Tåliga flygbolag.
Nu kommer flygtrafiken igång och även förhandlingarna om ersättning från staten till flygbolagen om ersättning för kostnaderna som flygstoppet kostade.
Jag tycker staten ska vara mycket återhållsam med ev ersättningar.
Flygbolagen bör ha sådana ekonomiska marginaler så att de klarar några dagars stopp i trafiken som i grunden beror på flygsäkerhetens försvarande.
Flygbolag ska ha pengar fonderade att använda i sådana här situationer, annars är deras marginaler för små och de bör försvinna från marknaden.
Indiret handlar robusta och ekonomiskt tåliga flygbolag om flygsäkerhet. Det måsta finnas buffertar, både operativt och ekonomiskt, för att kunna tackla tillfälliga stop i verksamheten.
Roffe
svar
För övrigt kan jag berätta att EU-kommissionen nyss har meddelat att den ställer sig positiv till stöd åt flygbolagen från medlemsstaterna. Dessa verkar dock ha olika inställning till frågan. Storbritannien är positivt medan Tyskland är negativt.
Jag har heller ingenting emot att staten går in och stödjer med pengar i ett sådant här fall – förutsatt att de övriga EU-staterna gör detsamma. Det rör sig ju om en naturkatastrof och då är det rimligt att extarordinarie åtgärder sätts in. Stödet får gärna villkoras och en redovisning från flygbolagen på de kostnader man haft måste redovisas. De som har haft mindre förluster p g a mindre fasta kostnader ska ha mindre pengar (eventuellt Ryanair).
Dock har alla gjort förluster i ett sammanhang som inga företagsledningar hade en tanke på. Eventuellt kan man tycka att de gamla rävarna i branschen skulle ha tillräckliga fonder för detta. Om så är fallet vet jag inte. Men jag tycker det är oroande att folk här på flygforumet önskar en kris i flygbranschen. Jag förutsätter att de flesta av oss här är positiva till flyget och att trådstartaren inte är något miljöpartisttroll.
Jo men när man konkurrerar mot t.ex Ryan som skiter i att betala sin personal under flygstoppet så kan man inte ha de marginalerna du skriver om.