Pilotyrket – framtiden
Hejsan!
Jag håller på med ett skolprojekt om pilotyrket och tänkte skriva lite om pilotyrket i framtiden. Jag kommer inte riktigt på vad jag ska börja skriva om.. Har ni några förslag och hur tror ni att pilotyrket kommer att vara i framtiden? 🙂
svar
Om några år kommer 737max ut på marknaden.
Den kommer åtminstone att tillverkas i 20 år framåt sen.
Med exakt samma cockpit och system som B737NG..
Med andra ord, under de flesta landningar man gör kommer autopiloten att koppla ur såfort man påbörjar en simpel manöver som en Go Around bara.
😉
@B77L Du har fel i att man inte kan autolanda med CAT1, Det gör vi med jämna mellanrum när det är ok från tornet.
@Arbetsgivaren,
skillnaden mellan en Cat1 och Cat3 är signalkvalitet. Det ställs högre krav på precision på Cat3 för att kunna guida flygplanet ända ned till banan och inte “bara” 60 meters höjd.
Jag ska svara på din fråga ” Vad händer när piloter får hjärnsläpp och flyger under minima etc,etc.”
Därför har vi två piloter.
Du verkar ändå övertygad om att någon kommer att sitta där framma men du väljer att kalla denne för systemoperatör istället för pilot. Fair enough. Om du vill döpa om yrket till det så är väl det OK. Men kom bara ihåg att med de senaste årens löneutveckling för piloter kommer du nog att få betala mer för en systemoperatör som har 3 år på universitet bakom sig än du måste för en pilot i framtiden.
I övrigt är vi nog överens. Det kommer alltid att finnas någon ombord som kan ta över om det händer något. Pilotyrket har ändrats avsevärt de senaste hundra åren så visst, de piloter/sytemoperatörer som siter där framme om 100 år kommer nog inte att jobba som jag och mina egotrippade kollegor.
@Örjan,
jag skrev att det idag inte finns teknik för automatiserade flygningar ombord för att den breda allmänheten många gånger tycks tro det.
Personligen tror jag att det kommer att ta tid innan vi får förarlösa flygplan i kommersiell trafik. Som isaac skrev så ligger mjukvaran en bra bit efter och det kommer att ta evig tid att få mjukvaran så pass säker att man vågar släppa iväg flygplan utan piloter/pilot. Dessutom en som programerar och utvecklar programvara kostar nog bra mycket mer än en pilot och det lär gå åt några systemövervakare/programmerare, så jätte mycket billigare lär det inte bli! Där emot är det rimligt att man ev kan gå ner till en pilot/operatör om inte allt för lång framtid.
Att yrket pilot kommer att ändras framöver är också att räkna med, visst kommer mer digitaliseras och utvecklas så att jobbet blir “enklare”.
Dessutom så tar det nog lång tid att bearbeta gemene man att lita på att en dator kan flyga en dit man vill, även om human factors är största anledningen till haverier så tror jag att de flesta vill ha en människa bakom ratten, det känns säkrare av någon anledning…
Mina tankar, vi får se vad som händer…en sak är säkert, det kommer att ta tid innan det blir en dramatisk skillnad i flygbranchen…tror miljö frågor och bränsle frågor är högre prioriterade än förar lösa plan..
Bara som info; Jag är inte pilot. Jag är bara pappersvändare. När blir jag automatiserad tror du?
Du har din fulla rätt att ha en åsikt, vi ville bara upplysa dig om att det är väldigt genomskinligt vad du har för orsakt att tycka så…
Jag tror tvärtom att en systemoperatör med tillräcklig kunskap och med det ansvar som det innebär kommer att vara ett högkvalificerat jobb som har hög status.
Men jag tror iofs att det är troligare att exempelvis flygtrafikledarna tar över och styr från marken, samt tar över när något går åt skogen med tekniken. Det borde ju vara en mycket bättre besparing. Det är ju ungefär så det ser ut med de förarlösa plan vi ser idag. En “flygledare” som styr (iofs bara ett plan i taget) och bestämmer turordning mm.
Bäste Isaac?..??
-Du verkar låsa dig på små saker, precis som min fru.Som pilot är det inte en bra egenskap..
OKEY SÅ HÄR ÄR DET!
1.Frågan om framtidens pilotyrke och hur det kommer att se ut.
Svar:Min uppfattning, återigen efter 10ggr.Systemoperatör.Inga färdigheter i pilotskills.Varför?
