Sämre och farligare utländska piloter!
Är det verkligen någon som vägrar att inse att vi har olika värderingar och sätt att tänka i olika länder?!
Mer macho/låt gå mentalitet ju längre söder/öster man kommer. Rökning, köra utan bilbälte, skita i lagar/regler, dricka alkohol vid graviditet, köra med alkohol i blodet, mutade myndigheter, osv osv osv osv osv…
Det är inga problem för mig att det är så i andra länder men då väljer jag ju själv att ta den risken som det eventuellt är att åka med en lokalbuss i södra Italien som har servats av en maffiaupphandlad verkstad och där chauffören kanske har tagit ett par glas rödtjut innan avfärd.
I Sverige har vi tyvärr inga myndigheter som klarar av den råkapitalism som tagit över flygbranschen. Där man skiter i vem som flyger eller vem som servar flygplanet. Det spelar ingen roll bara kvartalsrapporten blir bra eller jag hinner fiffla till mig lite pengar innan den oundvikliga konkursen.
De allra flesta svenskar tror att vi är skyddade av någon myndighet, vi är helt sossifierade och tror att någon übermyndighet har koll på (verklig koll) vilka som transporterar oss.
Det finns inte längre något lägstakrav för piloter utan den som säljer sig billigast får jobbet… 🙁 Det räcker med en tribaltatuering, att pappa kan pröjsa din utbildning och en mognadsnivå som de flesta 25-åringar så har du ett jobb.
Att nyliberaler tycker att detta är bra betvivlar jag inte men det känns historielöst och naivt.
svar
Wester-berg
Din insändare är ett bevis på din okunskap om det som denna tråd verkligen handlar om.
Jag vill på intet sätt förringa din (o)kunskap och det du säger om human factors stämmer men där slutar också din kunskap om det som tråden handlar om.
Den hittills värsta flygolyckan som du hänvisar till är Teneriffa olyckan och som du mycket riktigt påtalar berodde på human factors. Till råga på allt så var det två västerländska stora fåglar som krockade, ett inferno utbröt och flygindustrin beslöt sig därför att försöka råda bot på detta, mänskliga faktorn blev helt plötsligt något som man förstod att det går att påverka. Denna olycka var på sätt och vis så att säga startskottet för det vi idag kallar CRM.
Jag vill påstå att västvärlden har kommit långt i detta arbete och hur mycket man än utbildar så kommer det alltid finnas mer att utbilda och lära.
Det är därför väldigt frustrerande när vi som aktivt jobbar inom flyg blir påhoppade av argument som går stick i stäv med det vi försöker bli bättre på nämligen flygsäkerhet. Som passagerare kanske man inte vet något som helst om CRM och hur det fungerar varför vi som jobbar aktivt med det blir både ledsna och förbannade när okunniga skall försöka visa något de inte har en aning om.
Jag vill inte gå in djupare i diskussionen men tro det eller ej det är för konsumentens bästa som myndigheter och flygindustrin gör detta arbete.
Att det görs liknande arbete i öst eller på andra ställen betvivlas ej men däremot så har kunskapsnivån eller utbildningen inte kommit dithän ännu att det är dags att säga att det idag är lika säkert att flyga med här vissa utpekade kulturer.
NOC
Wester-berg är ju en riktig historiker! 😀 Nästan 40 år sedan händelserna han tar upp! Jämfört med hur många som helst i Ryssland de senaste 5 åren. Sluta!
Du märkte inget speciellt med NÄR dessa händelser är ifrån… Sluta nu och vara så korkade!
MM west is best..?
EAL401
AF447
Teneriffa KLM/Pan AM
mm
mm
mm
som beror på human factors. Det e det vi talar om va?
Dessa herrar har ju god attityd och safety awareness
http://www.youtube.com/watch?v=qz9R8fBL0_8
Sure, många olyckor i Ryssland bla pga dålig CRM. Men det har visat sig finnas dålig CRM utanf också…
Vilken kultur är det som avskedar gravida piloter…? 🙁
Och ändå finns det idioter här som vägrar acceptera att det finns stora skillnader i hur vi agerar i olika länder… 🙁
Avsaknad av självinsikt, machokultur, oförmåga till att följa standard operational procedures och minima, total avsaknad av säkerhetsstruktur från högsta ledning ända ner till enskild aviatör, grundläggande flygutbildning saknas, avsaknad av typutbildning, avsaknad av CRM, hierarki……….
