Ge Bromma 30 år
Bromma Flygplats vill ha ett nytt 30-årigt avtal med Stockholms Stad för att kunna få utvecklas i lugn och ro (se Flygtorgets nyheter).
Det är väl ganska rimligt egentligen. Det skall väl i första hand vara flygbolagens aktiviteter som skall få styra och inte lagar och förordningar. Naturligtvis skall rimliga miljövillkor uppfyllas.
Utnyttjandet av Bromma Flygplats påverkas bl.a. av hur attraktiv Arlanda är. Arlanda har blivit attraktivare genom tillkomsten av Arlanda Express. SJ har också blivit attraktivare inrikes genom fler och snabbare tåg samt lägre priser.
Men Malmö Aviation går numera hyfsat bra och det visar inte minst att det finns många resenärer som sätter värde på att (den dyrare) servicen via Bromma finns. Bromma kan också bli attraktivare genom en utbyggnad av kollektivtrafiken; Tvärbanan är ju tänkt att dras förbi Bromma Flygplats.
Så låt den framtida flygutvecklingen i Stockholm styras av marknadens önskemål snarare än byråkraternas. Det är därför rimligt att ge Bromma ett 30-årsavtal!
mvh/spårsnoken
svar
Ha ha det kan inte vara så vanligt med bittra gråsossar bakom spakarna i cockpit. Matarflygaren måste vara din tvillingbror för ni har så otoligt mycket gemensamt, båda älskar skavsta ni är båda gråsossar samt så påstår båda att dom är piloter och så har ni desutom samma meningsuppbyggnader när ni skriver.
Konstigt bara att ni aldrig skriver något till varandra när ni nu är så lika förutom att ni båda gillar att spy spaltmeter med galla över sas för att dom inte trafikerar den gammla militärflygplatsen utanför nyköping.
ETT FYRFALDIGT LEVE FÖR BROMMA OCH ARLANDA HURRA HURRA HURRA HURRA
Hej Spårsnoken,
Javisst är det våra folkvalda politiker som styr. Oavsett vad vi i flygbranschen säger. Men som du vet heter forumet tyck till, så det är väl bra att folk får vädra sina känslor.
Hur kul är det för boende och arbetande vid t ex Solna Strand att tidigt varje morgon, särskilt vintertid, tvingas lyssna till och även vakna till, dessa evinnerliga varmkörningar av dånande propellerplan före start. Är det så vi vill ha det i ett bostadsområde?
Tror alla här på fullt allvar att politikerna bor i hyreslängorna i Bromma eller Solna/Sumpan? Glöm det. De finns på Östermalm eller Djursholm. Hur störda blir de av buller från Bromma? De skiter i vad vanligt folk tycker, struntar i att lyssna, trots att de är folkvalda.
Det är nämligen av otrolig vikt att affärsfolket får flyga från city. Kanske vore det en bra idé att skrota aktiviteterna på Djurgårn och bygga start och landningsbanor där? Kanske för långt från city?
Varför inte helikoptertrafik från Kungsträdgården. Där sitter ju endast vanliga arbetare och käkar sin medhavda macka till lunch.
Oh, förskräckliga tanke om affärsfolket skulle tvingas åka ännnndddaaa ut till Arlanda. När köerna är som värst går det faktiskt fortare att blåsa på i 160 på E4:an och ta sig till Skavsta. Speciellt som affärsfolket ofta kör Lexus, BMW, Mercedes och Audi. Hej va det går… när man öser på.
Erik Sandblom,
“Politikerna behöver ju inte nödvändigtvis fatta dåliga beslut” – uttrycker du.
Om du lyssnar till de som är boende och verkligen besväras av buller, miljö och riskfaktorer vid start och landning – inser du möjligen hur galet ditt påstående är.
Politikerna lyssnar inte till den intelligensfattiga skattebetalande allmänhet som gjort misstaget att lägga sin röst på fel parti. De har endast öron och ögon riktade mot kapitalet. Det som är bra för affärsfolket – är bra för Stockholm. Så säger Moderaterna.
Beonde och andra oroliga skattebetalare ska bara vara tysta och lita på att politikerna vet absolut bäst. D.v.s de Moderata politikerna. Sossarna är endast en samling idioter som tänker på den stora andelen medborgare vilka vill ha en trygg miljö att bo i och omkring.
Tänk att boende i närområdet kan vara så idiotiska, ja rent av så utstuderat själviska, att de säger nej till fortsatt verksamhet på Bromma flygplats i ytterligare 30 år! Arbetarklassen borde skämmas! “fy vad okunniga ni är” – vill Moderaterna mena.
