Någon som vet mer om nödlandningen?
http://www.expressen.se/nyheter/nodlandade-pa-aker/
svar
Man hade väl inte glömt bränslekran?
Till att börja med. Det var Roslangens Flygklubb, inte SAS Flygklubb. Det ser man om inte annat på att den inte är målad i SAS livré.
Vidare stämmer det rätt bra det som skrivits tidigare. Det var under start, planet roterade, lyfte men efter någon sekund, på 20-30m höjd, stannade motorn och instruktören gjorde som beskrivit. Det hela var över inom några sekunder.
Motorn hackade under nedvägen igång igen för att sedan stanna mer eller mindre i marken. Ingen skadad, ingen brand. Inga andra konstigheter som att starta på magrad blandning eller köra med förvärmning igång.
Den nödlandade på en åker. Det finns en del felaktiga påståenden. En är att det hände under landning, en annan är tydligen att den skulle ha kanat av banan.
Planet kom vid start bara upp 20-30 meter innan motorn stannade. Piloten gjorde ett försök att starta om motorn, samt girade ut mot åkern. Rakt fram från banan är trädridåer, och det gällde att undvika dem. När man har så lite höjd finns inte särskilt många alternativ. Som jag har fått det beskrivet för mig (av en av personerna ombord) tror jag att befälhavaren gjorde det enda rimliga.
Sedan får haverikommisionen utreda det hela.
Nödlandade på åker – eller – kanade av banan.
Har det varit två olyckor samtidigt eller är det en tidningsgroda?
http://www.expressen.se/nyheter/nodlandade-pa-aker
http://wighsnews.nu/wordpress/?p=17161
Motorstopp vid start. Flyglärare plus elev. Båda klarade sig oskadda. Däremot stora skador på planet. Men det hela måste nog trots allt räknas som en lyckad nödllandning.
SE-KTT
PA28 SAS Flygklubb
En vild gissning: En UL med bränslestopp?