Min uppfattning återigen är att framtidens flygmaskiner kommer att flyga högre och snabbare.Automatik krävs för att maskinen inte ska slå fri volter i luften.Instabila maskiner är svåra att
handflyga..När #george the autopilot# är sur och inte vill vara med längre eller så krånglar andra saker så kan inte super pilot xx ta över,utan det som kommer att behövas är en ny automatik som tar över nämligen #Bettan,the bitch#Bettan fixar det mesta,och går in i en SAFE MODE om det blir för jobbigt.
Sytemoperatör kommer att behöva en utbildning i maskinen,speciellt i automatiken,HEN?? kommer inte behöva simcheck,linecheck,crm;DGR,etc etc,etc.OCH kommer defenitivt inte behöva göra stall/branta svängar/Vor inflygningar,,precis,dessa försvinner nu..med SBAS.En en stor kostnad besparas redan där.Kanske någon form av recurrent training någon gång.Varför inte inför vare resa,typ 100 multi choice frågor på någon skärm innan checkin??
OKEY så detta är min point of view..av framtidens piloter,dvs ett utdöende yrke med låg status..fast det e det ju redan…
ALLT annat är av noll intresse,mina kommentarer av vad jag tycker om piloter har ingen relevans i
frågan,spekulationer vad jag har för erfarenhet är likadant helt oviktigt.
Om det är någon här inne som inte är pilot så är det väl B77L. Han tycks bara vara ute för att argumentera för argumentationens sak eller så är han en av alla dessa trångsynta piloter som tycker de är världsbäst.
Vi snackar pilotyrket i framtiden och sen pratar du om teknik som sitter i maskinerna idag. Klart som f-n att dagens teknik inte går flyga förarlöst. Sen samstämmer du att om kanske 100 år så kommer det fungera. Vad vill du säga?
Finns visst förarlösa tåg idag. Kan bara åka till T5 på LHR och ta tåget mellan terminalerna…
Det brukar bottna i att man missat något test eller helt enkelt inte klarat läkarundersökning. Han kanske var en av de som utbildade sig men aldrig fick ett flygande jobb. Kan ju även vara en näthatare, i verkliga livet stöter man aldrig på någon som hatar ens yrke eller så döljer folk det bra…
Jag har ingen erfarenhet av någon 100%ig dator/datasystem… Det kommer aldrig att hända!
Om man ska se till den totala nyttan kontra kostnad, tycker du då att det är ett smart projekt? Finns det inte massor av andra yrken som vore lättare att automatisera? Som inte kostar så mycket.
Att automatisera flyget är ju mer en teknikfrossa där man ska göra det, inte för att de är bra, utan för att det är kul. Kostnaden blir astronomisk.
Har du någonsin jobbat på en arbetsplats där man infört ett nytt system? Vad säger det dig? Att det ALLTID är fullt med fel och att barnsjukdomarna ALDRIG tar slut. Det är inte acceptabelt i flygvärlden.
Hårdvarumässigt så har vi mer än tillräckligt med kraft för att klara av att automatisera men mjukvarumässigt ligger vi LÅNGT ifrån en verklighet där hela flygbranschen är automatiserad.
Tyvärr brukar den här typen av debatter styras av precis det du skriver “egotrippade sk piloter kan ta över!”! Det handlar om någon konstig form av avundsjuka där det inte är viktigt om slutresutltatet blir bra för flyget utan det ska bli dåligt för piloter. Det är patetiskt och du förlorar all trovärdighet i debatten.
Återigen B77L! Vad händer när piloter får hjärnsläpp och flyger under minima etc,etc.Vad händer när piloter inte tar över,när automatiken krånglar..?(se 737 turkish i AMS) Vad har PilotMonitor/Flap Operator för uppgifter?
Du påstår att automatiken kan krångla och ingen annan än egotrippade sk piloter kan ta över!
Jag påstår att 80% av olyckorna är human factors(pilot). piloter och automatik fungerar ibland inte på ett tillfreställande effekt! Att operera en ny maskin idag kräver mer datakunskaper än pilotskills.
MAN KAN SÄGA ATT AUTOMATIKEN KRÅNGLAR MINDRE ÄN PILOTER. Bildligt talat.
Automatiken idag är begränsad pgr av regelverk och kostnader.Automatiken kan göras 100ggr om man kan säga så, säkrare,med bla FAIL SAFE MODE.
