AGN PPL (A) fråga ang. kolvar
Hej!
Jag gjorde ett skarpt prov för Transportstyrelsen idag i ämnet AGN (PPL A). Fick en fråga när kolven ger en gnista (kommer däremot inte ihåg om det var bensin eller dieselmotor)….
Svaren var följande:
– Aldrig
– På väg upp
– När den når toppen
– På väg ner
Vad är rätt? Har fått lite olika svar nämligen.
svar
Dessutom så är det två tändstift i en lyc eller cont motor.
Hej!
Glödstiften på en dieselmotor finns där enbart för att underlätta kallstart och är då bara aktiverade några sekunder. När dieselmotorn kommit upp i varv komprimerar den luften bättre eftersom bränsle-luftblandningen då inte läcker runt kolvringarna till lika stor del som vid ett lågt varvtal. Kompressionen är då tillräcklig för att värmeutvecklingen ska kunna självantända blandningen.
I denna frågan är svaret som föregående talare sagt att gnistbildningen (som kommer från tändstiftet, men som sagt, luftis vill gärna ha det svaret som är “mest rätt”) sker när kolven är på väg upp i cylindern, i sin kompressionsfas.
Däremot är det faktiskt en underligt ställd fråga (som så många andra) och jag tycker det kan vara idé att överklaga om den var avgörande för ett lyckat/misslyckat provresultat.
Lycka till!
Precis som nedanstående skrev.
Kolven ger ingen gnista såklart.
Det är visserligen typiskt luftis att vilseleda dig på proven
men som min atpl lärare sa inför våra examinationer:
RTFQT!!! = Read The Fucking Question Twice
Tändstiftet ger gnista givetvis!
Och som någon annan svarat så har en dieselmotor inga tändstift
utan glödstift. De större dieselmotorerna har inte ens glödstift utan
antänder gasblandningen i toppen med enbart hög kompression.
Lycka till!
Kolven ger aldrig en gnista på en flygmotor Lycoming/Continental, gnistan kommer från ett tändstift i toppen på cylindern å den kommer 25Grader på (vevaxeln) före TDC (kolvens vänd läge)… Så har du skrivit frågan exakt som på provet är svaret: Aldrig
Just precis 🙂
Och på en tvåtakt varje gång?
Så om man sammanfattar allt:
På en fyrtakt ger kolven en gnista på vägen upp, och varannan gång.
På en tvåtakt ger kolven en gnista på vägen upp och varje gång.
Tack för hjälpen 🙂
Ja på en 4-takts ottomotor. Som du ser öppnar ena ventilen på ena slaget och andra ventilen på det andra slaget. Den ena släpper in luft (och bränsle blandat om förgasare, alt. sprutas bensin in separat om det är en insprutare) och den andra släpper ut avgaserna efter explosionen.
Och enligt filmen du postade så ger den bara en gnista var annan gång den är på väg upp?
Så rätt svar är då på väg upp? Jag fick nämligen fel på den. Jag svarade när den når toppen.
Sorry Daniel, såg inte att du var före..
Ja om man ska vara petig är det precis innan den når hela vägen upp. Anledningen är att det tar lite tid för explosionen att utvecklas
Du får en gnista i cylindern strax innan kolven når toppen, detta för att förbränningen ska ha hunnit påbörjas när kolven når toppen och du ska kunna få ett så stort tryck nedåt som möjligt.
http://www.youtube.com/watch?v=ULkJ5YGAccc
Kika där så ser du
Frågan var något i den stilen, kanske är någon som fått samma fråga och kommer ihåg exakt? Gjorde något test och där så var det att den gav en gnista på väg upp… :S
Kolven ger ingen gnista vad jag vet.
En dieselmotor har glödstift oftast varför jag misstänker en bensinmotor med gnistbildande tändstift. Isåfall när kolven når toppen eftersom kompressionen är störst då och mest kraft kan utvinnas.