Utbyggnad av Arlanda – terminaler och pirer
Vad säger ni om följande alternativ till pir G och den expansiva plan som Swedavia föreslagit?
1. Terminal 2, 3 och 4 förenas till ett enda terminalkomplex. Dvs lite av de gamla tankarna med Arlanda Syd. Det sker genom att T3 byggs ut som en ny pir (enligt Swedavias förslag) och genom att T4 får en ny ovanvåning. Stråket mellan T4 och T2 utvecklas och breddas. T4:s ovanvåning fortsätter mot T3,T2
DY flyttar all sin trafik till ombyggda och våningsförstärkta T4. I T2 och T3 samlas all trafik från Skyteam och Oneworld samt non-aligned carriers och charter. I nya piren (gamla T3) byggs några widebodygater (ev. 380) för EK, QR samt TUI-flys och Thomas Cooks stora kärror.
Möjligen kan denna sammanbyggda terminal döpas om till Terminal 1 med pirerna A (gamla T3) och B (gamla T4).
2. Terminal 5 byggs inte om i nuläget men den frigjorda kapaciteten från flytten av charterkärrorna och DY används för att flytta över SAS inrikes från T4.
Detta förslag har givetvis några, för mig som lekman okända, nackdelar. Men visst borde SAS hela trafik centreras och förslaget med pir G känns krystat och kostsamt.
svar
Alla Swedavias projekt drabbar skattebetalarna på ett eller annat sätt.
Hur går det med Swedavias utdelningsmål förresten?
Det spelar ingen roll om pir G är krystad och kostsam. Det är Swedavia som bygger och då skall det vara spännande och kul. Bygga om T2/3/4 osv uppfyller
inte kraven. Många kuliga projektmöten, studieresor till andra flygplatser i Asien och USA som står inför motsvarande “utmaningar” Roliga rekryterings möten där man kan anställa varandras barn, svågrar och gamla polare till projektledningsfunktiner m.m. Tanken på kostnadseffektivitet är helt ute.
Se bara på pir F där 90 % av ytan är försäljning och 10 % är annat som tex
passkontroller som är mindre än swedavias konferensrum. Varför ? passkontroller
är ett nödvändigt ont och osexigt.
Ajaj låter dyrt, bara det inte drabbar skattebetalarna
Var kommer detta rykte ifrån?
T3 kan ta dagens Bromma trafik!
Jag måste säga att jag inte kunde skrivit bättrre själv. Börja med T3 istället för att förlänga dagens T5 så att terminal komplexet blir längre än vad det redan är. Man skulle på så vis effektivisera ytan mer. Hur får Swedavia detta förslag?
Hoppas det blir mer plats för Alfredo’s. Dyrare kebabtallrik går inte att hitta i Sverige, ändå har de fullt vid lunch.
Hur mycket rabatt får flygplatsanställda? Stod en tjomme från SGS i kön framför mig i onsdags. Han rapade högt och tydligt men fick rabatt på sin panerade fisk i take-away låda.