Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Norwegian håller inte tiden!

Tråden startades av Mr.Chibout

Jag har lagt märke till en sak senare tid och undrar om jag är den enda som har sett detta. Det är så att jag tycker att DY flighter oftast är försenade. Medans SAS håller ändå tiden ganska väll. Vad det är för faktorer bakom detta, det vet jag. Men det förekommer även på morgonen då flyget har stått stilla under natten. Vad gör SAS så pass mycket bättre än DY ang. dessa förseningar?

NAX –
10-12-07 16:25 Umeå DY4013 4 Startat 17:00 NORWEGIAN
10-12-07 17:00 Malmö DY4053 4 Startat 18:00 NORWEGIAN
10-12-07 17:20 Umeå DY4015 4 Startat 17:35 NORWEGIAN
10-12-07 17:45 Luleå DY4045 4 Startat 18:10 NORWEGIAN
10-12-07 20:00 Malmö DY4057 4 Startat 21:05 NORWEGIAN
10-12-07 20:20 Umeå DY4019 4 Startat 20:25 NORWEGIAN
10-12-07 21:15 Luleå DY4049 4 Startat 21:30 NORWEGIAN

SAS –
10-12-07 21:05 Kalmar SK2197 4 Startat 21:20 SCANDINAVIAN SAS
10-12-07 21:10 Åre Östersund SK074 4 Startat 21:25 SCANDINAVIAN SAS
10-12-07 21:10 Luleå SK002 4 Startat 21:20 SCANDINAVIAN SAS
10-12-07 21:10 Skellefteå SK1018 4 Startat 21:25 SCANDINAVIAN SAS
10-12-07 21:10 Sundsvall SK060 4 Startat 21:15 SCANDINAVIAN SAS
10-12-07 21:10 Umeå SK026 4 Startat 21:20 SCANDINAVIAN SAS
10-12-07 21:20 Borlänge JZ749 3 Startat 21:20 SKYWAYS
10-12-07 21:30 Göteborg SK173 4 Startat 21:40 SCANDINAVIAN SAS
10-12-07 21:30 Ängelholm SK187 4 Startat 21:45 SCANDINAVIAN SAS
10-12-07 21:35 Ronneby SK1145 4 Startat 21:45 SCANDINAVIAN SAS
10-12-07 21:40 Malmö SK125 4 Startat 21:45 SCANDINAVIAN SAS
10-12-07 22:40 Luleå SK022 4 Startat 22:55 SCANDINAVIAN SAS
10-12-07 22:45 Malmö SK127 4 Startat 23:05 SCANDINAVIAN SAS

/ Mr.Chibout

Publicerad den 2010-12-08 10:57
Skriv ett svar
Antal svar: 22

svar

Mr. Chibout
2010-12-10 13:51

Tar tillbaka min förra kommentar om det gjorde att ett fler tal personer bli tydligen så upprörda! Jag måste faktiskt påpeka en sak.
När jag i sommras skulle ner upp till Luleå med DY så blev vi 45 min försenade, Jag kan nu inte hela historian, men dom verkade inte ens angelägna att skynda på boardingen så att vi kunde starta så fort som möjligt. Jag säger inte att man ska stressa, Men min mening är ju iallafall att man kanske kan skita i att köpa sitt kaffe på pressbyrån innan man går på flyget ( Vilket piloten gjorde ).

/ Mr.chibout

Harry
2010-12-10 10:11

Extra flygplan i reserv

Att god punktlighet beror på att man har flygplan i reserv är helt fel. Ingen har råd att ha detta, finns det är det en tillfällighet.

Om precisionen är hög i produktionen och trafikprogrammet är robust, kan du få en hög punktlighet. Grunden är en attitydfråga hos alla individer involverade i produktionen. Om alla kämpar mot samma mål, om alla i laget drar åt samma håll, får du god punktlighet. Det gäller alla i företaget, från ledning till de längst fram i produktionen. Jag är imponerad av att när det varit som tuffast ekonomiskt för SAS, har punktligheten varit i topp. Fighting spirit, kallas det.

Harry
2010-12-10 09:59

Push and hold

SAS har en push and hold procedur. Den är framtvingad av att man måste att lämna gaten eftersom denna efterfrågas. När man gör push and hold så låter man APUn gå, så att man kan stänga av motorerna, spara miljön och behålla bränslet ombord för att flyga med. Den finns också en procedur då man gör hold vid gaten. Den förutsätter att traktorföraren har tid och inte skall iväg till annat jobb. Hold vid gaten är att föredra eftersom det är flexiblare. Du står med external power på och förbrukar inte ens bränsle till APU. Det fungerar så länge det inte är för varmt.

