Hur länge flyger en yrkespilot i ett sträck?
Hur många “piloter” på en långflygning 15-20 timmar i ett sträck?
svar
När vi flög från ME till Nord Amerika, Syd Amerika och Australien varierade flygtiden på mellan 13-17h beroende på Dest.
2 besättningar (Captain+FOx2)
De flesta föredrog att få så lång sammanhängande vila som möjligt, ca 6h och på flighterna upp till 17h, 6h plus ett pass på ca 2h. FD var bemannat av alla 4 vid avgång upp till drygt 10-20 000 fot sen gick man bak och vilade om omständigheterna tillät och alla 4 var på FD från T/D till landning för att supporta vid behov. (Hålla varandra vakna helt enkelt)
@ istver
Hur funkar autopiloten vid en TCAS RA?
Reclearence- höjd, kurs m.m
Ser den CBs?
Rerouting?
Jag skulle kunna fortsätta hela kvällen..
Kan den prata?
Squawk? 7700,7600,7500 helt automatiskt?
Emergency descent..
Engine surge, stall, severe damage, fire? Vad är vad?
Såna kärror kommer inte finnas ens om 1000 år.
Istver,
En autopilot kostar pengar “up – front”, därför ingen månadslön.
Autopiloten behöver inget avtal, vila, rast, pissepaus, segelbåt eller PMS-ande hustru.
AVIS
?
Nej SAS använder Hertz ?!, vad menar du?!
Avis va?
piloter flyger bara vid start och landning. resten av resan sköter herr autopilot.
borde inte autopiloterna ha 100papp/månad med?
kanske än mer räknat i tid på en LH flygning.
?
nej piloter är ena glidare…
20-30 min.
Borde gå att planera Piloters arb.tid mer!
Kanske jobba fasta tider en vecka i taget. SAS har ju misslyckats
hur som helst. Skyfflar runt tombesättningar mellan Nordens huvudstäder som
om ekonomi inte betydde ngt…..
Man brukar säga att en genomsnittlig pilot flyger större delen av sitt liv i skräck. Sen finns det förstås alltid undantag.
Ofta är det så att man kan vara två piloter om flygningen är under 8h. Är den över det är man tre. Klarar man inte duty-tiden med tre är man 4, alltså en dubbelbesättning. Man hinner vila upp sig. Det jobbigaste är ju om man måste starta sent på kvällen och inte har sovit så bra innan. Man kan inte sova mer än 2h när man har viloperiod i planet. Det är rätt segt att flyga långt.
Jag tänker på det plan som regeringen använder på långresor.
Flygs av Flygvapnet.
Hur många piloter har man då?
I SAS är man numera 2 till 3 piloter på långflygningar. Tidigare var det 3 eller 4 när jag flög B767.
En USAF yrkespilot flyger 36 timmar i ett sträck med B-2. B-2 har 2 piloter som andas och flera autopilots.
Hur länge? Beror på vilken tid på dygnet din “duty” börjar samt hur många legg.
Men om dom Irländska lobbyisterna i EU får sin vilja igenom så flyger en pilot tills han går hädan inom kort.
Därefter ersätts hen med en ny fjunig förmåga som glatt hostar upp en hög med pengar för att stoltsera med raijban i sin köpta uniform i en lätt returscherad bild på ett socialt forum, så att flödet på desperata piloter hålls vid liv.
Är det en SK flygning är det alltid 2-3 piloter som ferryflygs till destinationen i cabinen . Alla andra bolag 3st fysiska piloter i cockpit +”autopilot”
Men åk släde då dumhuvud!
1st Pilot
2nd Pilot
Relieve Pilot
Auto Pilot
3 till 4 st?