eller har du äntligen fått lite stake att stå för vad du skriver? Hur som haver så har du fel i sak, fortfarande.
pf
2021-11-30 19:50:41
SV: Ikke spesielt profesjonelt av SAS !
FCI, denne saken ville vært over og ut, men i typisk svensk fasion, skal man tyne hver eneste komma ut av den, og den skal sikkert inn i svensk ringperm med 4 hål deretter.
Jeg tror jeg har fått frem mine synspunkter i den, og lurer på OM jeg videre bør delta i en debatt.
Acke, det firmaet jeg arbeider i, ikke luftfart, har høysesong nå før jul. Dette gir meg veldig liten tid til å kommentere frem mot jul......nå vil noen sikkert applaudere det.
Mr X I'm very disappointed that Flygtorget has chosen NOT to publish what has been written in about 70 norwegian papers about the incident. I can not do anything but regret their line.
The point is, SAS did obviously a mistake, but I must admit it was the right decision NOT to land as they were in doubt.

Så lenge jeg blir beskyldt for å være en løgner, så tar jeg kraftig til motmæle. Og enkelte svensker, mulig dere ikke som deltar her, bør se tilbake på enkelte innlegg om og mot et "rødneset" norskt bolag. Et jeg aldri har arbeidet i, men, som del av tidligere jobb har måtte hjelpe med beregninger etc helt i bolaget barndom. Det er det eneste jeg har hatt med det å gjøre.

Til sist, dere som er så kjepphøye på SAS's sin vegne, hør på hva SAS VD sier i dag om å gå mot fremtiden. 2019 kommer ikke tilbake. Slutt med den svenske SAS-arrogansen ! Særlig her i Norge, og jeg gjentar, det er SAS's viktigste marked, må dere akta dere. SAS f.t. er badwill her, etter masse presseoppslag om kansellering og re-bookinger hvor folk må ha x-tra overnatting etc.
737 pilot
2021-12-01 08:46:19
SV: Ikke spesielt profesjonelt av SAS !
PF, istedenfor å gå i forsvarsmodus burde du ta til deg kritikken og handle deretter. At du ikke jobber flygoperativt, og ikke har innsikt i hvordan flyoperasjon faktisk er, gjør at disse artiklene du poster på forumet kommer til kort.
pf
2021-12-01 10:08:44
SV: Ikke spesielt profesjonelt av SAS !
737-pilot, det er helt korrekt som du skriver. Jeg er ikke pilot, så langt derifra og har ikke jobbet operativt.

Og, det er meget velkomment dersom du kan ta for os alle hvilke regler som gjelder for din yrkesgruppe(både for 737 og A-320) operativt på ENTC. Mht vinterops, det er det som tydeligvis er kjernen her.

For meg var det opprinnelig ment å belyse at SAS også kan gjøre feil, og ha det som svar på alle artikler som de siste 10 år er skrevet mot den minste ting Norwegian har gjort.
LV
2021-12-01 17:38:12
SV: Ikke spesielt profesjonelt av SAS !
Ta till dig pf, att dina inlägg endast retar upp folk. Ganska lågt, att kommentera svenska ringpärmar. Då har man inte mycket att komma med.
Är det din typiska norsk arrogans vi ser?

PS.Varför blåsa upp en ickehändelse. Det var väl norrmän som gjort misstaget. DS
E @Mr X
2021-12-01 17:48:24
SV: Ikke spesielt profesjonelt av SAS !
Du har fel.

Operation på TOS vintertid bedöms för jetflyg som en CAT C flygplats som kräver utcheckning i simulator. Denna behöver både Befälhavare och Styrman. Räcker således inte att enbart kapten har denna.

Utdrag ur Navtech Airport Briefing:
1.2 Special requirements for operators
performing commercial transportation
into Tromso AD.

1.2.1 The ACFT operator shall stipulate
special crew qualification requirements
(REF EASA AMC1 ORO.FC.105):

1.2.1.1 For operations with jet ACFT in
PANS OPS code C/D,
01 OCT - 30 APR: CAT C,
01 MAY - 30 SEP: CAT B.
E @Lido
2021-12-01 18:40:55
SV: Ikke spesielt profesjonelt av SAS !
Är ej på Ryan utan ett annat bolag som opererar TOS dagligen.