Framtidens flygmaskiner kommer inte behöva piloter i den meningen,snarare systemoperatörer.
Cat3c, andvänds inte i civiltbruk,MEN FRÅGAN TILL DIG är, vad är det för skillnad på en maskin som är Cat3 certifierad när den landar med Cat1 väder minima? på cat1 och cat 3c(zero/zero) Märker maskinen av det?Landar #autopilot george#Sämre när det är dimma eller när det e fint väder?
Precis,Nä den märker inte av om det är zero/zero eller 100km sikt,Det är återigen piloten som behöver siktvärdet för att kunna hitta till gaten,vilket det ibland inte gör..Hur ofta har piloter tagit fel taxi bana och kört vilse? Tror du inte automatiken i framtiden kan guida piloten till rätt gate i minimalsikt? Du kan säker förstå hur glada alla piloter skulle bli om företaget installerade en ipad som automatiskt får klareringen från tornet till movingmap displayen!Tekniken finns redan men regelverket sätter käppar i hjulet.Så för sista gången,försök att förstå att pilotyrket är ett yrke som är förlegat i tiden och framtidens piloter kommer att vara systemoperatörer,med noll koll på hur en vor fungerar eller vad bernoulli,alt newtons lagar betyder.De kommer inte behöva göra branta svängar eller stalls, bara trycka på knappar,eftersom maskinen sköter resten.Ha det gott!
Arbetsgivaren,
än flyger vi inte CAT 3C,
Jag är helt säker på att tekniken kommer att gå framåt men med A350 kommer man integrera piloten mer än man gjort tidigare när Airbus i många år har försöka bygga bort piloten.
Men du missar fortfarande mitt främsta argument. Vad händer när maskinen inkl. automatiken går sönder. För jag lovar dig det kommer den en vacker dag att göra. Varför? För att den är byggd av ev människa.
Om vi nu ska dra ned på personalen varför är det ingen som har föreslagit flygplan utan cabin crew. Märkligt nog har inte dns MOL kommit med den idén än
Finns det inte massor av andra yrken som borde vara lättare att automatisera?! Att automatisera flyg, där det fungerar ALLTID och under högtrafik är säkert möjligt så småningom men det måste vara så att det smakar mer än det kostar.
Jämför gärna med “robotar” som “opererar”. Det är OTROLIGT dyrt och oftast köps dom in av överläkare som tycker att dom är kul att leka med. Nyttan är oerhört begränsad. Oavsett så är det alltid läkaren som “kör” “roboten”.
Har man varit med ett tag vet man vad nya system kan orsaka för problem och att dom ALDRIG blir fria från barnsjukdomar. Det går ju inte om man till 100% måste förlita sig på dom.
Automatisering av flyg i global skala är LÅNGT borta, det finns några “kids” som läst lite för många Jules Verne-böcker som tror att det är runt hörnet men nej, så är det inte.
Det måste finnas mängder med andra yrken som är mer effektiva att automatisera och där det faktiskt lönar sig. Att automatisera bara för att det är kul känns lite korkat. Lägg dom utvecklingspengarna på miljövänliga flygplan/bränsle istället. Det är så oerhört frustrerande att läsa “kids” som “vet allt” om hur framtiden ser ut.
Första steget mot helautomatiserade flygnigningar borde vara att flygledningen tar över när flygplanet ska påbörja sin inflygning.
Tänk er att vid trosa säger flygledaren my control, och så lämnar piloten över styrsystemet till flygledaren som kan lägga upp trafiken på ett exakt pärlband.
Gröna fina inflygningar och mindre arbete med radiosnack. Piloten passiviseras ytterligare och vi kliver ett steg framåt mot förarlösa flygplan.
Bäste B77! Återigen, Låt mig förklara. Automatiken sköter flygandet bättre!Framtidens Automatik kommer säkerligen att överträffa alla parametrar.Att du inte vill flyga till MNL i dåligt väder har jag full förståelse för,men det var mening att vara en peak. Människa blir trött efter ett tag,Piloter är alltid trötta.Automatiken felar inte pgr av trötthet och utmattning, dvs fatigue som det så fint heter nu.
