Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Thomas Cook A330-200 Umeå-Cancun via Oslo

Tråden startades av FZFG

På måndag är det ju premiär för Thomas Cook att med en A330-200 flyga
till Mexico från Umeå med mellanlandning i Oslo.

Frågan är om de klarar att vända runt för egen maskin på Umeås 45 m breda bana
utan att krossa några bankant ljus. Lär bli väldigt tight..
Senast TUI Flynordic var här med en B767-300 fick de pushback hela vägen
ut till startposition på banan..

I Umeå finns det i dagsläget inga parallella taxibanor ut till banändarna så det är
backtrack som gäller och vad jag vet är det inte gjort några vändplatser i banändarna heller
så det är 45m som gäller.

Publicerad den 2014-03-01 16:13
Skriv ett svar
Antal svar: 25

svar

dvärgen
2014-03-05 13:48

att det inte går direkt till Cancun har inte med banlängden att göra, det är efterfrågan på flygstolarna. LLA har sveriges längsta bana, och den går till Cancun via OSL härifrån också.

TCAS330
2014-03-05 12:19

Ifrån Örebro klarar de av direktflyg till tex Phuket och Cancun, men TCAS flyger även där via Oslo till Cancun

j
2014-03-04 23:02

Kanske de skulle förlänga banan så kan flygen gå direkt

Lasse Maja
2014-03-04 20:35

Fixar Jönköping verlligen A332 också?

Sv @UME
2014-03-04 10:47

Ja, för passagerare nyttjas UME medan för färdplaner nyttjas ESNU.
Det var en upplysning inte ett direkt svar till den frågande.

Roger
2014-03-04 09:50

Den 2015-02-24 kommer ett lika stort plan att lyfta från Umeå till Mexico igen. 🙂

@UME
2014-03-04 09:33

“för piloter ESNU”
IATA för Umeå är alltid UME oavsett vem som ser de. De är ICAO för Umeå som e ESNU

Patric
2014-03-04 08:08

Förvånad över att ens en A330 får plats på rampen.

Brylle
2014-03-04 07:56

@jonas, ungefär lika långt som du kan tänka

Jonas
2014-03-03 23:41

Nån som vet vad en B330-800 har för räckvidd?!

UME
2014-03-03 20:53

För passagerare UME
För piloter ESNU

@MOL
2014-03-03 20:44

Inte en susning!
Kanske Google kan ge en hint?

MOL
2014-03-03 19:19

Nån som vet vad Umeå har för IATA kod?

John
2014-03-03 18:30

Nu vill vi veta om det gick eller inte?

Lule-lars
2014-03-02 21:13

konstigt att de inte använde sig av de vid landning.. men då hade de säkert behövt köra 500 meter till eftersom de fick stopp långt innan banslutet.

Linkan
2014-03-02 20:55

Kiruna har extra utrymme i banändorna se:

http://www.lfv.se/AIP/AD/AD%202/ESNQ/ES_AD_2_ESNQ_2-1_en.pdf

Lule-lars
2014-03-02 20:45

Jag kollade på satellitbilden över Kiruna flygplats på flightradar och de finns inga breddningar där. Jag såg ett inslag på tv förra året när SAS flög dit från Tokyo och då vände planet inte ens vid banänden utan mitt på banan. En A340 tror jag de var. Då borde ju Umeås bana klara av så stora plan som ska vända för egen maskin.

John
2014-03-02 00:13

Åtminstone Kiruna har väl vändplatser i banändarna? På 45 meter lär det va tajt att vända en 330

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500