Kastrup – den viktigaste flygplatsen i Skandin …
Köpenhamns flygplats är och kommer under överskådlig framtid förbli den viktigaste internationella flygplatsen i Norden. Jag är förvånad över den agg som Flygtorgets artikel har skapat hos vissa av er som gjort inlägg som tror att ARN eller OSL vore en bättre och mer geografisk strategiskt placerad hub än CPH.
Jag har därför skapat denna tråden för att utveckla och förfina dialogen. Inlägg som att CPH är Skånes flygplats tyder på att frågan ytterligare måste diskuteras. Flera inlägg tyder på begränsad faktakunskap vilket jag gärna fortsätter att debattera i utbildande syfte till förmån för framtida kvalité i debattinläggen.
Vem är först att utmana mig i en saklig debatt att CPH inte är bästa hubben för Norden?
svar
Tack så mycket Eorobonus Gold för att söka skapa en saklig, professionell och nyanserad debatt om detta ämne. Bravo!
Det är mycket märkligt att se hur förbittrade vissa – och särskilt anhängare av ARN – är i denna fråga.
Keep up the good work.
Nej du blir inte av med din taxfree.
Plan från USA anländer pir C. Du behöver inte gå igenom någon säkerhetskontroll från pir C till A eller B.
Asien kommer att bli den ekonomiskt viktigaste världsdelen inom en snar framtid. HEL är i idag en av Europas absolut viktigaste nav i Asientrafiken och dess betydelse kommer knappast att minska. Åtminstone inte så länge SAS envisas med att hålla igång Preben Airport med konstgjord andning.
Flyger jag SAS från USA till ARN tvingas jag mellanlanda i CPH och blir av med taxfreespriten !
@svar Martin , man prövede faktisk også med NRT dengang start 90 tallet i samarbejde med ANA som havde 2 AH ombord.
Desuden er en god belägning godt have men ingen garanti for overskud , kan nemt skille 300.000,- på 2 full house flyvninger i indtägt alt efter sammensätningen af passagerer.
SAS har idag ett mindre antal långlinjeflygplan än för 25 år sedan. Detta visar väl potentialen i Kastrup som långlinjehub.
Fladderfia: LYSANDE EXEMPEL!!! Så är det!
Ja. Det var ju någon som snodde mitt nick och härjade vilt ett tag. Tänkte att det var lika bra att hålla låg profil och låta stackarn få avreagera sig lite. Man ska ju vara rädd om sina medmänniskor, inte sant?
Fritz Klyka – det var ju ett tag sedan man såg ditt nick men instämmer till fullo
TM – ???
Så sant! Och i fallet SAS är inkompetensen fullständigt monumental.
Man kan ju undra vad SAS tänkte när dom öppnade ARN-PEK och ARN-BKK när dom linjerna redan fanns från ARN sedan många många år innan, tyvärr osmart som vanligt när det gäller SAS de senaste 20-25 åren. Hade dom öppnat ARN-NRT eller någon annan linje som inte trafikerades så hade det gått betydligt bättre. Sedan kan jag ju också meddela att planen från ARN hade ganska bra beläggning,
Nej. Det är inte smart. Men våra politiker är å andra sidan inte kända för någon högre intelligens.
Olle T
Min poäng är att SAS agerar DDR-mässigt. SAS har beslutat att passagerare ska slussas via Kastrup från bl a Arlanda och Oslo. Med andra ord passagerarunderlag flyttas pga ett beslut av en företagsledning från Arlanda och Gardemoen till Kastrup. Tänk sedan bort SAS, dvs. försök föreställa dig att SAS inte finns överhuvudtaget. Då hade marknaden för direktlinjer från Stockholm och Oslo varit större än när SAS finns. På motsvarande sätt hade underlaget från Köpenhamn varit mindre. Att en del av detta underlag skulle välja Pekka eller Francois har ingen betydelse. Poängen är att vi svenskar och norrmän på ett DDR-mässigt vis, genom våra skattepengar, flyttar passageraunderlag från våra egna storstäder till ett grannland. Är det smart?
Håller med om att CPH är den bästa hubben i norden och det beror på att SAS lagt sitt nav där och inte på CPH:S förträfflighet som flygplats.
Danmark, Skåne och norra Tyskland har därmed blivit SAS huvudsakliga hemmamarknad. Det är till detta Svenska och Norska staten skjutit till pengar i omgångar.
Tur att Norwegian finns och kan erbjuda ett bra utbud av direktlinjer från Oslo och Stockholm. Svenska och Norska staten borde ge en slant även till Norwegian som tack.
