Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

SAS återigen i blåsväder

Tråden startades av Flyfish

Konflikterna på SAS avlöser varandra i tät följd trots att Mats säger att nu får det vara slut på konflikter. Aja baja, Transport. Inte får man hota med stridsåtgärder. SAS som har så dålig ekonomi har inte råd med dyra avtal för anställda. Nej, nej, sluta med dumheter som krav på anständiga löner, säger Mats. Det har vi inte råd med.

För övrigt tycker jag det har blivit så erbarmligt trist att läsa inläggen här på Tyck till. Är det ingen som kan inspirera till debatt? När NotSAS slutade att retas med SAS-kramare så är det inget sting i inläggen längre. Gud vad jag saknar NotSAS härliga skrivlusta! Och mod att kritisera de stora bolagen, särskilt då SAS.

Publicerad den 2007-09-11 12:43
Skriv ett svar
Antal svar: 29

svar

La Paige
2007-09-11 12:43

Såklart att man måste ha sitt huvud på skaft. Annars är det lätt att bli bedragen och det är ju inte allför trevligt! Så, du jobbade på British Airways innan SAS?

Flyfish
2007-09-11 08:52

Hej LaPaige. Din smarta fråga kräver ett svar. Du har huvet på skaft som en detektiv.
Redan i maj månad hade jag klart med anställningen hos LHR EF. Då sade jag upp mig på SAS. Min önskan var naturligtvis att få börja på LHR WW igen men såg ingen väg att ta mig förbi alla på väntelistan. Tidigare erfarenheter hos BA vid LHR WW beaktades men väntelistan var ett hinder som inte gick att forcera i nuläget. Jag träffade NotSAS i NYC första gången i juni då vi diskuterade min anställning hos BA som skulle starta i början av augusti. NotSAS erbjuder sig då att “dra i några trådar” som han sa och öppna vägen till WW. Vilket också blev verklighet.

Till Ex-BA: Eftersom du var Ex-BA redan 10 mars innevarande år är du tydligen inte uppdaterad på icke officiella dokument från HR-Recruitment Dep.

Din källa, “en kille från kursen” säger att jag inte var med på WW conversion. Och varför inte? Det kanske aldrig ramlade upp i ditt huvud att kravet redan var uppfyllt sedan min tidigare anställning vid BA WW LHR? Sluta nu att trakassera mig om att inte jobba vid BA!

La Paige
2007-09-10 23:10

Nej, jag arbetar på Europaflottan och trivs bra med det även om det vore kul med långlinjer! Får väl se!

Bara en fråga. Du skriver att NotSAS var din dörröppnare till BA. Ändå då du föreslog att du ville träffa honom (antar att du inte kände honom då) hade du redan fått jobb på BA… ?

Flyfish
2007-09-10 21:08

Ex-BA: Att medlemmarna på BA Crew forum påminner om fågelholkar och “ingen vet vad det innebär” är föga förvånande inför classified information och bevisar egentligen bara hur liten insyn kabinkårer verkligen har. Att NotSAS lyckades skaffa fram informationen bygger på kontakter eller inside digging, om du förstår begreppet bättre.

“UTAN TIDIGARE ERFARENHET PÅ BA” säger du.
Vad vet du egentligen om min bakgrund? Att jag kommer från SAS IC betyder det att jag aldrig tidigare jobbat på BA? När jag talade om dörröppnare till BA och då speciellt WW LHR så betyder kontakter ALLT när man vill klämma sig före de på väntelistan. Vad du finner tveksamt betyder inget i sammanhanget. Det bevisar bara hur lite du egentligen vet.
Jag har inte för avsikt att avslöja min källa vid namn, inte heller mitt anställningsnummer, namn, adress eller tel nummer – vilket tycks vara det enda som kan övertyga dig om en verklighet som du inte trodde fanns.

Ex-BA
2007-09-10 18:34

Jag har inte verkat fackligt för varken kabinkåren eller fackförbunden. Tvärtom. Däremot har fjorton års tjänstgöring på BA givit mig en mycket bra insyn i hur det sker på BA. De kan vara motsägande men då det kommer till förflyttning mellan flottorna är de STENHÅRDA med detta. Jag påpekar detta igen: Varken kabinpersonalen eller fackförbunden skulle tillåta att en rookie går direkt till WW! BA har en MYCKET STRIKT policy.

