Linje Stockholm-Barcelona-Mallorca
Vad tror ni om en linje
Stockholm-Barcelona-Mallorca och
Göteborg-Barcelona-Mallorca.
Skulle det kunna vara lönsamt med en MD80 och hur lång skulle den totala flygtiden bli?
Verkar vara ganska många som flyger på dessa linjer men å andra sidan är det många besökare till bägge destinationerna
Tror ni att det finns ekonomi i detta projekt, under sommar halvåret april-oktober
svar
Men snälla Petter, läs vad jag skrivit innan Du hugger. Det en term som heter “stagelength” och som säger visar hur man över en distans kan sprida sina kostnader. Detta är svårt med en 15 minuters sträcka där alla kostnander som uppstår för en mellanlandning i BCN fördelas på en snittintäkt. Du kan aldrig få denna ekvation att gå ihop. Att andra flyger samma sträcka löser inte dina problem då de har den spanska marknaden, egan bonussystem m.m som du aldrig kommer i närheten av. Kul med ideer men om du inte har en överfull plåmbok och inte behöver pengarna där för annat så visst prova på så får du se.
Petter, kör på…jag tror inte Ditt inlägg är helt genomläst av några här, Du ska ju bara släppa av pax i Barca, sen plocka på under hemresan, några säten hit eller dit spelar ingen roll på den korta biten. Se till att så få som möjligt kliver av på fastlandet och fyll kärran på ön så gott det går.
Kul idé, det är ju massor av kort/långliggare därnere. MD…hmm….kanske värt att kolla in en annan typ, direktleasa från Airbus/Boeing/Bombardier, Du kan säkert få ett kanonpris i dessa dagar plus… säkra soppapriset.
Not bad at all Petter, tanken är god och underlaget finns.
Ha en trevlig dag.
MVH /
Bing
Fattar inte varför du hakat upp dig på rutten mellan Barcelona och Mallorca?
Om det är så olönsamt som ni tror, hur kommer det sig att 5 olika bolag flyger på destinationen
Du har förstås helt rätt.
Hej RA,
Tack för påpekandet – jag utyryckte mig otydligt. De formella hindren är överkommliga men de reela och praktiska är det stora. Vem skulle “hitta” denna flygning och sedan köpa en biljett utan en stor marknadföringskampanj och/eller en GSA. Oavsett vad så ligger det inte några pengar BCN-PMI v.v för en udda fågel som sannolikt inte tänker beflyga sträckan mer än 2 eller 3 gånger i veckan. I tillägg får den tänkta operatören köpa checkin tjänster för de fåtal pax man ändå lyckas skrapa ihop till PMI från BCN.
Svar: Icke lönsamt! Alla argument är redan nämnda. Bra Jan C att du har förstått att det behövs mer sunt förnuft i flygbranschen. Men det är inte alls bara jag och Thomas som har det. Det finns gott om bra människor här på forumet som också kan tänka. Det visar inte minst en mängd inlägg i den här tråden. Självklart finns fortfarande en massa drömmare också.
Men Acorn, varför skulle man inte få något “lokalt” tillstånd mellan Barcelona och Palma? Om det inte är något fuffens med bolaget så kan de inte neka. Vi har fri konkurrens på flygverksamhet inom Europa sedan många år nu…
Bäste Petter, jag skrev att om Du vill ta pax mellan BCN-PMI v.v så behöver Du tillstånd. Att flyga med “halvfull” flygplan kommer att garanterat göra hela operationen olönsam. Dessutom är det svårt med slots på båda ställen samt mycket ATC delays så Din tidtabell blir svår att hålla. Thrust me – jag vet vad jag talar om. Alltid kul med ideer men någon skall ju i slutändan betala för kalaset.
TYcker du kan börja räkna på ett utpris på 1000 lappen ( dra av flygskatter för ditt netto) , Lägg därtill att folk bokar BCN för 300-500 med Ryan , lite dyrare med Norwegian ? Spanair ? SAS osv
En tusen lapp är då dyrt i sammanhanget , ställ en öppen fråga – hur många här är villiga att betala ex. 2000 t/r.
Tanken var ju inte att sälja biljetter mellan Barcelona och Mallorca utan bara mellanlanda och släppa av och på passagerare så det behövs inga lokala tillstånd på det sättet du syftar på.
MD80 har väl runt 160 platser och kostar enligt uppghift ca 50,000 i timmen att chartra inkl allt.
Flygtid typ 7 timmar t/r så breakeven på en biljett som kostar 3500 kronor skulle kanske hamna på 100 sålda stolar om man nu kan ta ut 3500 kronor.
Givetvis blir en extra landning dyrare men å andra sidan kan du fylla planet enklare genom att ha två destinationer på samma linje
Det finns bara två i hela världen som vet om de linjerna bär sig….
Thomas och RA. De två mest kunniga personerna i flygbranchen. Vet allt, kan allt…kan allt om flyg och de mesta annat ochså.
Konsultera de för en professionell bedömning 😉
Och speciellt inte med en MD80, som slukar mängder med bränsle, och går sönder rätt ofta….
Hej, Du ställer frågan helt felaktigt……..vad är det för last, pax, mail, cargo och vilken intäkt får Du på det? När Du har det kan man se om kostnaden för en sådan operation lönar sig. Kan utan tvekan säga att Du kan glömma sträckan BCN-PMI-BCN. Den går aldrig att få lönsam med en flygtid på 15minuter och sannolikt bara halv last då resten gått av i BCN. Lokala rättigheter får Du inte heller. Om Du skulle få det är konkurrensen från dem som redan har marknaden total både i form av närvaro och frekvens.