Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Hur länge flyger en yrkespilot i ett sträck?

Tråden startades av jesper engdahl

Hur många “piloter” på en långflygning 15-20 timmar i ett sträck?

Publicerad den 2015-03-12 08:28
Skriv ett svar
Antal svar: 17

svar

Chuck
2015-03-16 21:40

När vi flög från ME till Nord Amerika, Syd Amerika och Australien varierade flygtiden på mellan 13-17h beroende på Dest.
2 besättningar (Captain+FOx2)
De flesta föredrog att få så lång sammanhängande vila som möjligt, ca 6h och på flighterna upp till 17h, 6h plus ett pass på ca 2h. FD var bemannat av alla 4 vid avgång upp till drygt 10-20 000 fot sen gick man bak och vilade om omständigheterna tillät och alla 4 var på FD från T/D till landning för att supporta vid behov. (Hålla varandra vakna helt enkelt)

@ istver

Hur funkar autopiloten vid en TCAS RA?
Reclearence- höjd, kurs m.m
Ser den CBs?
Rerouting?

Jag skulle kunna fortsätta hela kvällen..

Kan den prata?
Squawk? 7700,7600,7500 helt automatiskt?
Emergency descent..
Engine surge, stall, severe damage, fire? Vad är vad?

Såna kärror kommer inte finnas ens om 1000 år.

@Ister
2015-03-15 18:29

Istver,

En autopilot kostar pengar “up – front”, därför ingen månadslön.

Autopiloten behöver inget avtal, vila, rast, pissepaus, segelbåt eller PMS-ande hustru.

Urban
2015-03-15 17:41

AVIS
?
Nej SAS använder Hertz ?!, vad menar du?!

Peter
2015-03-15 14:32

Avis va?

istver
2015-03-14 22:27

piloter flyger bara vid start och landning. resten av resan sköter herr autopilot.
borde inte autopiloterna ha 100papp/månad med?
kanske än mer räknat i tid på en LH flygning.
?
nej piloter är ena glidare…

Kjo'Leary
2015-03-14 11:51

20-30 min.

Justin
2015-03-14 06:41

Borde gå att planera Piloters arb.tid mer!
Kanske jobba fasta tider en vecka i taget. SAS har ju misslyckats
hur som helst. Skyfflar runt tombesättningar mellan Nordens huvudstäder som
om ekonomi inte betydde ngt…..

Terror på terminal 4
2015-03-14 06:08

Man brukar säga att en genomsnittlig pilot flyger större delen av sitt liv i skräck. Sen finns det förstås alltid undantag.

Båtsman
2015-03-13 12:02

Ofta är det så att man kan vara två piloter om flygningen är under 8h. Är den över det är man tre. Klarar man inte duty-tiden med tre är man 4, alltså en dubbelbesättning. Man hinner vila upp sig. Det jobbigaste är ju om man måste starta sent på kvällen och inte har sovit så bra innan. Man kan inte sova mer än 2h när man har viloperiod i planet. Det är rätt segt att flyga långt.

Hans
2015-03-13 11:45

Jag tänker på det plan som regeringen använder på långresor.
Flygs av Flygvapnet.
Hur många piloter har man då?

Flu
2015-03-13 10:09

I SAS är man numera 2 till 3 piloter på långflygningar. Tidigare var det 3 eller 4 när jag flög B767.

A330
2015-03-13 04:34

En USAF yrkespilot flyger 36 timmar i ett sträck med B-2. B-2 har 2 piloter som andas och flera autopilots.

Niko
2015-03-12 23:11

Hur länge? Beror på vilken tid på dygnet din “duty” börjar samt hur många legg.
Men om dom Irländska lobbyisterna i EU får sin vilja igenom så flyger en pilot tills han går hädan inom kort.
Därefter ersätts hen med en ny fjunig förmåga som glatt hostar upp en hög med pengar för att stoltsera med raijban i sin köpta uniform i en lätt returscherad bild på ett socialt forum, så att flödet på desperata piloter hålls vid liv.

Ärland
2015-03-12 18:01

Är det en SK flygning är det alltid 2-3 piloter som ferryflygs till destinationen i cabinen . Alla andra bolag 3st fysiska piloter i cockpit +”autopilot”

Kapten
2015-03-12 17:01

Men åk släde då dumhuvud!

Inflatable Pilot
2015-03-12 09:19

1st Pilot
2nd Pilot
Relieve Pilot
Auto Pilot

Spotter
2015-03-12 09:04

3 till 4 st?

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500