Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

dash-8/400

Tråden startades av 011430121

Var detta rätt plan typ för SAS?
Ett allvarligt tillbud i Ålborg idag med brand med 73 personer ombord när flyget “välte” vid nödlandning på grund av fel på landningsstället

Källa: DR text TV sidan 125

Publicerad den 2007-09-11 14:40
Skriv ett svar
Antal svar: 8

svar

nokia
2007-09-11 14:40

Har själv jobbat ett antal år både på Aftonbladet och DN och vet hur valserna går.Fast Aftonbladet har ju spårat ut helt,journalistiskt sett,sen de blev del av skvallerimperiet Schibstedt.Angående flyget så var policyn på Aftonbladet att ska man skriva om det ska det vara negativt.Förutom mig själv så fanns det sammanlagt 2 personer i redaktionerna som var flygintresserade,båda fotografer.Så nån större kunskap i ämnet finns det inte bland de skrivande journalisterna i dagstidningarna…

nokia
2007-09-11 14:39

Har själv jobbat ett antal år både på Aftonbladet och DN och vet hur valserna går.Fast Aftonbladet har ju spårat ut helt,journalistiskt sett,sen de blev del av skvallerimperiet Schibstedt.Angående flyget så var policyn på Aftonbladet att ska man skriva om det ska det vara negativt.Förutom mig själv så fanns det sammanlagt 2 personer i redaktionerna som var flygintresserade,båda fotografer.Så nån större kunskap i ämnet finns det inte bland de skrivande journalisterna i dagstidningarna…

La Paige
2007-09-11 12:30

Det tidningarna skriver ska man ta med en nypa salt. I svenska DN stod det också att flygplanet dumpade flygbränsle. Dashen kan inte dumpa flygbränsle (kanske att de syftar på att de fick cirkulera och göra av med bränsle på det sättet men ändå inte korrekt uttryckt). De skrev också, som DI, att passagerarna evakuerades “med hjälp av uppblåsbara rutschkanor”

Angående olyckan i Japan var det en DHC-8 från ANA var det som nödlandade utan noshjul i mitten av mars.

Är heller inte oroad av att flyga med DHC. Dock tråkigt att så många tillbud har inträffat på sistone.

nokia
2007-09-10 15:41

Citat ur dagens AB,angående Kalmar och tillbud med plan av samma typ som igår: “…fick ett tekniskt fel,men lyckades landa utan större problem.”

Citat ur haverikomissionens rapport,andrepiloten:
“Vid ett sent skede av inflygningen mindes hon även att hon varit övertygad om att de inte skulle komma fram till banan,utan hamna på något av de omkringliggande sädesfälten.”

Flygledaren i tornet:
“under telefonsamtalet med SOS fick han visuell kontakt med SK197….”
“…Vid detta tillfälle var flygledaren övertygad om att en olycka skulle ske och meddelade SOS:Kom ut med allt ni har-han kommer att haverera!”

Inga större problem….

Titta vi flyger
2007-09-10 12:33

Har också før mig att det hænde något i Japan, men nær det var och vad vet jag inte riktigt.

Om SAS valde rætt plan? Tyværr inte. Så hær i efterhand så skulle man valt en typ som var “inkørd” så man slapp barnsjukdomarna. Typen ær bra. Propeller plan ær mer miljøvænliga och ekonomiska. Men att det varit mycket problem med Dashen bevisas av att SAS fick en av Dasharna gratis av Bombardier. På den senaste tiden så har det inte varit så mycket teknik jæmført med i starten. Men Dashen har en bit kvar till SAS:s A320 i fråga om pålighet…

Vi som flyger Dashen ær vældigt glada før den och ær inte orade av flyga.

011430121
2007-09-10 11:56

Såg i SAS meddelandet att det var 4 besättnings medlemmar.

Hände inte något liknade i Japan för ca 6 månader sedan på en sprillans ny Dash 8 Q400?

Titta vi flyger
2007-09-10 11:15

Det var och ær alltid fyra i besættningen. 69 pax.

Hittat massor av fel i tidningarna, det værsta var nog DI som skrev att passagerarna evakuerades med hjælp av slides.
Finns inga slides på denna typen så
man kan undra var de får dessa uppgifter ifrån

011430121
2007-09-10 07:34

Någon som vet vilket registrering som ”kärran” hade.

Och en sak som jag undrar över det, sägs att det var tre besättnings medlemmar ombord, borde det inte ha varit fyra?

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500