Norwegians Dreamliner läcker bränsle
Bränslet flödade ur Dreamlinern under taxning i Bangkok under söndagen, paxen är nu tillbaka oskadda i terminalen
svar
Det var väl trevligt för Norwegian att kunna presentera ett positivt uttalande.
Totalt sätt är en försening på ett dygn inte positivt. Man man kan bli bra behandlad efter omständigheterna.
Hur mycket han fick betalt för sitt uttalande kan vi bara spekulera om.
Han fick ju fint hotell och uppgradering till första klass. Men det gällde inte alla resenärer.
Här är några nöjda och positiva Dreamliner resenärer
För att flygbränsle ska expandera och tryckas ut ur vingen så behövs en “enorm” tempskillnad, dvs ej så troligt i detta fall. Mer vanligt, om jag får uttrycka mig så, i kalla länder där du tankar i en temp på -15 ute, bränslet är -10 grader, och sen drar in planet i hangar där det är +20 grader. Och då ska vingarna vara fulla.
Så att bränslet tryckts ut från vingarna pga expandering i detta fall är föga troligt.
/
Jobbar med JET A1 varje dag.
Ansvarig Norwegian som fortsätter nyttja B787 för transport av passagerare trots alla problem som förekommit.
Kjos säger “Jag har stort förtroende för Dreamlinern”
Till er som spekulerar;
Det var en crossfeed valve som inte stängde som den skulle. Vilket resulterade i en soppa transfer till vänster vinge. När den blev sedan blir knökfull så finns det bara en väg för soppan att ta vägen. Ut genom ventboxen i höger vingspets. Precis som på filmen.
Och vad har vi lärt oss av detta ?
Inte Norwegian, Besättningen eller teknikernas fel.
Skulle jag peka pekat ut någon ansvarig så är det Boeing som har satt ihop denna skrothög till flygmaskin.
Det var bra att den som filmade, inte raderade videon. Hur kan besättningen vara så korkad att den beordrar passagerarna detta?
Denna händelse var före jul då EI-LNA fick vända tillbaka till FLL efter indikationer på övervikt.
Nu har inte DY några nya långlinjeskeppare. Bara som cruise snooze, men vid dessa tillfällen sitter inte han i vänsterstol….
Någon som känner till att Norwegian dumpat bränsle utanför Floridas kust?
http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=10240
Stor sannolikhet för att en nybliven långlinjeskeppare nu fått lära sig den hårda vägen att man inte tankar fullt i varma länder. Hade varit så mycket bättre om dom nöjt sig med “flightplan fuel”.
Vad är max takeoff weight och landing weight på Norwegians 787?
Undrar hur många förseningar/inställda avgångar som orskakas av de crew de har anställt.
De verkar som om flertalet av dessa avgångar beror på oerfarenhet och felbedömningar.
Detta kan vara allt från övertankning till felaktig crossflow…. Men vad vet jag….
Det är bara en ren magkänsla….
J.B. : Tror inte det är någon “vanlig” tömning pga värme. Se länk lite längre ner till CNN och incident med JAL för ca ett år sedan. Fel på ventil, min gissning är att det är samma nu. Tur att passagerare upptäckte detta under taxning. Inget bra fel att upptäcka i luften.
Glömde videobeviset: https://publisher.qbrick.com/Embed.aspx?mid=561AA87E
Under dagtid kan kan temperaturen bli mycket hög på startbanan. Dessutom har flygplanet värmts upp av solen. D.v.s inga problem att temperaturen startbana ligger på 45+ grader.
Bränsle kan också rinna längst vingen mot motorn och där är det varmt. Mycket stor risk för antändning.
I ett fall som detta bör motorerna kuperas och flygplanet bogseras till gate.
Jepp, det ser ut som en “surgetank” tömning. En tank som skall ta hand om av värmeexpanderande bränsle. Ett slags överfyllningsskydd alltså. Inget en erfaren besättning behövt försena en flygning för. Visar bara att systemet fungerar som det skall.
Dessutom tog väl felsökningen tid, eftersom det inte fanns något fel att hitta 😉
Synd att det inte var mörkt när det skedde, då hade de kunnat lyfta och fått en helt odramatisk flygning till destinationen.
Troligtvis samma problem som JAL haft tidigare
http://edition.cnn.com/2013/01/08/travel/dreamliner-fuel-leak/
Helt riktigt att det finns ventiler som släpper ut bränsle om man tankar för mycket, men flygplanet blir inte tankat vid detta tillfälle.
Flygbränsle expanderar i värmen och det kan ju vara den naturliga orsaken i detta fall.
så sant att JET A1 har flampunkt på 38C, men det ska ändå mycket till för att antändas. kan ju även hända av gnistor/strålning. folk i allmänhet kan väl ungefär 0% om flygbränsle, eller har någon en annan uppfattning? teoretiskt skulle de ju faktiskt kunna hända att en mobiltelefon antänder ångorna vid avluftningen när dom går baktrappa. ett tankområde är e x-klassat av en anledning.
Inte för att jag är någon tekniker men vad jag förstod av tidigare poster här på flygtorget, så var en ventil som ska pumpa bränslet mellan tankarna trasig.
Planet tankas ju i den högra vingen, och om då om den ventil som ska pumpa bränslet vidare är trasig blir det väl helt enkelt för fullt i höger bränsletank så de rinner ut genom fueldumpen.
Bara min teori.