Varför dålig ekonomi att flyga på Kiruna?
Hej!
Norwegian lägger nu i Januari ner sin trafik på Kiruna.
Varför?
Om jag förstår saken rätt så är det en riktigt bra beläggning på dessa avgångar, eller är det fel?
Det verkar inte heller som det finns andra intressenter att köra på Kiruna!?
Kiruna är en ort med väldigt tryck i näringslivet med både gruvindustrin och besöksnäringen som stora dragplåster.
I dagstidningarna har det vid flera tillfällen skrivits om grupper och gäster som varit tvungen att boka av, himla tråkigt!!!
Man blir också bekymrad över prisutvecklingen på flyget med enbart SAS som operatör!
svar
Hur mycket man än älskar Kiruna så kan väl ingen som känner till platsen relativt sett säga att platsen har “tryck i näringslivet”? Den beskrivningen passar nog många platser men inte Kiruna. Det finns en stor arbetsgivare och det ger nog inte rum för en sån beskrivning alls. Men hur som helst så finns det trafikunderlag, mest bofasta och turister, men att ett flygplan är fullbelagt behöver inte betyda att linjen är lönsam. Priserna för att få passagerare och fylla flygplanet i KRN är förmodligen för låga för att få flygningarna lönsamma. Kiruna ligger långt bort och passagerarintäkterna måste uppväga driftskostnaderna annars blir det nedläggning om inte staten går in och stöttar… Det finns nog inte rum för mer än en operatör med jetflygplan till KRN för att få lönsamhet i operationen…
Vet inte om man riktigt kan räkna en tur på mfredagkvällar som trafikera en destination!
Höga Kusten-flyg trafikerar också Kiruna.