Att piloter vill framhålla deras färdigheter har jag också förståelse för,det är ju trots allt ett ut döende yrke.Framtidens flyg kommer som sagt att automatiseras mer och bättre.därför behövs inga flygfärdighet som idag krävs.Ett bra exempel är drönare,drönar piloter.Du förstår säkert själv innerst inne att du flyger inte bättre än George “the autopilot”.De är tom KRAV att landa med autopilot george vid CAT 3C. Visst finns det små restriktioner idag som sid vindskrav och bromsverkan etc,etc men det är bara en kostnadsfråga att tillverka en uppgradering.Det är också bara en kostnadsfråga eller TIDSFRÅGA innan autopiloten sköter sig själv och åtgärdar felaktigheter,Att flygmaskinen hamnar i en safe mode,då har dagens piloter gett upp för länge sedan. Framtidens flygmaskiner kommer att vara så instabila för att spara bränsle och få bättre prestanda att flyga dem manuellt kommer vara omöjligt.Återigen så pratar vi nu om en SYSTEMOPERATÖR!
Allt det du skriver har nog alla piloter tränat på i simulatorn. Skulle aldrig flyga till MNL med cyklonvarning och min bränsle.
Du verkar i övrigt insatt i vad som kan hände när det går riktigt snett men ändå vill du lämna över till en outbildad systemövervakare? Förstår faktiskt inte vad du menar?!?
Bäste B77L!… frågan du ska ställa dig är.-Vad gör piloten vid Total complete electrical failure of the Fly by wire system.?fast jag skulle rekommendera att prova flyga in med stby navigation och stby attitude indicator till cat 1 minima. med 5 kts sidwind.
Alternativ ett scenario som visar att automatiken är överlägsen är att flyga simmen i 12,5hrs i sträck till säg till Manilla och med Cyclone warning med riktigt dåligt väder och min bränsle, ge lite elfel samt unreliable airspeed indikation. Klarar Piloter detta då är de värda hälften av får i månadslön.
UTAN AUTOMATIKEN KAN MAN INTE FLYGA idag! inte över fl 290 illa fall
Säker autoland med CAT 1? Nja…
Denna systemobservatör du beskriver, vad gör denne när flygplanet går sönder. Ska vi lära honom att ropa mayday på radion och sen skjuta ut sig?
1.Det behövs inge cat 3,eller 2 för auto land, vanlig ILS går bra, se bara till att inge wannabes sitter vid tröskeln med sina bilar o stör.
2.Piloter har varit och är flygbolagets fiende nr 1! Därför finns det en stor uppskattning att följa och ev sponsra utveckling av föralösa plan.Finns inget bättre sätt att förnedra piloter på!
Piloter skall tuktas tills de inte vet bättre..
Framtiden kommer att bli mer automatiserad,råder inge tvivel om det.Flygmaskinerna kommer att bli mer och mer avancerade både aerodynamiskt och tekniskt,vilket gör att automatiken får större roll.
Idag har många biss jets automatisk emergency decent ,för de flyger på en sådan höjd att piloter vid tryckbortfall knappt hinner sätta på syrgasmasken innan de somnar,vilket de gör titt som tätt ändå.
Om 20år,typ så förväntar jag mig att flygmaskiner är bränslesnålare,snabbare och till största delen automatiserade.Sytemobservatör kommer vara de nya ordet.De kommer att kunna tjänstgöra utan certifikat.Detta till den stora glädjen att slippa betala certkostnader,medical, dyra simulatorpass, samt alla förskräckliga dagar av refreshment kurser som de gör varje år,Dessa besparingar gör att flygbolaget kan gå med vinst igen.
Örjan för det första tror jag inte att du är pilot när jag läser dina inlägg.
Hur som helst, en dator kan trampa roder snabbare än en människa, datorn kan för övrigt göra en hel del saker betydligt bättre. Men datorn har ingen intelligens, datorn har ingen förmåga att se om de signaler som kommer in till den är felaktiga.
Den intelligens som krävs för att datorn skall kunna tänka som vi, kommer vi inte att se under vår livstid.
Vi har ju inte ens förarlösa tåg i Sverige.
De ska bara använda sig av gas, broms och öppna dörrar.
Ett flygplan och dess flygning är 100 gånger mer komplext men allt som händer under dagen och olika aspekter bara en människa kanta beslut om.
Eftersom det är en oberäknelig framtid innan vi får förarlösa tåg, så ter sig faktumet med förarlösa flygplan bra mycket längre bort.
Jag har aldrig riktigt fattat varför folk jämt snackar om att just flygplan ska vara förarlösa, som att de är mer moderna än någonting annat.