Ja allt detta finns kanske även i väst men inte på långt när så överrepresentativt som i nedan haverier.
En superbildad superegoist som “Visst” kan förmodligen undgå dessa fakta men för övrigt så talar haverirapporterna entydigt om en för mig skrämmande bild av kultur eller attityd, kalla det vad ni vill men det är inte okej, förhoppningsvis så har det blivit bättre eller?
Smolensk 2010, Tu 154
Jaroslavl 2011, Jak 42
Kazan 2013, B737
Donetsk feb. 2013, An 24
NOC
If you pay peanuts you get monkeys!
http://st.nu/medelpad/timra/1.6913527-flygbolaget-utreds-for-tre-tillbud-pa-ett-ar
Svenska piloter (och därmed passagerare) som drabbas av ett utländskt bolag med rymligare samvete…
Det här med avreglering har blivit jättebra…!
I vilka världsdelar flygs det mest… Är det då konstigt att antalet kanske blir fler i Europa och USA… Men procenten Helge!
Air Crash Investigations.
Många Amerikanska och Europeiska flygbolag framkommer bland olyckorna.
Vem har anklagat någon att vara rasist? De ni sj som menar att några anklagat er, måste betyda att ni kanske e “smårassar..”?
Men ni verkar outbildade och okunniga. Ni går ju bara på vad ni tror. Eller hur? Eller har ni varit och jobbat i Ryssland?
Onekligen har man sett bevis på dålig CRM osv i Ryssland. Men tro mig, man har sett minst lika dålig CRM i west..
Gå sov nu Dalton.
Tröttande med personer som är så bajsnödiga att man inte klarar av att se verkligheten som den är.
Det är stora kulturskillnader länder emellan och närmast tänker jag på Ryssland och forna sovjetrepubliker. Dessa skillnader gör ett klart avtryck i CRM bland annat och har inget med rasism att göra.
Och nu kallar sig Dalton även för Olle!
Det är synd att det finns personer som Q och Andreas som förstör den viktiga diskussionen om kulturskillnader och vad det får för betydelse i olika situationer.
Hetsigare humör, ovilja att erkänna fel, hierarkiska skillnader, lättsammare inställning till lagar och regler, tja listan kan göras lång över saker som får en utländsk pilot att agera annorlunda.
Att inte erkänna detta är naivt och historielöst. Drar man sen dessutom rasistkortet så blir det än mer patetiskt!
Bra skrivet!
Min fråga är.Varför måste vi i Sverige vara så politiskt korrekta och otroligt fega för att så upp för våra åsikter? -Är det en eftekrigs sed från “En svensk Tiger” som sitter kvar?
Vad är vi rädda för? Terror?
När du hör en politiker i tv berätta vad han och partiet tycker så smälter orden som smör.Det är ljuvliga ord som skulle få en ängel att rodna. Samme politiker hemma bland sina vänner har en helt annan,snudd på djävulsk inställning l om samma ämne.
Betr: Asiana och utländska piloter.. Det råder absolut inget tvivel på hur företagskulturen hos Asiana,JAL,Korean fungerar,men ingen i berörd ansvars post gör ngt.
Precis vad jag menar!!! Det finns många fler exempel!
Om Q jobbar med Quality så är dina åsikter häpnadsväckande.
Hört talas om CRM?
Läs även nedan.
The flying pilot, Lee, told investigators that Korean culture makes it difficult for a lower-level pilot such as him to order a go-around, while the instructor pilot held that power.
Asked about the role culture plays in the investigation, Hersman said all countries and airlines deal with cultural differences.
http://online.wsj.com/news/articles/SB10001424052702304202204579253471766234600
http://www.usatoday.com/story/travel/news/2013/12/11/ntsb-asiana-airlines-fatal-crash/3891213/
NOC
Det är inte seriöst att inte ta hänsyn till att det finns skillnader i hur vi är som människor i olika länder och att det får en betydelse hur man utför sitt jobb! Visst, politiskt korrekt kanske man blir men rätt har man inte!