Mvh

Yo
2010-12-10 09:47

Mr Chibout , inget bolag lever på att ha kärror på “baken”.
DY är inte i närheten av 25 turnarounds på svenskt inrikes , ville påvisa vilken liten spelare de egentligen är , 13 är närmare sanningen.
Kärrorna norrut en vardagsmorgon från ARN , där bör man lägga in lite “luft” till bokat möte , den statistiken kan de inte vara stolta över..

RA
2010-12-09 18:30

Jag har ALDRIG varit med om att mitt Norwegianplan har gått i tid. Men personalen är trevlig.

@ Mr. Chibout
2010-12-09 17:49

Skojar du nu eller? Tror du att SAS har en extra kärra ståendes “ifall att”? Deras plan flyger väl minst lika mycket som övriga bolags? Jag fattar inte varför det är så svårt att avstå att kommentera ifall man inte har en aning om vad man pratar om.

Mr.chibout
2010-12-09 10:30

Trevligt med olika uppfattningar.
Dy flyger inrikes, ja! jag tycker umeå,malmö och Luleå är iallafall inrikes.
Visst, jag tog endast statistik under en eftermiddag, men det var ju en slump att jag tog det datumet vi var i. Alltså så håller min hypotes.
Båda SAS och DY har 25 turnorounds inrikes, så det ska ju inte vara några problem.
Men det jag tror ( som någon spekulerade i ) Att kärrorna flyger hela tiden så att det blir svårare att hämta in förlorad tid. Medans sas har kärror på baken.

/ Mr.chibout

Yo
2010-12-09 10:05

DY – flyger dom inrikes…?? ah det var 3 längst ner..

10-12-09 06:55 Visby 2N881 3 Startat 07:05 NEXT JET
10-12-09 07:00 Göteborg SK2153 4 Startat 07:20 SCANDINAVIAN SAS
10-12-09 07:55 Oskarshamn JZ841 3 Startat 07:55 SKYWAYS
10-12-09 07:55 Borlänge JZ723 3 Startat 08:00 SKYWAYS
10-12-09 08:00 Kristianstad JZ473 3 Startat 08:05 SKYWAYS
10-12-09 08:00 Halmstad JZ431 3 Startat 08:05 SKYWAYS
10-12-09 08:00 Karlstad JZ203 3 Startat 08:20 SKYWAYS
10-12-09 08:00 Växjö JZ441 3 Startat 08:25 SKYWAYS
10-12-09 08:05 Ängelholm SK181 4 Startat 08:35 SCANDINAVIAN SAS
10-12-09 08:10 Göteborg SK2151, TG7182 4 Startat 08:40 SCANDINAVIAN SAS
10-12-09 08:10 Malmö SK105 4 Startat 08:25 SCANDINAVIAN SAS
10-12-09 08:10 Torsby
via Hagfors 2N252 3 Startat 08:20 NEXT JET
10-12-09 08:10 Jönköping JZ1013 3 Startat 08:20 SKYWAYS
10-12-09 08:15 Sundsvall SK048 4 Startat 08:30 SCANDINAVIAN SAS
10-12-09 08:15 Skellefteå SK1012, CO8333 4 Startat 08:30 SCANDINAVIAN SAS
10-12-09 08:15 Umeå SK024, TG7194 4 Startat 08:45 SCANDINAVIAN SAS
10-12-09 08:15 Ronneby SK1129 4 Startat 08:30 SCANDINAVIAN SAS
10-12-09 08:20 Luleå SK1004 4 Startat 08:55 SCANDINAVIAN SAS
10-12-09 08:20 Örnsköldsvik DC3102, HK3102 4 Startat 08:25 GOLDEN AIR
10-12-09 08:25 Kalmar KF113, SK6591 4 Startat 08:35 BLUE1
10-12-09 08:25 Visby JZ1307 3 Startat 08:35 SKYWAYS
10-12-09 08:25 Åre Östersund SK066 4 Startat 08:45 SCANDINAVIAN SAS
10-12-09 08:30 Umeå DY4005 4 Startat 09:05 NORWEGIAN
10-12-09 08:30 Luleå DY4035 4 Startat 08:50 NORWEGIAN
10-12-09 08:30 Malmö DY4025 4 Startat 09:00 NORWEGIAN
10-12-09 08:40 Såtenäs SVF902 4 Startat 08:50 SWEDISH AIRFORCE
10-12-09 08:55 Sveg
via Mora 2N102 3 Startat 09:00 NEXT JET
10-12-09 09:00 Hemavan
via Vilhelmina 2N772 3 Startat 09:10 NEXT JET
10-12-09 09:00 Arvidsjaur
via Lycksele 2N442 3 Startat 09:05 NEXT JET
10-12-09 09:00 Gällivare
via Kramfors 2N552 3 Startat 09:15 NEXT JET

DON
2010-12-09 07:43

Jag minns Sterling, de kom aldrig iväg i tid… Aldrig!!! Och Norweigian är väldigt lika.