Avslöja vägarna IN till BA? Det har jag inte ens diskuterat! Det jag diskuterar är att du påstår att du, UTAN TIDIGARE ERFARENHET PÅ BA, har börjat på WW! De enda i år som har kommit in till WW utan flygerfarenhet är de som har arbetat på baser runt om i England som de lagt ned. Dessa har blivit erbjudna TEMPORÄRA kontrakt på WW som en form av avbetalning. Och jag antar inte att du tillhör denna kvot!? Och de exempel du angivit… jag kan meddela dig om att DETTA diskuteras på BA Crew Forum as we speak och INGEN vet vad det innebär! Senast i helgen snackade jag med en kille vid LHR EF som blivit förflyttad till WW och gjorde sin WW conversion den första augusti (samma som du påstår). Han säger att du inte var med på den kursen!

Kontakter och tjänster är nyckeln om man ska komma någonstans? Vilket blir ditt nästa steg innan årsslutet? Purser? CSD? CCM?

Men vill du fortsätta påstå att du jobbar på WW, varsågod. Jag finner det ytterst tveksamt

Jan Banan
2007-09-06 13:09

Grattis till jobbet Flyfish.

British airways är ett självklart val för mig om jag ska flyga till London.

Vilken otrolig skillnad det måste vara att få jobba hos BA istället för tex low-trash flygbolaget Ryanair som har noll personalpolitik ( vad jag har hört ).

BA är kvalitet och service så vi kanske ses på någon flight.

Flyfish
2007-09-06 12:38

Till Matarflygar´n. Jag accepterar din ursäkt. Knasbollarna bryr jag mig inte om.

Till LaPaige. Hej igen. Nu kan jag berätta att jag fick chansen på 777. Vilken härlig känsla med de nya maskinerna, jämfört med de gamla 747:orna. Jag önskar att du fick uppleva detta en dag. Har du jobbat länge på SAS IC? Det lär väl dröja innan SAS satsar på 777. Ha det bra. Mvh Flyfish.

NòtSAS
2007-09-06 09:13

“…Men så är det. Den som skriker högst, vet minst.”

Hoohohohahahahhahhahhaahhahahaha….

Det har man ju sett tidigare. Inte minst i den den där mätarflygarens inlägg.

Matarflygaren
2007-09-06 08:15

Flyfish. Redaktionen censurerade mitt senaste inlägg med svar till dig, kanske du inte hann läsa min ursäkt till dig. Jag provar igen.
Ok, det var klumpigt av mig att fråga dig om vilka gentjänster du fick bjuda på för att få jobbet hos BA. Förlåt, jag gillar din stil och ångrar min fråga. Hälsa NotSAS att jag saknar hans inlägg här.

Anledningen att redaktionen tog bort mitt inlägg, efter sign Ex-BA´s anmälan, var att jag höll med dig när du också tycker hon verkar bitchig.

Hursomhelst, det blev tyst på henne, för tillfället i alla fall. Hennes argumentation tog liksom slut efter din presentation av listorna som hon tydligen inte känner till. Men så är det. Den som skriker högst, vet minst.

Flyfish
2007-09-04 18:42

Matarflygaren: Hej och tack för omtanken. Avundsjuka mellan tjejer fick jag uppleva även hos SAS så det kan jag hantera. Vad som gör mig ledsen är såna rena påhopp som från signaturen Ex-BA. Varför måste hon vara så bitchig och påstå att jag ljuger? Hon vill vara så tvärsäker men har tydligen ingen susning om hur det kan fungera att ta sig till WW LHR.
Varför är du så taskig på slutet Matarflygar´n? Min relation med NotSAS har inget med gentjänster att göra. Vi är goda vänner som uppskattar varandras åsikter och talanger. Är det nåt fel med det?

