Flygledar strejk i EU 10 Oktober Ja/Nej?
Någon som vet hur Svenska flygledare ställer sig i den uppmaning till strejk som nu ligger ute? Vad med andra t.ex Tyskland?
svar
Blir inget:
In ATCEUC Committee Meeting held in Malta on the 3rd and 4th of October it has been decided unanimously to postpone the ATCEUC Action Day and all industrial actions scheduled
for the 10th of October.
We are waiting for confirmation from the individual ANSP’s involved and will keep you updated as soon as we have more info
Previously plannned teleconferences have been cancelled.
NMOC – Brussels
Svar till FL ATCC:
SESAR har en budget på 2,1 miljarder EUR för perioden 2008-2016, som ska användas för utveckling av de framtida ATM-lösningarna (SESAR Development phase). Dessa pengar kommer till en tredjedel från vardera EU-kommissionen, EUROCONTROL och tillverkande industri (läs: Airbus och olika leverantörer av ATC-system och avionik).
För bredskaligt införande av de framtagna ATM-lösningarna (SESAR Deployment phase) räknas med investeringsbehov inom flygbranschen på runt 30 miljarder EUR fram till runt 2030. Två tredjedelar av detta, d v s runt 20 miljarder EUR beräknas drabba flygbolagen i form av ny utrustning ombord. Dock är kalkylen att det sammanlagda värdet av dessa investeringar ska uppgå till runt 170 miljarder EUR.
Läs mer på http://www.sesarju.eu! Intressant läsning! Finns videoklipp också…
Detta är taget från Eurcontrols NOP
NMD are assessing the impact of industrial action by ATC unions on the 10th October.
Information received so far about participation is:
Portugal: 0600-0800 and 1400-1600 UTC – see NOTAMs A/Ds, ACCs
France: 0400-1800 UTC – no NOTAM yet
Spain: 0700-0900 and 1500-1700 UTC – no NOTAM yet
We will tactically update the information on the situation. Friday afternoon we will publish details of scheduled teleconferences that NMD will be holding.
Något nytt?
Danskarna kommer inte att strejka.
Någon som vet om danskarna skall strejka?
Svaret är nej! Svenska flygledarkåren tillhör inte ATCEUC som i detta fall har varslat om strejk för sina medlemmar.
Och för övrigt så är det pinsamt att läsa inlägg och främst era svar på den här sidan..sån otrolig brist på sakkunskap men det är ju likadant på alla sådana här forum.
Trots detta så förundras jag och fortsätter ibland att titta in här för att få sitta och skaka på huvudet åt soppan 😉
Vad jag har hört så blir det strejk några timmar i Tyskland, Maastricht, Spanien och Portugal. Frankrike ska köra hela dagen, å Maastricht och Rhein ska se till att deras strejktimmar inte sammanfaller. Dvs att det blir längre påverkan för trafiken..
Hur mycket skall enrouteavgifterna sänkas med??
Skulle aldrig för mitt liv strejka. Sverige har gjort sin läxa med dansken i NUAC. Nu skall vi se hur det går för surdegarna Frankrike, Spanien, Italien, England mfl. Trist för flygbolag och passagerare om det blir strejk. Men den europeiska mentaliteten, likt greklands, tillåts härska i allt för stor utsrtäckning. Vad har inte SESAR kostat hittills och vad har man för resultat i Europa? Tror ingen vågar räkna på dessa summor…
Som vanligt är svaren av OVE SUNDBERG karaktär, långa, utförliga men utan substans och bevarar inte grund frågan ACER ställer…..
självklart vore det effektivare att ha färre kontrollcentraler om det sen spar på antalet huvuden vet vi inte men förmodligen ett antal, men den stora vinsten blir väl att kunna planera luftrummet samt att kostnaden för ett antal driftcentraler försvinner… dock lär ingen fl som är över 40 år behöva bry sig..de har gått i pension innan något sådant här är genomfört… sen kan man ju vilja se den dagen en tyskkontrollcentral ska leda trafik i Frankrike… 😉
Finns ju knappt någon trafik N om Bornholm!
Är det en enorm överkapacitet för att du säger det…?! 😀 Och då får vi ju avskeda 7000 flygledare med en gång, bara för att du har sådan enorm förmåga att se helhetsbilden! 😀 Jag tycker det låter rimligt, du säger ju att det stämmer! 😀 😀 😀
Ta av foliehatten nu Benny! Jo, ta av den med en gång, den klär dig inte! Nej, du får inte ens ha den lite på snedden på huvudet, den ska av med en gång! 😀
Acer, förstår din frustration när ideologerna drar iväg med sina tankar och funderingar. Blir nog ingen strejk Sverige och skulle det bli det så är det bara pinsamt för de ansvariga flygledarna.
Debatten handlar om att äntligen stöka om i Europas luftrum och damma av ett föråldrat beteende, förnya och effektivisera. Något som vi alla lever med till vardags vare sig det är på jobbet eller hemma.
Minst hälften av alla Europas flygledare kan börja ägna sig åt något annat i livet. En enorm överkapacitet därute och detta har kommit EU tillkänna.
Problemet med SES som FL ser runt om i Europa är att ifall det blir av så kommer x antal kontrollcentraler att stängas, och självklart vill ju ingen bli av med sitt jobb, och FL sitter på ett ett maktmedel genom kanske olagligen strejka. Jag vet inte hur det är i andra länder men i Sverige så är trafikledningen en samhällsviktig sak precis som polisen, ambulansen, brandkåren mfl och då kan man inte lägga ner arbetet hur som helst.
Jag misstänker att det sannolikt blir strejk. Boka ej flygresor denna dag.
Tacksam om man kunde svara på min fråga och inte skriva en massa annat irrelevant. Det är ATCEUC som uppmanat alla 14.000 flygledare att strejka 1 dag för att visa sitt missnöje med ett nytt sammanslaget luftrum.
Titta på flightradar24 så förstår ni varför flygledning behövs. Här syns ändå inte all trafik.
Utan trafikledning skulle de bli kaos.
Har ni sett hur snabbt två trafikflygplan närmar sig när båda flyger med 800 Km/t. När du upptäcker det andra planet passerar det dig 1.600 Km/t.
Beroende på ens politiska övertygelse så tycker man olika. Antingen ska flygtrafikledningen gå samma väg som övriga markanden och påverkas av konkurrens eller så menar man att flygtrafikledning är en samhällsviktig funktion som ska skyddas från kvartalsrapporter.
Tanken med denna strejken är (tror jag) att man menar att EU-politiker har låtit sig påverkas av flygbolag som lobbar oerhört starkt för att priserna ska reduceras.
Oavsett vad så är ett säkert och det är att många har åsikter om det men få har kunskap om hur det verkligen ser ut.
Alla säger att det är dyrt med flygtrafikledning men jämfört med vad… Om priset hade varit 75% lägre hade man ändå drivit frågan? Ja självklart! För det handlar inte om vad man får för pengarna utan att allt ska bli billigare.
Problemet är att SES drivs av tanken att flygbolagen faktiskt flyger den sträcka dom färdplanerar. Detta är ju inte sant och därför blir debatten snedvriden.
Lokalt (i Sverige) drivs debatten av att enrouteavgiften är hög. Men vad det beror på är det INGEN som granskar! Det gör att många förståsigpåare har mycket åsikter men med fel fakta… 🙁
Som sagt, en ideologisk fråga som har många högljudda (okunniga) debattörer.