Winglets
Varför finns inte winglets på propellerflyg och de få flyg som har vingarna ovan kabinen? Ger det inte samma effekt som på ett jetflygplan för att löna sig med denna påbyggnad?
svar
Ja, det kan bli så när noviser skriver här på forumet.
Är det inte ganska komiskt när trådskaparen påstår att det inte finns högvingade propellerplan med winglets, samtidigt som det på EFTA:s reklam till höger på sidan just finns bild på ett högvingat propellerplan med winglets
Aspect Ratio= spännvidd i kvadrat dividerat med vingyta.
Det inducerade motstånder (Cdi) = lyftkoefficenten i kvadrat dividerat med (pi gånger Aspect Ratio gånger e) e är “Spitfirefaktorn”, dvs effektivitetsfaktorn. Vid elliptisk lyftkraftsfördelning är e=1, dvs Spitfire.
Svepning har ingen betydelse, det är spännvidd som gäller (i kvadrat till och med). Det får du med winglets!
Det är absolut inte verkningslöst, det har jag inte skrivit. Men de kostar vikt och friktionsmotstånd (“våt yta”), Cd0 i formeln som visas i artikeln. Det inducerade motståndet Cdi sänks. I formeln visas vilka faktorer som påverkar det inducerade motståndet. Det finns inga andra faktorer.
En B737-600 har relativt stor spännvidd för sin vikt/längd, vilket betyder att det inte är lika “akut” att “öka spännvidden” med winglets som för en tyngre/ större flygmaskin. Tex en B737-800.
Om en B737-600 skall flyga långt är det bra om den har winglets. Flyger den en kort sträcka får vikten större betydelse och en winglet väger en del.
Det “läcker” mer på en svept vinge. Med ditt resonemang verkar winglets vara verkningslösa. SAS har winglets på några av sina B736. De har väl knappast monterat winglets om det inte gav resultat.
Ett förtydligande.
Det är winglets det. Fixa mer spännvidd med winglets som pekar uppåt, eller mer spännvidd på “vanligt” sätt som på en B777, spelar ingen roll.
Förutsatt att lyftkraftsfördelningen är lika, tex elliptisk har det ingen betydelse om du har en svept och osvept vinge. “Läckage” finns på båda.
Det här är en bra artikel som förklarar vad det handlar om, tex formeln för Cdi. Det framgår vilka faktorer som påverkar (eller inte påverkar) det inducerade motståndet, om man ser på de variabler som ingår.
En svept vinge har större induced drag därför att mer luft “läcker” ut mot vingtippen, på grund av svepningen än på en rak vinge.
En svept vinge har inte alls mer inducerat motstånd än en rak vinge. Det bestäms av spännvidd i förhållande till korda.
Se på ett segelflygplan! Mycket spännvidd är vad som gäller och framförallt bra glidtal. Minus med en winglet är ökat friktionsmotstånd och ökad vikt. En kort flygmaskin som har rejäl spännvidd och flyger korta sträckor, har inte någon fördel av winglets. Exempelvis B737-600 på korta distanser.
En Airbus 330 har ca 30 i glidtal med rejäl spännvidd. Det är inte illa!
Jag tycker B787’s winglets är snygga.
380 har wingtip fences 🙂
sv Kostelic skall vara sv LOL
A-350 har winglets. B767/757 har winglets som möjlig mod.
B787/748 har “raked” wingtips som Boeing menar ger bättre effekt på dessa modeller.
Att winglets ej är lämpligt på stora tyngre flygplan är nog skitsnack.
Ser ut som den har svept vinge.
När Avro’n konstrukterades var winglet’s knappt kända. Boeing C17 har winglets.
Är uppenbarligen helt blind, men hur söker jag bland trådar i detta forum?
Asså @Robin Rutten.. Få ingen hjärtattack nu..! Förstår att du lider hårt när folk frågar efter saker som redan har blivit diskuterade, men alla kanske inte pallar söka runt i detta myller och dessutom kanske de inte bryr sig om en sak blir diskuterad igen? Herregud.. Vad spelar det för roll?
http://www.flygtorget.se/Forum/Detaljer.aspx?ForumKatID=1&ID=56686
Har alla blivit så lata att dom inte orkar söka längre än 1a sidan??
ATR har släppt bilder på nästa generations ATR-72 MED WINGLETS 🙂
bild:
haha vilket jävla skitsnack här haha ! patetiska dumskallar.