Matarflygaren
2007-09-04 17:02

FLYFISH bry dig inte om knasbollarna som bara vill förstöra. Jag vill gratulera dig till jobbet på BA. Kom ihåg en sak, avundsjuka finns inom alla yrken där kvinnor jobbar. De kan inte hantera en situation där en bättre sökande får jobbet före andra med kanske sämre meriter. That´s life. Bäst vinner, väntelistor funkar illa. Du tycks ha bra stöd av NotSAS. Vad fick du bjuda på för att få hans hjälp????? Hmmm, tjänster och gentjänster. Voilá!

tuiflybird
2007-09-04 10:56

flyfish; hur är det med frun shirley och husen i det stora äpplet och djursholm? nääääää, förlåt! det var jue notsas jag menade! haha! ni är ju sååååå lika. kan väl inte vara samma person som skriver eller??!?!?!

mytoman! farligt! otäckt! bort från gatorna!

Flyfish
2007-09-04 08:36

Ex-BA: Det är skrämmande att du inte vet, eller inte törs avslöja, vägarna in i BA och till WW LHR.Lite känsligt, det kan jag förstå, särskilt då jag förstått att du verkat för både kabinkår och fackförbund. Det gör det ännu mer anmärkningsvärt att du utmålar dig som vetande det mesta efter 14 år hos BA.Du försöker förstärka intrycket av att vara påläst genom att rabbla upp en massa BA data som vem som helst kan skaffa på Wikipedia. Det ger inget seriöst intryck!

Att kabinkårerna inte ser med blida ögon på rookies är inget unikt för BA utan är en bittert faktum som finns inom hela flygvärlden. Om du inte tagit del av det, så har NotSAS belyst detta ämne i flertalet artiklar i både amerikanska och brittiska flygtidningar. Till många kårers ilska. Man vill inte ha in duktigt folk bakvägen. Eftersom NotSAS var min dörröppnare till BA tog jag omedelbart kontakt med honom för att hjälpa mig när du nu hoppar på mig och kastar obefogad skit.

Du kan omöjligt vara så insatt som du påstår om du inte ens känner till bakvägarna in till BA/WW.

Här är några exempel:
1. Extended employee short term contracts appendix 2007
2. CO/BA coop stand by exch WW JFK-LHR v.v.temp list
3. Asia SH transfer WW/LHR list Ind vers

Det finns fler mer sofistikerade vägar men tyvärr har jag lovat att inte avslöja dessa. Tror du att det var enbart tur att jag fick jobbet på BA? Kontakter och utbyte av tjänster är nyckeln om man ska komma nånstans. Jag trivs på BA och har för avsikt att fortsätta min karriär hos dem. Oavsett vad du Ex-BA tycker sättet att ta sig till WW LHR.

Ex-BA
2007-09-03 19:23

Det finns inte en möjlighet att du har gått direkt till LHR WW. Du arbetar inte både på A321 och B747! BA har däremot rekryterat till LGW SF och LHR EF under detta året medan BEFINTLIG personal är på väg att förflyttas till LHR WW eftersom det behövs där då flertalet långlinjer från LGW ska förflyttas till LHR. Och med att Asia har släppt till LHR WW, syftar du på att det har rekryterats ytterligare indisk kabinpersonal för att minska på arbetsbördan för dem vid LHR? Efter 14 år vid BA är jag mycket väl insatt i hur toleransen ligger bland kabinpersonalen och kårarna och som sagt, jag säger det åter igen, de tolererar inte att någon “rookie” får börja PÅ WW medan alla andra behöver förflyttas enligt en transferlista!

Kabinpersonalen vid EF var bittra då LHR WW rekryterade temporära tjänster under sex månader. Kabinpersonalen på WW var också bittra över detta och tog inte emot de nya med öppna armar!

Man flyger på den flygplanstyp som schemat passar in på?

LHR EF: A319/320/321, B757/767
LHR WW: B747/777 eller B747/767/77
LGW SF: B737/777

Den enda flottan som kombinerar SH med LH är den på LGW!

Jag har mycket bra kontroll på min kärlek och rollen som mamma! Jag har mycket bättre koll än vad du anar. Både på BA och mitt privatliv!

