Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Nu kör vi! SAS!

Tråden startades av Karl von Schneider

Kom igen SAS.
Nu kör vi!!!

Publicerad den 2014-01-17 11:42
Skriv ett svar
Antal svar: 34

svar

Linkan
2014-01-19 22:17

Det är bolagsstämman som beslutar om eventuell utdelning.

Preferens aktierna kommer att ha en fast utdelning under den tid de lever.

Kalle också
2014-01-19 21:55

Hörru Kalle! Tro knappast att någon styrelse skulle gå med på att ge utdelning på ev vinst! Det finns gigantiska investeringsbehov att uppfylla innan dina drömmar kan gå i uppfyllelse!

Kalle
2014-01-19 21:22

För att preferensaktierna skall vara attraktiva måste det bli utdelning. Det blir det bara om företaget går med vinst. Eftersom SAS är på väg mot större vinst finns alltså möjlighet för SAS att ge ut preferensaktier. SAS får in kapital mot “ränta” dvs utdelning. Smart.

Excel
2014-01-19 20:21

Bolaget måste inte gå med vinst för att preferensaktier skall kunna emiteras. Det är snarare så att om bolaget är hälsosamt och går med vinst utan större risker för förlust eller konkurs så finns det snarare ingen anledning att över huvud taget emitera en preferensaktie.

Skillnaden på en stamaktie och en preferensaktie är att de med preferensaktier har “förtur” till företagets tillgångar vid en likvidation eller konkurs. Rätten skrivs och regleras i bolagsordningen. Dock har kreditinstitutionern en större rätt till tillgångarna än preferensaktieägarn.

Bolagsordningen, för att ändra i bolagsordningen i ett svenskt AB krävs det 2/3 av röstetalet enligt ABL.

pf
2014-01-19 19:01

Trond Egil, din definisjon her av ordet “dessverre” vil jeg gjerne høre……

Trond Egil
2014-01-19 18:35

pf du er dessverre feil.

Ja
2014-01-19 18:33

kör ända ned i botten men Danska löner…….

pf
2014-01-19 18:25

Et ikke-statlig aksjeflertall i SAS (uten Wallenbergfond) kan gi et “tuffere” SAS.

Dvs. et SAS hvor aksjeeiere spør etter profitt. Det kan lett gi nedleggelser av ruter, tøffere personalpolitikk m.v. vent og se.

Åskådare
2014-01-19 13:13

Okey I got it! Du vill inte se Ryanair framgångar! Full respekt, men du ser problemen som uppstår för konkurrenter till LC antar jag? Biologisk klocka hit och dit! Den funkade tydligen inte för Sabena, Swiss, Eastern, PanAm, Malev, Futura, JAT, osv. Just Saying!

Sv Åskådare
2014-01-19 13:04

Ryanair lika med MOL. MOL´s biologiska klocka tickar. När han går ur tiden vissnar maskrosen Ryanair.

Sv NotSAS
2014-01-19 13:01

Det enda som är säkert är att alla vi människor slutar våra dagar.
En del kremeras andra grävs ner.

Men SAS har ingen biologisk klocka som tickar. SAS kan fortsätta flyga långt efter du slutat dina dagar.

Åskådare
2014-01-19 12:59

Det spelar ingen roll vad SAS gör ändå! Det som händer är att det som ses som traditionellt ändras. Att Ryanair måste köra inrikes för att kunna jämföras med SAS är nonsens. Som det framstod tydligt i intervjuer med MoL var att de såg en marknad för ca 50 maskiner i Scandinavien innan de la beställningen på 175 nya maskiner allt enligt FT och Bloomberg. Det som sas då för över ett år sedan är på g och hända nu. Ryanair är en gigant och när de gör saker så är det på riktigt. Just saying!

NotSAS
2014-01-19 12:29

SAS har ett ben i graven men långsamt dras även det andra benet med i graven.
Svenska staten försöker dra sig ur ett ägande i SAS. Detta talar för sig självt.
Inga köpare står på kö. Så SAS är dödsdömt. Lång pina går mot sitt slutliga öde.

Sv Åskådare
2014-01-19 12:24

Det spelar ingen roll vad Ryanair gör så länge de inte fungerar som ett traditionellt flygbolag. Ryanair är russinplockare, de kommer inte inom överskådlig tid kunna ersätta SAS i Sverige. De har säkert ingen planer på att starta trafik inom Sverige.

Ryanair får gärna flyga på Stansted. Om och när de börjar flyga på Arlanda står skrivit i stjärnorna.

Så länge de inte startar inrikestrafik i Sverige är de inget alternativ.

Åskådare
2014-01-19 11:07

Det spelar ingen roll vad SAS gör. Ryanair rullar nu igång sin expansion med +30 miljoner pax mer på 5 år! Den största fokus ligger på affärsresänerer! Ex på det är Stansted Madrid från 28 round-trips i veckan till 56 round-trips/vecka. Mao troligt ex är Arlanda Bryssel 3 gånger om dagen eller Arlanda Stansted 4 gånger om dagen osv. Om man tittar på ex Stansted så ökar trafiken från 430 round-trips till 600 round-trips i veckan, så ser verkligheten när en gigant ökar trycket på sinna konkurrenter. Man kan lätt uttrycka sig att Ryanair ännu en gång är den största “Game Changer” inom flyget i Europa.

Kalle
2014-01-19 10:51

Jag skriver ju att de befintliga ägarnas innehav blir utspätt! Sv pf har helt rätt.

Minska sitt engagemang i SAS är precis vad staterna önskar, plus att SAS kommer att stå mycket starkare. Frågan är hur mycket de finansiella kostnaderna kommer att sjunka. Det är nog en hel del i och med att det rör sig om räntor på lån för några miljarder.

Sv pf
2014-01-19 10:07

Deltager ej staterna försvagas deras ägarskap med max -4%. D.v.s. deras ägarandel kan sjunka till 45%.

Men staterna tillsammans med Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse kommer att ha majoritet i vilket fall.

pf
2014-01-19 09:09

Kalle og sv pf, greit det-men svekkes det statlige eierskapet?

Kalle
2014-01-19 09:01

Det fungerar som ett lån, men med skillnaden att det stärker egenkapitalet.

Förutsättningen för att ge ut preferensaktier är att det är större vinster på gång och det är detta som är fallet för SAS. Utdelningen på preferensaktier tas från vinsten. Hade det inte varit vinster på gång hade det varit omöjligt att ge ut några preferensaktier! Att då säga att SAS är inne i en dödsspiral, ja då har man fullständigt fattat fel. Det är precis tvärtom.

Staterna kommer inte gå med i detta. Förmodligen kommer befintliga aktiägare inte att ges företräde, varför deras ägande blir utspätt. Staterna vill ut ur SAS så det passar bra. Preffarna har liten rösträtt så maktmässigt betyder detta lite.

Räntan, dvs utdelningen på preferensaktierna är lägre än vad räntan på lån är för SAS. Därför blir det en betydlig besparing i räntekostnader. Att egenkapitalet stärks och att den finansiella situationen blir mycket starkare betyder att SAS är väl rustat för den kommande tillväxten med alla nya flygmaskiner. Läs vad Jacob Wallenberg säger i artikeln nedan.

Det här blir många RIKTIGA jobb, till skillnad från….

http://www.sydsvenskan.se/ekonomi/kastrup-fortsatt-i-centrum-for-sas-utvecklingsplaner/

Malev
2014-01-19 03:17

Oavset är SAS inne i en…dödsspiral….
RIP

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500