SAS störtdyker
SAS fortsätter sin störtdykning på Stockholmsbörsen.
Idag köper man SAS för 2,75 och SAS AB för 2,0.
Katastrof för SAS men förståeligt när man missköter ett företag. Vem vill äga aktier i ett döende flygbolag? Ingen – förutom staten som håller SAS under vingarna.
Uruselt att inte ett företag kan skötas bättre än att man tvingas be skattebetalarna om mer och mer pengar hela tiden.
SAS förtjänar att gå i graven innan dödskampen blir alltför utdragen. Inga företag borde få parasitera på staten. Är man oduglig på affärer ska man inte få fortsätta mjölka pengar från skattebetalarna i all evighet. Det för tanken till kommunismens falska affärsmetoder.
Lägg ner SAS och låt kreativa flygbolag ta över!
svar
Not SAS Tycker du ärligt att ett bolag Ryan som inte följer fackliga avtal ,kringgår arbets tidas regler,anställer personal i Estland, för att hålla ner löner maxa arbets tiden,inte betala in pensioner,arbetsgivar avgifter för vår trygghet,utan bara är ute efter att tjäna pengar på de anställdas bekostnad.Är det så du vill att Svensk arbets marknad skall se ut. Vi är visserligen redan på väg med Olika personal uthyrnings bolag där ingen får ett fast arbete ,som innebär att man inte kan låna pengar på bank.svårt att få en egen bostad,inte handla på avbetalning, inte veta hur mycket jag får i lön nästa månad.Är det så du vill ha det, och många med dig som spyr galla över ett seriöst och ansvarsfullt bolag som SAS som alltid värnat om personalen.Nej SAS är värt att värna om för alla i flygbranchen för den dagen inte SAS skulle finnas, så är alla i flygbrachen slavar.
Borde det inte bli en större smäll för Sverige och dem andra länderna SAS har anställda i ifall man lägger ner allt? 20 000 jobb försvinner, och allt ska betalas för dem, för dem lär ju inte få jobb direkt, för hur många företag anställer idag? (säger inte att inga företag anställer, utan få).
Och kan jag få källan till det med Lufthansa helt tycker SAS är skit? För det var inte så länge sedan Lufthansa var mycket intresserad av SAS, men inte förrän det går till graven.
Visst, det kan vara fel att just skattebetalarna ska lägga ner pengar på detta, men har inte hört om Japan Airlines? Hur många gånger har inte Japans skattebetalare räddat dem, eller är jag på fel spår?
Så länge skattepengar från en del av våra kommuner går till att stötta Ryanair
tycker jag att det är helt OK att sponsra allas vårt SAS, köp gärna några billiga aktier i nyemissionen nu så blir du också delägare. och framför allt. sluta flyg med Ryanair, ett bolag som inte tillåter kollektivavtal.
Javisst har du helt rätt Javelin. Ingen vill satsa på SAS som är ett skitbolag. En gång var Lufthansa möjligen intresserat men ingen vill ha med SAS att göra längre. Nej, lägg ner hela baletten och sälj planen till Africa. De brukar ta hand om överblivet skräp.
Hur orkar du NotSAS?
Jag misstänker nästan att du drivs av någon form av tänkande, där det du skriver har någon form av betydelse för hur det går för SAS AB eller troligtvis inte går. I tråd efter tråd efter tråd, samma gamla gnäll, gnäll, gnäll.
Det största problemet med SAS Sverige är egentligen att vi inte har några stora inhemska privat-svensk ägda företag att sälja de fina delarna av SAS till och ingen i utlandet verkar vilja lägga upp några pengar.
Struktur affärer och motköp har ryktats, någon som vet något mer specifikt?
Hej “förvirrad”!
Som jag skrev tidigare, de olika kurserna beror på att de är noterade på olika börser och handlas i olika valutakurser. Danska kronor är värda mer, varför kursen på SAS AB i danmark kostar 2,0 vilket motsvarar den svenska kursen.
NotSAS som är lite efter och blandar ihop detta genom att skriva båda kurserna utan att ange enhet. Troligen känner han inte till detta och hade lika gärna kunnat skriva att SAS värderas i bananer. Viktigt när man anger ett pris är förstås att man alltid anger enheten. Precis som när man handlar på internet så kanske det är intressant att veta om priset är i pund eller dollar.
Herr “analytiker” menar ändå, ser jag, att notSAS har skrivit rätt kurs. Jaha, så SAS kostar 2,75 och SAS kostar 2,0??? Då vet vi!
Misstänker att “Analytiker” inte är mycket till analytiker, alternativt “Analytiker” = “notSAS” ?
