Det går bra för Airbus
Det går bra för Airbus man har erhållit ett flertal beställningar under årets första månad. Den enligt många döda produkten A380 har i januari erhållit 15 beställningar.
Airbus flyger vidare….
svar
Vad som skrivits här visar ju att ålder inte är något avgörande.
B737 är en gammal välbeprövad konstruktion och A320 är en något yngre väl beprövad konstruktion. Båda mycket omtyckta av flygbolagen. Dessa två modeller kommer nog att produceras i många år till.
B737 grunddesign sträcker sig tillbaka till 1963. Men spelar det egentligen någon roll,
då
Flygbolagen älskar planet (precis som A320) och det levereras 51 plan i månaden.
@sv korr. Resonerar man som du så får man flytta ursprunget av B737 tillbaka till 50-talet. B737 var en efterföljare till B707 och B727.
B737 gjorde sin första flygning 9 april 1967.
A320 gjorde sin första flygning 22 feb 1987.
Det ger 20 års skillnad i grundkonstruktion om man räknar efter första flygningen. Vi kan anta att båda konstruktionerna påbörjades några år tidigare.
Konstruktionen av A-320 påbörjades i slutet av 70-talet!
Det går bar för Airbus och det går inte dåligt för Boeing sedan man rättat till felen med B787.
Det är Iran som beställt flygplan från Airbus. Det har inget att göra med vilket som är bästa av Airbus och Boeing. Airbus är franskt och Boeing är amerikanskt.
Kan någon specificera skillnaderna, (utöver joystick och FBW) mellan B-737 och
A-320. Samt förklara vad som är så omodernt. Strukturellt är det ju ingen större skillnad.
@sv SV Tek. Rätt men fel årtionde.
A320NEO en pimpad 1980-tals konstruktion.
D.v.s 20 år nyare än B737MAX.
A-320 NEO – en pimpad 70-tals konstruktion?!
@Tek Vad är B737MAX om inte en pimpad 60-talskonstruktion.
Inget fel på något för att det är gammalt. Ofta fungerar gammal teknik bra inga barnsjukdomar.
D.v.s Ålder i sig är ingen avgörande faktor. Ett nytt flygplan med bristande underhåll/barnsjukdomar kan vara betydligt sämre.
Det kommer att gå bra även för Boeing!
Gammal vem jämför du med?
Boeing bildades 1916/1917 och B737 introducerades 1967.
Boeing B747 flög första gången 1970.
Boeing B777 introducerades 1994 första Boeing med fly-by-wire.
Boeing B787 introducerades 2007.
B737 med grundkonstruktion från 1967 tillverkas och säljs fortfarande. B737MAX en pimpad 60-tals konstruktion.
Vem har gamla flygplans konstruktioner?
Anser du att alla Boeing’s modeller är 60-tals konstruktioner, det är väl de du syftar på?
Den enda som har anknytning till 60-tal är B-737.
Ett av världens mest pålitliga plan!
A-320 NEO har anknytning till 70-talet, då 320 konstruktionen påbörjades.
Har svårt att förstå en novis hat, av en viss flygplans modell.
Airbus= modern teknik som fungerar
Boeing= gammaldags teknik som fungerar och modern teknik som inte riktigt funkar
Du verkar ha missuppfattat nåt, Airbus= modern teknik som fungerar,Boeing gammaldags teknik som fungerar och modern teknik som inte riktigt funkar
Linkan
Läs om läs rätt
Som du sa så bildades Airbus på 70 talet, vem är det då som flyger med gammal teknik? 😉
Airbus är inget särskilt, bra lågbudget alternativ, inget fel för det.
Liknar allt annat i det blå!
Airbus bildades 18 dec 1970 första flygplanet i tjänst 1974 A300B.
Första A320 i tjänst 1988.
Första A340 i tjänst 1993.
Första A330 i tjänst 1993.
Första A380 i tjänst 2007.
Första A350XVB i tjänst 2014.
Airbus flygplansflotta är modern.
Här finns inga 60-tals konstruktioner/flygplan.
@Tek Det är väl bara Boeing som idag har flygplan från 60-talet som flyger reguljär trafik. Airbus fanns inte då. Airbus startade 18 dec 1970.
Airbus står för ny teknik.
Man byter ut gammal teknik (Boeing) mot moderna flygplan som fungerar (inget B787 rackel).