Underförstått; trivs ni inte att bo i Bromma, Solna eller Sumpan – flytta då därifrån. Gör som vi; bosätt er på Östermalm – här har vi inget buller från flygplan. Perfekt boende.
Hur dumma är egentligen arbetarklassen? När man kan bo snofsigt på Östermalm……
Politikerna behöver ju inte nödvändigtvis fatta dåliga beslut. Spårsnoken, ditt resonemang är att Malmö Aviation och Bromma ökar nästan lika mycket som Arlanda minskar, och därför ska finnas i 30 år. Men jag tror inte Malmö Aviation kommer vara lönsamt i 30 år, kanske fem.
Kanske har SJ tagit resenärer från främst Arlanda och inte Bromma. Varför vet jag inte. Men samma grundfakta gäller för såväl Bromma som Arlanda, nämligen att klimatmedvetenheten ligger dem i fatet samtidigt som tåget går allt snabbare.
Vi ska inte heller glömma att järnvägen i Europa går mot en avreglering varför det kan bli större konkurrens på spåren, vilket kan kompensera för eventuell aversion mot SJ.
Visst är det politiker som styr mycket när det gäller flygplatser överallt.
SJ har tagit marknadsandelar från flyget och kommer att fortsätta att göra så. Men det är mest inrikestrafiken från Arlanda man har tagit från; inrikestrafiken från Bromma har ökat även om vi måste komma ihåg att den är liten jämfört med den från Arlanda.
OK. Låt politikerna avgöra om Bromma skall få ett nytt 30-årsavtal då. Det blir ju ändå så att politikerna bestämmer oavsett vad vi säger här.
mvh/spårsnoken
Ok Niclas men om en motor faller bort samtidigt som det blir nåt annat fel? Eller om det blir fel när man ska landa? Jag förstår att det finns regler och standarder, men tyvärr kan olyckor ske ändå. Och då är det bättre att olyckan sker utanför tätbefolkat område.
När det gäller buller och olyckor så kommer det alltid finnas folk som inte uppskattar en flygplats mitt i stan. Särskilt om verksamheten lika gärna kan ske ute på Arlanda, som genom Arlanda Express och Upptåget tidsmässigt ligger minst lika nära som Bromma.
Nej Erik, det gör det inte. Det är under antagande att en motor faller bort precis när planet ska lyfta, dvs det mest kritiska ögonblicket. Det är ett krav som måste uppfyllas, annars får man inte använda berörd flygplats.
Hmm, den ena experten efter den andra uttalar sig. Verkar som Brommahysterin har tagit fart igen.
Glad sommar.
Om planet klarar DN-skrapan vid motorbortfall beror på väl på när och var motorn faller bort? Ditt påstående låter lite väl tvärsäkert, Niclasz. Olyckor brukar inte ske planerat, liksom.
Visa mig den flygplats som inte är beroende av byråkrater. Varje flygplats behöver aslutningar till det allmänna vägnätet i en stad. En stad kan inte konkurrera med sig själv, alltså behövs kommunernas planeringsmonopol.
Att Malmö Aviation visade vinst förra året (för omväxlings skull) är inget argument för att behålla Bromma. Säkerligen gjorde tidningskiosken på Bromma också en vinst, men det är inte heller något argument.
Visserligen växer Brommas inrikestrafik, men Arlanda minskar mer än Bromma ökar. Att detta sker i en stark högkonjunktur visar den branta utförsbacke som inrikesflyget befinner sig i. Samtidigt ökade fjärrtågsresandet från 5,2 till 5,7 miljarder personkilometer från 2005 till 2006. Glöm inte att inrikesflyget tappat 20% av resenärerna sedan 1990. (Källa banverkets sektorsrapport 2006, sidan 24 respektive LFV)
http://www.banverket.se/sv/Webbfunktioner/Toppmeny/OM-BANVERKET.aspx
http://www.lfv.se/upload/Information_till/Faktasökare/Statistik/pdf/pax200705.pdf
Bygg ut järnvägen och lägg ner Bromma. Arlanda, med sin järnvägsanslutning och storlek, är den flygplats som har bäst möjlighet att erbjuda klimatanpassade flygtransporter.
Stockholm behöver fler bostäder och där kan Bromma erbjuda bra läge. Det är bättre att bygga bostäder på Bromma än i förorterna eftersom det minskar på onödiga transporter. Att bygga bostäder på Bromma behövs för att låta Stockholm växa utan att riskera trafikinfarkt.
Det blir fånigt när man tillrättvisar folk om nåt som man uppenbarligen inte begriper. Alla flygplan som startar på en flyglats måste uppfylla vissa kriterier som gäller vid bland annat motorbortfall. Att hävda att en Avro RJ100 inte skulle klara DN-skrapan vid bortfall är löjligt. Givetvis klarar man det, annars skulle man inte få starta. Avron när dessutom bland de tystaste kommersiella flygplan finns. Satt under inflygningen i Bromma och det var under några sekunder lite högre ljudnivå. Det är mycket värre att bo bredvid en banvall.
