Hur många i kabinen?
Hur många arbetar i kabinen hos SAS på sina flygningar de utför som charter till Apollo. Vanligtvis är de ju 4 st. på en 737-8. Med tanke på den långa flygtiden och alla extra moment de utförs på en charterflygning bör de krävas större besättning.
svar
@Jaha
Ursäkten godtages! 🙂
@John Joseph. Då förstår vad du menade med inlägg. Ber om ursäkt! 🙂
@Jaha
Ej menat just för ditt inlägg. Jag tyckte den jargongen var den jag nämnde.
@John Joseph. Gnäller inte alls. Konkretiserade bara vardagen för CC’s arbete på SAS. De anses med orätt vara väldigt bortskämda. Påvisa gärna var jag gnäller i mitt inlägg? Påtalade bara för “chartervärdinnan” att man kanske inte bör se dem som bet ens lön som “svennar”? Själv har jag sagt upp mig då jag anser SAS behandla sin personal, framför allt de flygande samt markanställda bedrövligt illa. Att lägga all skuld på de anställda för dåliga affärsbeslut rimmar illa med s.k god personalpolitik, etik och moral. Har du inget vettigt att bidra med till diskussionen, kanske du i all välmening bör avstå!?
Med vänlig hälsning,
De senare inläggen har karaktären av Monty Pythonsketchen där de tävlar om vem som har den svåraste uppväxten. Den siste arbetar 25 timmar om dygnet med att slicka motorvägen ren…
Är man inte nöjd med sitt arbete – byt!
@Chartervärdinnan
Vill bara tillägga att; om du ser de som bet din lön m.m som “svennar” kanske du bör ta dig en funderare på ditt yrkesval!
Med vänlig hälsning,
Chartervärdinnan@ När du kliver av på Kanarias flyger SAS kabin alltid tor. Standard är 12 tim arbetsdag före Kanarias samt lång dag produktion dagen efter. Inga streckdagar efter tor Kanarias eller vad det nu heter en del bolag praktiserar. Har sällan varit 5 st på -800. SAS -700, -800 galleys är heller inte anpassade för långa chartrar. Ändå serverar vi varmat på de destinationer researrangören bestämt att så skall serviceuppläget se ut. Sen får Du ut betydligt mer i nettolön än SAS kabin, samt arbetar man fler arbetsdadagar/mån på SAS jämfört med Er. Sedan erhåller SAS kabin STO halv statlig norm på traktamenterna, heller ingen provision. Läs igenom avtalen för respektive bolag och återkom med en något mer kompetent kommentar. Och du, vi äter också vår mat ståendes på 10 min allt som oftast.
Mvh
Är bära kassar i en liten kabin och knuffa vagnar med hjul en orsak till att vara 5 i kabin!? Om ni bara visste vad riktigt stressigt/fysiskt arbete var!
5 cc är för få för att dela ut kallmat o taxfree åt boskapen…varför slå knut på sig själv när man ändå inte har/vill ha provis som charter vänninor har?
Regelkravet är 1 för varje fraktion om 50 säten, alltså 4 cc minimikrav på en 738. Men som de tidigare skrivit kan man tänka sig att behovet av minst en till cc, på långa charterresor, finns för att hinna med allt.
Charter är flygets hardcore kabinjobb, precis som första inlägget svarar. Flera drinksvagnar, varm mat, taxfreevagn, lotter, bära påsar till stolarna (förbeställda taxfree varor) sälja hörlurar, lotter mm och på en B737-800 är man minimibesättning i kabinen 4 st på alla svenska charterflygbolag. Sas är dock ett undantag och dom har inte ens hälften av dessa ovanstående arbetsuppgifter och dom är 5 st på samma maskin. Rena semestern jämfört med oss andra. Vi springer benen av oss, personalmåltiden ätes stående på 10 min, för att hinna med all “service” som Svenne
förväntar sig ombord, innan han tar flygtransfern till sitt All inclusive hotel för att njuta av sin semester.
Runway Man svarar snart på denna fråga. Han kan precis allt!
På charters brukar de ha en extra. Fem således.
För kallmat och en taxfreevagn?
Driver du med oss andra som kör hörlurar, komfortpaket, drinksvagnar, varmmat, extra bröd, kaffe/te, påtår, avecbrickor, taxfree, specialerjudanden, lotter, förbeställningar, reklamationer, extra drinksvagnar, förstädning och placerar ut alla taxfreepåsar själva?