Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Flygning och alkohol

Tråden startades av Porrflygaren

Hur ser regelverket ut? Är det samma gränser vad gäller promillehalter som inom bilkörning?

Vad ger luftfylla för påföljder rent juridiskt? Maxstraffet mm?

Tack på förhand! OBS! Håll diskussionen seriös. Tack!

Publicerad den 2010-08-25 22:50
Skriv ett svar
Antal svar: 14

svar

Lottis
2010-09-03 13:46

Kommer i håg när jag var stationerad på en sydeuropeisk staton,så hade vi nattstopp och ett ännu sydligare bolags besättning,delade alltid på en flaska vin innan avgång till frukosten ob. Skulle tro att de, skulle flyga sämre utan vinet.Lika som biltrafikanterna i Paris och Rom.

SAS crew
2010-09-01 22:52

Hallå… skall man göra hembesök 8 timmar före flight med blåsutrustning???
För några år sedan kunde jag köra bil lagligt med 0,5 promille…….

Jannte Sverige…….suck!!!

Ville
2010-09-01 22:38

Enligt svenska och EU-Regler gäller EU-OPS, som säger ingen alkoholförtäring 8 timmar innan tjänstgöring, samt max 0,2 promille vid inställsetid. Denna regel kom sommaren 2008. Många svenska flygbolag har kvar gamla strängare reglerna BCL D1.15. Dvs man skall kunna köra bil lagligt 8 timmar innan, vilket är mycket strängare.

Polisen, följer dock lagen, dvs 0,2 promille vid tjänstgöring. Mätaren ger endast utslag vid om mätningen överstiger 0,2, dvs om man har 0,19 efter landning efter en 10 timmars flygning, så ertappas man inte. (Åker inte dit)

Gästplot
2010-08-26 20:01

Korrekt,

jag tänkte kommersiellt, men privatflyg och iofs bruksflyg har ju faktiskt BCL-D 1.15 kvar.

/Gäst

Smurfen
2010-08-26 15:57

Nja, får nog påstå att vi båda hade halvt fel eftersom det beror på vilka regler man flyger på. Flyger man på ett AOC enligt EU-OPS gäller EU-OPS annars gäller BCL-D 1.15 (En av dem få BCL-erna som fortfarande är gällande). Lite kul att privatflygare har hårdare regler att följa än dom flesta yrkespiloter =)

Gästpilot
2010-08-26 12:55

Som kommentar till föregående inlägg ska väl noteras att det är EU-OPS som gäller och inte BCL-D. De flesta bolag har dock kvar den lite restriktivare skrivelsen som vi tidigare hade i vårt nationella regelverk.

EU-OPS har följande text under besättningens ansvar 1.085
e) En besättningsmedlem ska underkastas lämpliga bestämmelser om alkoholkonsumtion vilka ska utfärdas av operatören och vara godtagbara för myndigheten och vilka inte får vara mindre restriktiva än följande:
(1) Ingen alkohol får förtäras mindre än 8 timmar före inställelse till flygtjänst eller innan beredskapstjänst inleds.
(2) Alkoholhalten i blodet får inte överstiga 0,2 promille när flygtjänstperioden inleds.
(3) Ingen alkohol får förtäras under flygtjänstperioden eller under beredskapstjänsten.
/Gästpilot

Smurfen
2010-08-26 12:07

Märkligt, tidigare klipp och klistra från BCL-D 1.15 blev borttaget så här kommer det igen…

23. ALKOHOLFÖRTÄRING OCH DYLIKT I SAMBAND MED FLYGTJÄNST

23.1 Det åligger flygbesättningsmedlem beakta att alkoholförtäring, även i små kvantiteter, samt efterverkningar
av alkoholförtäring, även sedan all alkohol lämnat kroppen, nedsätter reaktionsförmåga
och omdömesförmåga samt minskar motståndskraften mot flygningens påfrestningar, såsom
syrebrist, acceleration samt fysisk och psykisk belastning. Vidare skall beaktas att en kombination
av alkoholförtäring och bristande sömn före flygtjänstgöring liksom även alkoholförtäring i
kombination med lugnande medel, sömnmedel eller liknande är särskilt skadligt, samt att efterverkningarna
av kraftig alkoholförtäring kan dröja kvar upp till 48 timmar.

23.2 Under flygning får alkoholförtäring inte äga rum. Ej heller får alkoholförtäring ske under de närmaste
8 timmarna före flygning.
Anm Förtäring i samband med måltid av lättöl eller annan dryck med en alkoholhalt av 1,8
viktprocent eller lägre är ej att betrakta som alkoholförtäring.

23.3 Under tiden mellan 24 och 8 timmar före flygning skall stor försiktighet iakttas i fråga om alkoholförtäring.
Anm Sker alkoholförtäring under tidrymden 24–8 timmar före flygning skall i uttrycket ”stor
försiktighet” bl a läggas den innebörden, att förtäringen inte får vara större än att
vederbörande senast 8 timmar före flygning skulle kunna köra bil utan att begå straffbar
förseelse enligt svensk lagstiftning angående trafiknykterhet.

23.4 Lugnande medel, sömnmedel eller liknande får ej användas av flygbesättningsmedlem i samband
med flygtjänst, utan samråd med flygläkare.

Stänkare?
2010-08-26 08:19

Fr.o.m 1 sep har polisen rätt att knalla ombord och ta utandningsprov på hela besättningen och det kommer man också att göra enligt en polis jag språkade med på ARN.

Ior
2010-08-26 07:46

Ryanair – Var har du läst om 0,2 ppm?
Det är nog någon form av EU-OPS regel.
Enligt Svensk lagstiftning som fortfarande är ett undantag (tack och lov) säger att du
8 timmar före flygning ska kunna köra bil utan att bryta mot lagen
12 timmar före flygning ska stor försiktighet vidtagas.

De flesta bolag har detta också i sin OM, och en sak som är säker, kommer man och luktar alkohol på jobbet så tänker inte jag flyga med den idioten i vilket fall. och så lär han/hon få sparken rätt omgående.

Stämmer ryktet att BA åker fast oftast för “flyg fylla?” rent globalt?

Sune
2010-08-26 06:55

@Putin

Dumt svar Putin. Han frågade om regelverket och det säger lika lite att du kan köra bil full som att flyga full. Allt går att göra fel om ingen märker det men det har inte med regelverket att göra.

Putin
2010-08-26 00:33

Det spelar ingen roll här i Sverige, du kan vara hur full som helst bara du själv inte agerar full. Om ingen märker att du är full så anmäler ingen och det är ALDRIG några tester! Vilket är lite sjukt iofs.

Sune
2010-08-26 00:25

Minst 8 timmar före flygning ska du vara så nykter att du kan köra bil lagligt.

ryanair
2010-08-25 23:56

0,2 promille gäller, samma som för bilkörning, samt 8h före flygtid ingen dricka. dock så har de flesta bolag hårdare gränser i sina manualer som t.ex. nolltolerans på promillen och ingen dricka 24h före duty.

straffet du skulle åka på vid en vanlig kontroll är samma som vanlig rattfylla i olika nivåer beroende på promillet. skulle nånting hända och och det kan kopplas till att det var pga. just alkohol skulle straffen bli annorlunda, helt beroende på vad som inträffat.

dock kan du nog räkna med att de allra flesta bolag skulle kicka ut dig med huvudet före även om det bara var en rutinkontroll och du blåste för mycket.

Mr X
2010-08-25 23:24

Hur ska man ta dig på allvar och ge dig seriösa svar när du heter Porrflygaren?

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500