Hej Förvirrad. SAS står i 2,75 SEK och SAS DK står i 2,0 DKK därav din förvirring. Dålig kurs men har faktiskt varit sämre. De som har aktier ligger och avvaktar men ingen törs köpa. Alldeles för osäkert med flygbranschen överhuvudtaget. Tipset är att SAS hårdbantas under 2011. Många inrikes kommer att försvinna.
Kan någon förklara varför Notsas skriver att man kan handla SAS för 2,75 och SAS AB för 2,0. Är det två olika priser för samma aktie?
/hälsningar Förvirrad
Jag kollade på DN.s börsnoteringar och du har rätt kurs notsas. Helt rätt, skattebetalarna ska inte indirekt subventionera SAS ärliga priser. Om privata ägare och privata investerare vill spela bort sina pengar på SAS, det är väl ok. Staten ska inte satsa och spela med våra skattepengar som dom nu gör.
Hur kan SAS priser vara ärliga om svenska skattebetalare sponsrar med miljarder? Det blev ett himla liv när Nyköpings Kommun köpte reklamplats för 50 mille hos Ryanair. Men nu är det tyst när SAS mjölkar skattebetalarna på miljarder. Märkligt.
NotSAS skrev: “Idag köper man SAS för 2,75 och SAS AB för 2,0” ??????
“SAS för 2,75” är likväl AB noterat på stockholmsbörsen medans “SAS AB för 2,0” är den danska.
Du kanske skulle ta och informera dig om valutakursdifferensen och olika marknadsnoteringar innan du gör uttalanden utifrån marknadsnoteringar? För dom som inte känner till detta är SAS ägt av danska, norska och svenska staten bl.a. varför det finns tre olika börsnoteringar.
NotSAS = pucko?
Så vitt jag vet så är det i dag rätt många analytiker som har behåll eller köp när det gäller SAS aktien
Men som vanligt så är dina inlägg väldigt dåligt underbyggda, var för denna negativa inställning till ett av flygvärdens starkaste varumärke?
Fick Du inget jobb eller?
NotSAS dina inlägg ligger på en sådan låg nivå att jag skäms att bemöta Dig!
Du är bara korkad Not SAS och inget annat.
Redaktionen brukar ju vara snabba att ta bort inlägg om Avia och varför de inte tar bort sådana här påhopp förstår jag inte, eller vad säger du L. Eriksson?
Jag jobbar inte för SAS men måste säga att du Not SAS borde intressera dig för något annat t,ex, att snacka skit om Ryanair. Större skitbolag finns inte.
Hälsningar från Not Ryan.
Att SAS får stöttning av staten är inget konstigare än att priva bolag får stöttning av riskkapital investerare och andra med pengar. Alla nationella flygbolag har fått stöttning med statliga medel i åratal.SAS tillhör de natonella bolag som fått minst stöttning genom tiderna.Det tar tid att ställa om ett bolag från monopol till att bedriva verksamhet i annan konkurens.Utan att det blir för stora konsekvenser för de anställda.SAS kunde valt en annan väg,Sparka den största delen av personalen och starta om och återanställa efter behov,men vilka konsekvenser skulle det skapa för de berörda.Och hur skulle facken regera???. SAS är ett så bra och välrenomerat företag så det är värt att satsa på,SAS styrs inte av penninghungrande börshajar,utan drivs långsiktigt med ansvar.
Om jag nu har räknat rätt så var det här mitt inlägg nummer tiotusen med samma budskap om SAS. Jag går alltid tillväga på samma sätt: inlägget handlar givetvis om SAS, därefter är utgångspunkten att SAS är dåligt – en vinkel som jag kan variera på olika sätt. På senare tid har vinkeln varit att SAS har usel ekonomi, tidigare var den att SAS har usel service. Här kan jag använda min kreativitet fritt.
Sedan brer jag på med en mängd floskler och tomma fraser, till exempel “kommunismens falska affärsmetoder” och “parasitera på staten”.
Skulle någon bemöda sig att svara på mitt inlägg – ofta personer som är nya på forumet – så svarar jag med ännu längre inlägg med ännu fler tomma fraser. Och har ni tur så kan ni få höra mitt fabulerande om att jag jobbar som pilot i USA och om alla kvinnor som jagar mig. Om jag får någon kritik så går jag in under kvinnonamn på forumet och försvarar mig själv.
Allt detta för att jag är ett troll, troll, troll.
Här på Flygtorget kan man läsa SAS annons “Alltid ärliga priser på sas.se”.
Vadå ärliga? Får man miljarders miljarders från staten för att bedriva verksamhet, är det då ärliga priser?
Fy f-n för dubbelmoral och “ärliga skattesubventioner”! Ska aldrig mer flyga med SAS!
Håller med,
Hur är det möjligt att driva ner det i skiten totalt? Tänk om ens eget bolag fick lite miljaders miljader, hade varit certad på A380 nu…