Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

SAS och Convair 990 (Coronado)

Tråden startades av Leif Boström

Hej,

Har läst flera artiklar om att SAS opererade 990. De står även som “Original Operator”, altså nyleverans.

Någon som vet hur många SAS opererade, under vilka år och på vilka rutter? Jag är rätt gammal själv, men kommer endast ihåg att Swissair flög på ARN med typen. Måste ha varit tidigt 70-tal.

Tack för svar

Mvh/Leffe ( pensionär )

Publicerad den 2015-02-22 18:02
Skriv ett svar
Antal svar: 28

svar

DC-10
2015-02-28 15:17

@thomas Det är uppenbart att du inte förstår de olika speederna V1, VR och V2.
Läs nedanstående länk. Hoppas att du kan ta till den information som länken ger.

http://www.quora.com/What-do-V1-and-V2-mean-during-takeoff

@thomas
2015-02-28 01:52

Nu får du lägga av din icke pilot. Du drar skam över vår pilotkår. Du namnger personer som inte kan försvara sej, och du tror dessutom hur du vet hur ett flygplan fungerar. Stick och brinn.

thomas
2015-02-28 00:42

beträffande Conair B720 take off fågel inpact
hastigheten var passerad v2 och rotate utropades med nose up attityd, då slog fåglarna till, enligt alla regler skulle man bara fortsätta climben, men starten avbröts abrupt av den skicklige kaptenen, nosen trycktes ner, hade maskinen fortsatt upp hade 179 pax + besättning på 3 + 5 ganska säkert omkommit,
kärran var fulltankad, källa kaptenen var Sune Johansson, styrmannen tror jag var Per Linnes det här hände för en 40 år sedan.
Även en Transair B727 var mycket nära att köra in i ett annat plan bara en 50 meters marginal, detta under en inflygning till PMI.
Thomas Johansson gjorde en liknande manöver som Conair när hans
transswede caravelle vobblade under take off, kom upp en 50 meter sen medvetet pladask ner på runway, ingen omkom.
Scanair Dc8 55 som flugit från AGP till ARN med 4ans lastrumslucka ej stängd, otroligt att inte golvet imploderat.

Julle
2015-02-27 23:21

Mvh

FC på AY

DC-10
2015-02-27 22:25

@Julle
När man inte vet vad man skall googla efter, så är det inte lätt.

http://www.quora.com/What-do-V1-and-V2-mean-during-takeoff

Julle
2015-02-27 16:55

DC-10 har Gogglat svar på engelska forum igen!
Ctrl C Ctrl V är han bra på….

DC-10
2015-02-27 12:28

@thomas
V2 is actually the “takeoff safety speed;” it’s the speed an aircraft with one engine inoperative must be able to attain in order to leave the runway and be 35 feet off the ground at the end of the runway, and then maintain a 200 ft/min climb thereafter.

sv thomas
2015-02-27 11:19

Om man har uppnått V2, ja då är man i luften. Har du uppnått VR då är det försent att kunna stoppa på banan. Har du källa?

Hansa
2015-02-23 21:54

En C990 med endast 3 motorer vid takeoff, cabinen var tom, endast ferry till Zyrisch. Unde normala förhållanden borde detta inte vara ngt problem då kärran i ett sådant tillfälle har mer än tillräckligt med lb från kvarvarande 3 motorer.
Men
Snö-Is-Windshear(?)(isbildning?)
Klart allt ställs på sin spets då.

Otur är väl ett bra ord för detta haveri alt money talks.
Dvs att få planet i drift igen, no matter what.
Den senare biljetten fick Spantax tyvärr köpa då…….

thomas
2015-02-23 21:43

stämmer den startade på 3 motorer fel av mig
men det var inte bara inversionen, Lufthansa använde den flighten som ex (bad handling) när de utbildade red caps, kärran fick probl med en motor gick tillb till gate lastade av paxen sen iväg igen utan att göra nya beräkningar med de nya ändrade förutsättningarna.
Det är mycket svårt även att starta med 3 motorer på ex DC8 or eller B720 som var vanliga då
Betr level så finns en brytpunkt för flygplanstypen där förbr ökade
pratade med en skeppare som fått clearens till en flight level men invände att det kostade för mycket att ligga på den nivån

