Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

SAS och Norwegian

Tråden startades av Mmm

Allvarligt talat så är både SAS och Norwegian bolag som man undviker så mycket som möjligt.
Två st LCC bolag som man helst inte flyger med. Norwegian kommer jag aldrig sätta min fot på så länge de inte är med i någon allians och inte erbjuder service både i luften och på land.
Medans SAS ja vad ska man säga är bara ett stort problembarn som aldrig kommer att bli lönsamt som företag igen.
Nej flyg med riktiga bolag LH,LX,OS även BA är bolag som håller hög standard i europa med bra linjenät och service.
Nej jag hoppas verkligen att SAS blir uppköpta utav LH så det blir lite klass på SAS, då får förmodligen OSL och ARN men även GOT ett betydligt bättre linjenät än vad dom har idag.

Publicerad den 2013-12-09 22:38
Skriv ett svar
Antal svar: 9

svar

kvalitetsindex
2013-12-11 09:44

Om man skulle göra en verklig jämförelse borde man ta hänsyn till.

1) Antal destinationer trafikerade i Sverige med eget flyg eller samarbetspartner.
2) Ev medlemskap i någon allaince.
3) Hur man ersätter kunder vid inställda/försenade flyg.
4) Punktligheten
5) Turtätheten på linjerna.

Ett bolag med endast en linje med en tur om dagen skall ej kunna få någon generell utmärkelse.

Bertil
2013-12-11 08:03

Norwegian har ett kvalitetsindex på 71 och SAS på 66. Varför Norwegian ligger högre kan bero på att den yngre generationen tycker Norweigian är lite enklare och häftigare. Själv tillhör jag de som har SAS som förstahandsval men har ett par gånger hamnat hos Norwegian då SAS haft förseningar eller annat strul. Jag har på dessa inrikes flygningar inte upplevt någon skillnad på service och annat. Trevlig besättning och fina flygplan med likartad service. Att jämföra Norwegian med Rajjan är definitivt inte rättvist, Rajjan är ett uselt bolag.

Martin
2013-12-10 21:40

Ja om man jämför 10 feederrutter till CPH med SAS för att sedan jämföra linjenätet därifrån med det som Lufthansa har att erbjuda från MUC och FRA.
Vilket i och för sig inte är så konstigt med tanke på befolkningens storlek. Men att åka till CPH finns inte på världskartan för mig för en mellanlandning.

Ryr
2013-12-10 21:23

Om ett bättre linjenät enligt dig betyder 10 feederrutter om dagen med Lufthansa Schweden till Frankfurt/München för att mata deras “riktiga” ruttnät. JA VISST

PAX
2013-12-10 10:44

Luftwaffe suger. Trött på deras “sit down and shut up” attityd. Dom pratar som Gestapo i “Hallå Hallå Hemliga armén”. Jag tror till och med Lt. Grüber arbetar hos Luftwaffe i MUC. Dessutom ger dom bara hyffsad service till pax i Business Class, både i luften och på marken.

Jag kan hålla med om att det skulle vara trevligt med fler direktlinjer från ARN, speciellt långdistans. Tycker dock att vi har ett förbannat bra flygnät i Scandinavien och norra Europa. Tänk så mycket valmöjligheter det finns, både vad gäller avgångar, priser och klasser.

Flög SK MMX-ARN i går med “Lille Grisen” och tycker personalen är trevlig och gör ett bra jobb, trots endast 55min flygtid. Jag är ingen “SAS Kramare”, utan en passagerare som uppskattar de valmöjligheter som finns. Har flugit mycket med både SAS och Norwegian i år, och kan inte klaga på något annat än hur trångt det är på SK CRJ900 fönsterplats. UNDVIK!

Sist men inte minst: Vi passagerare skall tacka Norwegian för att dom utsatt SAS för konkurrens. Nu tvingas SAS bli effektivare, och de billigare priserna gagnar passagerarna. Sen tror jag inte det håller på lång sikt för varken Norwegian eller SAS med de biljettpriser som har erbjudits de sista 2 åren.

Sv Mmm
2013-12-10 10:11

Inget av de bolag du nämner LH,LX,OS,BA har någon egen loung haul förbindelse från Sverige. De har heller inga egna flygningar lokalt inom Sverige.
LH till USA flygs av SAS eller United.

LH,LX,OS,BA linjenät vad avser Sverige är bristfälligt (näst intill obefintligt)!

Martin
2013-12-10 07:55

“Mmm., Som resenär håller jag med dig att att de andra bolagen som du skriver om håller en betydligt bättre service för pengarna du betalar. Sedan kanske ekonomin inte är den bästa hos dom heller, vilket jag som resenär skiter i om det går dåligt för dom. Medans av SAS vill jag ha avkastning som skattebetalare annars kan dom lika bra sälja företaget eller lägga ner. Och DY kommer det dröja bra länge innan jag sätter mig i.
Men SAS faller bort pga sitt dåliga linjenät och framförallt saknaden av longhaul från ARN och OSL. Det enda linjen jag åker med SAS nuförtiden är till OSL.

haha
2013-12-10 01:29

bra argument där, och OS är inget problembarn tycker du? Okunniga jävel!

Pass
2013-12-09 22:52

Har flugit en hel del med LH men jag anser att SAS är betydligt bättre på alla sätt.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500