Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Hur många i kabinen?

Tråden startades av JHHJ

Hur många arbetar i kabinen hos SAS på sina flygningar de utför som charter till Apollo. Vanligtvis är de ju 4 st. på en 737-8. Med tanke på den långa flygtiden och alla extra moment de utförs på en charterflygning bör de krävas större besättning.

Publicerad den 2014-01-05 18:32
Skriv ett svar
Antal svar: 14

svar

John Joseph
2014-01-06 22:38

@Jaha

Ursäkten godtages! 🙂

Jaha
2014-01-06 20:10

@John Joseph. Då förstår vad du menade med inlägg. Ber om ursäkt! 🙂

John Joseph
2014-01-06 19:04

@Jaha

Ej menat just för ditt inlägg. Jag tyckte den jargongen var den jag nämnde.

Jaha
2014-01-06 16:39

@John Joseph. Gnäller inte alls. Konkretiserade bara vardagen för CC’s arbete på SAS. De anses med orätt vara väldigt bortskämda. Påvisa gärna var jag gnäller i mitt inlägg? Påtalade bara för “chartervärdinnan” att man kanske inte bör se dem som bet ens lön som “svennar”? Själv har jag sagt upp mig då jag anser SAS behandla sin personal, framför allt de flygande samt markanställda bedrövligt illa. Att lägga all skuld på de anställda för dåliga affärsbeslut rimmar illa med s.k god personalpolitik, etik och moral. Har du inget vettigt att bidra med till diskussionen, kanske du i all välmening bör avstå!?

Med vänlig hälsning,

John Joseph
2014-01-06 16:11

De senare inläggen har karaktären av Monty Pythonsketchen där de tävlar om vem som har den svåraste uppväxten. Den siste arbetar 25 timmar om dygnet med att slicka motorvägen ren…

Är man inte nöjd med sitt arbete – byt!

Jaha
2014-01-06 15:11

@Chartervärdinnan

Vill bara tillägga att; om du ser de som bet din lön m.m som “svennar” kanske du bör ta dig en funderare på ditt yrkesval!

Med vänlig hälsning,

Jaha
2014-01-06 14:52

Chartervärdinnan@ När du kliver av på Kanarias flyger SAS kabin alltid tor. Standard är 12 tim arbetsdag före Kanarias samt lång dag produktion dagen efter. Inga streckdagar efter tor Kanarias eller vad det nu heter en del bolag praktiserar. Har sällan varit 5 st på -800. SAS -700, -800 galleys är heller inte anpassade för långa chartrar. Ändå serverar vi varmat på de destinationer researrangören bestämt att så skall serviceuppläget se ut. Sen får Du ut betydligt mer i nettolön än SAS kabin, samt arbetar man fler arbetsdadagar/mån på SAS jämfört med Er. Sedan erhåller SAS kabin STO halv statlig norm på traktamenterna, heller ingen provision. Läs igenom avtalen för respektive bolag och återkom med en något mer kompetent kommentar. Och du, vi äter också vår mat ståendes på 10 min allt som oftast.
Mvh

Kråkan i näsan gör mig sjuk
2014-01-06 08:42

Är bära kassar i en liten kabin och knuffa vagnar med hjul en orsak till att vara 5 i kabin!? Om ni bara visste vad riktigt stressigt/fysiskt arbete var!

La peige
2014-01-06 00:34

5 cc är för få för att dela ut kallmat o taxfree åt boskapen…varför slå knut på sig själv när man ändå inte har/vill ha provis som charter vänninor har?

ops
2014-01-06 00:14

Regelkravet är 1 för varje fraktion om 50 säten, alltså 4 cc minimikrav på en 738. Men som de tidigare skrivit kan man tänka sig att behovet av minst en till cc, på långa charterresor, finns för att hinna med allt.

Chartervärdinnan
2014-01-06 00:08

Charter är flygets hardcore kabinjobb, precis som första inlägget svarar. Flera drinksvagnar, varm mat, taxfreevagn, lotter, bära påsar till stolarna (förbeställda taxfree varor) sälja hörlurar, lotter mm och på en B737-800 är man minimibesättning i kabinen 4 st på alla svenska charterflygbolag. Sas är dock ett undantag och dom har inte ens hälften av dessa ovanstående arbetsuppgifter och dom är 5 st på samma maskin. Rena semestern jämfört med oss andra. Vi springer benen av oss, personalmåltiden ätes stående på 10 min, för att hinna med all “service” som Svenne
förväntar sig ombord, innan han tar flygtransfern till sitt All inclusive hotel för att njuta av sin semester.

Anders2
2014-01-05 22:32

Runway Man svarar snart på denna fråga. Han kan precis allt!

Ivan
2014-01-05 19:38

På charters brukar de ha en extra. Fem således.

Anders1
2014-01-05 18:41

För kallmat och en taxfreevagn?
Driver du med oss andra som kör hörlurar, komfortpaket, drinksvagnar, varmmat, extra bröd, kaffe/te, påtår, avecbrickor, taxfree, specialerjudanden, lotter, förbeställningar, reklamationer, extra drinksvagnar, förstädning och placerar ut alla taxfreepåsar själva?

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500