Fritidsresor först med Boeing 787 i chartertrafik
Kommer Fritidsresor att flyga med 787:an trots dom problem som har varit och som fortfarande finns kvar ???
svar
Mitt och http://www.seatguru.com misstag. A330 finns ej i Seatguru.
Fortfarande gäller dock att de har 17 tums säten för all flygplan de vågar redovisa sätesbredden.
De första B787 till Tomson Airways har också sätesbredden 17″ sannolikt kommer även Thomas Cook´s B787 vara trång jämfört med riktiga flygbolag (Norwegian är mer som ett charterbolag).
Om man påstår att TC inte har A330, skall man inte yttra sig på denna tråd.
@ Sv J
Att du kan påstå att TC inte har A330 är ju ganska fantastiskt 😀
Ingen bra jämförelse charter med reguljärt!
Dessutom har Tomas Cook har ingen A330.
Samtliga Tomas Cook flygplan har 17 tums säten Norwegians B787 säten är 17,2 tum.
Norwegian platsar bäst i charterklassen (0,2 tums bredare säten)!
Jag har åkt 787 (Norwegian) till Bangkok och har att jämföra med Fritidsresors resp Tomas Cooks A330 och 767 or. Kan inte påstå att sätena kändes trängre eller sämre i 787an. Snarare tvärtom. Väldigt positivt var IFE´n och att alla beställningar mm sköts via skärmen vilket iaf vi tyckte minskade springet i kabinen avsevärt.
De större fönstrena gör faktiskt ganska stor skillnad mot äldre maskiner. Den elektroniska dimfunktionen och belysningen som ändrar färg kanske är mer av gimmicks dock..
@Olle
Alla flighter med 767 i TUI går direkt. Inga mellanlandningar i sandlådan…
Tror de ska ha samma antal pax men enligt videon ska de bli ett lyft på alla sätt å vis. Skönt och slippa flyga via sharjah!
http://www.fritidsresor.se/film/?view=1&media=4taeCdBvNLddwQIFrq3oCg&contextFilter=Non+indexed
Har de bättre pitch och eller stolsbredd på 787:an jmf med nuvarande maskin? Om nej så är det ingen förbättring på något sätt. Valde bort Qatar för vinterns semesterresa pga deras nya 787:or enligt uppgift ska ha sämre säteskomfort än de tidigare airbus-maskinerna (Gjorde jag rätt?). Flyger man långt tycker jag det är mycket viktigare att sitta någorlunda bekvämt än att planet är “nytt och fräscht”
På tal om fritte och TUI – HUR GÅR DE MED DERAS REKRYTERING??
Hela TUI gängets flygbolag byter ut sina 767or mot 787or. Sen byts gamla 737or ut mot nya 737max. Vad händer med 757orna som främst Thomson fortfarande använder sig av?
Har flugit med Thomson tillhör koncernen. Personalen ombord saknade totalt erfarenhet. De var snälla men visste inte hur man servar. De verkar vara plockade från gatan utan erfarenhet.
Det är stor skillnad på Tui operationen med B787!
Det är ett seriöst bolag med gedigen kunskap av Long Haul med kompensation vid förseningar!
Till skillnad från Norweigan som jobbar med filosofin “bära eller brista”
Flyg gärna 787 men välj då ett av dom traditonella flygbolagen som vet vad dom håller på med!
Du tänker alltså stanna hemma!
Åkte för 45 år sedan med en DC6 Stockholm Las Palmas. Mycket flyga för pengarna.
Jag tänker bara åka med DC-7 och eventuellt B707. De andra moderna flygplanen vågar jag inte åka. Usch, sådana moderniteter…….
Kommer ej att resa med Fritte på de flygningar som nyttjar B787.
Först B787 har smalare säten än normalt. Dessutom har B787 hittills väldigt dålig punktlighet. Det kan bli en dyr semester, missad anslutning, missad arbetsdag….
2015 försvinner 767:orna!
Nu är det Thomson som flyger med 787 för Fritidsresor i vintern och inte Tuifly Nordic, dock kommer de att byta ut sina 767or mot 787 inom ett par år. De har tre st 767or i vinter
Klart de kommer, 787 är en fantastisk maskin, och med all den avancerade teknik som den fått helt plötsligt är det inte konstigt att den har “barnsjukdomar” man kanske kan hålla med om att Boeing skulle hållet på maskinen lite till för att få bukt med de större problemen tex. batteriet innan man släppt den på linjetrafik.
Men det finns unden anledning att tro att den inte kommer få en otroligt slående kraft i framtiden, vi ser ju redan nu hur 777X och även Airbus plan går i samma riktning, det är framtiden.
TuiFly flyger redan. Bra om TuiFly Nordic byter ut den enda 767-300 som dom flyger idag. Har inte åkt med denna maskin, men den är tydligen i behov a utbyte eller stor kabinrenovering.