Flyfish
2007-09-03 18:53

Ex-BA. Man får intrycket av att du har koll på läget efter 14 års anställning. Beklagligt att du inte har den stenkoll på läget som du tycker fackförbunden har. Precis som i Sverige blundar facken när de inte vill se och vice versa. Fackföreträdare skaffar sig företräde på vad gäller både temp som perm listan, det vet du om du nu är någorlunda insatt efter 14 år! Kalla det dörröppnare, “förhandlingsbonus”, kryphål eller vad du vill. Med rätta kontakterna öppnas dörrar. En del kallar det förhandlingsframgångar andra föredrar benämningen kohandel. Varför tror du Asia fick släppa till WW LHR crew när man satt i skiten? Du har ingen koll Ex-BA – hoppas att du har koll på din nya kärlek och hur det är att vara mamma. Har du stenkoll eller kör du med fantasi?

Angående ditt sista inlägg: man flyger på den maskintyp som schemat passar in på. Som du vet har jag varit anställd mycket kort tid. (sedan 1 augusti 07) Som jag skrev, som svar på LaPaige,s fråga: ännu har jag inte lyckats komma till vare sig 767 eller 777. Däremot har jag hunnit jobbat på Airbus 321 till ARN.

Ex-BA
2007-09-03 18:16

FlyBoi: Som du skriver trafikeras ARN med A32X, B757 och i vissa fall B767 (en daglig avgång har, möjligen fortfarande är, varit med denna typ). B767 till Europa från LHR har bemannats av EF.

FlyFish: Sedan reagerar jag också över att du endast flyger B747. Vid LHR WW finns det nämligen två flottor för kabinpersonalen: 747/767/777 eller 747/777. Man flyger inte på en endaste typ.

Ex-BA
2007-09-03 17:28

Jag slutade av olika skäl, bland annat för att jag träffade kärleken i Sverige och blev nyligen mamma. Bland annat på grund av detta ville jag flytta tillbaka till Sverige! Om du också vill veta arbetade jag på LHR WW då jag slutade och arbetade hos BA i nästan fjorton år!

Kan åtminstone försöka övertyga de övriga som läser denna tråd att det finns inte ens chans att kabinpersonalen (varken på EF eller WW) eller någon av kabinkårarna tolererar att någon “slinker in” på grund av “dörröppnare” till WW på ett annat vis än förflyttningslistan. Var inte så naiva och tro att något sådant inte skulle komma fram! För det gör det och skulle inte tolereras! Kabinkårarna har stenkoll på detta! Allra minst kabinpersonalen också..

Har du möjligen livlig fantasi, FF?

Flyfish
2007-09-03 16:07

Hoppsan, här dyker upp en filur som jobbat på BA och känner till Transfer list men har inte en susning om hur man tar sig upp på listan med dörröppnare.

Kanske det var därför du slutade? Orkade du inte vänta i många år?

Bittert, Ex-BA, det finns många sätt att klättra uppåt på karriärstegen. Din stege tycks bara leda nedför. Snacka om nitlott!

Ex-BA
2007-09-03 15:40

Vilken nitlott FlyFish!

Jag har arbetat på BA och du kan omöjligen arbeta på WW eftersom de inte har rekryterat permanenta tjänster till den flottan på nio år. Förra året rekryterades temporära tjänster (sex månader) till LHR WW men efter kontraktets slut fick vissa välja att bli förflyttade till LGW medan andra blev arbetslösa. Nu måste man nämligen ställa sig på en “transfer list”, dvs väntelista, vilket tar många år! Kabinpersonalen eller fackförbunden skulle aldrig gå med på utifall BA rekryterade permanenta tjänster direkt till LHR WW! Aldrig!!!

Flyfish
2007-09-03 14:57

LaPaige. Nej, ännu har jag inte lyckats komma till vare sig 767 eller 777. Hoppas emellertid på att få chansen. 747:orna är lite halvgamla men det är nåt speciellt med de trotjänarna. Jag gillade faktiskt även MD80:orna när jag jobbade på SAS. Nu trivs jag med 747. Nightflight till JFK passar mig perfekt. Mycket jobb men också chans till vila. Javisst, en niodagars till Australien vore inte fel men inte hela tiden. Jag är nog för “hemmakär”. En fast punkt i tillvaron är viktigt för mig.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500