Det är inte SAS som ställer kravet. Det är myndigheten, varför det står i AIP (som Navtech, Lido, Jeppesen baseras på så att det skulle vara bolagsspecifikt visar bara hur dålig koll du har).

Det står som jag länkade nedan tydligt "Crew" alltså både vänster och högersits, det står inte PIC.

Förklara annars varför SAS kunde ordna det genom att hämta upp en annan pilot och då flyga till Tromsö efteråt. Ena piloten ombord (oklart om PIC eller SIC) var ju checkad för operation in till TOS.
Till E
2021-12-01 19:01:22
SV: Ikke spesielt profesjonelt av SAS !
Vet inte varför ingen hänvisar till korrekt lagstiftning(AMC1 ORO.FC.105(b)(2);(c)). Men här har ni texten som ni alla bråkat om:

Prior to operating to a:
(1) category B aerodrome, the pilot-in-command/commander should be briefed, or self-briefed by means of programmed instruction, on the category B aerodrome(s) concerned. The completion of the briefing should be recorded. This recording may be accomplished after completion or confirmed by the pilot-in- command/commander before departure on a flight involving category B aerodrome(s) as destination or alternate aerodromes.
(2) category C aerodrome, the pilot-in-command/commander should be briefed and visit the aerodrome as an observer and/or undertake instruction in a suitable FSTD. The completion of the briefing, visit and/or instruction should be recorded.
Lido
2021-12-01 19:09:07
SV: Ikke spesielt profesjonelt av SAS !
Uppenbarligen är du en av alla finniga tonåringar som låtsas vara linje-pilot. Läs på grabben.
Mr X
2021-12-01 19:16:25
SV: Ikke spesielt profesjonelt av SAS !
Att E: Please don’t write about things you have no knowledge about…

Brgds
Zlatan
2021-12-01 19:17:55
SV: Ikke spesielt profesjonelt av SAS !
Hahahah, E verkar ha skitit i byxan rejält nu.
737 pilot @pf
2021-12-02 09:10:13
SV: Ikke spesielt profesjonelt av SAS !
Jeg flyr dessverre ikke 737 i Skandinavia, for det meste i Sør-Europa. Når det gjelder det som kreves for å lande på ENTC om vinteren så har E listet opp noen av kravene som er regulert av myndighetene. Det vi ikke har innsikt i er SAS sine egne krav for prosedyrer i WintersOps som kan være strengere enn det loven og regler sier.

Det er så klart din rett til å belyse feil for hva SAS har gjort. Nå har jeg ikke vært på forumet i 10 år så jeg vet ikke hva motstanden er mot Norwegian. Det mange reagerer på tror jeg er måten du poster innlegg i forum med tittelen "Ikke spesielt profesjonelt av SAS !". Istedenfor å søke informasjon om hva SAS har gjort galt, og hva vi kan lære av det forsøker du å poste et innlegg med kritikk, når du verken er pilot eller jobber innenfor flybransjen. Det SAS beviser flyoperativt er at de er profesjonelle når de selv gjøre en feil og har en "safey culture". Det er menneskelig å gjøre feil, og det viktige når man begår feil er at man eier feilen og retter den. Som SAS gjorde. Kjipt for passasjerene? Definitivt.

Og det siste, man får ta flytorget.se for hva det er, et forum med anonyme brukere.
NAX
2021-12-02 11:07:35
SV: Ikke spesielt profesjonelt av SAS !
E har dock rätt just gällande Tromsö då de inte bara refererar till ORO.FC.105 utan benämner specifikt crew. På NAX måste hela flightcrew vara godkänd för att få operera till Tromsö.
DC-10 (R)
2021-12-02 12:40:51
SV: Ikke spesielt profesjonelt av SAS !
Varför i hela världen ska Flygtorget publicera en artikel, från "Nordlys", bara för att du ber om det pf? En lokalblaska i nord Norge. Stå istället för dina antagen och slutsatser.
Be a Man!
SAX
2021-12-02 13:40:49
SV: Ikke spesielt profesjonelt av SAS !
Nu var ju detta SAS, så vem bryr sig om vad NAX gör?
 

Tillbaka

Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn