Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

när flög tunnan i överljudsfart

Tråden startades av thomas

någon som vet när SAABs plan flög i över ljudsfart
mycket snack om Jaeger men jag har för mig att Svenskarna och SAAB var tidigt ute i överljudsfart
Inte dåligt för ett litet land att producera avancerade militära jets då, och även nu, tror det var bara 5 länder som tillverkade jet fighters då
varav Sverige var ett

Publicerad den 2010-01-25 09:52
Skriv ett svar
Antal svar: 14

svar

Jarl Bengtsson
2010-06-11 13:47

Det här är ju dikt och förbannad lögn!

Mig veterligen flög Tunnan aldrig i överljudsfart, iallafall inte under kontrollerade former.

Däremot vet jag att vi på F1 använde utvalda områden norr om Västerås för att dyka upp Mustangen i överljudsfart under kalla vinterdagar då den kalla luften möjligjorde detta.
Vi provade ut vingprofiler åt tyska Flugzeugverken Gmbh i Karlsruhe under 50-talet. Dessa var placerade på olika Mustanger och gick under betäckningen EXM01-06.

Står att läsa om i Svensk Flyghistorisk tidskrift.

Jarl

leif athle
2010-06-09 01:18

mins inte om någon 29:version flög över Mc 1. Har hört av “skrytsamma förare att de överskridid mc:1 med 29 D versionen.
En sak är säker! Första svenska flygplan som överskred djudvallen var A32 lansen i 65-80 graders dykvinkel och tänd EBK från 10 000m .
Vidare vill jag påpeka att Lansen på F4 frösön var J32B och inte A32.
Vi brukade skoja om att 32 B “jakt” var sportversionen och 32A ” attak” var
flintaversionen av Lansen. Största skillnaden var motorn och fasta vapen.
Motorn i 32A var en Rols Roys Avon RM6A . En utvekling av denna motor
av Volvo flygmotor i Trollhättan gav 32B nästan dubbla dragkraften. 32B utrustades även med en helsvensk EBK . Samma motor i 32B som i 35A.
32A var utrustad med 4 st 40mm akan som grund. Medan vi på jakten hade
4st 20mm automat.

Startade en gång rote med en 32A från Kalmar, var lätt före bankorset, över Läckeby (600m) rullar A32:an på banan för att lätta mot Kallinge F17.
Tror nästan att vi var i Östersund samtidigt som vår kolega var i Kallinge.
Skillnaden är inte så stor som jag skryter om. Så vitt jag vet är versionerna mycket likvärdiga.
( En som vet allt om Lansen och som flyger den fortfarande är
Ahlf Ingesson Thor.)” Leta på flygande veteraner.”

thomas
2010-01-31 21:05

vilken max fart kunde lansen uppnå ? i planflykt standard atmosfär
intr att veta även J35 an och a37 an

lottis
2010-01-31 18:25

Som det redan skrivits här, tunnan flög inte i överljud det var A32 Lansen som var först.När jag gjorde vpl på F4 1966-67. så började jag som J29 mek och sedan som A32. När vi fick A32 så hade de närluftstrid mellan J29 och A32,vilken J29 a:n van på grund av att den kunde svänga mycket tvärare och bromsa upp farten i luften snabbare.och fyga saktare.Samma sak skedde när vi gästade F1 en månad,så hade de luftstrid mellan A32 och J35. då var det Lansen som kunde gira tvärare än Draken.

thomas
2010-01-29 17:44

var det inte en massa olyckor med Lansen ?

kom ihåg min gamla flyglärare för A certet i SAS flygklubb Lars Åke Bexelius det var 1976, i hans kull i vapnet var det 18 piloter, 4a överlevde, han en av dom, han måste ha varit i flygvapnet någon gång på 60 talet. Berättade att de bara drog på från marken i rotel upp i molnen, säkerheten var inte speciellt utvecklad, vapnet ansåg att svinn får man leva med annars ingen realism.