Trots Norwegians friska satsningar i det nya affärslandskap som är dagens flygbransch, håller SAS fast vid sin strategi på samma sätt som IT-gurun Ken Olsen ansåg att “There is no reason for any individual to have a computer in his home”. Det kommer att gå för SAS som för Ken Olsen och då blir det inte roligt för Danmarks kronjuvel CPH.
Ja du Fladderfia. Har svårt att förstå din linknelse med de 8000 i kundunderlag, som är intresserade av att handla i Svens butik. Du kanske glömde att påpeka att det är DDR-regler som gäller i din version och man får inte åka utomlands. De 4000, som har närmare till Preben får inte åka dit och handla och att sen Pekka lite österut lockar med låga priser verkar du också bortse ifrån. För de som bor nära Sven i din version är tydligen inte priset något argument. Ja, det har vi verkligen sett bra exempel på när SAS startat flyg till Bangkok och Peking. Blev nedläggning efter ett tag pga för dålig lönsamhet. Sen är inte heller Pekkas kunder intresserade att handla hos Sven då det är en omväg. De åker hellre till direkt till Preben om de inte kan handla hos Pekka. Preben har också en del kunder i sitt närområde, som vill handla billigt. Dessa har kommit på att man kan åka till Pekka – Nej det här var nog den sämsta linknelsen på länge. Ta en titt på en karta och se var folk bor, så förstår du nog bättre.
Med tanke på att framtidens världsekonomiska tyngdpunkt kommer att ligga i Asien kommer HEL att bli Skandinaviens viktigaste flygplats. Redan nu är HEL Europas 3:e största på Asien. Kunde ha varit ARN om SAS haft lite vett i skallen, men nu spelar de Finnair totalt i händerna.
Det finns en massa av oss som helt enkelt får vänja oss vid tanken att inte flyga med SAS längre då det blir fler o fler LH linjer från ARN,och då inte från SAS….. vi får alla fall möjligheten att slippa fara via CPH om vi vill!
Hur kan det vara så svårt att förstå att svenskar norr om Skåne inte uppskattar SAS val av Kastrup som hub? Detta val betyder att det flygbolag som vi själva är delägare i missgynnar oss till förmån för ett grannland. Om inte SAS hade funnits skulle underlaget för direktlinjer vara större från Stockholm (och Oslo) och mindre från Köpenhamn.
Det går att göra många liknelser till denna märkliga konstruktion. Här följer en. Antag följande:
-Preben, Ole och Sven driver varsin livsmedelsbutik i kedjan Skandinaviska specerier (SAS)
-Prebens kundunderlag är 6 000 personer
-Oles kundunderlag är 5 000 personer
-Svens kundunderlag är 8 000 personer
-SAS har centralt bestämt att dyra köttprodukter endast får säljas av Preben
-Ole och Sven måste skicka alla kunder som vill köpa kött till Prebens butik
-Många kunder som bor nära Oles och Svens butiker har ingen lust att gå ända till Prebens butik för att köpa kött därför går många av dem till konkurrenterna (t ex Lebensmittel Haus (LH) istället)
-Eftersom den icke affärsmässiga konstruktionen gör att ingen av SAS butiker går med vinst måste butikernas ägare, som är invånarna i alla tre områden, ideligen täcka förlusterna med skattepengar
=>konstruktionen ovan innebär att kunderna runt Prebens butik har en mer välsorterad butik än de hade haft om inte Ole och Sven skickat en del av sina kunder dit. Följaktligen har kunderna runt Oles och svens butiker en mindre välsorterad butik än de hade haft utan denna konstruktion.
=>Kunderna runt Oles och svens butiker betalar både med sin tid och sina skattepengar för att gynna kunderna runt Prebens butik, som i praktiken får ett kundunderlag på 19 000 personer trots att det bara bor 6 000 personer i området
=>Om Ole och Sven hade fått bestämma sitt varusortiment själva hade kunderna runt deras butiker haft mer välsorterade butiker att handla i eftersom kundunderlaget hade varit de personer som faktiskt bor i området (5 000 respektive 8 000 personer), medan kunderna runt Prebens butik hade haft en mycket mindre välsorterad butik i sitt område, eftersom kundunderlaget hade varit detsamma som antalet invånare i området (6 000) istället för de 19 000 som blir följden av att ole och Sven skickar många av sina kunder dit.
Varför skulle någon vilja åka dyra BMW, Audie, Volvo när man kan köra Renaults lågprismärke Dacia, med modellen Sandero 78.900:-
För danskarna ja!!! Vi svenskar i Stockholm och uppåt couldn´t care less!!!