Sorry “Stina” – det skall givetvis stå “Glidtal”!
Nu kanske du kan göra en djupare analys?
Hmmmm. Det var väldigt vad skribenterna på detta forum tycks vara negativa till Bromma.
Är inte detta ett flygforum?
Vad jag sade var egentligen bara att jag tycker det är rimligt att ge Bromma ett 30-årsavtal så man kan planera för framtiden. Och att det är flygbolagen – och indirekt resenärerna – som bör avgöra Brommas framtid.
Visst finns det säkerhetsrisker. Men varför inte stänga också London City Airport när ni ändå håller på….
mvh/spårsnoken
CabinCrew: vet du ens vad en glidbana är för något?
Malmö Aviation går numera hyfsat bra och det visar inte minst att det finns många resenärer som sätter värde på att (den dyrare) servicen via Bromma???????
Om ett bolag inte kan gå med vinst i en högkonjunktur så är det nog bästa att lägga ned bolaget?
Hur kommer det sig att det finns några få “experter” som alltid ska tro sig veta allt dvs. hur det ligger till med saker och ting inom flyget? Vad har ni för position eller utbildning inom flyget? Då tänker jag på sådana som Matarflygaren, spårsnoken eller NotSaS som nu kanske tänkas vara Kapten på en av Continentals 737 eller styrman på deras 777???
Bromma eller inte,
30 år eller mindre….. Bromma stannar ett tag till.
MR T
Nu får du skilja på äpplen och päron.
Flygplan som skall landa på Bromma flyger mycket lågt redan över Södermalm. Över Fredhäll flyger de ändå lägre och väl över Kristineberg stryker de nästan hustaken under sådana bullernivåer att normala samtal inte kan föras på marken.
Att jämföra detta med ARN-trafiken som passerar innerstan ca 10 minuter före landning är rena hånet.
Vill du seriöst studera riskerna får du räkna ut flygplanets glidbana. En ARJ över Södermalm har förmodligen inte en chans att ens ta sig över DN-huset vid ett totalt motorbortfall.
Större maskiner än de som trafikerar Bromma trafikerar över Stockholmsstad och närförorter på väg till Arlanda. Visserligen har de några minuters längre flygtid bor dit men ska vi invänta katastrofer på det sätt ni talar om bör vi sluta flyga rakt av!
Äntligen ett vettigt inlägg från CabinCrew. Jag håller fullständigt med dig om Brommas framtid. Spårsnokens tvärsäkra profetior ger jag inte mycket för i dessa tider. Se bara hur han spådde fel om Skavstas utveckling.”Möjligen 5% utökade flygrörelser de närmaste åren” spådde han. Det blev 40% och än är det inte slut på expansionen! Gotlandsflyg kommer att köra året runt från Skavsta. Ett direkt resultat av Ryans satsning på Skavsta. Vem kommer härnäst? Kanske Mavia?
Bromma är dött som framtida flygplats. Miljön och olycksrisker talar sitt tydliga språk. Att Moderaterna i Stockholm främjar sina “viktiga affärsresenärer” och förordar Brommas utveckling ligger i kapitalismens ideologi. Miljö och säkerhet kommer längre ner på prioritetslistan. Riv hela Bromma flygplats. Satsa på Arlanda och Skavsta. Bygg bostäder på Bromma. Mysiga småhus blandat med snitsiga bostadsrätter. Inbäddat i lummig grönska med små skimrande vattendammar. Bygg dyrt. Det passar Moderaternas anhängare. Bo i Bromma – flyg från Arlanda. Kan det bli bättre?
Kan inte se att Bromma har någon som helst betydelse för Stockholms tillväxt.
Själv flyger jag ofta från Bromma för att jag tycker Malmö Aviation är ett bra flygbolag. För mig skulle det dock vara mycket bättre om de flög från Arlanda. Bor inte så långt från Stureplan och att ta sig till Bromma innebär Taxi eller en flygbuss som tar längre tid än att åka Arlanda Express till Arlanda. Personligen föredrar jag tåget framför risiga flygbussar och Stockholms taxichaufförer.
Bromma är en utmärkt privatflygplats men jag kan inte se inflygningen över innerstaden med stora flygplan som något annat än en katastrof som bara väntar på att hända.
Stäng Bromma för tung trafik så snart som möjligt. Behåll en bit av banan och rampen för småflyget. Kanske en Airpark? Sälj resten som villatomter!