Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Winglets

Tråden startades av Magnus

Varför finns inte winglets på propellerflyg och de få flyg som har vingarna ovan kabinen? Ger det inte samma effekt som på ett jetflygplan för att löna sig med denna påbyggnad?

Publicerad den 2013-12-05 16:22
Skriv ett svar
Antal svar: 31

svar

sv Krutt
2013-12-08 13:19

Ja, det kan bli så när noviser skriver här på forumet.

Krutt
2013-12-08 00:45

Är det inte ganska komiskt när trådskaparen påstår att det inte finns högvingade propellerplan med winglets, samtidigt som det på EFTA:s reklam till höger på sidan just finns bild på ett högvingat propellerplan med winglets

Kalle
2013-12-07 19:06

Aspect Ratio= spännvidd i kvadrat dividerat med vingyta.

Det inducerade motstånder (Cdi) = lyftkoefficenten i kvadrat dividerat med (pi gånger Aspect Ratio gånger e) e är “Spitfirefaktorn”, dvs effektivitetsfaktorn. Vid elliptisk lyftkraftsfördelning är e=1, dvs Spitfire.

Svepning har ingen betydelse, det är spännvidd som gäller (i kvadrat till och med). Det får du med winglets!

Kalle
2013-12-07 18:47

Det är absolut inte verkningslöst, det har jag inte skrivit. Men de kostar vikt och friktionsmotstånd (“våt yta”), Cd0 i formeln som visas i artikeln. Det inducerade motståndet Cdi sänks. I formeln visas vilka faktorer som påverkar det inducerade motståndet. Det finns inga andra faktorer.

En B737-600 har relativt stor spännvidd för sin vikt/längd, vilket betyder att det inte är lika “akut” att “öka spännvidden” med winglets som för en tyngre/ större flygmaskin. Tex en B737-800.

Om en B737-600 skall flyga långt är det bra om den har winglets. Flyger den en kort sträcka får vikten större betydelse och en winglet väger en del.

sv Kalle
2013-12-07 15:36

Det “läcker” mer på en svept vinge. Med ditt resonemang verkar winglets vara verkningslösa. SAS har winglets på några av sina B736. De har väl knappast monterat winglets om det inte gav resultat.

Kalle
2013-12-07 14:33

Ett förtydligande.

Kalle
2013-12-07 14:30

Det är winglets det. Fixa mer spännvidd med winglets som pekar uppåt, eller mer spännvidd på “vanligt” sätt som på en B777, spelar ingen roll.

Förutsatt att lyftkraftsfördelningen är lika, tex elliptisk har det ingen betydelse om du har en svept och osvept vinge. “Läckage” finns på båda.

Det här är en bra artikel som förklarar vad det handlar om, tex formeln för Cdi. Det framgår vilka faktorer som påverkar (eller inte påverkar) det inducerade motståndet, om man ser på de variabler som ingår.

http://www.grc.nasa.gov/WWW/k-12/airplane/induced.html

sv Kalle
2013-12-07 12:44

En svept vinge har större induced drag därför att mer luft “läcker” ut mot vingtippen, på grund av svepningen än på en rak vinge.

Kalle
2013-12-06 19:51

En svept vinge har inte alls mer inducerat motstånd än en rak vinge. Det bestäms av spännvidd i förhållande till korda.

Se på ett segelflygplan! Mycket spännvidd är vad som gäller och framförallt bra glidtal. Minus med en winglet är ökat friktionsmotstånd och ökad vikt. En kort flygmaskin som har rejäl spännvidd och flyger korta sträckor, har inte någon fördel av winglets. Exempelvis B737-600 på korta distanser.

En Airbus 330 har ca 30 i glidtal med rejäl spännvidd. Det är inte illa!

MD80
2013-12-06 19:19

Jag tycker B787’s winglets är snygga.

Ash
2013-12-06 17:31

380 har wingtip fences 🙂

sv LOL
2013-12-06 12:37

sv Kostelic skall vara sv LOL

sv Kostelic
2013-12-06 12:33

A-350 har winglets. B767/757 har winglets som möjlig mod.
B787/748 har “raked” wingtips som Boeing menar ger bättre effekt på dessa modeller.
Att winglets ej är lämpligt på stora tyngre flygplan är nog skitsnack.

sv mAXpAX
2013-12-06 12:26

Ser ut som den har svept vinge.

sv Magnus
2013-12-06 12:24

När Avro’n konstrukterades var winglet’s knappt kända. Boeing C17 har winglets.

BLND
2013-12-06 11:29

Är uppenbarligen helt blind, men hur söker jag bland trådar i detta forum?

Robin Hood
2013-12-06 09:06

Asså @Robin Rutten.. Få ingen hjärtattack nu..! Förstår att du lider hårt när folk frågar efter saker som redan har blivit diskuterade, men alla kanske inte pallar söka runt i detta myller och dessutom kanske de inte bryr sig om en sak blir diskuterad igen? Herregud.. Vad spelar det för roll?

Robin Rutten
2013-12-06 08:22

http://www.flygtorget.se/Forum/Detaljer.aspx?ForumKatID=1&ID=56686

Har alla blivit så lata att dom inte orkar söka längre än 1a sidan??

mAXpAX
2013-12-06 07:58
guest96
2013-12-06 02:41

haha vilket jävla skitsnack här haha ! patetiska dumskallar.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500