Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Jet Time`s ekonomi – underskott 140 miljoner

Tråden startades av exjt

Så har Jet Time visat upp sina siffror och resultatet är skrattretande. -140 miljoner danska pecetas och året innan -70 miljoner. Dom har lyckats med att dubbla sitt underskott. Undrar hur många miljoner man hade lyckats spara med att ha en lycklig och harmonisk personal som inte flyr så fort det finns en chans i ett bättre sällskap.
Hur länge ska den sjunkande skutan lyckas överleva?

Det värsta är att crew är så otroligt naiva och hoppades på ny snyggare uniform och bättre “liv” när det kom en ny vd. Svart på vitt är att man nu ska försöka spara mer och vem pressar man mer då? Allt finns att läsa i check-in.dk

Publicerad den 2016-02-26 12:06
Skriv ett svar
Antal svar: 15

svar

XY
2016-11-04 20:47

Har de fått styr på finanserna?

Hansen
2016-02-28 21:31

Jag tror att X har rätt. Jettime har fått ny direktör, en dansk från Emirates, som ska styra upp verksamheten

Helheten
2016-02-28 14:55

Som nämdes tidigare så hyr i princip ägarna ut flyg till sig själva ett inte helt ovanligt upplägg det man förlorar på gungorna tar man igen på karusellerna.
Om 1 flyr så står 5 på kö och så länge det ser ut så finns det ingen aning att nämnvärt höja villkoren snarare tvärtom.
Har avrått mina barn att sätta sin fot i flygbranchen för det är verkligen en nedåtgående spiral.
Utbilda er till ngt bristyrke istället och skaffa ett PPL om ni vill flyga.

FI
2016-02-28 12:09

Det är just den Finska delen som går på plus.

Z
2016-02-27 22:52

Finska delen verkar inte så lönsam. JT verkar ha gått på samma mina som Norwegian gällande avtal och löner. Dyr historia.

Z
2016-02-27 22:48

@X och Y gärna länk till era påståenden. ok, man måste inte finnas med i alla trådar!

Werner
2016-02-27 22:43

Nordic Aviation Capital som äger JTs alla ATR är ju också storägare i just JT.

Y
2016-02-27 21:15

Helt fel X, det är precis tvärtom.
De har lämnat tillbaka de flesta -700, endast 3 kvar varav 2 ska flyga för BA. Så chartern går riktigt dåligt.

X
2016-02-27 20:13

Ägarna stoppar in 250 miljoner. Nytt huvudkontor i mars. 737CL och ATR500 ut, 737NG och ATR600 istället. Ägarna tycks alltså tro på bolaget och satsar för framtiden

ok
2016-02-27 18:15

Nya ATR 72-600 är helt säkert leasade, dom som flyger för SAS. Sen vet jag också att dom äldsta B737 är ägda plan, vad övriga plan angår vet jag inte. Någon som vet?

J
2016-02-27 14:06

Är du säker på att dom äger dom? Är väl mer lönsamt att leasa per block timme måste väl finnas överflöd av 737 classics att leasa billigt även om maint ligger högre maint.

Urban
2016-02-27 12:27

ATR 42/72 7.6 years
Boeing 737 25.9 years
Boeing 737 Next Gen 14.7 years

TOTAL 22 16.9 years

Källa: airfleets

Inge F. Vidare
2016-02-27 11:11

Verkar vara en tidsfråga innan dom konkar.
Flygplanen som ägs är ganska gamla och kan inte vara värt mycket, 737 or runt 25 år gamla..
har läst någonstans att en av orsakerna till brakförlusterna tydligen är att det var en överraskning för ledningen att det kostar pengar att underhålla dessa gamla kärror.

Fk
2016-02-27 09:04

Hm låter inte så bra börjar lukta Sterling kring det hels.

XYZ
2016-02-26 19:41

Jet Time’s ägare äger nog sina flygplan i ett annat bolag som kan ha sitt säte i ett väldigt gynsamt skatteparadis. Skulle tro att de bolagen tjänar ganska mycket. Tror även att SAS inte bryr sig speciellt mycket om det finns ett sådant upplägg, trots att svenska staten äger en större del i SAS.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500