Go SAS

@ MA
2010-12-09 00:03

Haha så du menar på fullaste allvar att SAS är experter på det? Jag jobbar för SGH på GOT och har aldrig någonsin hört det snackas om “push and hold”. När kärran är pushad så är den väck kort därefter. Har aldrig hört APRON godkänna en sådan grej. Nu får du kamma dig!

MA
2010-12-08 23:40

SAS är experter på “push and hold”. Dvs att man lämnar gaten ett par meter, men börjar inte taxa. Säg att du får “push and hold” från ATC 10.00 men lyfter 10.20, då räknas det som att du är på tid!

techno
2010-12-08 18:06

Mr Chibout!

Skulle vara intressant om du även tog dig tid att sammanställa en lista på de flyg som ändå landar på tid! Vet inte vilket alternativ du tycker är viktigast?

Harry
2010-12-08 16:17

Det tas inte hänsyn till väder, så när SAS ligger i topp över ett år, är det trots skandinaviskt väder. Punktligheten i november var sämre än vanligt för SAS. Väder och ATC i Sverige, gjorde det.

Ior
2010-12-08 15:10

Rätta mig gärna.
Tror man tar hänsyn till dom olika väder förhållanden.
Alternativt så räknar man förseningar mest pga teknik och “övrigt” och inte sådant som beror på väder, vind och allmänt piss väder.

Andreas
2010-12-08 14:15

Hur räknas det på det här, jag tänkte på att SAS är ju världens punktligaste flygbolag,
Det är ju inte möjligt att hålla i dessa förhållanden

Ior
2010-12-08 13:49

aNTE – Vill bara göra klart för dig att SAS gick back nu senast pga. att dom hade väldigt höga engångsposter, då tänker jag på böterna till just Norwegian och till EU.

Sas, säga vad man vill, men det verkar faktiskt som det vänder för dom, vilket är kul för marknaden. Dom har tagit tillbaka ett 50 tal piloter som jag förstått det som, och rätta mig om jag har fel, men när hände det senast att dom tog in folk, istället för att göra sig av med dom?

aNTE
2010-12-08 13:38

SAS ställer in flighter HELA tiden, det gör inte Norwegian! Sen har ju SAS flygplan
på backen så det skricker om det. Får man teknik så tar dom in en stående kärra. Flygplan ska flyga och inte stå på backen! Det är så man tjänar pengar och inte går back en miljard varje kvartal och behöver ta in SKATTEPENGAR!

På tal om kvalité så flyger jag hellre nya flygplan billigt än MD-80 från 80-talet för väldigt mycket pengar!

Ior
2010-12-08 12:51

Skönt att denna tråd verkar seriös än så länge.
Bra skrivet av dig “kabinchef”.

Jag vill också påpeka lite att en “försening”, brukar räknas när man lämnar gaten 15 minuter eller senare. Så
10-12-07 20:20 Umeå DY4019 4 Startat 20:25 NORWEGIAN
10-12-07 21:15 Luleå DY4049 4 Startat 21:30 NORWEGIAN
Är egentligen inte någon försening i den bemärkelsen.

Men som sagt, finns tusen olika faktorer som påverkar om ett flyg avgår i tid eller inte.
Om det finns passagerare som undrar över era rättigheter vid försenade flyg i övrig finns det att läsa på
http://www.konsumentverket.se/Nyheter/Nyhetsarkiv/Nyhetsarkiv-2010/Dina-
rattigheter-vid-forsenat-flyg/

Där står bland annat följande :
“Vad är en försening enligt EU:s regler?
Det finns tydliga regler för vad som är en försening. Flygsträckan och hur lång tid flygningen försenas avgör. Det räknas som försening om flygbolaget räknar med att flygningen fördröjs med minst:

två timmar vid alla flygningar på högst 1 500 kilometer,
tre timmar vid alla flygningar inom EU längre än 1 500 kilometer och vid alla övriga flygningar på mellan 1 500 och 3 500 kilometer,
fyra timmar vid alla flygningar som inte omfattas av föregående punkter.”

Lite off topic, men om någon var intresserad i dessa snöiga tider.

Harry
2010-12-08 12:48

Säger Kjos. Inte bäst eller mest prisvärda, utan just billigast. VW, Volvo, Audi, BMW och Mercedes är inte nödvändigtvis billigast, men de säljer mycket bilar. De säljer på kvalitet också. Det är en stor apparat att driva flygbolag. Kvittot på kvalitén kommer i punktligheten, vilket självklart gynnar passagerarna.

X
2010-12-08 12:32

Norwegian har också något kortare turnaroundtider, vilket gör det svårare att ta igen en försening senare under dagen.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500