Flygnörden..
2010-01-29 16:58

Det första svenskbyggda flygplanet som flög i överljudsfart var J32 Lansen.Dock så skedde det i dykning!!!
J35 Draken blev första överljudssvensk i planflykt.

thomas
2010-01-26 10:05

Till Pelle
Pelle Du kanske flög då ? Var på 80, 90 talet mycket på andra sidan the Baltic.
Svenska flygvapnet var så respekterat att strategin blev gå under Baltic sea, ubåtar, kartlägga kusten, förbereda invasion, skicka in Spetsnaz den vägen, döda de Svenska flygvapenpiloterna innan de hann sätta sig i kärrorna.
Har pratat med ubåtskaptener som varit i Svenska vatten, ex utanför Iggesund i Hälsingland, (känner väl trakten), kunde exakt beskriva kustlinjen, massafabriken, E4an etc,
såg Ryska marinens sjökort mkt detaljrik beskrivning av den Svenska kusten.
Aktiviteten är inte lika hög idag men det är farligt att sänka garden, det är i praktiken FSB eller gamla KGB som styr Ryssland och har så gjort sen Vladimir till trädde, alla politiska positioner, betydande borgmästare, ministrar etc. alla är ex KGB generaler,
nästan utan undantag.
De bygger nu en ny avancerad ubåtsgeneration + satsar enorma summor på offensiva vapen. Tror det vore förnuftigt att rusta upp det Svenska flygvapnet och hela armen här hemma.
Delta mer slimmat och inte så dyrt i utlandsoperationer, tror hela Svenska folket skulle stå bakom en kraftig förstärkning av de militära resurserna. P.S. govoru po russki

Henrik
2010-01-26 00:19

Hej, på tal om kalla kriget och sovjetunionen så kan man läsa en del intressant i boken “Svenska Flygbaser”, den handlar såklart mest om det svenska flygvapnet, och just varför det sett ut som det gör i förhållande till rådande omvärldshot. Surfa in här: http://www.flygbas.se/?page=1&lan=de&kat=&id=65946

Pangpang
2010-01-25 21:54

Viggen var ju en riktig goding, en av få som lyckats låsa på SR-71. Det är stort tycker jag.

Pelle
2010-01-25 16:39

Hoppas att någon duktig flyghistoriker skriver om Sveriges och Sovjets flyghistoria under kalla kriget.
Det är mer än lovligt intressant hur Sovjetunionen betraktade sveriges förmåga i luften under denna tid.
Själv pratar jag gärna med de gamla jaktbusar som var med på den tiden och de har en hel del att berätta.
Spännande så det förslår.
Nån gammal jaktbuse som kan skriva här kanske…?….

thomas
2010-01-25 16:28

tack Pelle
Ska besöka Malmen och kolla på den flygande flygvapen historien
Har bott i Ryssland, pratat med tidigare militärer där,
Sveriges kapacitet och plan typer då var respekterade, några dog fights har ryssarna förlorat och kört rakt ner i Östersjön,
tror SAAB den framsynta tekniken och Svensk ingeniörskonst, samt storleken på flygvapnet tjänade exakt det syfte det var uppbyggt för, 500 plan, åka över, köra ett radarsvep, sen ut med all vapen kapacitet mot fi.

Pelle
2010-01-25 13:39

Tror det var en J32 Lansen som brakade igenom ljudvallen i dykning någon gång under 50-talet.
Sen kom Draken och blåste igenom med god marginal i både planflykt och lätt uppförsbacke i slutet på samma årtionde.
Häftiga kärror.
Det låg ett konstant buller över Sverige på den tiden när flygvapnet hade flygplan i massor och dessutom flög med dem.
Besök flygvapenmuseét vid Malmen.
Där finns hela historien.

thomas
2010-01-25 10:07

vilken speed uppnådes då, ground speed ?
när körde Sv i överljud

J29
2010-01-25 09:58

Tunnan flög aldrig i överljudsfart. Däremot var den snabbast i världen under två månader tack vare pilvingsdesignen.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500