Info C990 haveri ARN 1970
2015-02-23 21:40

http://aviation-safety.net/database/record.php?id=19700105-1

Last updated: 23 February 2015

Status:
Date: Monday 5 January 1970
Time: 22:25
Type: Convair CV-990-30A-5 Coronado
Operator: Spantax
Registration: EC-BNM
C/n / msn: 30-10-32
First flight: 1962
Total airframe hrs: 16940
Engines: 4 General Electric CJ805-23
Crew: Fatalities: 0 / Occupants: 3
Passengers: Fatalities: 5 / Occupants: 7
Total: Fatalities: 5 / Occupants: 10
Airplane damage: Damaged beyond repair
Location: Stockholm-Arlanda Airport (ARN) ( Sweden)
Phase: Initial climb (ICL)
Nature: Ferry/positioning
Departure airport: Stockholm-Arlanda Airport (ARN/ESSA), Sweden
Destination airport: Zürich-Kloten Airport (ZRH/LSZH), Switzerland
Narrative:
During the take-off for a charter flight to Palma de Mallorca the no. 4 engine developed some trouble. The take-off was aborted and the aircraft returned to the gate. It was decided to perform a three-engine ferry flight to Zürich for an engine-change. At 22:24 hours the aircraft started its take-off roll on runway 19. During the take-off roll, the nose yawed to the right. This was corrected by retarding no. 1 engine power from 85% to 80-60%. The aircraft rotated at 134 knots with 27 degrees flaps. While climbing, the aircraft banked 4-6 degrees to the right and the airspeed suddenly dropped to 10 knots below V2 (145kts). The Convair contacted some treetops, banked 10-15deg and crashed 1800m from the point of lift-off.

PROBABLE CAUSE: 1) Unexpected early loss of external visual reference after take-off and loss of directional control during transition from visual to instrument flying. 2) Windshear.

Sanning inget svammel
2015-02-23 19:20

Spantax startade Arlanda på TRE motorer mer än 20 minus på marken, men var 0 grader runt 100-200 ft, ingen info från meterologen, dragkraften försvann. SAS provade i simulator med att starta med DC8 på TRE motorer, den hade också störtat. Flygplatschefen Arlanda skickade telegram till Zürich och frågade om den kommit fram, mao flugit under radartäckning, djupt imponenande.

svThomas
2015-02-23 18:22

Är inte hög höjd gynnsamt för bränsleförbrukning. Med de motorer som 990 hade (aft fan) var bränsle förbrukningen kolossal på lägre höjder.

http://www.google.com/patents/US20120131902

DC-10
2015-02-23 18:05

Det var en tre motorflygning man skulle göra, för ett motorbyte hos Swissair. På grund av inversion miste man dragkraft strax efter take off och kraschade. Trots att planet låg bara någon km från banändan, tog det räddningstjänsten flera timmar att hitta vraket.
Två motors take off med fyrmotoriga plan är ej möjliga.

thomas
2015-02-23 17:30

Spantax flög CV990 från ARN på vintrarna till LPA
somrarna PMI gjorde loadsheet på dessa törstiga kärror många ggr
kom ihåg det var många ton på tripfuelen, config 149 pax tror jag.
Crew sparade bränsle genom att inte flyga på max höjd
Ett av deras plan störtade utanför ARN de försökte sig på en take off
på två motorer visserligen tomflight men ändå.
En störtade under take off från Teneriffa, alla omkom, en fick ena vingen halverad av ett militärplan, men kunde ändå landa.

pf
2015-02-23 16:42

Leffe, jeg finner neppe noe mer av interesse-det jeg var ute etter var ruter, sorry, finner ikke mer interressant.

lottis
2015-02-23 16:38

Cv 990 var ägdes av SR men hyrdes av SAS och användes på Sydamerika i mitten av 60 talet tror de flög med 2 st. Cv 990 var det snabbaste plan på marknaden ca 900 km/Tim och tog 120 par

MaxPax
2015-02-23 11:56

Angående beteckningen 990, så ser jag att det råder delade meningar. Det står så här beroende på var man söker:

990 = 990 fot/sekund i hastighet alternativt
990 = 990 km/h i hastighet

Med vänlig hälsning/Max

Q
2015-02-23 11:30

Spantax haveri Arlanda 5 januari 1970 Convair 990.

assi
2015-02-23 11:15

Även spanska bolaget Spantax flög Coronado på Arlanda.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500