Utbildning för att taxa ut flygplan?
Hej,
Vad är det för utbildning för att taxa ut flygplan från gaten? Vad kallas det? Tack allihopa för hjälpen 🙂
Mvh
Skyy
svar
Du har inte läst igenom något om det du pratar om överhuvudtaget.
Det du talar om ställs i frågan från början, tråkigt för dig tyvärr.
Jag tror den ursprungliga frågan egentligen syftade på vem som knuffar ut kärrorna från gaten, vilket oftast är Load Mastern (behöver inte vara), dvs han som ansvarar för lastningen på just den flighten. Som någon också svarade blir man oftast LM efter att ha kastat väskor ett antal år på valfritt handlingbolag.
Det räcker inte med vara certad med radiocert.
Du skall också göra en “upptaxning” för av Transportstyrelsen auktoriserad inspektör.
Där sitter någon i cockpit, pilot eller flygmek men denna ansvarar ej för styrning, han kan ej styra med tanke på bypasspin i noshjulet, han ansvarar för att belysningen på planet är igång och att systemen som krävs för bogsering är aktiva. Själva bogseringen och pushback inklusive styrning av planet sköts helt från marken
Frågan löd vad det krävs för utbildning att taxa. Hade du frågat efter utbildning för att bogsera hade svaret kommit tidigare.
Som man frågar får man svar.
Tack det är ju det jag frågar efter!
Tänk att det ska vara så svårt att få förklarat så enkla saker ibland!
Förklara att 1+1 = 2 på en gång så gör det livet så mycket enklare för många som inte vet vad man gör när man bogserar. 😉
så varför tror du att flygplanstraktorn är kopplad till noshjulet? varför sätter man in en bypasspin för att koppla bort styrningen från cockpit till noshjulet? man styr planet genom att svänga med traktorn.
Vadå, tror du noshjulet på typ en B777 eller liknande bara svänger med eller gör det de under bogsering så ingen behöver styra under denna bogsering?
vadå, tror du att någon sitter uppe i planet och styr vart det ska köra under bogsering?
Jo men när olyckan är framme så är den.
Även om man trodde man såg allt så händer det ju ändå incidenter typ detta!
Vore intressant att veta vem som är ansvarig för olyckan?
Han som bogserar eller den som styr Flpl?
Förhoppningsvis är man inte blind när man sitter och kör så man hinner se denna stolpe.
Jag menar under förflyttning från A till B på en flygplats!
Man blir bogserad och snävar exempelvis på en stolpe!
Ingen är medveten om denna stolpe innan.
Han som är ansvarig är han som styr, och under “pushback” är det traktorföraren.
Vem bär ansvaret på marken om man ska flytta en kärra under taxning/bogsering med truck och flygplanet kör in vingen i en stolpe?
Det kallas push, och det rampen på dom olika handlingbolagensom gör det, utbildning får man där, men först måste man stuva bagage i ett par år innan man får det.
Vart kan man läsa nånstans? http://www.? Jag menar personal som kör ut flygplan med trucken, knuffar ut från gaten.
Är du certad tekniker och innehar radiocert och självklart en typkurs på maskinen så får du taxa och motorköra den.